Ga je die 10Hz missen? (over het bereik tussen 40 en 50Hz)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
voor vulkaangeluid heb je wel heele grote mainfields voor nodig, misschien zijn dat gewoon fullrange systemen. heb ze trouwens nog nooit zien staan ofzo bij een vulkaan? terwijl die dingen toch heel groot zouden moeten zijn.....

maar nu weer ontopic :D

volgens mij mis je die 10 hz tussen 50 en 40 wel... ik heb krk rp8'en en die gaan tot 53hz ofzo, en ik hoor helaasch geen decay meer op de 808 kick, terwijl ik dit altijd wel hoorde op m'n voormalige alesis m1's (die gingen tot 35hz ofzo). subwoofer is denk ik het antwoord...

volgens mij houden heel veel pro monitors op bij 50hz, omdat het theoretisch niet mogelijk is om lager te gaan met een 8 inch speaker en toch over het gehele frequentiespectrum een vlakke weergave te hebben... denk ik dan.

Origineel geplaatst door GnarlyBarf
volgens mij mis je die 10 hz tussen 50 en 40 wel... ik heb krk rp8'en en die gaan tot 53hz ofzo, en ik hoor helaasch geen decay meer op de 808 kick, terwijl ik dit altijd wel hoorde op m'n voormalige alesis m1's (die gingen tot 35hz ofzo). subwoofer is denk ik het antwoord...

volgens mij houden heel veel pro monitors op bij 50hz, omdat het theoretisch niet mogelijk is om lager te gaan met een 8 inch speaker en toch over het gehele frequentiespectrum een vlakke weergave te hebben... denk ik dan.

De RP8's gaan tot 45 Hz, en daar begint de 'roll-off' zeg maar, da's iets anders dan dat het 'stopt' op 45 Hz.

En tjah, ik denk dat het wel veel uitmaakt wat daar in dat frequentiegebied gebeurt, niet zo zeer om wat je hoort, maar om wat je voelt 8).

Origineel geplaatst door HardwareSucks
Ik weet ze ook niet precies, maar ik weet wel dat iemand van 32 geen 22 K gaat horen, eerder ergens rond de 12K...ervanuitgaande dat ie dan ook niet heel zijn leven in disco's heeft rondgehangen.

Dus je kunt na je 40 eigenlijk net zo goed alleen een subwoofer kopen :D

Ik hoop het niet voor je............

12k daarna afgelopen, dan is er toch echt iets mis.

lol ik dacht vanaf 10 Hz, was nog vroeg. Die ga je missen ja die 10 Hz.

Boventonen

Boventonen

Het was toch belangrijk dat luidsprekers boven de 20kHz nog weergeven, omdat daar boventonen liggen die in combinatie met elkaar hoorbare frequenties opleveren?

yep db9, dat klopt...maar je praat dan inderdaad over harmonischen/boventonen van een lager wel hoorbaar signaal. Het is onderzocht dat hoewel wij ze op zich niet kunnen horen, ze het geluid wel beinvloeden. Een sinus van bijv 30K is opzich niet hoorbaar door ons.

En mostatic, die waardes die ik noemde kloppen wel degelijk. Zie het internet en alle daar aanwezige grafieken. Uiteraard zullen er mensen zijn die hiervan afwijken, maar zoals eerder geschreven hier dat mensen 26K etc horen is dus echt uit de mouw gezogen.

Helaas hoort de gemiddelde mens veel minder goed dan hij zelf vermoed, en als je een grafiek zoals in de link in mijn vorige post bekijkt, zie je dat dat de natuurlijke achteruitgang voor je gehoor is. Iemand die veel met muziek en hardere volumes bezig is zal een veelvoud van die schade hebben. Uiteraard verloopt ook de achteruitgang in een curve...bij de ene persoon zal die stijl zijn, bij de andere vlakker.

Een bekend voorbeeld de laatste tijd is het beruchte jongeren wegjaag fluittoontje van 17K...mensen boven de 25 horen die over het algemeen niet, jongeren wel. Al is het maar zeer de vraag of de hangjongeren van tegenwoordig ook nog 17K kunnen horen met hun ipod op de hele dag.

ik heb mezelf eens aan zo'n hoortest onderworpen en daar is uit gebleken dat ik freqs vanaf 11 hz t/m 22500 hz kan horen, zij het de extremen die wel op een aanzienlijk harder volume moesten worden gegenereerd maar 't lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk als er mensen zijn die dit nog eens kunnen overschrijden, boven 26K lijkt me ook wat overdreven tho maar als ze als harmonics van een main sound fungeren kan ik me wel voorstellen dat 't invloed kan hebben ja

die test was vorig jaar trouwens, toen was ik 21

26k klopt ja, dat ga je echt niet horen.
Het plaat je van de grafiek vertelt me dat het tot 8k is met de tekt erbij dat het gemiddeld is. Daarboven word niet gemeten. Maakt ook voor de rest niet uit, ik hoor beter :)
Overigens weten ook weinig mensen dat je savonds beter hoort dan overdag.

Als je tot 22k kan horen, koop gehoorbeschermers! en goeie, ik heb nog wel een telefoon nr van iemand die in ear monitoring maakt (3weg) en beschermers, als je het tel nummer wilt kun je me pben.

Origineel geplaatst door Mostatic

Overigens weten ook weinig mensen dat je savonds beter hoort dan overdag.

Dit is heel logisch haha...vergelijk het met studeren...waar kun jij je beter concentreren...in een leeg klaslokaal of een klaslokaal geluvd met dames in bikini?

's avonds in het donker is je omgeving rustiger en wordt je veeeeel minder afgeleid door visuele dingen. In mijn studio ging vaak tijdens het mixen de lichten uit, en een paar donker blauwe spots aan. Ik heb ook regelmatig mensen in het donker laten inzingen, zodat ze echt alleen met hun zang bezig waren ipv wat er om ze heen gebeurde.

Origineel geplaatst door Downside Studio
Dit is heel logisch haha...vergelijk het met studeren...waar kun jij je beter concentreren...in een leeg klaslokaal of een klaslokaal geluvd met dames in bikini?

's avonds in het donker is je omgeving rustiger en wordt je veeeeel minder afgeleid door visuele dingen. In mijn studio ging vaak tijdens het mixen de lichten uit, en een paar donker blauwe spots aan. Ik heb ook regelmatig mensen in het donker laten inzingen, zodat ze echt alleen met hun zang bezig waren ipv wat er om ze heen gebeurde.

hee, waar komt die info vandaan? ik ken het uit ervaring dat als ik s'ochtends een PA afstel ik hem vaak s'avonds anders vindt klinken. ben er dus bewust van dat mijn gehoor veranderd gedurende de dag, maar ik had dit nog nooit ergens anders gehoort of gelezen. dat het iets met bikini's of licht te maken heeft lijkt me sterk.(al geloof ik best dat het helpt om iemand in het donker te laten zingen). ik werk in het theater daar zijn zelden ramen en daar is s'avond precies het zelfde licht als s'ochtends...

bekijk het eens in de praktijk: het licht/donker verhaal. Bioscoop zalen zijn donker, theaters zijn donker, concerten worden het liefst in het donker gegeven. Uiteraard ook vanwege de lichteffecten...maar als je 2x dezelfde film zou zien thuis, 1x overdag en 1x 's avonds...welke zou je de voorkeur geven?

Origineel geplaatst door HardwareSucks
bekijk het eens in de praktijk: het licht/donker verhaal. Bioscoop zalen zijn donker, theaters zijn donker, concerten worden het liefst in het donker gegeven. Uiteraard ook vanwege de lichteffecten...maar als je 2x dezelfde film zou zien thuis, 1x overdag en 1x 's avonds...welke zou je de voorkeur geven?
dat bioscopen en theaters donker zijn heeft ook nogal een hoop technische redenen... film projecteren met licht aan werkt niet zo goed....
en een theatervoorstelling uitlichten met strooitlicht uit een zaal is ook echt niet fijn...

na een goed ontbijt en sowieso een goeie wakkerword-sessie zijn je oren in de meest capabele staat om te mixen/masteren, aangezien ze de hele nacht tot rust hebben kunnen komen en niet een hele dag allemaal omgevingsgeluiden en weet ik veel wat allemaal hebben moeten verwerken waardoor je gehoor 's avonds dus niet meer zo accuraat is

hoe je 't zelf ook ervaart, bovenstaande is gewoon een feit..

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back