midi interface

mediaventures

Ingeburgerd
Ik vind niet echt wat ik nodig heb. Nu werk ik voorlopig met de volgende setup. Als basis de quasimidi sirius, recht voor m'n computer. Die sluit ik aan op m'n mixer. Daarnaast heb ik een PSR3000 staan. Die is ook aangesloten op m'n mixer. Daarachter staat nog een toongenerator van yamaha, eveneens op mixer. Mn synthesizerklanke (pads, leads etc.) komt dus uit de sirius. De normale klanken uit de toongenerator en uit m'n Psr. Alles die op m'n mixer binnenkomt zend ik dus naar de computer als audio signaal.

Nu wou ik ook met midi werken, echter niet op de computer ik wou midi aansluiten zodat ik met de sirius de Psr en de toongenerator kan aansturen. Dan regel ik op m'n mixer wat audio moet binnenkomen op de computer. Maar het is natuurlijk een heel gedoe om telkens als je wil veranderen van instrument die wordt aangestuurd een kabeltje te versteken. Uit wat ik begrepen heb, heb ik een meervoudige interface nodig daarvoor. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen dat, een mergebox, een midi thru box en een patchbay. Ik weet echt niet veel over midi, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Opties (uit mijn hoofd):

1. Of je "daisy chained" alle midi apparaten aan je master klavier en kiest voor elke synth een aparte midichannel voor de basis.

2. Koop een goeie midi patchbay zodat je je midi signaal kunt routen (welke midi-in naar welke midi-out)

3. Koop een midi interface (bijv. Steinberg Midex8) en gebruik je PC sequencing software (bijv. Cubase) als je midi-thru en midi signaal router.

Als je geinteresseerd bent in optie 3 heb ik nog wel een Midex8 liggen voor 200 euro :engel:

Joost.

Re: midi interface

Origineel geplaatst door mediaventures
Maar wat is eigenlijk het verschil tussen dat, een mergebox, een midi thru box en een patchbay. Ik weet echt niet veel over midi, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

merger: mengt twee of meerdere midisignalen naar 1 (soort mengtafel maar dan voor midi-data)
midi-thrubox: kopieert de midi-input op een input naar meerdere outputs.
midi patchbay: functies zijn afhankelijk van de complexiteit. in de simpelste vorm is het een doosje met een aantal midi inputs en outputs die je met elkaar kunt verbinden en die instelligen kun je dan opslaan om later terug te halen. Soms hebben patchbays ook merge functionalteiten of midi-filters aan boord.

Als je psr of je toongenerator een midi-thru aansluiting heeft moet je die gebruiken. Anders heb je of een midipatchbay of een midi thru-box nodig.

Maar als ik alles via thru aansluit (er zit een thru op m'n Toongenerator), dan kan ik niet zeggen voor welk apparaat het signaal bestemd is. Dan gaat het gewoon naar alle twee. Dus dan heb ik een patchbay nodig. Klopt dit?

Maar als ik alles via thru aansluit (er zit een thru op m'n Toongenerator), dan kan ik niet zeggen voor welk apparaat het signaal bestemd is. Dan gaat het gewoon naar alle twee. Dus dan heb ik een patchbay nodig. Klopt dit?

strikt genomen wel, maar als je je synths eigen kanalen toebedeelt, kun je zo 16 geluiden aansturen via thru. Is het wel zaak om uit te zoeken hoeveel parts de PSR en de sirius hebben en hoeveel je daarvan wil gebruiken. Ook zou ik niet meer dan 2x door een thru van een apparaat sturen ivm timing, maar dan een echte thru-box aanschaffen. Een voorbeeldje?

chan # / machine / part #

1 PSR part 1
2 sirius part 1
3 sirius part 2
3 PSR part 2 (dus gelayerd met sirius part 2)
4 sirius part 3
7 yamaha toongenerator
10 sirius part 4 (drums)

(kanaal 10 wordt voor drums gebruikt, volgens de General Midi standaard)

Een patchbay wordt interessant bij meer dan 16 parts of synths, of sequencers die meer dan 2 midi-uit poorten hebben.

succes

Re: midi interface

Maar wat is eigenlijk het verschil tussen dat, een mergebox, een midi thru box en een patchbay. Ik weet echt niet veel over midi, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

het aantal ingangen en uitgangen wordt meestal aangegeven met cijfers. bijvoorbeeld 3x8 betekent 3 in x 8 uit.

- mergebox. voegt het signaal van 2 of meer midikabels via een doosje samen naar 1 midikabel

- midi thru box. pakt het signaal van 1 midikabel (soms meerdere) en verdeelt dit via een doosje naar 2 of meer midikabels

- patchbay. heeft een aantal ingangen en een aantal uitgangen (bijv. 4x4) en hiermee kun je het signaal van willekeurig welke input via dit doosje sturen naar willekeurig welke output. (let op! er zijn ook patchbays met beperkingen, zoals bijvoorbeeld het niet kunnen mergen van meer dan 2 inputs naar de outputs *roland a880 voorbeeld*)

de praktische oplossing.

zonder extra aanschaffen, behalve een paar midikabels:
sirius (midi uit) --> psr (midi in) // psr (midi thru) --> toongenerator (midi in)

met extra aanschaffen, zoals een midi thru doosje/patchbay:
sirius (midi uit) --> patchbay of thru doos (midi in)
// patchbay of thru doos (midi uit) --> psr (midi in)
// patchbay of thru doos (midi uit) --> toongenerator (midi in)

Back