Cubase vs Nuendo

SynFred

Nieuwkomer
Hallo Mede Forummers,

Ik ben een tevreden gebruiker van Cubase. Maar nu heb ik een vraag over Nuendo. Ik zal Nuendo waarschijnlijk niet kopen omdat het te duur is. (Ik ben maar een amateur, en wat ik voor Cubase (SL) betaald heb vind ik al genoeg!)
Maar puur uit neiuwsgierigheid: Wat biedt Nuendo nou meer (of is anders) dan Cubase. Op de site van steinberg staat wel een mooi vergelijk tussen de diverse cubase versies maar géén tabel waarin Cubase en Nuendo met elkaar vergeleken worden. Ik heb de Getting Started PDF van Nuendo gedownload en even ingekeken, maar het lijkt sterk op de Getting Started van Cubase. Kortom waar zit het verschil?

Volgens mij is Nuendo oorspronkelijk meer bedoeld voor media (post) productie en Cubase echt voor muziek.
In de loop der tijd heeft Cubase er echter zoveel bijgekregen dat ze behoorlijk tegen elkaar aan zijn gegroeid.

Er bestond ooit een documentje die de verschillen tussen SX2 en Nuendo aangaf, maar ook dat is een stille dood gestorven. Dat documentje heet trouwens: Differences_between_Cubase_SX_and_Nuendo.pdf

Cubase en Nuendo is voor 75% een en hetzelfde. Alle sequencers van Steinberg hebben exact dezelfde basis (en audio engine), dus in feite is Nuendo een soort van SX++. Nuendo is in principe inderdaad bedoeld voor media en post productie, maar ook voor pure muziek productie zitten er wel degelijk een aantal behoorlijke coole features in die niet in Cubase zitten. Voor 99.99% van de mensen is Nuendo echter zwaaaar overkill.

Hier is een lijst van alle features die enkel in Nuendo en niet in SX zitten.
http://www.steinberg.net/fileadmin/redaktion/PDF/nuendo3/Nuendo_3.2.0_exclusive_feature_list.pdf

Steinberg heeft trouwens een hele berg aan informatie over Nuendo op de site staat:
http://www.steinberg.net/89_1.html

Bedankt heren voor de info. Zoals gezegd: ik zal Nuendo nooit kopen. Het enige wat me opviel in de feature list van Nuendo is een aparte click bus om je metronoom signaal te regelen in de opnameruimte. Ik ga eens effe peinzen hoe ik dit in Cubase voor mekaar kan krijgen....

Origineel geplaatst door SynFred
Bedankt heren voor de info. Zoals gezegd: ik zal Nuendo nooit kopen. Het enige wat me opviel in de feature list van Nuendo is een aparte click bus om je metronoom signaal te regelen in de opnameruimte. Ik ga eens effe peinzen hoe ik dit in Cubase voor mekaar kan krijgen....

das simpel, creeer een audition bus of selecteer de bestaande en route die in je routing panel naar je opname ruimte, klaar :)

Origineel geplaatst door quifster
das simpel, creeer een audition bus of selecteer de bestaande en route die in je routing panel naar je opname ruimte, klaar :)

Hé bedankt voor het antwoord, maar ik heb de SL versie van cubase, en daar zit géén audition bus in. Ik ga wat experimenteren.....

Back