Welk multieffect voor rond 300 euro

renepela

Ouwe rot
Hoi allemaal,

Hoewel de meeste van mijn synths redelijk goede effecten aan bord hebben, zijn er ook synths die erg krap in hun effecten zitten. Mijn Alesis Micron is hier een goed voorbeeld van. Hij klink best lekker, maar zou nog beter gana klinken met wat effecten.

Ik wil de boel wat gaan opleuken en ik zat er aan te denken dit te gaan doen met een multi effect processor.
Ik ben helaas helemaal niet thus in deze materie. Ik gebruikte altijd alleen de effecten uit mijn synths zelf.
In mijn behringer ddx3216 zitten ook wel wat effecten, maar die zijn niet echt bijzonder te noemen.

Ik zou graag wat tips willen horen waar ik op moet letten bij de aanschaf van een multieffect unit. Wat audiovoorbeelden zou helemaal fantastisch zijn.
Wie kan mij wat aanraden?
Ik heb een budget van ongeveer 300 euro. Tweedehands is geen probleem, als ie maar dik in orde is.

Vriendelijke groeten,

Rene

Ik heb sinds kort een TC Electronic M-One nieuw bij Thomann gekocht voor 289 EUR. Ondanks wat hier op het forum geschreven staat, klinkt deze erg goed voor wat betreft galmen en delays. Chorus en vooral Phaser zijn minder. Dit is een dual FX engine en in te zetten als 2 aparte engines.

Ik beschik ook over een Alesis QuadraVerb+ en ondanks z'n reputatie als ruisbak (maar da's een kwestie van instellingen), is dit een erg goeie multiFX Unit. Je kan er tot 4 FX tegelijkertijd mee aansturen en je kan alles met alles moduleren. Enige nadeel is dat de achtergrondverlichting nogal vlug defect is. Deze vind je voor 100 EUR 2de hands. Kijk ook eens naar een MidiVerb IV.
De QVerb heeft niet de mogelijkheid om als 2 aparte engines te fungeren.

Andere aanrader is een Lexicon MPX550. Erg goed voor galmen en ook de modulatie effecten zijn beter dan die van de TC. Ook een echte dual engine.

Als je puur voor delay wil gaan, is een TC Electronic D-Two een absolute aanrader (hoewel die meestal rond de 350 EUR ligt). Buiten delay kan je hem inzetten als een soort van ritmemachine.

Puur reverb kan je ook eens kijken naar een Lexicon MPX 5 II of MPX1. Op galmgebied staan ze heel hoog aangeschreven, supergoede kwaliteit. Maar wel minder geschikt als multiFX dus.

En de eerder genoemde Ensoniq DP2/DP4/+. Dual FX die de meest weirde effecten kunnen genereren. Alleen liggen ze iets boven de 300 EUR denk ik. Ook dual engine.

Dit zijn de modellen die ik heb of waar ik me in het verleden naar verdiept heb.

Succes /!\

:doei:

Zo'n DP4 lijkt me wel wat. Ik zag dat er ook een DP4+ bestaat. Wat is het verschil?
Weet iemand er eentje tweede hands te koop?

Wat zijn de zwakke punten van de ensoniqs?

Lexicon MPX-550 of TC M-One. Of misschien een MPX-110 en dan houd je nog wat geld over.

Ik zou persoonlijk niet zo snel voor de DP's gaan aangezien ze wat kunnen ruisen en ook al wat jaren meegaan wat ze wat gevoelig maakt voor reparatie.

En om maar wat anders te noemen:
KORG KAOSS PAD 2
Behringer V-Verb Pro (lees de review hier op het forum maar eens)

ensoniq

ensoniq

dp2 punt of een dp4. dp4+ kan ook maar hoe meer opties hoe minder gebruiksgemak en de meesten komen niet verder dan presets, toch?

ps mijn dp2 gaat niet snel weg kan ik je verzekeren...

ruis

ruis

Ruis ja alles kan gaan ruisen ook een dp2 maar ik vind het wat overtrokken aangezien zowel ruis en compressie tegenwoordig als geluid zelf wordt toegepast. Maar als je heel clean produceert met veel vocalen en strings zou ik geen dp nemen maar iets van tc of lexicon. de een is clean en de ander warm, maar goeie multi fx in deze prijsklasse vind ik het niet maar galm en delays heb je een leuke deal.

Kortom multifx: ensoniq
dealy en galm: lexicon en tc (mpx srie of m serie)

Origineel geplaatst door renepela
Zo'n DP4 lijkt me wel wat. Ik zag dat er ook een DP4+ bestaat. Wat is het verschil?
Weet iemand er eentje tweede hands te koop?

Wat zijn de zwakke punten van de ensoniqs?

het vershil zit hem in de opamps intern die iets beter zijn er minder ruisen, ook heeft de + versie gebalanceerde ins en out en je hebt meer geheugen plaatsen.

nadeel van de ensoniq effecten : als de convertors stuk gaan dan kan je hem regelrecht naar de vuilnis brengen en als je een convertor vind betaal je je scheel er aan. de DP4 processors zijn ook geen makkelijke apparaten om te repareren dat is werk voor een echte geleerde.

het is wel een stoere effect processor met veel mogelijkheden en bij mij gaat hij ook niet zomaar de deur uit, een hele lekkere apparte sound, zeker de moeite waard om hem minstens eens te beluisteren, er zitten echt goede convertors in van sony en die vind je alleen terug in high end audio spullen ( denon heeft ze ook gebruikt) en voor de mensen die het nog niet wisten in de prophet 5 zit als het goed is precies de zelfde convertor:D

Ik ga denk ik maar voor de DP4 of DP4+. Later, als de financien het toelaten koop ik misschien nog een lexicon bij.
Ik ben geen producer of zo, maar een hobbyist die gewoon op z'n zolderkamertje lekker aan het spelen is met z'n synths. 't Hoeft voor mij niet allemaal peperduur en perfect. Als m'n geluiden en dan met name die van m'n Alesis Micron er wat krachtiger en vetter door gaan klinken vind ik het prima.

Nu nog iemand vinden die me z'n goed werkende DP4 of DP4+ verkoopt en dan ben ik helemaal blij.

ik heb hier 2 x tc-m-one en ook maar een behringer v-verb aangeschaft na alle goede reviews van iedereen. en de reverb van de behringer v-verb schopt echt kont met die uit de m-ones, voor andere effecten lijken me tot nu toe de m-ones wel beter, maar heb de v-verb ook nog maar even.

nog een bijzonder iets: als ik alle auxes op de mixer helemaal op 0 ruizen de m-ones harder als de behringer v-verb.

Ik heb zowel de DP4 als de MPX550 [gehad]. Dit zijn imho 2 totaal verschillende bakken. De MPX550 is in de breedte beter in te zetten, dus bijvoorbeeld over al je pad's, lead seq. etc. , terwijl de DP4 zich beter leent voor effecten op 1 instrument.

MPX550
- Goede galm + delay effecten.
- Gemakelijker programeerbaar als DP4
- Minder gevoelig voor signaal pieken dan DP4

DP4
- Goede chorus
- Effecten gaan dieper dan MPX550
- Ruist

Ik heb inmiddels de Behringer V-Verb pro gekocht. Hele goede reverb, maar de rest is maar matig.

Ik zou die mpx-550 en DP4 toch ook wel graag erbij willen hebben.
Marktplaats maar eens goed in de gaten houden.

tjek ook een boss sx700.. en als je t wat vindt, kan je de mijne kopen :D

Vanwege de ruis wordt het in ieder geval geen DP4.

Ik heb twee mogelijke kandidaten:

1) De Lexicon MPX550
2) De TC Electronics M-One XL

Ik zou wel eens wat audio voorbeelden willen horen, maar kan helaas niets vinden.
Heeft iemand audiovoorbeelden van een van beide modules?

Origineel geplaatst door renepela
Vanwege de ruis wordt het in ieder geval geen DP4.

Ik heb twee mogelijke kandidaten:

1) De Lexicon MPX550
2) De TC Electronics M-One XL

Ik zou wel eens wat audio voorbeelden willen horen, maar kan helaas niets vinden.
Heeft iemand audiovoorbeelden van een van beide modules?

probeer eens deze apparaten ergens te beluisteren en ook de ensoniq want een oordeel lezen wil niet zeggen dat het apparaat niet geschikt voor jou is, overigens luister eens een DP4+ ipv de dp4

Wil ze heel graag beluisteren, maar zie die dingen dus nergens staan.
Hoopte op wat audio voorbeelden van wat forumleden.

Ook al naar een digitech studioquad gekeken? Kan tot 4 FX tegelijk, dankzij 4 onafhankelijke in- en outputs. Is niet zo duur, tussen de 150 en 200 moet je dr wel 1 kunnen scoren.

Back