ik weet het niet meer??!!

synthmann

Ouwe rot
tja, ik val maar met de deur in huis, ik weet het niet meer! na zo een jaartje of 16 bezig te zijn met synths, een ontelbare gearlijst al gehad te hebben weet ik gewoon niet meer wat fijn werken is!

nu een andromeda en een juno60 met een leuke PC maar ik mis de hardware sequencing en dan vooral in relatie tot vette drums en niet altijd de pc aan hoeven hebben. en dan weet ik niet waar ik het moet zoeken! ik heb ook een rm1x en een XL-7 gehad maar in die richting zoek ik het niet meer.

ik zit te denken aan een Spectralis, lijkt me een heerlijke bak en misschien blijkt het wel het enige dat je nodig hebt, maar aan de andere kant lijkt me de jomox Xbase999 die eraan zit te komen (weet iemand wanneer dat ding komt??) zeer vet omdat ie dedicated vette drums geeft en snel te proggen zal zijn (heb ooit een airbase gehad).

maar ook het idee mijn andromeda en juno60 aan een (nog snel aan te schaffen) Sequentix p3 te hangen voor de nodige hardware sequence inspiratie lijkt me vet. dan nog een mono evolver eraan en klaar. maar ik kan de schaarse euro's maar 1 keer uitgeven.

en dan is er nog de elektron monomachine of machinedrum...zou een van die dan de ideale aanvuling op dit moment zijn??

ik zat vanavond bij een vriend eens even te jammen, hij op een DX200 en ik met een juno60 en een korgX5, de grap is dat dit gewoon cooler is dan een beetje thuis in de studio hangen, pc aan, synths aan en met cakewalk beginnen te klooien...hoe leuk StylusRMX ook is het haalt het niet bij knoppen die je op een bureau hebt staan en kunt aanraken.

ik weet ook niet precies wat ik nou voor antwoord wil, maar misschien kan een discussie en verschillende ideeen mij opweg helpen. alvast dank voor de meningen en het creatief meedenken. misschien moet ik wel gewoon alles shit eruit en met 1 bak verder gaan?? ik weet het echt niet meer.

re

re

In ieder geval blijven freaken met de bakken die je het lekkerst liggen en het vetst vind de rest komt vanzelf.

en zo veel mogelijk analoog blijven die geluiskwalitiet zet voor mij echt meer zoden aan de diek:) :biertje:

Laat je niet gek maken door marketing, en vooral niet door jezelf en wat je ziet.
Een nuttige tip is, om even een tijdje niets meer te obserberen waardoor je zelf deze vragen niet meer hoeft te stellen, kortom jezelf niet te laten beinvloeden door welk medium dan ook.
Met andere woorden, leg een knoop in je internet verbinding.

Succes.

Re: ik weet het niet meer??!!

Origineel geplaatst door synthmann
tja, ik val maar met de deur in huis, ik weet het niet meer! na zo een jaartje of 16 bezig te zijn met synths, een ontelbare gearlijst al gehad te hebben weet ik gewoon niet meer wat fijn werken is!

nu een andromeda en een juno60 met een leuke PC maar ik mis de hardware sequencing en dan vooral in relatie tot vette drums en niet altijd de pc aan hoeven hebben. en dan weet ik niet waar ik het moet zoeken! ik heb ook een rm1x en een XL-7 gehad maar in die richting zoek ik het niet meer.

ik zit te denken aan een Spectralis, lijkt me een heerlijke bak en misschien blijkt het wel het enige dat je nodig hebt, maar aan de andere kant lijkt me de jomox Xbase999 die eraan zit te komen (weet iemand wanneer dat ding komt??) zeer vet omdat ie dedicated vette drums geeft en snel te proggen zal zijn (heb ooit een airbase gehad).

maar ook het idee mijn andromeda en juno60 aan een (nog snel aan te schaffen) Sequentix p3 te hangen voor de nodige hardware sequence inspiratie lijkt me vet. dan nog een mono evolver eraan en klaar. maar ik kan de schaarse euro's maar 1 keer uitgeven.
Als ik het mocht zeggen zou ik zeggen de evolver. :engel: Maar wie ben ik?

Ik zat vanavond bij een vriend eens even te jammen, hij op een DX200 en ik met een juno60 en een korgX5, de grap is dat dit gewoon cooler is dan een beetje thuis in de studio hangen, pc aan, synths aan en met cakewalk beginnen te klooien...hoe leuk StylusRMX ook is het haalt het niet bij knoppen die je op een bureau hebt staan en kunt aanraken.

ik weet ook niet precies wat ik nou voor antwoord wil, maar misschien kan een discussie en verschillende ideeen mij opweg helpen. alvast dank voor de meningen en het creatief meedenken. misschien moet ik wel gewoon alles shit eruit en met 1 bak verder gaan?? ik weet het echt niet meer.
Jammer dat je geen Rm1x of XL-7 meer wil hebben. Want dat zijn de perfecte eenmansband apparaten, vind ik.
Rest je alleen maar inspiratie door met andere mensen ta gaan werken. Je zegt zelf wat een lol je eraan beleeft.
Doen dan! Werk met iemand samen.

:doei:
Yoonchi

je zal eerst moeten zoeken naar de muziekstyle die die je wil gaan maken. dan vallen meestal de meeste dingen op zijn plaats. ik geloof dat alexomega (forumlid) ook deze switch wil maken van Andromeda naar Spectralis. suc6 met zoeken

Maak muziek, neem de eindresultaten op.

na een paar jaar heb je een bibliotheek aan muziek van jezelf en ben je veel tevredener over wat je gemaakt hebt als je het terughoort. Tijdens het maken lijken wensen soms 'helemaal' niet uit te komen terwijl je naderhand maar een paar klachten had.

....en prettig werken is lekker bezig zijn waarbij geen doelen op een deadline worden geplaatst.

Je kunt jezelf namelijk ook afvragen WAAR(voor) je dit allemaal voor doet, of voor wie.

Gr
RoZo:eureka:

dank voor jullie bespiegelingen! zitten wel een aantal opmerkingen in die ik herken. ik ga het eens proberen met de combinatie van meer mijn mijn huidige gear klooien, meer opnemen en minder focus op dat een track " af" moet zijn. een 20 minuten lange tweak van een arpeggio op de juno60, door een paar effecten in de pc, kan ook leuk zijn. dat vind ik zelf iig helemaal flippen, dan heeft het maar geeen breder publiek.

en minder internetten is een voornemen dat gewoon nooit zal werken, mijn tv gaat er nog eerder uit als ik moest kiezen :D

Damn, ik kan niet wachten tot ik het moment heb waarop ik niet meer weet welke gear te gebruiken gewoon omdat er teveel van staat ;) you lucky, remember that....

success

...maar aan de andere kant lijkt me de jomox Xbase999 die eraan zit te komen (weet iemand wanneer dat ding komt??) zeer vet omdat ie dedicated vette drums geeft en snel te proggen zal zijn (heb ooit een airbase gehad).

Die is al te koop, hiero , bijvoorbeeld.

ik zat vanavond bij een vriend eens even te jammen, hij op een DX200 en ik met een juno60 en een korgX5, de grap is dat dit gewoon cooler is dan een beetje thuis in de studio hangen, pc aan, synths aan en met cakewalk beginnen te klooien...hoe leuk StylusRMX ook is het haalt het niet bij knoppen die je op een bureau hebt staan en kunt aanraken.

Samen met iemand anders muziek maken is gezelliger en je vult elkaar aan waardoor je betere ideeën krijgt. Meer jammen met anderen dus!

'jam style' bakjes zijn echt wel't plezantste...wat dat betreft vind ik de Machinedrum toch wel n regelrechte aanrader hoor (en met de UW steek je er nog de drumsamples die je wil gebruiken, extra bij)...deze zijn ook compact, gemakkelijk in transport en gebruik, en op korte tijd kan je er iets redelijk indrukwekkends in programmeren...neem die mee naar je maatje met zn AN200 en je bent vertrokken ;-) ...nog n Monomachine erbij ...of , om superklein te blijven : Evolver

tja, ik herken me enigszins in jouw problematiek...kijk, met software kan je echt wel dingen die met hardware quasi onmogelijk zijn of véél meer tijd vragen...dus de verleiding is groot...maar na een werkdag achter de pc, tja, dan wil ik gewoon wat knopjes draaien en indrukken...pc mag achteraf t zootje dan wel opnemen ;-)

of n RS7000 eh, voor de prijs die ik die bakken tegenwoordig zie buitengaan, n schande ! alles in 1 : de beste sequencer die ik ken, een sampler, en zelfs synth erin :tja, stelt niet écht veel voor als je'n Andromeda in the house hebt maar met die RS7000 kan je supermakkelijk alles sequencen wat je wilt ! en met de groove edit functie/midi delay/loop remix haal je er zo sequences uit die je nooit zelf had kunnen verzinnen...qua 'alles in 1' eigenlijk de top (voor mij dan)

tja, nu kan je beginnen zeveren over analoge sequencers en hun 'feel' en bla bla bla...maar wil je een veelzijdige goeie bak met veel mogelijkheden die je makkelijk kan vervoeren voor eens n jamsessie met de vriendjes, koop een tweedehands RS7000 (en Machinedrum en Monomachine en ...;-)

hey thanks allemaal! ik heb gemerkt dat een uurtje muziek maken gewoon niet meer werkt. Deze week heb ik gewoon meteen na het eten eens alle gear aangezet, tv uit en beginnen te draaien aan knoppen, dan kom je ergens! Gewoon de tijd ervoor nemen kennelijk. ik heb nog in de andromeda thread een geluidsfragment van een nieuwe patch geplaatst.

Ik ga spoedig eens wat all-in-one bakkies testen, heb in het verleden al RM1X en Emu Xl-7 gehad (alsmede ook MAQ16/3 analoge seq) dus weet wel wat ik eraan heb en niet. Werkt lekker snel voor ideeen maar knippen en plakken en arrangeren is er niet echt handig op. Hoewel, de RM1X was daar best makkelijk in, maar die was gewoon te beperkt met maar 1 midi uit.

vandaar mn tip voor de RS7000 : sequencer en knippen/plakken gaat allemaal vlot...wat ik doe is er loops op maken (voordeel : je kan loops van verschillende lengtes door mekaar gebruiken ! dus veel knip en plak is er meestal niet nodig)...dan alles exporteren als Midifile...arrangeren + extra automatisatie in Cubase/Live/whatever ...(en eventueel dan terug naar RS7000 exporteren en dan kan je je song volledig afgewerkt met alle automatisering en alles erop en eraan, afspelen vanuit die RS7000 zonder een PC aan te moeten zetten !)

sequencer van Machinedrum is ook best relax, enige spijtige zaak is dat je patroon hoogstens 32 steps heeft (tenzij je ze aan mekaar linkt)...én dat je in 'pattern mode' geen mutes kan oplsaan
maar: zalig bakje voor op de schoot ;-) (daar is die RS7000 nu nét te zwaar voor)

maar dat je met spullen als een Andromeda in huis er nu pas achter komt dat je , als je enig resultaat wil hebben, niet met een uurtje muziekmaken toekomt ????? wow

Laatst gewijzigd:
idd , vooral n MPC nemen...ik snap dit écht niet hoor, MPC heb je wat pads om loops aan/af te zetten voor de rest ni veel 'jam' mogelijkheden lijkt me
In de RS7000 kan je onder 16 (witte) toetsen een verschillende sequence steken (16 Tracks) , onder de 16 zwarte kan je dan andere combinaties steken van 16 loops die onder de witte zitten (16 sections) én dit allemaal vormt 1 'style' die je ook nog eens kan mengen met mekaar (zijn er ook 100+) ..plus je kan mutes programmeren, hebt 'scene' knoppen om de standen van al je knoppen onder op te slaan, je hebt meer dan 20 knoppen om realtime vanalle parameters aan te passen aan je geluiden (je kan zelfs deze knoppen programmeren om eender welke knop van bv je Andromeda aan te sturen) enz enz...ik snap eigenlijk totaal niet waarom er steeds 'MPC' geroepen wordt als er over RS7000 gesproken wordt...MPC, 1 schuifje om 'real time te jammen' ? triestig hoor...zou ik nooit aanraden als jam-bak eerlijk gezegd...je moet trouwens al beginnen met al je sounds erin te proppen vooraleer je er iets uitkrijgt (tenzij je hem enkel gebruikt om externe gear te sequencen)
nee, het is me echt niet duidelijk waarom de RS7000 en MPC in één adem zouden genoemd moeten worden...

en, begrijp me niet verkeerd, de MPC heeft zeker zijn kwaliteiten !
maar MPC verkiezen boven de RS7000 als je graag 'met een alles in één bakje' met zo weinig mogelijk moeite en zoveel mogelijk mogelijkheden wil 'jammen' ? tja, ik denk het niet ...

Origineel geplaatst door seiko
....

maar dat je met spullen als een Andromeda in huis er nu pas achter komt dat je , als je enig resultaat wil hebben, niet met een uurtje muziekmaken toekomt ????? wow

:D nou zo erg is het nou ook weer niet, maar vroeger (in studietijd) zat ik gewoon nachtenlang te klooien en te tweaken (overigens zonder andromeda). maar toen had ik analoge bakken zonder presets. presets zijn echt desastreus voor mijn creativiteit, ik moet gewoon uren met die andromeda klooien en sounds maken, dan komen muzikale ideeen vanzelf, alleen heb ik niet zoals vroeger de mogelijkheid om tot in de kleine uurtjes door te gaan. los van het feit dat je na een dag werken sowieso vaak makkelijk op de bank ploft en blijft zitten na het eten dan in mijn keurig rechtop zittende studiohoekje plaats te nemen. (hoewel als ik daar eenmaal plaatsneem ik ook niet meer weg kom)

en de ene keer denk ik dan dat synths en muziek maken iets is dat leuk was voor een aantal jaren en dat ik de hele zwik maar weg moet doen en maar twee SL1200's moet kopen en alle platen die ik zo vet vind lekker aan mekaar gaan draaien ipv zelf proberen nog iets te maken... terwijl wat ik maak altijd heel anders is en ik een aantal tracks heb die ik altijd graag terughoor...en de "pest" is ook dat ik nogal graag sport en in een zomer als deze dus alleen maar op de racefiets zit...

en de andere keer (nu ongeveer dus) denk ik dat een nieuw stuk gear weer een impuls zal geven en nu wil ik vooral met 1 bakkie gewoon kunnen jammen. ideeen maken met een bak o schoot en een koptelefoon klinkt fantastisch :) en dan eens wat sounds uit andromeda en juno ermee aansturen als ik van de bank af kan komen.

Ja en dan heb ik momenteel een soort spectralis fase en heb al alles erover gelezen en geluisterd wat ik kon vinden, ga em spoedig proberen. Maar zo'n RS7000 klinkt ook erg goed, vooral dat je uit Sonar ofzo ook terug kan de sequencer in en dan on the road kunt zonder pc. en ik ken de sequencer nog van de rm1x. Machinedrum heeft zijn charme vanwege compactheid en mobiliteit, ff in rugzak of ermee op de bank! MPC heb ik gewoon nog nooit een "band" mee gehad. ben nooit een sampler man geweest, werk ook nooit met samples. is gewoon niet mijn ding.

ik ga gewoon wat gear uitproberen en vooral niet te snel iets kopen want volgens mij wordt ik een beetje "gek". ligt dat nou aan mij of zitten jullie ook met dit soort idiote bespiegelingen?

tja...allemaal een beetje herkenbaar hoor ! ikzelf ben er achter gekomen dat de groovebox-achtige spullen toch wel t leukste zijn : ik reken daar bij mij mn RS7000, Machinedrum en Monomachine onder...ze werken goed samen, en -afhankelijk van mn stemming- mag er af en toe ééntje mee naar de woonkamer ;-)
En ja, je blijft soms het gevoel hebben dat je nou nét nog dat bakje mist dat't helemaal gaat maken voor jou...dus ik ken de lust naar de Spectralis wel, al zou ik beter moeten weten ondertussen (ik heb nog meer spullen dan die hierboven opgesomd, maar eigenlijk moet ik met mn grooveboxjes alleen al muziek genoeg kunnen maken)...of die Spectralis dan hét gaat zijn...ik denk het eerlijk gezegd niet...maar de verleiding is groot !

probleem is bij mij ook : hele dag werken, best wel heavy job soms, dus 's avonds paar uurtjes ontspannen met wat muziekmaken...maar, om écht resultaat te boeken zijn die 'paar uurtjes' niet genoeg ...en ik wil me tijdens muziekmaken niet nog eens stresseren met de gedachte "niét spelen, nummers maken !" ...kan dus zijn da'k twee uur rond een loopje heb gefreakt en dus euh...6 seconden 'muziek' gemaakt heb ;-)
...enne, de ene dag ben ik in een autechre-bui, twee dagen later wil ik techno maken, volgende muzieksessie weer in andere bui...ook allemaal niet echt bevorderlijk voor snelle output ;-)

gewoon niet aantrekken zou'k zeggen ! ik amuseer me rot...maar soms denk ik ook wel bij mezelf : zo'n mooie dure apparaten, en dan geen nummers maken ??
er was een tijd dat ik de poen die ik nu verdien niét verdiende , en dus enkel met n Atari, CS1X en Akai S-900 muziek maakte...en live sets gaf en uiteindelijk op een verzamelcd belandde van een mij zeer genegen platenlabel (KK Records) samen met mn toenmalige helden (G-Force, Unit Moebius, RA-X, Riou, ....) !...en nu heb ik wél goei materiaal...maar niet genoeg tijd !...so be it

en ja...dat van die SL's en platen...erbij kopen eh , heb ik ook staan om eens af te wisselen ;-)
maar mijn ervaring hiermee is dat je dan je eigen stuff begint te vergelijken met je plaatjes (ongewild !) en je dan best wel gefrustreerd wordt omdat je niet de sound van die platen kan evenaren ! heel weird, is echt n domper voor mij...maar als ik dan nummers aan anderen laat horen die daar met 'open geest' naar luisteren (en dus niet zoals ik met ee n backcatalogue van +1000 platen in hun hoofd als vergelijkingsmateriaal) blijkt het best wel geapprecieerd te worden
tja, allemaal ni makkelijk ;-)
daarom dat ik er de laatste tijd over denk om eens wat meer met iemand samen te werken die al eens sneller kan zeggen :'dit is goed, let's move on' ipv eindeloos bijschaven aan je eigen muziek...maar ja, dan kom je weer in andere problemen; als je op je eentje bezig bent , kan je je nr 10 keer opnieuw beginnen om iets uit te testen/te veranderen/... effe stoppen, weet ik veel...met zn tweeen word het al wat moeilijker om gewoon al jammend iets te maken heb ik al gemerkt , omdat ieder zn workflow totaal anders is.
enz enz

hey thanks allemaal! ik heb gemerkt dat een uurtje muziek maken gewoon niet meer werkt. Deze week heb ik gewoon meteen na het eten eens alle gear aangezet, tv uit en beginnen te draaien aan knoppen, dan kom je ergens! Gewoon de tijd ervoor nemen kennelijk. ik heb nog in de andromeda thread een geluidsfragment van een nieuwe patch geplaatst.

Ik ga spoedig eens wat all-in-one bakkies testen, heb in het verleden al RM1X en Emu Xl-7 gehad (alsmede ook MAQ16/3 analoge seq) dus weet wel wat ik eraan heb en niet. Werkt lekker snel voor ideeen maar knippen en plakken en arrangeren is er niet echt handig op. Hoewel, de RM1X was daar best makkelijk in, maar die was gewoon te beperkt met maar 1 midi uit.

You gota get into the zone.... als je echt teveel hebt schroom je niet om ze ff op te sturen he ;)

Waarom ben je ook met muziek begonnen? Waarschijnlijk omdat je er lol aan hebt.
Het lolbeginsel.

Dat verwatert zodra je ego denkt er een slagje uit te kunnen slaan. Bij je helden op een verzamel-CD. Je ego zoekt zaken om zichzelf aan op te trekken en denkt: als muziekant BEN ik iemand!!
Die gedachte kun je beter loslaten. JE bent geen muzikant, jij bent jij, en de mensen om je heen houden van jou om jou en niet om jouw muziek.

Je hoeft geen tracks te maken om je te blijven bewijzen en je ego te blijven voeden aan diens identificatie met de 'succesvolle muzikant'. Dat loslaten lijkt me gezond. Je hebt niks hoog te houden, je bent geen muzikant, jij bent jij.
Je hoeft niks op te nemen. Ik ken die drang maar al te goed hoor; hoe vaak ik niet gedacht heb bij elk goed ietsje: SNEL opnemen, hiermee wordt ik beroemd/geliefd/bekend/gewaardeerd!! Eigenlijk is dat een hele vreemde gedachte, want de kans dat het uitkomt is verwaarloosbaar.
Als je dat beeld van (succesvolle) muzikant hebt losgelaten, merk je waarschijnlijk dat je niks meer 'moet' van jezelf qua muziek.. dat het simpele genieten kan terugkomen.
Zo werkte het althans bij mij :)

Neem 's een maand of langer niks meer op.
Maar geniet alleen van het friemelen met geluidjes, van jams met je vrienden. Van het moment. En heb LOL eraan!!

Origineel geplaatst door seiko

probleem is bij mij ook : hele dag werken, best wel heavy job soms, dus 's avonds paar uurtjes ontspannen met wat muziekmaken...maar, om écht resultaat te boeken zijn die 'paar uurtjes' niet genoeg ...en ik wil me tijdens muziekmaken niet nog eens stresseren met de gedachte "niét spelen, nummers maken !" ...kan dus zijn da'k twee uur rond een loopje heb gefreakt en dus euh...6 seconden 'muziek' gemaakt heb ;-)
...enne, de ene dag ben ik in een autechre-bui, twee dagen later wil ik techno maken, volgende muzieksessie weer in andere bui...ook allemaal niet echt bevorderlijk voor snelle output ;-)

gewoon niet aantrekken zou'k zeggen ! ik amuseer me rot...maar soms denk ik ook wel bij mezelf : zo'n mooie dure apparaten, en dan geen nummers maken ??

ja precies dit ja! tien verschillende "works in progress" en allemaal anders!

Origineel geplaatst door dob
Als je dat beeld van (succesvolle) muzikant hebt losgelaten, merk je waarschijnlijk dat je niks meer 'moet' van jezelf qua muziek.. dat het simpele genieten kan terugkomen.

dat heb ik toch al lang geleden losgelaten :) maar eigenlijk vind ik het voor mezelf leuk om tracks te maken en ook af te maken. en ik krijg van een enkeling op het forum wel eens een reactie dat juist mijn tracks op een of andere manier erg leuk zijn voor die personen. dan maak ik graag weer een nieuwe track, voor mezelf en de schaarse liefhebber. Zo kijk ik ook zelf altijd uit naar een nieuwe van ESPB (chrizz en 6trak)

neemt niet weg dat ik ook nog lol heb aan tweaken, maar een track die af is en daarna het uploaden en posten, de eerste reacties, complimenten en verbeterpunten, ik vind dat een leuk proces 8)

maar het klopt idd dat ik gewoon moet tweaken en doen en niet pushen richting een track en dan komt een track vanzelf wel weer.

Back