Ga je die 10Hz missen? (over het bereik tussen 40 en 50Hz)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

SpaceAgent202

Sinds 2001
***Noot vooraf: Dit draadje gaat slechts over het extra lage bereik van monitorspeakers en is dus NIET bedoeld voor welles-nietus-deze-is-het-beste-discussies, die zijn er al genoeg.***

Na een lange en intensieve zoektocht tussen 1001 verschillende monitorspeakers kan ik vast wel mijn eigen keuze maken, maar ik zit nog met een stukje waar ik het fijne nog niet van weet, niet hoe het in muziek verwerkt wordt, en niet hoe je het kunt horen, aangezien ik geen speakers heb die 40Hz kunnen weergeven, hier heb ik dus nog enkele vragen over .
Het gaat dus om het stukje audiobereik van 40 tot 50Hz!

Het overgrote deel van de nearfield speakers, vooral die uit de groep met 6 inch woofers, begint zn vlakke frequentiecurve bij ongeveer 50Hz. Er zijn toch wat grotere en kleinere speakerfabrikanten die nearfields op de markt brengen met een bereik vanaf 40Hz.

Ik mix niet met een sub vanwege een aantal redenen, dus ik wil graag zoveel mogelijk doen met mijn 2 stereo monitors. Dat gedefinieerd laag belangrijk is voor wat ik met mijn synths doe en verder in de studio uitspook dat is al vastgesteld. Alleen ja dat ene stukje.

Ga ik het horen? (ja) Ga ik het gebruiken? (als ik het hoor vast ook wel) Kan überhaupt iedereen anders horen wat ik tussen 40 en 50Hz in mijn mix stop? (?)

Kortom ik zou graag willen waarom het belangrijk is om monitors te nemen die zo laag wél aankunnen, of juist waarom het totaal niet uitmaakt, of... naja elke onderbouwde motivatie is hartstikke welkom!
Het gaat dus om het waarom wel of niet monitors met deze extra 10Hz aan de onderkant van het frequentiebereik.

Ik ben benieuwd naar de reacties!
Alvast bedankt voor het meedenken weer!

sub- en infrabass is wel belangrijk in mijn muziek; frequenties tussen de 30 en 60hz nemen vaak wel een prominente plek in in m'n tracks.. deze bass is vooral voor de 'fysieke' beleving van de tracks, en ik besteed veel tijd aan dat gebied om ervoor te zorgen dat m'n tracks over reusachtige PA's qua sub&infrabass nog overeind blijven staan.. dus ik maak m'n tracks graag op een monitoring systeem dat LAAG gaat, zo laag mogelijk en zo vlak mogelijk.. anders blijft het giswerk, het afmixen van die gebieden.. maar 't hangt dus sterk af van het type muziek dat je maakt, stel je maakt top40-styled clubtrance (ik noem maar wat), dan zal het je iets minder kunnen schelen hoe precies je je echte lage bassen kan afmixen, aangezien je tracks toch bijna altijd op een crappy radio'tje worden afgespeeld..

De meeste speakers hebben een vlakke frequency response tot 50 Hz, dat wil niet zeggen dat je 40Hz niet hoort natuurlijk. Het wordt alleen niet meer natuurgetrouw weergegeven.

Dat de meeste consumentensystemen het niet weer kunnen geven (al krijg je natuurlijk steeds meer surround sets met subwoofers die tot 20Hz gaan) en het daarom toch niet zo belangrijk is, kan ik pareren met de opmerking dat je het wel moet horen als er iets is, om het er dan uit te kunnen halen. Basfrequenties nemen veel ruimte in beslag, en bepalen voor een groot deel het uiteindelijke volume wat je maximaal kunt halen met je mix.

Je moet alleen voor jezelf kijken wat belangrijk is. Uiteindelijk zal overdreven bas er bij de mastering wel uit gehaald worden, tenzij je zelf wil gaan masteren of echt topwerk af wil leveren. En je moet natuurlijk ook onthouden dat als je een mix maakt die goed klinkt op speakers die vlak 20-20 doen, die best wel eens klote zou kunnen klinken op systemen die die basfrequenties niet weer kunnen geven. Er is niet voor niets een (kleine) markt voor speciale speakers die eigenlijk best klote klinken. Yamaha NS-10's schijnen in die categorie te vallen ;)

Je kunt natuurlijk ook een hoofdtelefoon met een laag frequentiebereik gebruiken naast je monitoring. Zelf doe ik dat ook om het laag in mijn tracks te checken.

Origineel geplaatst door Sly Dog
Je kunt natuurlijk ook een hoofdtelefoon met een laag frequentiebereik gebruiken naast je monitoring. Zelf doe ik dat ook om het laag in mijn tracks te checken.

Wat een zeerrrr goed idee!
Zo'n koptelefoon heb ik gewoon liggen, en totaal niet aan gedacht! Zal er wel erg aan moeten wennen maar dat is aan te leren natuurlijk.

Dat scheelt me zo 400 euro op mijn budget ook :W (mogelijk, als ik het laag niet uit mijn speakers wilde hebben tenminste)

Laatst gewijzigd:
Roel, ik neem aan je vaker 'gesproken' te hebben dat je toch wel zo verstandig bent om naast de specificaties test ook de luistertest te doen he. Beperk je eindkeuze tot laat ik zeggen 3 modellen...en vraag de winkel of je ze alledrie mee mag nemen, als je er maar twee terugbent. Tenzij je online koopt.

( dan moet je vragen of je ze alledrie mag terugbrengen :P )

met specificatie test bedoel ik uiteraard dat iedere fabrikant op zijn eigen manier met het weergeven van die cijfers omgaat. En dat het dus totaal niets over de prestaties zegt. Hifi bijvoorbeeld, hoe goedkoper hoe krachtiger.

Koptelefoon vind ik gevaarlijk. Dat is toch meer als een 2D afdruk gebruiken als prototype voor een auto.

Daarnaast beinvloed jou ruimte (en die was niet makkelijk als ik het me goed herinner) ook de monitoren.

en, en, en, en....8o)

@ HardwareSucks:

Ik heb mijn keuze eigenlijk al gemaakt. Heb al veel geluisterd en ga dat eerst nog meer doen voordat k iets besluit te kopen. Mijn 3 final choices waren allemaal actieve monitors, te weten Mackies (824,624), KRK's(V8,V6) , en Dynaudio BM5A/BM6A, eigenlijk 6 dus, steeds een groot en een klein model. Ik heb in deze laatste selectie nog zo mijn twijfels over een paar genoemde monitors, bij een paar over de prijs, bij een ander paar over de duidelijkheid, weer een ander paar over de alu gecoate tweeters. Dus ja dat wordt gewoon nóg een keer naar de winkel toe, en idd kijken of ik 3 paren kan meenemen. :D We'll see, ben al maanden aan het denken en luisteren en steeds kristalliseert alles beter uit.

Waar ik nog even van wakker lig is de weergave van het laag, omdat ik juist zónder subwoofer afluister, kortom ik denk dat ik sowieso de 'grote' versie van eerdergenoemde modellen op de voorkeurspositie heb.
Heb liever een setje oversized speakers die ik wat moet temmen, dan een ander setje wat op zn tenen zou moeten lopen.

Ik ben er wel uit dat ik mijn hele klankbeeld uit mijn monitors wil hebben, en dat de koptelefoonoptie weliswaar een geniale gedachte is, maar dit in een praktijksituatie niet haalbaar gaat zijn, zeker niet voor het afregelen van een stereobeeld.

dankjewel voor je meedenken! 8o)

Nou die 10 Hz zal je niet missen, laat staan dat je ze kan produceren op plaat of vinyl. Ook natuurkundig gezien kan een speaker dit ook bijna niet reproduceren. Voor dit soort dingen heb je een HELE grote speaker nodig.

Wat wel is dat je qua laag een hoop verschil heb als je op sub afmixt tov dat je op full range speakers afmixt. Met sub gaat het alle kanten op terwijl je met full range speakers je laag druk veel beter kan beheersen in een bepaalde richitng welke zeer belangrijk is in de studio. Dan is het bereik van 20-100 Hz veel belangrijker.

Overigens komt sublaag bijna niet voor in muziek instrumenten, behalve bij synths. Het enige wat in de buurt komt van sublaag van een instrument zijn pauken en grote troms. Dan vraag ik me nog af of dat ze de 10 Hz halen. Maar goed dat is een ander verhaal.

Origineel geplaatst door Mostatic
Nou die 10 Hz zal je niet missen, laat staan dat je ze kan produceren op plaat of vinyl. Ook natuurkundig gezien kan een speaker dit ook bijna niet reproduceren. Voor dit soort dingen heb je een HELE grote speaker nodig.
... het gaat ook over het verschil tussen 50 en 40 Hz (=10Hz) :)

Het lijkt me belangrijker dat het hoorbare deel van het frequentiebereik goed wordt weergegeven. Als dat helemaal goed is, dan kan je eens gaan nadenken over het 40-50 bereik.

Subwoofer ben ik ook niet zo'n voorstander van. Vaak dikken ze het laag gewoon aan. Beter is er om in de mix wat aan te doen. Afgezien van dat, zijn huisgenoten/buren ook vaak niet zo blij met subwoofers.

Zo vroeg ik mij af:

Ik weet de preciese getalen niet uit mijn hoofd. Maar als je bijv 12jaar bent dan hoor je tot 26kHz en als je 32jaar bent hoor je bijv. nog maar tot 22kHz.
What is the use om, als je 32jaar of ouder bent, een speaker (monitor) te kopen die tot 26kHz gaat :confused:

Lijkt mij zonde van het geld aangezien je het toch niet kan horen:eureka:

Ik weet ze ook niet precies, maar ik weet wel dat iemand van 32 geen 22 K gaat horen, eerder ergens rond de 12K...ervanuitgaande dat ie dan ook niet heel zijn leven in disco's heeft rondgehangen.

Dus je kunt na je 40 eigenlijk net zo goed alleen een subwoofer kopen :D

ik denk dat voor de keuze van je luidsprekers niet van belang is wat voor muziek je maakt? een goed systeem moet je toch kleurloos élke muzieksoort mee af kunnen spelen...?

@hardwaresucks : lekker deprimerend diagrammetje

nou, ik kan me voorstellen dat een studio die als hoofdwerk klassiek heeft andere eisen stelt aan monitoren dan een dancefabriek. Maargoed, dan praten we natuurlijk ook over een heel ander kaliber monitoren en investeringen. In de prijsklasse waar wij over praten is het idd zo dat een goede monitor voor in principe de meeste stijlen muziek toepasbaar moet zijn.

En die grafiek, tsja...that's nature he...kun je je voorstellen hoe die eruit zal zien bij de zogenaamde discodippers en ipod generatie.

Ook wel komisch is dat je op die sites komt en leest dat de oorzaak is dat gehoorschade zo rond de 85-90dB begint heel makkelijk te verklaren is...de natuur produceert namelijk uit zichzelf geen volumes boven die grens..dus ons gehoor is daarop aangepast. (uitzonderingen als een vulkaanuitbarsing of een flinke scheet daargelaten)

Origineel geplaatst door HardwareSucks
Ook wel komisch is dat je op die sites komt en leest dat de oorzaak is dat gehoorschade zo rond de 85-90dB begint heel makkelijk te verklaren is...de natuur produceert namelijk uit zichzelf geen volumes boven die grens..dus ons gehoor is daarop aangepast. (uitzonderingen als een vulkaanuitbarsing of een flinke scheet daargelaten)

gaan die ook beneden 50hz in het spectrum? 8o

* Roel vormt langzaam een mening over speakers en is inmiddels bang voor zijn budget geworden.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back