Mengpaneel 16in/16out of e.d.

ontwerper

Raadselachtig lid
Hoi,

Is er een mengpaneel waarbij je bijvoorbeeld 16 kanalen in en 16 kanalen uit hebt?

Dit omdat ik zit te denken om een mengpaneel in mijn signal chain op te nemen voor zowel recording als 'mixen buiten de PC'. Als ik naar het aanbod van mixers kijk dan zie ik meestal dat er geen mogelijkheid is om alle kanalen de pc in te laden zonder dat het al samengevoegd word (16 in 2 out).

Ik wil graag controle over het input signaal hebben daarom lijkt mij een mengpaneel handig werken. Maar dan wil ik wel elk kanaal in mijn PC hebben, dus niet van te voren mixen. Bestaat er iets dergelijks?

Een simpele Spirit Folio SX heeft al individuele outs op alle mono kanalen (12 stuks), dus ik neem aan dat je voor iets meer geld dan dat een prima tafel met genoeg kanalen kunt vinden.

Vergeef me mijn onbekendheid met mengpanelen maar zijn die individuele uitgangen dan geen directouts waar alleen het droge signaal op staat? Wat ik zoek zijn uitgangen waar het signaal inclusief Pan, EQ, etc. op staat en eigenlijk ook nog het liefst een mengpaneel met een brits, analoog karakter....

Nou gebruik ik die dingen zelf helemaal niet, maar er zit een schakelaartje ergens onder een nopje waarmee je de direct outs op pre- of post fader kunt zetten. In mijn boerenverstand is dat het zelfde als een aux send die pre- of post is en dan heb je dus ook de EQ mee.

Check anders even de handleiding op de site van Soundcraft. Ik geloof dat deze tafel onder multi-purpose valt: http://www.soundcraft.co.uk

---------

Ik lees je post nog even goed:

Brits en warm karakter is Soundcraft Spirit wel, maar je wil dus een stereo out per mono kanaal omdat je de panning mee wilt nemen? Dat kun je natuurlijk vergeten......en dat zou inhouden dat je een geluidskaart met 32 ingangen moet hebben om 16 mono sporen op te nemen, dat is gekkenwerk, zeker voor zoiets eenvoudigs als panning. Die heb je binnen drie minuten gelijk gezet met je mixer op je computer.

Ik ben het helemaal met je eens en heb net op de site wat manuals doorgenomen.
(btw "the guide to mixing" van soundcraft is een erg nette introductie op mengpanelen)

Maar echt een pasklaar antwoord heb ik ook na het lezen nog niet gevonden..
Ik krijg het idee dat het bij sommige wel werkt en bij andere (merken) weer niet.

---
edit: pannen is inderdaad niet nodig; ik zou het het voornamelijk voor de EQs willen.

Laatst gewijzigd:
Dr is ook een manier om van je inserts af te tappen. (effe zoeken op het forum, is een topic over)
Panning bij mono kanalen kun je sowieso niet aftappen, dat kun je later toch in je recording app. doen?

-C-

Okay, heel concreet nu;
kent iemand een mixer met een brits EQ sound waar je de direct-outs na de EQs kunt aftappen?
(Kanalen iets van 8 tot 16)

Om mijn eigen vraag te beantwoorden; ik lees net in een review dat de Soundcraft Spirit M8 8 direct outs post-EQ heeft (de reviewer zegt ook post-fader maar volgens het blockdiagram is daar een schakelaar voor).

Wie kent er nog meer? Mogen ook de wat duurdere mixers zijn...

Voor de echte ouderwets goede EQ kijk eens naar de The CPEQ Box op basis van Soundtracs channelstrips.

Hier in Zeist heb ik zo'n slagschip staan, dus als je hem wilt komen beluisteren dan kan dat.

Of je zou ook een paar van zulke kastjes EQ3B naast je PC kunnen zetten, alleen weet ik niet hoe deze klinken.

En er zijn nog veel meer alternatieven.

Een Mackie VLZ 1604 of een Soundcraft Spirit SX zijn ook goede kandidaten.

Die CPEQ box is wel cool.... niet echt een mixer maar omdat ik de EQ het belangrijkste vindt is dat niet erg.
Ik had ook wel eens gekeken naar outboard gear van Neve maar dat is een beetje ... prijzig, is dit toch iets bereikbaarder :) Zal me er eens in verdiepen.

Origineel geplaatst door ontwerper
Ik ben het helemaal met je eens en heb net op de site wat manuals doorgenomen.
(btw "the guide to mixing" van soundcraft is een erg nette introductie op mengpanelen)

Maar echt een pasklaar antwoord heb ik ook na het lezen nog niet gevonden..
Ik krijg het idee dat het bij sommige wel werkt en bij andere (merken) weer niet.

---
edit: pannen is inderdaad niet nodig; ik zou het het voornamelijk voor de EQs willen.

Ik heb de flowchart nog eens bekeken (staat op de soundcraft site, bij de user guide), en zo te zien gaat hij altijd door de EQ, en daarna is het pre- of post fader. Ik heb er even een gifje van gemaakt, da's makkelijker te lezen dan die gekantelde uit die PDF:

Attachments

• schema.gif
    schema.gif
    10,8 KB · Bekeken: 127
Ik heb de Soundtracks CP6800 nu een paar weken in huis staan en de EQ klinkt erg lekker.

cp6800_1638.jpg

Het is geen Neve of SSL maar het klinkt in ieder geval stukken beter dan de gemiddelde Yamaha of Spirit tafel.

Mooie tafel FrankH! Op het internet las ik goede geluiden over het, eh, geluid van de CP6800.

Wat die CPEQ box betreft; ik heb die site eens bekeken en heb sterk de indruk dat ze gewoon echte broodjes CP6800 in een rack houder plaatsen :) Ja, dan wil het wel als een CP6800 klinken 8)

Origineel geplaatst door ontwerper
Mooie tafel FrankH! Op het internet las ik goede geluiden over het, eh, geluid van de CP6800.

Wat die CPEQ box betreft; ik heb die site eens bekeken en heb sterk de indruk dat ze gewoon echte broodjes CP6800 in een rack houder plaatsen :) Ja, dan wil het wel als een CP6800 klinken 8)

Het zijn inderdaad licht gemodificeerde broodjes uit de oude mengtafels.

De tafel die ik heb staan is ongeveer 20 jaar oud en heeft erg weinig mankementen.
Deze week komt er een lading 2e hands kabels binnen die ik bij Tim Jones (Studio Systems) heb besteld en dan begint natuurlijk het echte werk, alles aansluiten...

Stuur even een p.b. wanneer je langs wilt komen.

t*ring. hoe heb je dat ding in die kamer gekregen ;)

ow. nog ff ontopic. met spirit folio sx kun je de direct outs op 'post fader' (en eq dus) zetten.
Mocht je geinteresseerd zijn, ik heb er een sx staan die ik niet meer gebruik..

Origineel geplaatst door nomore
...
Het antwoord, in heel veel stukjes. Het paste net niet door het trapgat, ongeveer 15cm te weinig ruimte. De foto's staan op CP6800 naar Zeist.

Verbouwde kwoot van nomore
...
Spirit Folio SX Direct-out 'post fader'...

Dat heb je inderdaad nodig om alles uit het kanaal te halen.

Origineel geplaatst door nomore

ow. nog ff ontopic. met spirit folio sx kun je de direct outs op 'post fader' (en eq dus) zetten.
Mocht je geinteresseerd zijn, ik heb er een sx staan die ik niet meer gebruik..

Ik zie dat het post-fader verhaal alleen voor de eerste acht kanalen geldt. Wel wordt standaard alles door de EQ heen gehaald (wat ook weer een nadeel kan zijn in sommige situaties).

Origineel geplaatst door bikkel
Ik zie dat het post-fader verhaal alleen voor de eerste acht kanalen geldt. Wel wordt standaard alles door de EQ heen gehaald (wat ook weer een nadeel kan zijn in sommige situaties).

Kun je de EQ dan niet uizetten met een schakelaartje?

Origineel geplaatst door FrankH
Kun je de EQ dan niet uizetten met een schakelaartje?

Volgens mij zijn deze mixers tegenwoordig nieuw een eurootje of 300-350. Volgens mij is EQ bypass nog niet eens standaard op mixers die het viervoudige kosten.

Back