onder de 20 Hz...

Kikker

Stamgast
Bij het afmixen van dub zit ik natuurlijk te prutsen met de laagste bassen, die moeten lekker hard klinken maar niet TE veel ruimte in de mix in beslag nemen, en nu hoor ik veel van andere producers dat je alles onder de 20 Hz weg zou moeten filteren omdat deze frequenties niet hoorbaar zijn en alleen maar ruimte in beslag nemen.
Als ik dat dus probeer en een equalizer erover zet die onder de 20 HZ weg filtert klinkt mijn hele bas nergens meer naar zo iel en dun.
Ik check trouwens of die frequenties ook inderdaad weg zijn met een spectrum analyzer (VoxengoSpan) en dat is dan ook zo.
Maar als ik nu met diezelfe spectrum analyzer andere dubtracks (gereleasde) bekijk heeft echt elke track gewoon nog frequenties onder de 20 Hz, meestal zit het zo rond de -35/-40 dB op 20 Hz.
Is het nu zo dat je ALLES onder de 20 Hz weg moet halen of dat je je houdt aan een bepaald maximum dB wat er nog in mag zitten?

In de track die ik hier eerder gepost heb (hier! ) heb ik niets weggefilterd uit de bas, ook hier komt ie dan ongeveer op -35 dB uit door de hele track heen.

Het hangt er ook sterk van af of je op vinyl wil releasen. Dat soort bas werkt niet lekker op vinyl.

Houd je er rekening mee dat het (meestal) van je studio afhangt hoe het laag klinkt?
Dwz. door de specifieke afmetingen van je ruimte kan het laag enorm versterkt of verzwakt worden, juist op lage frequenties, zonder dat het "absoluut" zo hoeft te zijn.

Daarbij kan je er trouwens gelievelijk van uitgaan dat bij 90% van de luisteraars er niets te horen is onder, zeg, 50-60 Hz.

als je alles onder de 20hz wegfiltert en je tracks wordt opeens dun en iel, dan is je equalizer niet precies genoeg. dan neemt ie namelijk ook frequenties rondom 20hz mee. dus probeer het eens met hogere Q instellingen of een andere EQ..

Origineel geplaatst door bikkel
Het hangt er ook sterk van af of je op vinyl wil releasen. Dat soort bas werkt niet lekker op vinyl.

Ja zoiets dacht ik ook al, het grappige is dat dub eigenlijk voornamelijk op vinyl gereleased wordt.
Heb er ff een voorbeeldje van gepost, een track van de vibronics, als ik deze bekijk zie ik dat 20 Hz op -36 dB zit en dat zelfs 5 Hz soms piekt op -51 dB.
En dit soort tracks wordt dus voornamelijk op vinyl gereleased...

raar?

Attachments

• annoited one.mp3
    524,1 KB · Bekeken: 135
Origineel geplaatst door ez`
als je alles onder de 20hz wegfiltert en je tracks wordt opeens dun en iel, dan is je equalizer niet precies genoeg. dan neemt ie namelijk ook frequenties rondom 20hz mee. dus probeer het eens met hogere Q instellingen of een andere EQ..

Ik gebruik de parametric EQ van fruityloops en wat er gebeurd is dat als ik de Q hoger zet dus dat ie 'm recht afkapt onder de 20 Hz dat de bas niet meer 'rond' klinkt maar een beetje 'hoekig als je begrijpt wat ik bedoel net of de sinus een beetje zaag wordt ofzoiets, je hoort dat niet goed maar als je goed luistert vervormt ie iets.
Daarom zet ik dan de q wat lager en dan pakt ie idd ook iets hogere frequenties mee, zal nog eens wat proberen met een andere equalizer. Maar wat me vooral opviel dat het laag er bij andere tracks ook zo uitziet dus wel bas onder de 20 Hz...

Origineel geplaatst door Kikker
Ja zoiets dacht ik ook al, het grappige is dat dub eigenlijk voornamelijk op vinyl gereleased wordt.
Heb er ff een voorbeeldje van gepost, een track van de vibronics, als ik deze bekijk zie ik dat 20 Hz op -36 dB zit en dat zelfs 5 Hz soms piekt op -51 dB.
En dit soort tracks wordt dus voornamelijk op vinyl gereleased...

raar?

Ja okee, maar -36dB is twaalf keer een halvering van de geluidssterkte. Ik denk dat je dan wel je best hebt gedaan qua uitfilteren. Ik denk dat als je echt bijna recht afkapt je echt een onnatuurlijk geluid gaat krijgen. Je moet ook niet de master aanpakken, maar het kanaal wat het probleem geeft. En dan iets minder rigoreus.

En dub is natuurlijk ook geen standaard popmuziek. Tenminste, dat is het qua ruislevels al niet ;)

Origineel geplaatst door richard2000
Weet je zeker dat je niet de rumble van je draaitafel meet, vind 5Hz wel erg laag voor een bassline...

20 Hz ook trouwens.

ik zou zeggen check het zelf ff, heb in een paar posts hierboven een stukje van een track gepost van de vibronics.
Niet van een draaitafel, van MP3

Ik zal vanavond eens luisteren op m'n monitors en kijken of ik die 20Hz onhoorbaar weg kan krijgen.

Trouwens,
vaak is het zo dat een EQ met een hoge Q setting ook wat boost net boven de afkap frequentie. Als de audio file genormaliseerd was en je dus geen headroom meer hebt zal het geluid gaan vervormen bij het afkappen met de EQ.

Als je de file wat zachter maakt en je dan met hoge Q cut, krijg je dan nog steeds die vervorming ?

Waarmee bekijk je hem? De spectrum analyser van Soundforge geeft op die mp3 -51dB op 20Hz en niet -36dB. Da's een enorm verschil. -51 is vrijwel stil.

Ik gok dat dit gewoon overblijfselen zijn van golfvormen die elkaar versterken en verzwakken en dat ze er niet bewust een 20Hz component erin gestopt hebben. Vergeet niet dat als je 120 Hz en 140 Hz tegelijk laat horen, je ook een zwakke verschilfreqentie van 20 Hz in je signaal krijgt.

Om een voorbeeld te nemen: SF kan zuivere sinussen genereren. Als ik er eentje van 120 Hz en eentje van 140 Hz mix, en die door de spectrum analyser haal, krijg ik onderstaande. Een piek dus rond de 130 Hz. En da's een frequentie die ik er zeker weten zelf niet ingezet heb.

Oja, en het kan ook nog gewoon ruis zijn. Ruis vult het hele spectrum, dus zit ook op 20 Hz. Heel zacht, maar -51dB is ontzettend zacht.

spectrum.jpg

Die 130 hz zit dan niet in het signaal hoor, da's een tekortkoming van
je analyse. Als je 2048 punten gebruikt voor je FFT (zoals je gedaan hebt,
zie rechts onder), dan is je maximale frequentie resolutie ongeveer
44100 / 2048 = 21 Hz. Kun je ook mooi zien aan de 'breedte' van
de blokken in je plaatje. Die zijn ook zo breed.

Om 20 hz verschil te kunnen zien
moet je dus een langere FFT gaan gebruiken. Verder heeft
het analyse window dat er wordt gebruikt ook nog een enorm
effect op hoe 'scherp' je de pieken gaat zien.

Om 20 Hz te kunnen zien moet je dan ook minstens 4096 of misschien
zelfs wel 8192 samples gebruiken als FFT lengte...

Als je echt wilt weten hoe veel energie er bij 20 Hz of 5 Hz o.i.d. zit
heb je dus nog veel langere FFT lengtes nodig (de resolutie
moet dan een veelvoud zijn van 5 Hz, oftewel een veelvoud
van 44100/5 = 8820 punten (zeg maar minstens 16384, of nog
liever 32768 ).

Okay, mijn fout dus.

Maar als ik het aantal samples verhoog wordt het niveau rond de 20 Hz in de mp3 van Kikker alleen maar lager, dus mijn punt blijft dat ik betwijfel of er wel echt materiaal rond de 20 Hz in zit of dat het alleen maar randverschijnselen van andere dingen zijn.

Origineel geplaatst door etaoin
Okay, mijn fout dus.

Maar als ik het aantal samples verhoog wordt het niveau rond de 20 Hz in de mp3 van Kikker alleen maar lager, dus mijn punt blijft dat ik betwijfel of er wel echt materiaal rond de 20 Hz in zit of dat het alleen maar randverschijnselen van andere dingen zijn.

'fout' zou ik 't niet willen noemen... :)

Je hebt juist helemaal gelijk: ik zou ook verwachten dat een groot deel
van de energie die je 'meet' bij 20 Hz daar helemaal niet zit, maar
het resultaat is van onvoldoende frequentie resolutie in de analyse methode...

Zolang je niet bewust last hebt van frequenties van 20hz of daaronder zou ik zeker niet met eq's gaan rommelen want die beinvloeden veel meer dan alleen die 20 hz...
Volgens mij gaat het signaal bij een platencutter wel eerst door een soort High pass filter, want platen kunnen echt niet tegen al te lage frequenties. En die worden zoiezo al heel erg verzwakt worden door de RIAA eq waar ie ook nog doorgaat.
Als je echt last hebt van heel lage frequenties zou ik het bij de bron opsporen, zoals bv mischien een signaal van een microfoon op een statief die trillingen van de vloer doorgeeft.

Back