Welke Fantom? De S of de XA?

Laandodeman

Symfomaan
Ik denk erover mijn XP30 te verkopen en er een Fantom voor terug te kopen. Nou vind ik de de x6/x7/x8 te duur, maar de Fantom S of de Fantom XA zit een beetje in mijn budget. Ik blijf bij Roland omdat ik heb begrepen dat de oude XP geluiden daarin opnieuw zouden zitten (vooral de orkest sounds,strings, enzo) maar wil daarnaast kunnen samplen (om mellotrons erin te zetten als patch). Dat betekent dat in mijn live setup de Akai Sampler lekker thuis kan blijven en ik minder moet klooien met midi kabels enzo!

Maar dan slaat te twijfel toe. Een S is een ouwe, maar heeft standaard meer sample geheugen. Een XA zou volgens de Interface recensie weer veel beter klinken dan de S. Maar heeft weer geen aftertouch.

Vergelijkende reviews op internet heb ik niet kunnen vinden.

Wie kan mij helpen een keuze te maken?

Zelf zou ik niet AL teveel verwachten van een samplefunctie ingebouwd in een workstation. Is meestal wat beperkter dan een standalone sampler. 'k Zou even goed checken of je ermee kan wat je ermee wilt doen (en dan eigenlijk ook nog de geluidskwaliteit beluisteren, maar da's vaak moeilijker in een winkel; getallen/cijfertjes zeggen mij nooit zoveel over de sound)

MAAR ik ken de beide bakken niet eigenlijk.. :bekdicht:

Zou eens moeten kijken of je niet terecht zou kunnen bij iemand die 'm in z'n studiootje heeft..

succes iig! :biertje:

Heb zelf die keus ook gehad (Xa vs. S). Ben blij dat ik de S heb genomen.

Wat betreft sampling: de sampling op de Fantom S (en ik vermoed ook op de Fantom Xa) is niet geschikt om bestaande sample libraries in te laden. Daar zijn Korg en Yamaha beter in (ondersteunen bestaande libraryformaten), want de Fantom S herkent geloof ik de looppoints niet. De sampler is dus meer voor effecten, phrases, etc. Is voor mij niet zo van belang, want ik heb geen interesse in sample libraries. Waarschijnlijk mede vanwege onbekendheid (en de laadtijd) ben ik meer de route van de SRX-expansieboards opgegaan.

En daar is de Fantom S nou wel weer een stukkie beter in. Die heeft namelijk 4 SRX-slots en gezien de SRX-kaarten die ik erin wilde hebben (06, 07, 11, 12), heb ik die ook precies nodig. De Fantom Xa heeft maar één SRX-slot. Daarnaast heeft de Xa geen aftertouch (de S wel) en heeft de S een groter display. En dat vind ik wel echt een voordeel. Je kunt maximaal gebruik maken van het interface dat Roland biedt (en daar is Roland dan weer sterker in dan Yamaha). Bij de F-X (kleuren) is dat wrsch nog fijner, maar die is je te duur, dus laat ik even buiten beschouwing.

Fantom Xa heeft wel een polyfonie van 128 versus 64 op de Fantom S. Maar voor mij (ook live-doeleinden) is 64 tot dusver echt genoeg. Dus dat voordeel was voor mij niet van belang.

Vergelijkende reviews zijn misschien niet te vinden, maar via Harmony Central kun je van beide synths voldoende gebruikersreviews lezen. Wil je meer "professionele" reviews, ga dan eens naar de website van Sound On Sound .

edit: De Fantom-Xa-review heeft een mooie vergelijkende spec sheet voor alle Fantoms.

edit 2: De Xp-30 heeft het SR-JV Orchestral board I in zich, toch? Om dezelfde waveforms te hebben, kun je (als de ROM van de S en Xa je niet voldoende bevallen) de SRX-06 erin stoppen (alle waveforms van onder meer Orchestral I en II uit de SR-JV-serie). Stop er SRX-07 bij voor de waveforms van het 60s/70s Keyboards board, recreeer de mellotronpatches (er zitten er paar standaardpatches op het SRX-board, maar meer patches op het oude board) en je hebt een rijke schakering aan sounds. Met de Nord Stage zul je wel geen Rhodes e.d. nodig hebben; jammer, want SRX-12 is een mooi board. Maar "so is the Nord Stage" :{ , en het scheelt duppen!

Laatst gewijzigd:
Samples

Samples

Dag Gertje, Dank voor je antwoord. Ik neig erdoor naar de S. Waar ik nog mee zit is het sample gedeelte. Ik snap dat het inlezen van libraries niet eenvoudig zal zijn of misschien wel helemaal niet kan. Maar ik heb niet zoveel gesamplede patches nodig, eigenlijk maar twee of drie mellotron sounds die ik dan op het keyboard wil afspelen.

Stel nu dat ik vanuit het mellotron software programma M-Tron toon voor toon een mellotron sound op de Fantom S zou samplen. Dat moet dan toch kunnen? Wat omslachtig misschien,maar met een halfuurtje ben je dan toch klaar?

Uhmm, zoals gezegd: ik weet ook niet veel van het samplen en van sample libraries, en wat ik weet is theoretische kennis. Maar om een sample library te maken, zou je samples moeten loopen om ze oneindig lang door te laten klinken.

Nou is het aardige van de mellotron natuurlijk, dat het op zichzelf ook een sampler was, dus dat de tapes een eindige nootlengte met zich meebrachten. Dat zie je ook terug in sommige workstations bij mellotron patches: de toon stopt na een aantal seconden (6 of 8 of weet ik veel wat) om het zo natuurgetrouw mogelijk te maken. Met andere woorden: als je die optie ook zou volgen, kun je inderdaad elke toon apart samplen en die onder de toetsen zetten (keymappen heet dat, geloof ik). Geen idee hoe gemakkelijk dat in de Fantom S of Xa gaat, en hoe snel. Maar in theorie kan het dus denk ik wel.

Overigens denk ik niet, dat de S en de Xa op dit aspect verschillen. Als het tussen die twee gaat, maakt dat dus niet uit.

Ik denk dat je zelf meer van sampling weet. Ik zou zeggen: download de manual van de Fantom S en/of Xa en kijk hoe het in zijn werk gaat. Hier vind je veel Nederlandstalige Rolandmanuals.

Ik denk altijd maar: de Xa is een soort LE-versie van de Fantom, terwijl de Fantom S eens het topmodel was met de "top"specs (uitgebreider op een aantal punten: SRX-slots, aftertouch, weet ik veel wat, anyway, dat kun je zelf vergelijken). Dat Roland in de ontwikkelingslijn FA76 - Fantom S - Fantom X eigenlijk een aantal slagen nodig had om tot een écht concurrerend workstation te komen, dat is jammer voor Roland en goed voor de klanten, want de Fantom S is daardoor snel goedkoper geworden. De FA76 was eigenlijk niet echt een goede zet (liep toentertijd achter op de concurrentie qua features), maar de Fantom S vind ik echt niet gek, zeker voor de relatief lage prijs waar je 'm nu her en der nog voor vindt.

Succes d'rmee.

Inmiddels een gevonden, gloednieuw voor1000 euro. Ben helemaal gelukkig. Het samplen is ook gelukt, heb een programmaatje gevonden dat niet hele Akai multiprogramma's om kan zetten naar Fantom format.

Gisteren gespeeld met m'n band en het ging geweldig. Voor het eerst in mijn leven zaten ze niet op mij te wachten, maar ik op hen!

Thanx dus voor de adviezen.

Ik bedoel natuurlijk bij aanvang van een nummer!

Keyboardists staat er meestal om bekend dat de hele band op ze moet wachten, sampletje hier, smartmediaatje daar, patchje op ene keyboard, midikanaaltje daar.

Nee hoor. Ik heb alles nu ingeprogrammeerd inclusief zelfladende samples en spelen maar.

Hmmm; verbaasd mij toch wel om dit alsnog te lezen.
Dacht toch wel dat de XA wel 'voor' lag op de S, aangezien eerstgenoemde ook wat nieuwer is. Maar blijkbaar heeft de S toch wel verrassend veel aanzien.
Maar ikzelf ga gewoon lekker aan de slag met de XA, die ik vorige week net aangeschaft heb.
Wellicht dat er ooit nog een X6 in zit, maar dat zal nog wel een hele poos gaan duren (ook wat prijsdaling betreft ;) ).

Back