bas naar voren halen

MadDonna

Juventus nieuwste fan
Hoi,

ik heb hier een probeersel met wat metal music. Op een gegeven moment verdwijnt de bas geheel achter de gitaarsolo, hoe kan ik de bas naar voren halen zonder hem in volume toe te laten nemen? Dus een meer doorzichtiger geluid creeeren.

MarcodeBoer_worktitle.mp3

Ik heb weinig met metal, maar ik hoor een heel erg gedempte bas met weinig hoog en veel laag. De overtonen van een basgitaar zijn erg belangrijk en helpen het basspectrum te vormen. Meer midden en hoog op de bas dus.

wat voorgaande poster zegt, en ik zou eens kijken of je wat laag uit de gitaar kunt snijden en misschien ook nog wat onder in het mid. Staat de gitaar misschien erg hard en heb je een compressor over de eindmix? Op die manier kan het zijn dat de gitaar de rest wegdrukt.

-C-

Ik denk dat het inderdaad flink te weinig heeft in het mid.

Zet eens een distortion op als een send, en speel met de
hoeveelheid die je ernaar toe zendt, en speel met de return
fader. Het gaat erom dat je wat extra harmonics creeert, en
die zo terug in de mix plaatst dat het niet opvalt, maar wel die
bas meer 'zichtbaar' maakt.

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning
Ik denk dat het inderdaad flink te weinig heeft in het mid.

Zet eens een distortion op als een send, en speel met de
hoeveelheid die je ernaar toe zendt, en speel met de return
fader. Het gaat erom dat je wat extra harmonics creeert, en
die zo terug in de mix plaatst dat het niet opvalt, maar wel die
bas meer 'zichtbaar' maakt.

Mvg.

CoolRunning

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet geheel begrijp, ik ben behoorlijk nieuw op dit gebied. Wat meer info:

Opgenomen op een Apple G4 met Garageband 2

- synth klanken van een Roland U20 en een Korg 05r/w, opgenomen als audio en niet via midi.
- distortion van de gitaar zijn afkomstig van Amplitude LE als plugin bij Garageband, gitaar geluid is een gitaar en geen sample
- bass is een fretless bass, met een standaard effect uit Garageband
- drums zijn een aantal apple loops verders niets aangepast.

Ik heb hem iets aangepast, ik denk dat ik ook wat laag uit de drums en de slaggitaar moet halen, klopt dat?

Ik heb geen losse mixer, is dat nodig met Garageband?

Heeft je mixer in Garageband send (of Aux) effects?
Als je dat niet hebt, vergeet de truuk hierboven...

Normaal gebruik je en distortion als een insert effect,
maar voor deze truuk is het meer flexibel om het op te
zetten als send effect.

Mvg.

CoolRunning

De gitaar is véél te dof. Draai er eens minder bas, meer mid en wat meer presence in, misschien dat je dan een wat beter geluid krijgt. Het gitaargeluid klinkt ver weg en heeft ook niet veel definitie. Met minder bas in het gitaargeluid krijg je al meer ruimte voor de basgitaar, dat is belangrijk. Geef de gitaar sowieso een cutoff op 80hz om onnodige frequenties en gebrom eruit te halen.

Back