Hoe worden deze geluidjes gemaakt?

nick nova

Resonator
Haai,

Hierbij vinden we een gezellig, maar heel kort fragmentje uit een mooi lied. Er zitten 2, misschien 3 geluidjes in. Het eerste is een soort van gefilterde tape echo, het ander klinkt een beetje als "oe-wa-oe". Het jammere van heel de zaak is, dat ik ni goed weet hoe deze geluidjes gemaakt zijn...

Kan iemand deze stakker redden? Een heel leven vol dank is wederdienst (een kus werkt toch niet)

ik denk dat t eerste geluidje best wel eens zou kunnen zijn gemaakt door een LP filter over een of ander kort geluidje heen te zetten, en dan de resonance danig ver open te zetten, dat het tweaken aan de cutoff deze toonverandering tot gevolg heeft....maar ik weet t niet ofzo ;)

T tweede geluidje lijkt een Witte ruis met bijv chorus eroverheen en dan ook weer aan een LP of BP filter getweaked

Dat 2e stukje zou ook een (bewerkte) didgeridoo sample kunnen zijn.

alhoewel ....nou ja het lijkt erop. ;)

basstone is een combinatie van 2 (misschien meer) gedetunde oscs door een lowpass filtertje met gemiddelde resonance (niet teveel, maar ook niet te weinig) en een lange attack.

de pulserende bleepjes kome waarschijnlijk uit een wavetable synth (genre Roland JV series, hoewel een analoge synth dit ook wel kan denk ik.) met een tempo-gesyncte delay (met veel feedback) op (vandaar het chorus-achtinge effect).

Die geluiden op't einde lijken me reverb samples. (stuur iets door een reverb, sample enkel het effect, knip het begin eraf voor een meer punchier attack.. and off you go..)

De ruiserige geluiden aan het eind klinken mij meer als een groep mensen die iets scanderen. Ik kan er niet meer van maken, luister thans alleen op ingebouwde laptop speakertjes. Dat is niet echt super ...

Paul.

Volgens mij heeft Nick deze geluidjes gewoon zelf gemaakt en ligt-ie nu helemaal dubbel om de antwoorden die wij nu geven ;)

Maar goed, ik doe ook een poging: Als ik dit na zou moeten maken zou ik voor de bas 2 x de VCO Mono van mij XV gebruiken; De bliepjes herken ik niet als die van een JV... maar met delay en twee verschillende bliepjes van de JV door elkaar (de ene wat zachter voor én na de andere) kom je een heel eind. Het lijkt zelfs wel wat op een tokkel-effect. De oe-waa-oe klinkt als een simpele scratch met distortion.

Kom op Nick, vertel ons maar wat het echt is ;)

Origineel geplaatst door sh101
eerste geluidje hoor ik ook een combfilter,verder riekt het naar n.i reaktor

die is geen n.i. reaktor... ik heb dit stukje eerder gehoord, en het is oud. heel oud, zelfs. nou ja, niet overdrijven, maar in elk geval ouder dan reaktor.

sterker, het is van orbital (goh dat viel me pas erg laat op zeg)... ik zie die gasten niet snel uit uit reaktor vissen...

en die bandpassfilter op het oe-wa-oe, dat geloof ik zo, maar de vraag is wat voor BP filter het dan betreft.. :S

Dit zijn echt simpele sounds..ik dacht 'nu komt het!"

Even met je knoppen tweaken op het gehoor en je komt ermee..

Bijv. synchen met een LFO...

klinkt ook een beetje als zo'n oude LA synthese sound...
roland d50 of d20..
zaten van die gesampelde loopjes in...

Back