MIX tips!

Zorg voor het mixen al, dat je geluiden die je gebruikt een eigen karakter en frequentiegebied hebben.
Zorg er dus vooraf voor dat er niet te veel geluiden in hetzelfde gebied qua frequentie zitten, zodat je meer headroom overhoudt en dus meer volume hebt voor het geheel.
Ook hier komt vaak shelving bij kijken, maar zorg weer voor een vergelijking voor en na, zodat je hoort of er bepaalde karakteristieken uit het geluid worden gefilterd die je juist wel wilt horen.

Origineel geplaatst door sten
Dat is ook mijn ervaring. Je eq-ed gauw te veel weg bij een instrument/sample waardoor het de definitie verliest in de mix. Dit hoor je niet in een solo v/d klank.

Dit hoor je niet in een solo van de klank?

huh :confused:

Wat een hoop onzin word in dit draadje geschreven.

Origineel geplaatst door Mostatic
Dit hoor je niet in een solo van de klank?
huh :confused:

Waar doel je op?

Ik wilde duidelijk maken dat je uit moet kijken bij het solo'en van iedere track om vervolgens de zgn. niet hoorbare frequenties te cutten. Mijn ervaring is dat je snel te veel weghaalt en uiteindelijk een slappe mix overhoudt.

een aantal post geleden werd gesproken over het arrangeren en mixen tegelijk.

ik houdt deze werkwijze ook vaak aan, hetzij met mixen ga ik niet tot in de puntjes.
Een voordeel hiervan:

Vaak blijkt tijdens een mix een bepaalde synthlijn er gewoon niet lekker uit te komen, hoeveel je eq-ed of compressed.
Mijn tip: ga gewoon opzoek naar een ander geluid, blader die presets door of kies een andere golfvorm voor je osc's. Het kan net dat verschil geven waardoor een partij op zijn plaats valt.

Dus staar je niet blind op t mixen, maar durf ook veranderingen aan te brengen en terug naar de tekentafel te gaan!

Nog eentje, kan me ff niet herinneren of hij al voorbij is gekomen:

We weten dat we elke partij de ruimte moeten geven, dus geef niet elk instrument zijn volledige frequentie bereik. Een synth hoeft meestal niet tot 80 herz door te lopen.

Op het vengeance-forum werd ook gesproken over een tabel waarin (voor trance) enkele voorstellen worden gedaan mbt tot afkappen frequenties.

Deze tabel is in het volgende document te vinden:

Hier!

Mix 'm drin, heren!

Je HOEFT niet te reageren als je een draad zinloos vind. :mexico:
Of geef dan teminste aan waarom je het onzin vindt.
Oneliners bedenken kan iedereen.

En om maar eens een cruyfiaanse uitspraak te doen.

Wat je weghaalt hoef je ook niet te mixen.

Origineel geplaatst door fuse
Je HOEFT niet te reageren als je een draad zinloos vind. :mexico:
Of geef dan teminste aan waarom je het onzin vindt.
Oneliners bedenken kan iedereen.

En om maar eens een cruyfiaanse uitspraak te doen.

Wat je weghaalt hoef je ook niet te mixen.

Nee daarom houd ik het ook beperkt met berichten en ga ik geen 14000 dingen posten, want dan krijg je het wederom bekende discussie om een discussie zoals nu het geval is :)

Het gaat om de vraagstelling en die is zo slecht op dit forum, als die als slecht is kun je ook niet normaal een antwoord geven.

Jongelui, je ziet maar! PA PA PA PAAAM, PA PA PAAA PAM.

Nog een tip, koop een boek over mixen en ga lezen ofzo.

LATERRRRR

Het gaat om de vraagstelling en die is zo slecht op dit forum, als die als slecht is kun je ook niet normaal een antwoord geven.
Je bent zelf een pro mixer en dan af een toe een paar tipjes om de mensen in de goede richting te duwen kan er dan niet af? Maar wel lopen bekken dat het hier ruk is? Wat doe je hier dan? Gear spotten of zo?

Origineel geplaatst door Ross
een aantal post geleden werd gesproken over het arrangeren en mixen tegelijk.

ik houdt deze werkwijze ook vaak aan, hetzij met mixen ga ik niet tot in de puntjes.
Een voordeel hiervan:

Vaak blijkt tijdens een mix een bepaalde synthlijn er gewoon niet lekker uit te komen, hoeveel je eq-ed of compressed.
Mijn tip: ga gewoon opzoek naar een ander geluid, blader die presets door of kies een andere golfvorm voor je osc's. Het kan net dat verschil geven waardoor een partij op zijn plaats valt.

Dus staar je niet blind op t mixen, maar durf ook veranderingen aan te brengen en terug naar de tekentafel te gaan!

Nog eentje, kan me ff niet herinneren of hij al voorbij is gekomen:

We weten dat we elke partij de ruimte moeten geven, dus geef niet elk instrument zijn volledige frequentie bereik. Een synth hoeft meestal niet tot 80 herz door te lopen.

Op het vengeance-forum werd ook gesproken over een tabel waarin (voor trance) enkele voorstellen worden gedaan mbt tot afkappen frequenties.

Deze tabel is in het volgende document te vinden:

Hier!

Mix 'm drin, heren!

Kijk eens dat zijn nog eens leuke tips of leidraden. Natuurlijk is elke situatie anders en moet je dit niet klakkeloos toepassen maar kan je wel een duwtje in de goede richting geven.Voorla voor den beginner usefull. :halleluja

Origineel geplaatst door meesha74
Nog een tip: Als dit forum je niet bevalt en je hebt verder niks zinnigs in te brengen, verlaat dan het forum!!

Nah dacht het niet, ik laat me niet commanderen!
Gear spotten? Al die VST's die voorbij komen? Neen Fuse, er leiden meer wegen naar Rome.

Tipje,

Maak een mono track stereo, zet op links of rechts een delay van plus minus 13 ms, e voila, het lijkt net stereo.

Nog een tip, Kijk uit met de GAIN, je kan daarmee je mixert slopen in tegenstelling welke mensen vaak denken dat dit NIET kan. Gebruik dus voor oversturing een distortion en niet je gain van je tafel.

:doei:

Laatst gewijzigd:

Tipje,

Maak een mono track stereo, zet op links of rechts een delay van plus minus 13 ms, e voila, het lijkt net stereo.

Nog een tip, Kijk uit met de GAIN, je kan daarmee je mixert slopen in tegenstelling welke mensen vaak denken dat dit NIET kan. Gebruik dus voor oversturing een distortion en niet je gain van je tafel.

EN VOOR AL DIE DJ'S, LEER DIE FREAKING GAIN NOU EENS NORMAAL GEBRUIKEN INREGELEN IPV CONTINU IN HET ROOD TE DOUWEN.

:doei:

Jammer zeg, zo uit de hoogte doen als promixert en dan met tips komen die veel beter kunnen en iedereen al bijna weet....:)

Origineel geplaatst door richard2000
Jammer zeg, zo uit de hoogte doen als promixert en dan met tips komen die veel beter kunnen en iedereen al bijna weet....:)

LOL dat waren mij woorden niet :)

vertel jij dan eens een tip :)

ik zal dat schreeuwerk dan maar even weg filteren.

Maar dan wel een laag-doorlaat filter he.

Hier dan een tip.

Is je nummer bijna af, maar je mist gewoon net een bepaalde invulling in je geluidsbeeld. Maar je weet niet wat of hoe?

Gooi er een kanaaltje bij met een oninterresant ingevuld pianorolletje (wel in de juiste toonaard) En laat elke preset die je in je gear/vst hebt het stukkie meespelen. En hups... na een tijdje hoor je vaak wel een juiste insteek.

:mexico:

Wat ik in de loop der tijd heb geleerd is dat het makkelijker afmixen is op een laag volume.
Ik hoor dan sneller of iets te hard of te zacht staat.
Ook hoor ik dan beter of het spectrum van alle instrumenten op elkaar aansluit.

Op een hard volume check ik of de mix niet dichtslibt, of dat ik de neiging heb het zachter te zetten omdat er iets niet lekker zit in het spectrum.

En zoals al eerder aangegeven hier, helpt het tussendoor luisteren naar andere tracks.
Even weglopen en een kwartiertje wat anders doen kan eveneens verhelderend werken.

Misschien nutteloos voor velen, maar heeft een enkeling er baat bij :)

Tijdens het afmixen niet blowen en zuipen.
Daar gaat je gehoor een paar puntjes achteruit.
En hoe vroeger op de dag je gehoor ook nog scherper is.

Het is in essentie een handicap om alles te gelijk te doen, componeren, arrangeren en mixen. Je maakt het jezelf een stuk makkelijker wanneer je deze processen een beetje scheidt, overlappen mag best maar het liefst niet te veel. Er zijn heel weinig mensen die alles tegelijk kunnen denk daarbij aan namen als Mozart etc. Ik probeer het vaak maar stoot daarbij telkens mijn neus.

vind ik eigenlijk 1 van de beste tips :)

Verder, vaak gezegd maar hier nog niet genoemd geloof ik.. afluisteren op verschillende speakers en/of verschillende plekken.

Durf af en toe extreme effecten te gebruiken waardoor een geluid opzich zelf misschien walgelijk klinkt, maar perfect in je mix past. Geldt ook voor panning, EQ, compressie, alles eigenlijk. (vind ik een kunst!)

Er stond een keer band te demo'en bij Feedback geloof ik, en die man had een verschrikkelijk mooi geluid gefixed voor z'n gitaar.. maar toen hij met de band mee ging spelen klonk het nergens meer naar. Toen tweakte die wat aan de effecten enzo, en z'n geluid scheurde en klonk best walgelijk op zichzelf.. maar toen de band weer mee ging spelen, fantastisch :P dat idee dus.

Misschien in een notedop de reden dat mensen nog graag oude gruizige sample-bakken gebruiken voor de drums :confused:

Dat vind ik iig het mooiste wat er is, dat geluiden eerst kaal te horen zijn.. smerig en naakt en dat er dan 1 ding bij komt en het nummer helemaal loos gaat < die eenvoud *D (mja, dat is weer arrangeren maar toch)

Laatst gewijzigd:
Back