Hoe een cd te masteren?

Ik denk dat er spraakverwarring is...

Ik denk dat er spraakverwarring is...

...over wat een track is.

Eén of andere plaatjesdraaier op de radio, of zo'n presentatie-druif op TMF: als die het hebben over een track dan hebben ze het over een "nummer op een CD". En dan bij voorkeur het nummer dat als single wordt gepushed en "met stip op nummer 13 staat....".

Als je het over audio-recording hebt dan is een track een opname met een begin en een eind met daartussen audio-materiaal; danwel digitaal danwel analoog opgenomen. Die track kan gevuld zijn met het geluid van één instrument, één stem of ander geluid. Dan is het meestal de bedoeling dat deze tracks met ander tracks met hun eigen materiaal gemixt worden naar twee stereo-tracks.
Een track (bijvoorbeeld de links of rechts-track van een stereo-mix) kan ook gevuld zijn met een mengsel van diverse instrumenten, fx-en, stemmen, percussie-geluiden, andere toegevoegde geluiden (gillende autoremmen, cirkelzagen, alarmhoorns, platgeslagen wuppies, etc.). Dan is het meestal de bedoeling dat deze samen met de andere track (met wie de eerste track samen de stereo-mix vormt) wordt gemastered tot het definitieve resultaat, klaar om op CD geplaatst te worden.

Daarnaast heb je ook nog MIDI-tracks; dit is ook een opname met een begin en een eind met daartussen MIDI-materiaal. Maar dat valt even buiten het bestek van deze thread. Belang is wel om te weten dat het, net als een audio-track een begin en een eind heeft, maar dat het gevuld is met wat anders: geen audio maar......afspeel-informatie voor MIDI-apparatuur, zoals synthesizers, samplers, etc.. Een MIDI-track kun je nog het beste vergelijken met een digitaal draaiorgelboek.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Origineel geplaatst door Galo
Yo ga die man niet gek maken met alle verschillende soorten software,... masteren is een kunst, in welk pakket je het ook doet het blijft even lastig, zeker als je net begint,.... ervaring mensen ervaring...

Oke masteren is een kunst, maar als beginnend songwriter is starten in Fruity Loops het beste : je hebt songvoorbeelden daar en feed back

Kijk maak eerst een goede songmix met de juiste effecten, stereobeeld ,volumeverhoudingen=> als je dit goed zou beheersen ( een goede song kunnen schrijven met het eindmixen) dan ben je al heel ver gekomen

Kijk het masteren na de eindmix als je alles in Fruity loops hebt opgenomen ( dus geen live band optredens) valt wel mee : compressor , limiter, equalizing als je dat op de mastertrack is toch wel te doen?

Op de gewone tracks kan je dit ook toepassen : een compressor, limiter, equalizing als dat nodig is : in de song voorbeelden van Fruity Loops vind je dit ook
Kijk je moet als amateur musicus niet de pretentie hebben om professioneel te willen gaan masteren voor een top cd: nou dat is niet slim, want je hebt die kennis niet in huis , dus je moet het een stapje lager doen
Opmerking 1 : de bedoeling van deze thread was om meer inzicht te krijgen in het masteren van een cd : nou je leest het wat reacties zijn ( met deze info kan je nog niet een super mastering doen )

Ga met Fruity Loops( FL ) in de weer en daar kan je ook met je vragen t.z.t over mastertechnieken terecht.
Maak eeerst een vette mix ...

Opmerking2: het resultaat vande gemaakte song in Fruity Loops kan je naar een wav formaat schrijven en dan hier op dit forum laten horen

Janamdo

Laatst gewijzigd:
Moah fruity loops,.... ben er niet zo van onder de indruk maargoed dat is een mening,...

NIW, ik denk dat je met Cubase, ProTools of Nuendo een stuk verder komt dan met FL, maargoed ik weet ook weer niet wat de status en het budget van meneer is..... 8~

Tjonge......die janamdo toch...

Tjonge......die janamdo toch...

Origineel geplaatst door janamdo
Oke masteren is een kunst, maar als beginnend songwriter is starten in Fruity Loops het beste : je hebt songvoorbeelden daar en feed back

Kijk maak eerst een goede songmix met de juiste effecten, stereobeeld ,volumeverhoudingen=> als je dit goed zou beheersen ( een goede song kunnen schrijven met het eindmixen) dan ben je al heel ver gekomen

Kijk het masteren na de eindmix als je alles in Fruity loops hebt opgenomen ( dus geen live band optredens) valt wel mee : compressor , limiter, equalizing als je dat op de mastertrack is toch wel te doen?

Op de gewone tracks kan je dit ook toepassen : een compressor, limiter, equalizing als dat nodig is : in de song voorbeelden van Fruity Loops vind je dit ook
Kijk je moet als amateur musicus niet de pretentie hebben om professioneel te willen gaan masteren voor een top cd: nou dat is niet slim, want je hebt die kennis niet in huis , dus je moet het een stapje lager doen
Opmerking : de bedoeling van deze thread was om meer inzicht te krijgen in het masteren van een cd : nou je leest het wat reacties zijn ( met deze info kan je nog niet een super mastering doen )

Ga met Fruity Loops( FL ) in de weer en daar kan je ook met je vragen t.z.t over mastertechnieken terecht.
Maak eeerst een vette mix ...

Janamdo

Op 21 augustus wist hij nog van weinig over mastering.
En na één week weet hij al dat Fruityloops het best is om te beginnen.:D :D :D :D :D .

Geintje, hoor. Maar toch, laat het verschil tussen mixen en masteren, en welke technieken darbij komen kijken goed op je inwerken. Je zult zien dat je dan heel veel threads die al over dit onderwerp zijn geschreven veel beter zult begrijpen.

Want sorry, hoor, als jij het hebt over songwriters, dan denk ik:..........waar heeft die jongen het over.
En als ik dat denk.............(dan ben ik vast niet de enige).

Dit is niet vervelend bedoeld, hoor, maar hou je begrippenkader zuiver, en wijs anderen daar ook op. De threads op dit forum (en vele andere forums ook, trouwens) hebben nogal 'ns de neiging te verwaaieren in, eh............, het opgestoerd rondstrooien van one-liners die de echte kenners (waartoe ik trouwens niet behoor) meewarig doen hoofdschudden en de beginners (waartoe ik lang heb behoord) in vertwijfeling achterlaten.

Succes....
en groeten van Pjeut.

Re: Tjonge......die janamdo toch...

Re: Tjonge......die janamdo toch...

Het gaat mij nu om het muziek maken en dat gedoe met een "master"maken van een compositie is nog een stap te ver
(en zal me nog even worst zijn )
Ik wil het wel lezen hoe het in zijn werk gaat, maar dat blijkt al lastig te zijn om dit te vernemen hier op dit forum

Nou ik heb heel wat van die softwaresequenzerprogramma's uitgeprobeerd en nu in met dat Fruity Loops kan je gemakkelijk met het maken van songs beginnen
Natuurlijk ben ik maar een amateur en inderdaad een songwriter kan ik mezelf natuurlijk niet noemen, maar ik bedoel het allemaal wat luchtig
Maar Huib is net zoals ik een amateur en daarom moet je het simpel houden, dus ik zal me in het vervolg gewoon als een amateur gaan uitdrukken en het is echt niet de bedoeling om hier de grote jongen uit te gaan hangen
Aleen heb ik zelf een idee van de het masteren van een mastertrack en alles wat daarvoor komt : ( ik moet oppassen om het nu niet te profi te gaan schrijven :geslaagd:)

Ik concentreer eerst op het maken van een compositie in Fruity Loops en alles wat erbij hoort ( de effecten, stereobeeld ) en de eindmix voor de sporen ( ik geloof dat het trackmastering genoemd word )
Dus proberen om gewoon een goed muziekstuk te maken en dat gemaster gedoe maar even vergeten

Janamdo

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Tjonge......die janamdo toch...

Re: Re: Tjonge......die janamdo toch...

Ik concentreer eerst op het maken van een compositie in Fruity Loops en alles wat erbij hoort ( de effecten, stereobeeld ) en de eindmix voor de sporen ( ik geloof dat het trackmastering genoemd word )
Dus proberen om gewoon een goed muziekstuk te maken en dat gemaster gedoe maar even vergeten

Janamdo

Nee, dat is niet wat ik bedoel. Je moet vooral eindeloos alles gaan proberen, dus ook masteren. Dat is de enige manier om er achter te komen wat erbij komt kijken:

Dan zit je daar met je twee tracks stereo, goed gemixt, mooi gearrangeerd, klinkt lekker vol. Alleen nog even masteren om dat hardcore, jazzy, disco of italo-sfeertje te krijgen.................;{ ;{ ;{ ;{ en wat nu????

Maar daar kun je op dit forum eindeloos threads over lezen.

Wat ik bedoel: hou je begrippen zuiver. Weet wat mixen is en welke apparaten daarbij horen, en hetzelfde voor masteren. Natuurlijk worden er wel 'ns mastering-technieken en/of apparaten voor mixing gebruikt. (Bijvoorbeeld side-chaning ligt op dit hellende vlak, maar ook het gebruiken van een compressor op je auxen (dit is eigenlijk in tegenspraak met wat een compressor is en doet, maar doordat iemand het 'ns probeerde kwam hij/zij op een typisch Motown-geluid uit) dit kun je allemaal in dit forum terug vinden.) maar gebruik je een mastering-techniek voor mixing, noem dat dan ook zo. Ga niet namen en termen door elkaar gebruiken zonder aan te geven waar je het over hebt.

Dat is wat ik bedoel. Groeten.

Een songwriter....

Een songwriter....

...daar versta ik vooral iemand onder die een nummer schrijft, dus akkoorden, melodie en tekst.

Niet echt de doelgroep voor dit forum, maar............je zult er versteld van staan hoevaak het toch nog aan de orde komt. Zoek maar 'ns op "songwriter*".

Re: Een songwriter....

Re: Een songwriter....

Met het componeren van synthesizermuziek komt er geen zang bij kijken dus geen tekst erbij ( in mijn geval)
Dat maakt het al weer eenvoudiger ( een liedje maken met tekst kan creatief en heel leuk zijn denk ik om te doen, maar gaat ook niet zomaar een twee drie )

Een eerste voorwaarde wil je iets kunnen maken in FL ( fruity Loops) is dat je wel een beetje van muziek weet ( om te kunnnen experimenteren) en ideetjes leer je verder van andere songs

===========================

Je wilt mij toch niet vertellen dat met het masteren alleen een sfeer gecreeerd kan worden ....

????????
Dan zit je daar met je twee tracks stereo, goed gemixt, mooi gearrangeerd, klinkt lekker vol. Alleen nog even masteren om dat hardcore, jazzy, disco of italo-sfeertje te krijgen................. en wat nu????

======================================================
Luister maar eens naar de fruity loop songs

Janamdo

Wat heeft FL met Mastern te maken niw,.... ik bedoel masteren is een heel ander concept imho dat pas oip het laatst gedaan dient te worden en zeker niet in FL.... Finalizers, Limiters en Compressie + enige EQ is hier vaak de key, FL is merly a sequencer and IMHO a b-stock one....

Ik vraag me juist af, als ik een eind mix heb die goed klinkt, is het dan niet een kwestie van het stereo effect wat breeder maken en zorgen dat er een subtiele Limiter opstaat ?

Ik maak tracks altijd droog op, dit is hier de setup fase, daarna de premix, mix en eind mix, (mix = important ppl), dan de mastering.... en daarna heb ik vaak het idee van okay, dit is het beste wat ik uit mijn home studiootje kan halen, als het dan nog proffier moet dan maar ff betalen, want tenslotte is het echt heel erg moeilijk om je eigen tracks objectief te kunnen beluisteren.

Oh Boy, Janamdo

Oh Boy, Janamdo

Met het componeren van synthesizermuziek komt er geen zang bij kijken dus geen tekst erbij ( in mijn geval)
Dat maakt het al weer eenvoudiger ( een liedje maken met tekst kan creatief en heel leuk zijn denk ik om te doen, maar gaat ook niet zomaar een twee drie )

Een eerste voorwaarde wil je iets kunnen maken in FL ( fruity Loops) is dat je wel een beetje van muziek weet ( om te kunnnen experimenteren) en ideetjes leer je verder van andere songs

===========================

Je wilt mij toch niet vertellen dat met het masteren alleen een sfeer gecreeerd kan worden ....

????????
Dan zit je daar met je twee tracks stereo, goed gemixt, mooi gearrangeerd, klinkt lekker vol. Alleen nog even masteren om dat hardcore, jazzy, disco of italo-sfeertje te krijgen................. en wat nu????

======================================================
Luister maar eens naar de fruity loop songs

Janamdo

Ik heb het over begrippen en jij hebt het over vliegen afvangen.'
ik heb m'n best gedaan.

Ben trouwens hier even dooheen aant lezen, is echt wel serieuze info

Seperation Mastering

http://www.johnvestman.com/separations.htm

Dit is dus nix meer als

Alle Bassen op een kanaal bouncen (inc fx)
Alle Percussie op een kanaal bouncen (inc fx)
Alle Instrumentals op een kanaal bouncen (inc fx)
Alle vocals op een kanaal bouncen (inc fx)
Eventuele bijgeluiden ie FX op appart kanaal bouncen (inc fx)

Dit alles op 24bit .... easy toch... of lees ik weer eens nie goe :P

En, als je dan je eind mix hebt, en je gooit die op een nieuw kanaal, met de zojuist gebouncede individuele kanalen, moet er dan op de stereo mix de effecten er bij staan of laten we die er uit omdat deze al in de individuele bounces zijn meegevoegd ?

Laatst gewijzigd:
Heeft niet veel met masteren te maken natuurlijk hahah.

Ik heb nou soundforge 8.0 en ik heb gisteren gewoon eens wat zitten kloten met de dynamniek van de mixdown.
Ik moet zeggen dat het toch een redelijk bevredigend resultaat opleverde.

Gr Huib

Nah is cool dan toch, vooral je oren goed gebruiken huib ;)

Ik ga vannavond zeker dat Seperation Mastering eens proberen want volgens mij levert dat toch lekkeren resultaten op ;)

laat anders eens wat horen van wat je hebt gemasterd ?

Nou ik heb niet echt gemasterd.

Alleen wat met de dynamiek gekloot zeg maar.

klinkt lekker joh :D lekker doorgaan zo ;) vannavond nog eens luisteren zit nu niet achter mijn monitoren

Origineel geplaatst door Galo
Wat heeft FL met Mastern te maken niw,.... ik bedoel masteren is een heel ander concept imho dat pas oip het laatst gedaan dient te worden en zeker niet in FL.... Finalizers, Limiters en Compressie + enige EQ is hier vaak de key, FL is merly a sequencer and IMHO a b-stock one....

Ik vraag me juist af, als ik een eind mix heb die goed klinkt, is het dan niet een kwestie van het stereo effect wat breeder maken en zorgen dat er een subtiele Limiter opstaat ?

Ik maak tracks altijd droog op, dit is hier de setup fase, daarna de premix, mix en eind mix, (mix = important ppl), dan de mastering.... en daarna heb ik vaak het idee van okay, dit is het beste wat ik uit mijn home studiootje kan halen, als het dan nog proffier moet dan maar ff betalen, want tenslotte is het echt heel erg moeilijk om je eigen tracks objectief te kunnen beluisteren.

Natuurlijk muziek maken met FruityLoops heeft niets te maken met mastern ( ik was er wel eens nieuwsgierig naar en stelde de vraag hier : wat is mastern : haha )

Je zegt het al ...
-----------------------------------------------------------------
en zeker niet in FL.... Finalizers, Limiters en Compressie + enige EQ is hier vaak de key, FL is merly a sequencer and IMHO a b-stock one....
--------------------------------------------------------------
maar wat er precies wel gedaan kan worden in FL voorafgaand aan een final master track ? : wat heb je tot je beschikking om een stuk muziek te maken als goede eindmix in FL ?

Janamdo

I dont know, ken heel dat FL niet, werk er ook niet mee, heb het wel geprobeerd maar is voor mij echt een spinneweb van knopjes en windows wat het voor mij al niet meer interresant maakt, ik weet wel dat er echt hele goeie producties uit zijn voortgekomen maar dan moet je ook wel weten wat je doet in dat pakket....

en trouwens met een paar goeie cst's ken je een heel eind komen, weet niet of FL standaard een beetje fatsoenlijke processors heeft maargoe....

Back