Emu 1212m probleempje

renepela

Ouwe rot
Hoi allemaal,

Gisteren heb ik een heleboel nieuwe spullen gekocht en een van die dingen is een emu 1212m om mijn m-audio 2496 te vervangen. Ik heb namelijk adat nodig.

Helaas heb ik een klein probleempje wat ik niet opgelost krijg, dus misschien dat een van jullie daar iets zinnigs over kan roepen.

Ik heb de emu 1212m via spdif out aangesloten op de spdif in van mijn DDX3216 mengtafel.
De spdif out van de ddx3216 gaat naar de spdif in van mijn emu 1212m. Ik heb dus een circel gemaakt.
Voorheen op de 2496 ging dit altijd prima, maar op de emu resulteert deze manier van aansluiten in een constante fluittoon.
Als ik de spdif out op de ddx3216 eruit haal gaat het allemaal goed en heb i kraakhelder geluid.
Heeft het iets te maken met de clock of zoiets? De ddx3216 is master en ik heb geen flauw idee waar ik de clock settings op de 1212m moet vinden.

Doel van de circel aansluiting is dat ik in cubase mijn softsynts naar buiten gooi naar mijn ddx3216 via spdif. Op de ddx3216 zitten ook wat hardware synths en de totale output van de ddx3216 (dus soft en hardware synths) wil ik via de spdif in van de emu1212m meteen weer opnemen. Voorheen werkte dat prima op de 2496, maar nu resulteert het dus in een luide piep.

Een tweede ding wa tik niet snap is hoe ik mijn uitgangen kan kiezen in VST instrumenten. Ik zie alleen een uitgang met de naam Asio31/32 en dat is dus de spdif uitgang. De asio uitgangen en de analoge uitgangen zijn niet beschikbaar.
Nu zitten daar op dit moment ook geen kabels in, dus wellicht kan de emu1212m op een of andere manier bepalen dat ik ze niet heb aangesloten en zijn die uitgangen daarom niet beschikbaar.

Wie weet wat ik fout doe?

Groeten,

Rene

Je creeƫrt een feedbackloop, daarom gaat ie zo fluiten. Op je Emu wordt nu SPDIF-in meteen weer naar SPDIF out gestuurd. Dat moet je even veranderen in patchmix.

Ik vermoede al dat het zoiets was, maar hoe/waar verander ik het in die patch mix. Vind het op het eerste gezicht een nogal complexe tool.

Thanks. Had die hele channel strip niet begrepen. Ga het even goed doorlezen en kijken of ik dan uit kom.

Het lijkt toch iets met de clock te maken te hebben volgens mij. Ik krijg alleen de clock setting niet veranderd op de 1212m. Die is en blijft internal en locked.

Re: Emu 1212m probleempje

Heeft het iets te maken met de clock of zoiets? De ddx3216 is master en ik heb geen flauw idee waar ik de clock settings op de 1212m moet vinden.

Rechtsboven het ovale knopje met de "O" erop. Daarin de System tab.

Re: Emu 1212m probleempje

Nu zitten daar op dit moment ook geen kabels in, dus wellicht kan de emu1212m op een of andere manier bepalen dat ik ze niet heb aangesloten en zijn die uitgangen daarom niet beschikbaar.

Nee.
Je kunt de Patchmix het beste zien als een extra mengtafel die staat tussen je in- en ouputs en de computer. Zolang je in patchmix een "HOST ASIO" bus niet toegewezen hebt ergens, is die ook niet zichtbaar in de software. Patchmix maakt deze dus niet standaard aan. Dat is misschien verwarrend, maar wel een stuk flexibeleren dan wanneer je inputs hard aan een ASIO bus gekoppeld zouden zijn.
Als je dus een input direct naar een ASIO bus wilt hebben, moet je op die strip een SEND toevoegen naar die ASIO bus.

Oke, de clock kan ik veranderne, maar dat verergert het probleem.
De DDX3216 staat op Sync to Internal 48 KHz
De emu 1212m staat op external 48 kHz. Da's kennelijk niet goed.
Hoe moet die clock dan wel staan?

Dus als voorbeeld om een ASIO out te krijgen naar je analoge uitgangen:

Maak een nieuwe strip aan (linksboven knopje met '*' erop).

Kies een "host source" strip, en welke ASIO OUT je wilt gebruiken. Dit is de ASIO OUT die je in je software te zien krijgt

Je hebt nu een nieuwe strip in de mixer, zet daarin (rechter muisknop) een Send naar "I/O Card Out 1/2"

Waarschijnlijk wil je deze strip dan onderin op Mute zetten, anders komt ie ook in de mix en monitor erin.

De DDX3216 staat op Sync to Internal 48 KHz
De emu 1212m staat op external 48 kHz. Da's kennelijk niet goed.

Nee, da's wel goed. Alleen jouw probleem heeft niks met de clock te maken. Het is wat ProtoHuman al zei: je hebt of in de Patchmix of in de DDX iets staan dat de S/PDIF input weer doorstuurt naar de S/PDIF output.

Het begint ergens op te lijken nu.
Ik heb alle striups weggegooid en ben opnieuw begonnen.
Ik heb als output 31/32 gekozen, wat kenneljk overeenkomt met de spdif out.
Vervolgens had ik geluid zonder gepiep, terwijl beide kabels erin zitten.
Doel bereikt, maar snap nog niet waarom.

Het invoegen van die send lukt me namelijk niet. Als ik rechts klik op de strip, krijg ik geen mogelijkheid een send in te voegen. Krijg wel delete, append en mute.
Wat overigens zeer verwarrend is, is dat alles een input wordt genoemd.

Dom dom dom. Die send is nu ook gelukt. Het maakt kennelijk uit waar je rechts klikt op die strip. 't Is nog vroeg zullen we maar zeggen ;-)

Het invoegen van die send lukt me namelijk niet. Als ik rechts klik op de strip, krijg ik geen mogelijkheid een send in te voegen. Krijg wel delete, append en mute.

Hoger op de strip klikken, in die zwarte balkjes.

Wat overigens zeer verwarrend is, is dat alles een input wordt genoemd.

Vanuit Patchmix gezien zijn het ook inputs. Zoals ik zei: denk over patchmix als een vrijstaande mixer, daar is de terminilogie op gebaseerd. Het zijn dus niet de inputs van je software, maar de inputs van de kaart. En de kaart heeft weer (virtuele) outputs naar de software.

Oke, ik geloof dat ik het nu snap.
Heb het even heel simpel nu. Heb alleen een spdif out geconfigureerd.

Nu kan ik waarschijnlijk niet spdif opnemen in cubase. Ik zal dus ook nog een spdif in moeten toevoegen en dan op een of andere manier moeten voorkomen dat ik een feedback lus krijg.
Dat lukt me dus niet.
Ik heb een tweede strip aangemaakt en daar gekozen voor physical source pci card spdif in.
Zodra die strip erbij komt is mijn gepiep weer terug. Heb nog geen enkele send ingevoerd.

Origineel geplaatst door renepela
Oke, ik geloof dat ik het nu snap.
Heb het even heel simpel nu. Heb alleen een spdif out geconfigureerd.

Nu kan ik waarschijnlijk niet spdif opnemen in cubase. Ik zal dus ook nog een spdif in moeten toevoegen en dan op een of andere manier moeten voorkomen dat ik een feedback lus krijg.

"Physical Source" strip toevoegen "PCI Card S/PDIF L/R".
Deze op Mute zetten zodat hij niet in de output terugkomt (ik denk dat daar je lus zit)
Op deze strip een SEND invoegen naar een HOST ASIO paar, en van die ASIO opnemen.

Yeah !! Bedankt mannen.
Moest hem inderdaad muten en dat had ik niet gedaan.

Nog een vraag.
De spdif in wordt gerout naar host asio in 1/2.
Wat heb ik nu precies gedaan? Die asio 1/2 wat is dat nu precies en wat moet ik nu doen om mij spdif ingang op te nemen in Cubase? Maakt het nog uit naar welke ausio paar ik die send zet? Ik heb nu dus 1/2 gekozen, maar ik heb er nog veel meer.
Straks wil ik ook de adat ingang gaan gebruiken (maar laten we maar even simpel beginnen). Werkt dat op de dezelfde manier?

Misschien wat domme vragen, maar als je van een m-audio 2496 komt is de 1212m opeens wat overweldigend.
Vreemd bijkomstig probleem is dat ik nu in bijvoorbeeld de Windows Media PLayer opeens geen geluid meer heb. Kennelijk gebruikt die nog niet de spdif uitgang.

Nog een vraag.
De spdif in wordt gerout naar host asio in 1/2.
Wat heb ik nu precies gedaan? Dia asio 1/2 wat is dat nu precies en wat moet ik nu doen om mij spdif ingang op te nemen in Cubase?

Je hebt de S/PDIF ingang van de 1212m doorgestuurd naar de ASIO 1/2 op de computer. Die zou dus als ingang zichtbaar moeten zijn in Cubase. En daar heeft hij als het goed is de naam van de strip waarvandaan hij ge'send' is. Ik heb zelf geen Cubase, maar in Soundforge zie ik hem dan gewoon als "PCI Card S/PDIF" staan, met de optie om stereo of een van beide kanalen mono op te nemen.

Is me duidelijk nu. Thanks. Enige probleem wat er nu nog ligt is dat de media player opeens geen geluid meer geeft. Die gebruikt kennelijk niet de spdif out.

Kan ik de uitgangen overigens een andere naam geven? Ik vind asio out 31/32 nou niet bepaald een heldere naam voor de spdif out.

Origineel geplaatst door renepela
Is me duidelijk nu. Thanks. Enige probleem wat er nu nog ligt is dat de media player opeens geen geluid meer geeft. Die gebruikt kennelijk niet de spdif out.

Windows geluid (dus Mediaplayer) gaat ook via een strip. Host Source -> Windows Source -> Wave 1/2.
Ik denk dat als je die toevoegt het gelijk werkt.

Back