Onstabiele Setup

Dj Spannerz

Ingeburgerd
Aloha,

Ik heb net een M-Audio Firewire 410 aangeschaft. Ik werk zelf met Logic 5.5. Ik draai op de ASIO drivers van de 410. In feite doet alles het wel.. Logic herkent me kaart, de inputs.. En opzich kan ik ook gewoon opnemen.. Maaaar...

Als ik gewoon logic niet run dan doet alles het wat geluid bereft prima. Ik krijg geluid zoals het moet.. Zodra ik logic opstart dan valt het geluid weg. Als ik dan bijvoorbeeld voor input 1 en 2 selecteer om op te nemen krijg ik weer geluid (software monitoring) en dan kan ik dus ook effecten van logic direct op me signaal gooien (zonder latency), maar vaak pakt ie dus helemaal geen signaal. En dan zit ik dus zonder geluid.. Ik kan dan de record funtie aan en uit klikken wat ik wil.. er verandert niks... Dan moet ik weer me hele syteem opnieuw opstarten om het weer runnend te krijgen. En zelfs als ik een keertje signaal krijg bij logic.. Dan valt hij heel vaak na een tijdje weg. Als ik echt iets aan het opnemen ben valt dat in feite mee, maar wat je dan krijgt is dat het geluid vastloopt en je zo'n constante LFJLKJFLKJFLKJFKJF noize krijgt. Als je dan weer de REC functie uit doet gaat dat weg. Maar goed, doe je dan de REC functie voor die kanelen weer aan dan is dat stomme LSLFKNDFNDNF geluid er weer. Ook geeft hij wel vaak fouten aan wat me ASIO betref...

Ik kan dus zo niet echt chill aan de slag en das best kut.. Ik vermoedt dat het iets met me ASIO driver te maken heeft, maar ik ben zoals jullie dat kunnen lezen geen wizzkid op dit vlak... Is misschien de ASIO4all een oplossing?

Wat kan ik doen?
Let me know!

Greets,

Rafael

heb je het al zonder ASIO geprobeerd, dus met WDM, MME of DX?

heb je die nieuwste drivers?

heb je het al met een ander ASIO programma geprobeerd?

Ik heb de laatste drivers.
Nog niet met andere drivers en andere programma's geprobeerd.
Mijn PC levert constant dezelfde spanning.

Met latency hoger zetten, bedoel je de buffer size?

Met midi (ben ik vergeten te zeggen) heb ik trouwens precies hetzelfde. Soms pakt logic me midi signaal wel en soms ook niet. En als die hem eenmaal pakt valt ie vaak tijdens het spelen met bijv VST's ook uit.

Ja wat is me vraag :) Het is inderdaad een beetje lastig uit te leggen allemaal... Ik zoek naar mogelijke oorzaken/oplossingen. Zal kijken hoe ver ik met jullie (misschien wel erg logische, stom van mijn kant) tips kan komen. Weet je nog iets? Let me me know please...

Thanks in advance!

Met andere drivers bedoel ik dus zonder ASIO. Kan ik zonder ASIO ook direct software monitoren? Of misschien een combinatie van? Bij mij saat nu de rest allemaal uit (dus PC AV, EASi MME enz...)

Origineel geplaatst door Dj Spannerz
Ik heb de laatste drivers.
Nog niet met andere drivers en andere programma's geprobeerd.

Met latency hoger zetten, bedoel je de buffer size?

jep ik bedoelde de buffersize groter maken,.

maar nu je zegt dat met midi hetzelfde probleem er ook is.

dan lijkt het of je geluidkaart gewoon af en toe uitvalt, of de verbinding met de pc kwijt is, kortom... misschien is je firewire aansluiting niet stabiel? misschien ben je in de mogelijkheid om een andere firewire poort of kaart te gebruiken en na te gaan of het probleem dan weg is.

succes in ieder geval!

Origineel geplaatst door Roel
dan lijkt het of je geluidkaart gewoon af en toe uitvalt, of de verbinding met de pc kwijt is, kortom... misschien is je firewire aansluiting niet stabiel? misschien ben je in de mogelijkheid om een andere firewire poort of kaart te gebruiken en na te gaan of het probleem dan weg is.

jepz, het is net alsof je pc geen constante spannig kan leveren aan je firewire kaart, ben je zeker dat dit ok is?

Origineel geplaatst door witteredink
jepz, het is net alsof je pc geen constante spannig kan leveren aan je firewire kaart, ben je zeker dat dit ok is?
Dj Spannerz zei eerder:
moederbord monitorprogrammaatje eroverheen als je niet zeker bent.

@pal: goed advies!

als je een moederbord los koopt staat het meestal op de cd van de fabrikant die erbij zit.
zo niet kun je misschien het merk + type achterhalen, als je dit niet weet kun je t misschien uitvinden door op de printplaat te kijken, daarna de site van fabrikant napluizen of een dergelijk programmaatje daarop staat.

zo niet even googlen op "motherboard monitor", want er zijn ook wel min of meer universele programmaatjes voor.

* ik denk zelf niet dat het aan je voltages ligt, lijkt me dat je pc behalve een uitvallende geluidkaart nog meer stabiliteitsproblemen heeft.

misschien ben je in de mogelijkheid een ander firewirekaartje te proberen?
dankzij de 8 dagen geld terug garantie kun je, indien je probleem hiermee niet opgelost is, het kaartje gewoon terugbrengen.

en je kan ook nog proberen je geluidkaart op een andere pc te installeren, en kijken of ie dan wel goed werkt. zo kun je kijken of je pc of juist je geluidkaart het probleem vormt.

Vergeten te zeggen... Ik werk op een latop

De laptop heeft zelf een 4 pin firewire aansluiting waarop de geluidskaart dus ook op is aangesloten. Ik gebruik gewoon de adapter die bij de geluidskaart hoort.

Ik heb toen een 6 pin firewire PMCIA kaart gekocht om dus ook zonder voeding de geluidskaart kunnen gebruiken maar dit ging niet... Ik kreeg toen het apparaat niet aan. Is dit normaal?

Laptops hebben veel problemen met het leveren van voldoende spanning. Novation waarschuwt hier bv. voor bij het gebruik van haar synths en controllers die via USB stroom krijgen. Probeer wat eerder is gezegd over het voeden van je audio-interface via een losse voeding (adapter).

Er schijnt ook wezenlijk verschil te zijn tussen wat een 6-pins en een 4-pins firewire aansluiting wel en niet kan. Ik weet het verschil niet (want heb een Apple Powerbook met een standaard 6-pins aansluiting), maar hier zou je op moeten kunnen googlen.

Logic 5.5 is ook best al wel oud. Als hij (veel) ouder is dan de audio-interface die je gebruikt, dan kan het ook gewoon een compatibility-probleem zijn. Kijk eens of je van iemand anders een (oudere) firewire interface kunt gebruiken om te testen of die wel werkt.

PS. Ik weet niet welke Windows versie je gebruikt, maar mijn ervaring is dat Windows 2000 stabieler was met Logic dan WinXP. (en Mac OS is weer veel stabieler, maar dat wil je vast niet horen ;) )

Succes.

Dank jullie wel voor alle reacties.

Ik ga ermee aan de slag.
Aankomende zondag ga ik 2 weken op vakantie dus zal er dus voorlopig niet echt aan de slag mee kunnen, but i'll let you guys know...

Greets

Het verschil tussen de 4- en de 6-polige firewire zit m in de voeding.
Bij de 4-polige wordt de voeding gewoon niet meegestuurd.
Vandaar dat je kaart het ook niet deed. De overige 4 lijnen zijn hetzelfde.

Mijn FW Audiophile kaart (broertje) kon ik niet op de PC met (6 pins FW) aansluiten via de adapter; alleen met voeding uit de PC.
Oplossing: De 2 voedingslijnen (2 dikke draden) in de firewirekabel opsporen, doorknippen en goed isoleren.
Nu kan de kaart gewoon op de PC draaien via adapter;
Overigens komt jouw beschreven fout ook bij mij af en toe nog voor. :gaap:

Gr Vincent

Origineel geplaatst door v.i.n.n.y
Oplossing: De 2 voedingslijnen (2 dikke draden) in de firewirekabel opsporen, doorknippen en goed isoleren.
Nu kan de kaart gewoon op de PC draaien via adapter;
Overigens komt jouw beschreven fout ook bij mij af en toe nog voor. :gaap:

misschien toch nog wat wachten met knippen dan?

Back