MIX tips!

Origineel geplaatst door meesha74
Ja, daar heb je ook eigenlijk gelijk in. Maar als ik zelf muziek maak dan mix ik terwijl ik aan't arrangeren ben. Vaak merk je dan gaandeweg dat er gewoon teveel in je arrangement / mix zit. dat bedoelde ik eigenlijk.
...

Het is in essentie een handicap om alles te gelijk te doen, componeren, arrangeren en mixen. Je maakt het jezelf een stuk makkelijker wanneer je deze processen een beetje scheidt, overlappen mag best maar het liefst niet te veel. Er zijn heel weinig mensen die alles tegelijk kunnen denk daarbij aan namen als Mozart etc. Ik probeer het vaak maar stoot daarbij telkens mijn neus.

Nou in mijn geval is dat niet onlogisch. Veel van mijn muziek wordt gemaakt JUIST door de mix. Ik gebruik allerlei klanken, samples, loops etc. Door ze meteen in een (voorlopige) goede mix te zetten kan ik de compositie/arrangement ter plekke maken. Achteraf doe ik nog wel wat kleine dingetjes mixen maar het grootste gedeelte (incl. automatisering en effecten) doe ik terwijl het nummer ontstaat.

Dit verschilt uiteraard enorm per muzieksoort...

Nou in mijn geval is dat niet onlogisch. Veel van mijn muziek wordt gemaakt JUIST door de mix. Ik gebruik allerlei klanken, samples, loops etc. Door ze meteen in een (voorlopige) goede mix te zetten kan ik de compositie/arrangement ter plekke maken. Achteraf doe ik nog wel wat kleine dingetjes mixen maar het grootste gedeelte (incl. automatisering en effecten) doe ik terwijl het nummer ontstaat.

Het hangt er vanaf hoe complex de harmonische structuren zijn en of je in het proces de juiste keuzes weet te maken.

Het hangt er vanaf hoe complex de harmonische structuren zijn en of je in het proces de juiste keuzes weet te maken.

Nou uh...... meesha74, beschrijf je harmonische structuren eens. 8o)

Dus kan je eigenlijk geen noten arrangeren omdat je van je samples loops klanken afhankelijk bent.

Staat deze maand ook een leuk artikeltje in de Music Maker, verslag van een workshop van een bekende Amerikaanse producer. Zijn eerste tip: shelving (heet het geloof ik). Ofwel: gooi per kanaal met eq of filters weg wat niet nodig is voor de essentie van het geluid, dan heb je al veel meer ruimte.

Origineel geplaatst door Exzit
Dus kan je eigenlijk geen noten arrangeren omdat je van je samples loops klanken afhankelijk bent.

Volgens mij omvat arrangeren veel meer dan noten neerzetten en harmonische structuren. (maar dit is misschien een beetje off-topic)

In ieder geval maak ik mijn muziek met behulp van de middelen die ik heb. En dat omvat alles van klanken, mix technieken, arrangementen, compositie, structuur etc. Wanneer ik bezig ben met een nummer dan luister ik naar wat ik heb en denk na over wat er aan moet gebeuren. Dit kan zowel muzikaal als klank-technisch zijn. Als ik een nummer maak groeit dat door de dingen die ik eraan toevoeg. Ik kan pas horen of datgene wat ik toevoeg ook waarde heeft wanneer het in de juiste balans is met datgene wat ik reeds heb. Dát bedoel ik met een mix maken terwijl je componeert.

Mijn muziek is erg gebasseerd op "sound". Een sound maak je door verschillende klanken in een bepaalde balans te zetten. Ik moet dat dus wel doen tijdens het componeren zodat ik kan horen of het klopt. Uiteraard moet ik hier ook rekening houden met de harmoniën en het arrangement. In mijn geval ligt arrangement, sound (klank) en mix (balans) erg dicht bij elkaar...

(zoiets?)

Luister de track ff niet voor een paar dagen en luister naar tracks waarvan jij vind dat jouw track ook zo zou moeten klinken, schakel tijdens mixen ook heen en weer, luister dan ook hoe die track is gemixt en hoe jij dat na kan doen.
En zorg dat je fris bent, de hele dag bier zuipen op een lawaaierige synthmeeting :D is niet verstandig als je s'avonds je nummer 1 hit gaat mixen.

Volgens mij omvat arrangeren veel meer dan noten neerzetten en harmonische structuren. (maar dit is misschien een beetje off-topic)

In ieder geval maak ik mijn muziek met behulp van de middelen die ik heb. En dat omvat alles van klanken, mix technieken, arrangementen, compositie, structuur etc. Wanneer ik bezig ben met een nummer dan luister ik naar wat ik heb en denk na over wat er aan moet gebeuren. Dit kan zowel muzikaal als klank-technisch zijn. Als ik een nummer maak groeit dat door de dingen die ik eraan toevoeg. Ik kan pas horen of datgene wat ik toevoeg ook waarde heeft wanneer het in de juiste balans is met datgene wat ik reeds heb. Dát bedoel ik met een mix maken terwijl je componeert.

Mijn muziek is erg gebasseerd op "sound". Een sound maak je door verschillende klanken in een bepaalde balans te zetten. Ik moet dat dus wel doen tijdens het componeren zodat ik kan horen of het klopt. Uiteraard moet ik hier ook rekening houden met de harmoniën en het arrangement. In mijn geval ligt arrangement, sound (klank) en mix (balans) erg dicht bij elkaar...

(zoiets?)

Dus je gebruik try on error. Is een methode
Arangeren": ordenen zodat een ordelijk of sierlijk geheel ontstaat) van Dale )

Last edited by a moderator:
Als je haren op je arm overeind gaan staan en je ongemerkt stevig zit mee te schudden met de track en je steeds meer handen tekort kom om aan knoppen te draaien en je zo al 2 uur bezig ben, is het volgens mij tijd geworden om de recordknop in te drukken en daar heb ik dan net geen notie meer van hehe.

kortom; al doende leert men en jezelf gaan fixeren op de mix, werkt de creativteit tegen. Gewoon lekker rommelen, als het lekker klinkt opnemen. Uiteindelijk zal je zien dat het steeds beter klinkt. Goed mixen en een stevige sound neerzettten leer je niet in 2 maanden en al zeker niet bij de LOI ;)

Origineel geplaatst door bombario
Staat deze maand ook een leuk artikeltje in de Music Maker, verslag van een workshop van een bekende Amerikaanse producer. Zijn eerste tip: shelving (heet het geloof ik). Ofwel: gooi per kanaal met eq of filters weg wat niet nodig is voor de essentie van het geluid, dan heb je al veel meer ruimte.

ruis wegfilteren enzo.. je sample cleanen idd, cymbals klinken soms wat 'vuil'

Samples niet te veel opschonen: soms hebben pianos of strijkers, maar ook percussie en loops juist een bepaald karakter. Als je teveel ruis en tikken en andere artefacten weghaalt wordt de sample soms nogal levensloos.

beweeg af en toe met je hoofd van links naar rechts en weer terug in het stereoveld.
en schakel af en toe naar mono, dit in het kader van faseproblematiek !

Mijn 2e tip:

Less is more!
..

:frons: ech nie!

Affijn, geen idee of het al is aangehaald, maar anders is 't 'herhaling voor nadruk':

-Luister je mix af op veel verschillende dingen: uiteraard je monitors (evt. meerdere als je de luxe hebt), maar verder ook bijv. je stereoset benee, je auto installatie, walkman, koptelefoon, P.A.-systeem, etc.

-Neem er de tijd voor! Als je merkt dat 't een dagje/avondje niet echt wil lukken: stop er dan eventjes (of zelfs een dagje) mee.

-Laat anderen het beluisteren en vraag of ze hun ongezouten mening geven. Wat ook wel eens een idee is: laat iets horen zonder dat je gezegd hebt dat JIJ het gemaakt hebt! Dan krijg je soms eerlijkere reacties.

Origineel geplaatst door EDP
leer luisteren.

je kan nog zoveel tips opvolgen als je niet kan luisteren dan hoor je ook niet wat er gebeurt. door leren te luisteren kun je horen waarr eventuele problemen zitten.

dat leren luisteren leer door ervaring. lees: een aantal jaar kloten

is dat een boek ????

Re: MIX tips!

leer luisteren

Dat was in feite ook mijn eerste tip:

Mijn (1e) tip:

Stel je tijdens het mixen constant de volgende vraag: "Wat valt mij op in deze mix?" m.a.w: Wat klinkt er te hard, of is niet te horen. Wat valt er op!

leer luisteren.

je kan nog zoveel tips opvolgen als je niet kan luisteren dan hoor je ook niet wat er gebeurt. door leren te luisteren kun je horen waarr eventuele problemen zitten.

dat leren luisteren leer door ervaring. lees: een aantal jaar kloten

Origineel geplaatst door mrsufi
is dat een boek ????

Ik hoop dat dat een geintje was :D

anders.. :bekdicht:

Origineel geplaatst door bazziman
Samples niet te veel opschonen: soms hebben pianos of strijkers, maar ook percussie en loops juist een bepaald karakter. Als je teveel ruis en tikken en andere artefacten weghaalt wordt de sample soms nogal levensloos.

Dat is ook mijn ervaring. Je eq-ed gauw te veel weg bij een instrument/sample waardoor het de definitie verliest in de mix. Dit hoor je niet in een solo v/d klank.

Back