adat converter voor de Project mix

Ik wil niet meer uitgeven dan een 600 euro's ... 600 euro vind ik al aan de hoge kant ...

Ik zit te twijfelen tussen een optie of 4/ 5

Weet iemand iets van Echo ??

Waarom zou de Presonus Digimax LT niet iets voor me zijn ?

Het is mij niet duidelijk wat het verschil tussen de LT en FS ?? heeft dit met adat in ou te maken nee toch ?

En voor de duidelijkheid ; er moet dus via ADAT IN naar Porject mix gegeaan worden ?? ( dus het toekomstige converterje moet dus adat OUT hebben ?? )

Ik voel op het moment het meest voor presonus LT. Zou dit een leuke mix zijn met een klein contrast in het voordeel van de project mix.

Verschil Digimax LT / FS

Verschil Digimax LT / FS

Verschil tussen de twee digimaxen is dat de FS:
- 96khz ondersteund
- nieuwe clock-technologie bevat (JetPLL jitter reduction technology ofzo)
- naast de Adat-Out (die dan inderdaad naar de Projectmix Adat-in zou gaan) ook een Adat in heeft (dus 8x DA conversie in de vorm van 8 lijnuitgangen achterop).
- Direct outs heeft

Nadelen van de FS ten opzichte van de LT vind ik:
- FS heeft een aparte adapter, de LT heeft voeding ingebouwd.
- Fantoomvoeding op de FS is enkel schakelbaar in de groepen 1-4 en 5-8, op de LT is deze per kanaal schakelbaar.
- FS heeft enkel een clip-led, de LT heeft 3 ledjes voor signaalaflezing
- FS heeft zover ik weet geen PAD functie, de LT wel.

Voor mij is de Adat in van de FS van groot belang omdat ik de extra outputs wil gaan gebruiken voor het maken van monitormixen bij opnames.

Digimax LT vs Digimax FS

Digimax LT vs Digimax FS

Digimax LT is een 8-voudige preamp met een digitale output (ADAT). Er zit dus een AD-conversie bij inbegrepen. Je kunt ook de fx inserts gebruiken als analoge outs maar dan moet je de kabels aanpassen. Terugconversie van Digitaal naar Analoog is niet mogelijk bij de LT.

De Digimax FS (als ik het goed heb gelezen) heeft die mogelijkheid wel en heeft tevens standaard de mogelijkheid om zonder aanpassing van kabels analoge outs te gebruiken. Het is eigenlijk een uitgebreidere versie van de LT. Dus niet alleen maar AD maar AD/DA. Niet OF inserts OF analoog out maar beide.

Klein vraagtekentje bij mij zou zijn of je 8 kanalen digitaal zou kunnen uitsturen op 96KhZ. Bij mijn weten ondersteunt ADAT tot 8 kanalen 48 KHz of 4 kanelen 96Khz.

Ik zou zeker voor de FS gaan. Veel uitgebreidere mogelijkheden voor niet eens zo veel meer geld. Sterker nog. De FS staat te koop bij music Store op de site maar ik weet niet of hij al geleverd wordt. Eur. 758,- inclusief BTW. De Digimax LT is duurder! Daar snap ik persoonlijk niets van.......

Ik vind die FS een heel interessante machine. Fantastisch te gebruiken als front end van je DAW. Heeft iemand al recensies gelezen?

De FS kan dus ook 8 kanalen op 96khz uitsturen met het SMUX protocol. Dus je heb in totaal 4 aansluitingen zitten op de FS. 2 adat poorten in en 2 uit, voorwaarde is wel dat je geluidskaart dit ondersteund. De RME Fireface, zoals in mijn geval kan ADAT SMUX begrijpen dus dan is er geen probleem en kun je 8 kanalen op 96khz AD en DA verwerken.

Ik vind 750 euro's teveel ... misschien dat ie 2de hands wel aantrekkelijk wordt...

Die FS wat is dat toch weer stom die inputs op de voorkant, die sluit je toch in 1 x goed aan, hoef je toch niet veel aan te komen, waarom werken ze dat niet netjes op de achterkant ? Zie LT

Maar ga ik het verschil merken wanneer ik ga opnemen/afmixen met dus 2 verschillende '' tafels '', volgens mij moet ik het echter niet zo zien ?

Dus bijv. effecten op de inserts van de presonus en hoofdzakelijk de synths op de inputs van de project mix ?
Zou dit geen heel erg leuk contrast/speling in de totale eindmix kunnen zijn ?

Adat In zou wanneer belangrijk kunnen zijn ? Als ik bijv. nog een converter erop aansluit.

Als je ziet wat ze allemaal aan de achterzijde kwijt moeten kan ik me voorstellen dat ze de inputs aan de voorzijde hebben moeten plaatsen. Zelfs met een 2HE unit zou dat nog krap geworden zijn.

Origineel geplaatst door jaccis
Ik vind 750 euro's teveel ... misschien dat ie 2de hands wel aantrekkelijk wordt...

Die FS wat is dat toch weer stom die inputs op de voorkant, die sluit je toch in 1 x goed aan, hoef je toch niet veel aan te komen, waarom werken ze dat niet netjes op de achterkant ? Zie LT

Maar ga ik het verschil merken wanneer ik ga opnemen/afmixen met dus 2 verschillende '' tafels '', volgens mij moet ik het echter niet zo zien ?

Dus bijv. effecten op de inserts van de presonus en hoofdzakelijk de synths op de inputs van de project mix ?
Zou dit geen heel erg leuk contrast/speling in de totale eindmix kunnen zijn ?

Adat In zou wanneer belangrijk kunnen zijn ? Als ik bijv. nog een converter erop aansluit.

Daarvoor zijn de onderlinge verschillen teklein IMHO.
De verschillen in klank van een tafel worden meestal niet zo beinvloed door de micpre,s en de AD conversie maar door de EQ en de algemene klank van een tafel. Het klank verschil tussen bv een Ghost en een Mackie zit hem hoofdzakelijk daar in en niet in de Micpre's. .

De eigelijk conclussie van het hele topic is dus eigelijk;

In het segment 400-700 euro's maakt het eigelijk niet zoveel uit wat je pakt, de verschillen zijn te klein qua betreft AD omzetting .

Wanneer ik alles zo eens over lees. In dat geval kan ik net zo goed voor de M-audio Octane kiezen.

De eigelijk conclussie van het hele topic is dus eigelijk;

In het segment 400-700 euro's maakt het eigelijk niet zoveel uit wat je pakt, de verschillen zijn te klein qua betreft AD omzetting QUA GELUID BETREFT !!

Wanneer ik alles zo eens over lees. In dat geval kan ik net zo goed voor de M-audio Octane kiezen.

Ik heb ook de Digimax LT gehad. Dat is eigenlijk een preamp met digitale uitgang. Hij kan die NIET terug van digitaal naar analoog. Simpelweg omdat hij geen digitale ingang heeft.

Dit snap ik niet helemaal...

- Hij kan dus niet het converteren naar analoog, wat gewoon de; focusrite,behringer,m-audio ( ea... ) converters wel kunnen ? Het is dus eigelijk geen ADAT converter, maar een '' digital converter '' :D

Hij heeft wel toch gewoon ADAT out. Er zijn toch wel meerdere converters die alleen maar ADAT out hebben ?
Wanneer kan die ADAT IN een rol gaan spelen, want das me ook niet geheel duidelijk...

Ik zal eens proberen je dit uit te leggen :)

Je hebt normaal op je interface / geluidskaart een aantal fysieke/analoge (jack/XLR) in- en uitgangen. Naast deze, zoals ik het nu maar ff noem "fysieke/analoge" in- en uitgangen heb je soms ook digitale in- en uitgangen waaronder ADAT, AES/EBU en SPDIF.

Om op deze digitale in- en uitgangen jack of XLR aansluitingen te kunnen maken moet je een uitbreiding kopen en die zijn er in allerlei soorten en maten.

Let nu op, haha, als je meer "fysieke" ingangen op je interface wilt dan gaan deze via de ADAT out op de uitbreiding (bijv. Digimax of Octopre) naar de Adat in op je interface (bijv. RME Fireface, Focusrite Sapphire, etc).

Maar het kan ook voorkomen dat je meer "fysieke" uitgangen wilt op je interface (bijvoorbeeld voor aansluiten van meerdere speakersets (10.1 ofzo) of het maken van meerdere monitormixen bij opnames (de gitarist wil wat anders horen op zijn hoofdtelefoon dan de drummer). Dit kan dan via de ADAT out op de interface (bijv. RME Fireface, Focusrite Sapphire, etc) die wordt verbonden met de ADAT in van een uitbreiding (bijv. Digimax FS, Octopre LE). In deze uitbreiding (bijv. Digimax FS, Octopre LE) vindt dan de conversie van digitaal naar analoog plaats en kun je d.m.v. jack aansluitingen deze uitgangen gebruiken.

Hoop dat het zo duidelijk is!

Dan gaat het wat mij betreft een goedkope digimax LT worden voor mijn Project mix. :)

Thanx.

Origineel geplaatst door jaccis
Wanneer kan die ADAT IN een rol gaan spelen, want das me ook niet geheel duidelijk...

Ehm, als je naast 8 extra inputs ook extra analoge outputs wilt hebben. De Digimax is dus inderdaad geen ADAT AD/DA convertor maar een PreAmp(Mic PreAmp) met een digitale ADAT expansion voor de output.

Je hebt dus geen mogelijkheid vanaf je soundkaart via ADAT 8 kanalen naar de outputs te sturen met die unit.

Geloof me Foesj ! Dat is het ook :D

De gynecloog zei bij mijn geboorte al meteen '' oei oei, da wordt enu moeilijke '' ...

Mischien dat ik gewoon er goed aan doe een eis een beetje bij te stellen ( inputs op de voorkant ) maar terwijl ik dit aan het typen ben, zit ik er aan te denken; dat het toch wat gek gemonteerd is bij Focusrite Octopre LE

De 8 ins zitten in 2 rijen van 4 naast elkaar, op elkaar) :confused: en daarnaast zit er ( heel wat overzichtelijker ) de 8 channels ( waar je gains etc... kan regelen )

Op de rest van de converters zit dit achter elkaar ( front; de chanells, om te regelen, clip, gain etc... dan krijg je op de rearpanel de bijbehorende inputs )

Is dit bij de octopre LE dan geen kwaliteits-probleempje dat het zo raar naast elkaar allemaal gemonteerd zit ?

( bij de gewone Octopre zit het wel zoals het zou moeten )

Gaat dit geen problemen geven met eventuele storingen ( al is het maar omdat de kabels zo dicht bij elkaar op de inputs zitten )

Het zit niet eens zo ingewikkeld in elkaar als eerder verondersteld werd vwb de Digimax LT.

De Digimax LT is namelijk niet eens 'officieel' een converter maar een 8-voudige preamp. Als extra snufje hebben ze er een AD (analoog naar digitaal) converter ingedaan om al die 8 signalen rechtstreeks in je DAW te kunnen sturen.

Een converter zoals de ADA8000 of de RME ADI8 Pro kunnen beide kanten op. Dus van analoog naar digitaal (AD) en van digitaal weer naar analoog (DA; zeg maar van nulletjes en eentjes weer naar geluid). Vandaar dat die units ook AD/DA-converters heten.

Voor de Digmax LT geldt dat dus niet. De FS is een machine die dit wel kan maar dat zou je volgens mij kunnen zien als een geïntergreerde converter EN preamp. En dan ook nog met analoge inserts per kanaal.

Vandaar dat ik, afgaande op de specs zo enthousiast ben over dat ding.

Ik hoop dat dit nog wat extra verduidelijkt, Jaccis. Hoe dan ook, succes en vergeet niet dat de LT DUURDER is dan de FS (gek genoeg). Ik zou het wel weten in jouw plaats.

De cotopre kan dit toch ook ( net als de FS ) ?

De LT en FS zijn me eigelijk te duur zeg ik eerlijk...

Ik wil alleen dit graag nog weten;

De 8 ins zitten in 2 rijen van 4 naast elkaar, op elkaar) en daarnaast zit er ( heel wat overzichtelijker ) de 8 channels ( waar je gains etc... kan regelen )

Op de rest van de converters zit dit achter elkaar ( front; de chanells, om te regelen, clip, gain etc... dan krijg je op de rearpanel de bijbehorende inputs )

Is dit bij de octopre LE dan geen kwaliteits-probleempje dat het zo raar naast elkaar allemaal gemonteerd zit ?

( bij de gewone Octopre zit het wel zoals het zou moeten )

Gaat dit geen problemen geven met eventuele storingen ( al is het maar omdat de kabels zo dicht bij elkaar op de inputs zitten )

Fuck, geen inserts op de Octopre LE :stupid

+ iets zegt me dat ik de onctopre LE niet zomaar op mijn Project mix kan aansluiten...

Ja de digimax FS heeft eigelijk alles mee behalve zijn prijs en dat die inputs op de voorkant zitten. Ik moet dan zo gek met mijn kabels voorop gaan liggen fucken.

Laatst gewijzigd:
Back