Ik loop spaak!!!

jero505

Ingeburgerd
Hallo beste synthers,

Ik wil even een mededling doen; ik kom op dit moment absoluut niet verder met de spullen die ik heb. Het is ook zo moeilijk om alles maar alleen uit te zoeken. Mijn spullen die ik heb zijn (op dit moment); Akai MPC2000XL (in de verkoop), Emu Emax 2 (idem dito), Roland SP-808 (waarschijnlijk idem dito) en verder nog een Ibanez-gitaar + Korg AX1000G.
Ik wil graag een mengeling maken van ambient, crossover/techno, wereldmuziek en gitaar(rock)invloeden.
Alleen weet ik echt niet wat voor spullen ik moet hebben om complete songs te kunnen maken (met nadruk op het makkelijk kunnen maken van drumbeats; goede drumsimulator dus). Ik overweeg nu om of een Roland XP-30, of een RS7000 of een Yamaha AN1x + Boss drumcomputer/workstation aan te gaan schaffen, maar zeker weten doe ik nog steeds niet!
Kan iemand mij helpen met adviezen, tips etc. Alles is welkom!!
Mijn mailadres kan ik bij deze ook gelijk wel doorgeven; jonhuga@hotmail.com.
Alvast bedankt!!!!=(

Beste Jero505;

Ik zou als ik jou was NIET die MPC verkopen, dat zou ERG STOM zijn. Als je vooral wat goede drumsounds wil gaan gebruiken zou ik nog effe wat meer tijd steken in de MPC. En ga vooral GEEN drum computers kopen, omdat je dit na verloop van tijd tegen gaat vallen. Ook zou ik geen rs7000 kopen als je niet weet hoe de mpc werkt.

Ik wil je best op weg helpen (en met mij ongetwijfeld meer forumleden). Het gaat namelijk niet om het apparaat wat je gebruikt, maar om de persoon die erachter staat. Als je met deze apparatuur niks kan maken, zal je dat met andere apparatuur ook niet lukken (dat klinkt hard, maar is gewoon de waarheid).

Het kan zijn dat een 19"inch studio sampler wat makkelijker te doorgronden is, maar dat zou ik dan eerst effe checken voor je em koopt. Als je toch iets weg doet, doe dan de MPC in ieder geval NIET weg......

agree met C-code: de MPC2000 staat bekend als de ultieme drumsampler......is je probleem het vinden van de goede sounds/samples of de ritmes zelf? wat gebruik je voor sequencing? ik neem aan dat je de sampler gebruikt voor het opnemen van je gitaar riffs ed?

Een handige tip. Ga gewoon de muziek die je wilt maken naspelen van nummers uit de top40. Dan krijg je een beetje een idee van hoe nummers zijn opgebouwd en hoe je het levendig houd.

Zoiets als creatief drumpartijen programmeren is ook 1 van de moeilijkste dingen die er is. Maar ook hier geld gewoon veel proberen.

Met alleen een sampler moet je al een heel eind komen (zo ben ik ook begonnen). Muziek maken is niet makkelijk en het goed erin worden nog veel moeilijker, als je tenminste geen nummers van 10 in een dozijn wil maken.

Maar net zoals met veel dingen:

Je zult veel tijd moeten steken in het leren kennen van je apparaten voor je er mee kunt werken. Als je vandaag een mpc koopt, betekend dat niet dat je het apparaat binnen een week zult kennen (uitzonderingen daargelaten). Dus afhankelijk van wat je wil doen moet je je equipment kopen. Als je met een sequencer op een pc wil werken is een mpc als sampler misschien wat onhandig (althans dat hoorde ik van een maat van me die er 1 had). Maar als je de mpc als sequencer wil gebruiken zul je er inderdaad wat meer tijd in moeten steken.

Toch denk ik dat de combinatie van een mpc en een sp808 best een goede combinatie is (zeker met je gitaar erbij). Ik zou misschien een synthesizer eraan toevoegen, maar dat is dan ook eigenlijk het enige waar ik zo op kom.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Een handige tip. Ga gewoon de muziek die je wilt maken naspelen van nummers uit de top40. Dan krijg je een beetje een idee van hoe nummers zijn opgebouwd en hoe je het levendig houd.

Goeie tip, maar als je goed wilt weten hoe een goeie song is opgebouwd dan kun je misschien eens naar Reason kijken, naar www.reasonstation.net surfen en daar songs downloaden van enkele topartiesten... zo kom je echt veel te weten...

Pak apparaat voor apparaat en spit die met de handleiding eerst eens goed door. Zo leer je in ieder geval de werking in grote lijnen. Vanaf dat moment is het een kwestie van experimenteren en bepalen welke manier van werken voor jou het beste is.

Begin bv eens met de MPC, en bouw het van daaruit op.

Allereerst bedankt uiteraard voor jullie reacties!
De moeilijkheid vind ik vooral dat ik niemand in mijn omgeving ken die met dit soort apparatuur werkt en dan ben je al gauw op jezelf aangewezen...en dat is erg lastig.
O ja; verder heb ik op dit moment qua muziekinvloeden de Ozric Tentacles als belangrijke inspiratiebron, maar ook trip-hop als Terranova en Massive Attack.
Is er trouwens iemand bekend met de Boss BR-532 ? (workstation).
Tsja; verder wordt het afwegen. En als synth zit ik te dubben tussen de Yamaha An1x of de Roland XP-30 (scheeld ook nog eens flink...).

Ik moet ook alles zelf doen jero, niemand in mijn omgeving is zo gek.. maar gewoon veel oefenen, oefenen, lezen, oefenen, lezen en nog eens oefenen. Dan komt het vanzelf goed.. vooral veel gerichte documentatie op het internet zoeken, dan kom je al een hele eind. Want er is geen betere bron dan het internet. Gewoon stug doorzetten, dan zal je zien dat je over een half jaar weer een heel stuk verder bent..

Origineel geplaatst door jero505
Allereerst bedankt uiteraard voor jullie reacties!
De moeilijkheid vind ik vooral dat ik niemand in mijn omgeving ken die met dit soort apparatuur werkt en dan ben je al gauw op jezelf aangewezen...en dat is erg lastig.
O ja; verder heb ik op dit moment qua muziekinvloeden de Ozric Tentacles als belangrijke inspiratiebron, maar ook trip-hop als Terranova en Massive Attack.
Is er trouwens iemand bekend met de Boss BR-532 ? (workstation).
Tsja; verder wordt het afwegen. En als synth zit ik te dubben tussen de Yamaha An1x of de Roland XP-30 (scheeld ook nog eens flink...).

Focus je niet teveel op het kopen en verkopen van je apparatuur, en als je dat dan toch wilt doen. Verkoop dan bv de spullen die je na een uitgebreid onderzoek kan missen en koop daar een ander product voor terug (wederom eerst goed kijken)

Maar als ik denk persoonlijk dat je met de MPC, een synth en eventueel een rack sampler al een heel eind bent. Dan ben je nml al heel flexibel.

Maar ga allereerst eens zitten voor de spullen die je al hebt.

Ben het eens met C-Code en Cornerman.
Ik zie wel in wat jouw probleem is, denk ik. Je mist gewoon een goede synth, mischien zelfs wel twee: een rompler (bij een JV/XV van Roland) en een VA (Virus, Norlead ofzo).

Wat vinden julie dan eventueel van een Yamaha An1x, een CS6X of van een Roland XP-30 ?

Dat is hetzelfde probleem toen ik begon met muziek maken.
Ik kon verder ook niemand die mij bijvoorbeeld MIDI kon uitleggen. Gewoon zelf een beetje studeren en dit forum lezen (dat was er in mijn tijd ook niet :D )

Ik kan je 1 tip geven: luisteren! luisteren! luisteren! luisteren! luisteren! luisteren naar je favoriete muziek.
Maar luister niet als een consument maar als een producent (dit kan trouwens irritatie opwekken bij vrienden/kennissen 8) ) .
Analyseer de muziek en maak het desnoods na.
Laat je niet uit het veld slaan door 'te weinig gear'. Juist hierdoor word je creatief!

Enne...zo'n An1X kopen kan geen kwaad. Maar volgens mij heb ik al voldoende reclame voor dat ding gemaakt in dit forum 8o)

Succes!

R.

O ja; verder heb ik op dit moment qua muziekinvloeden de Ozric Tentacles als belangrijke inspiratiebron

Yeah! Laatst een hele coole cd van ze van m'n pa gekregen... Hij weet ook wat cool is! :dj:

Muziek maken is een vak. En een vak moet je leren... Talent en instrumenten zijn dus niet genoeg; je moet er ook nog wat voor doen!

Veel mensen denken dat ze binnen twee jaar alles kunnen zolang ze maar veel spullen kopen. Zo werkt het (helaas) niet.

Het maakt niet uit of je op een MPC werkt of met een Atari, PC, of Mac. Cubase of Logic - dat maakt ook allemaal niets uit.
Je moet goed kunnen componeren, arrangeren en kunnen spelen. Beheers je één van deze disiplines niet, dan kun je overwegen om met andere personen samen te werken.

En je moet je knopjes kennen, maar dat spreekt vanzelf!

Er komt met de dag meer bij kijken inderdaad.. het houdt nooit op.. =(

Bedankt FUNXIUN voor je reactie; dus je raadt mij die AN1x wel aan...?
Zijn er verder nog lui die met de XP-30 werken en/of hier ervaring mee hebben???

Bedankt FUNXIUN voor je reactie; dus je raadt mij die AN1x wel aan...?

Zeker weten! :okdan:

R.

Vergelijkbare discussies

Back