ik weet het niet meer??!!

Origineel geplaatst door seiko
tja...allemaal een beetje herkenbaar hoor ! ikzelf ben er achter gekomen dat de groovebox-achtige spullen toch wel t leukste zijn : ik reken daar bij mij mn RS7000, Machinedrum en Monomachine onder...ze werken goed samen, en -afhankelijk van mn stemming- mag er af en toe ééntje mee naar de woonkamer ;-)
En ja, je blijft soms het gevoel hebben dat je nou nét nog dat bakje mist dat't helemaal gaat maken voor jou...dus ik ken de lust naar de Spectralis wel, al zou ik beter moeten weten ondertussen (ik heb nog meer spullen dan die hierboven opgesomd, maar eigenlijk moet ik met mn grooveboxjes alleen al muziek genoeg kunnen maken)...of die Spectralis dan hét gaat zijn...ik denk het eerlijk gezegd niet...maar de verleiding is groot !

probleem is bij mij ook : hele dag werken, best wel heavy job soms, dus 's avonds paar uurtjes ontspannen met wat muziekmaken...maar, om écht resultaat te boeken zijn die 'paar uurtjes' niet genoeg ...en ik wil me tijdens muziekmaken niet nog eens stresseren met de gedachte "niét spelen, nummers maken !" ...kan dus zijn da'k twee uur rond een loopje heb gefreakt en dus euh...6 seconden 'muziek' gemaakt heb ;-)
...enne, de ene dag ben ik in een autechre-bui, twee dagen later wil ik techno maken, volgende muzieksessie weer in andere bui...ook allemaal niet echt bevorderlijk voor snelle output ;-)

gewoon niet aantrekken zou'k zeggen ! ik amuseer me rot...maar soms denk ik ook wel bij mezelf : zo'n mooie dure apparaten, en dan geen nummers maken ??
er was een tijd dat ik de poen die ik nu verdien niét verdiende , en dus enkel met n Atari, CS1X en Akai S-900 muziek maakte...en live sets gaf en uiteindelijk op een verzamelcd belandde van een mij zeer genegen platenlabel (KK Records) samen met mn toenmalige helden (G-Force, Unit Moebius, RA-X, Riou, ....) !...en nu heb ik wél goei materiaal...maar niet genoeg tijd !...so be it

en ja...dat van die SL's en platen...erbij kopen eh , heb ik ook staan om eens af te wisselen ;-)
maar mijn ervaring hiermee is dat je dan je eigen stuff begint te vergelijken met je plaatjes (ongewild !) en je dan best wel gefrustreerd wordt omdat je niet de sound van die platen kan evenaren ! heel weird, is echt n domper voor mij...maar als ik dan nummers aan anderen laat horen die daar met 'open geest' naar luisteren (en dus niet zoals ik met ee n backcatalogue van +1000 platen in hun hoofd als vergelijkingsmateriaal) blijkt het best wel geapprecieerd te worden
tja, allemaal ni makkelijk ;-)
daarom dat ik er de laatste tijd over denk om eens wat meer met iemand samen te werken die al eens sneller kan zeggen :'dit is goed, let's move on' ipv eindeloos bijschaven aan je eigen muziek...maar ja, dan kom je weer in andere problemen; als je op je eentje bezig bent , kan je je nr 10 keer opnieuw beginnen om iets uit te testen/te veranderen/... effe stoppen, weet ik veel...met zn tweeen word het al wat moeilijker om gewoon al jammend iets te maken heb ik al gemerkt , omdat ieder zn workflow totaal anders is.
enz enz

Heeeeeel erg herkenbaar verhaal dit; niet zo heel veel aan toe te voegen eigenlijk. Behalve dan dat ik ook wel eens iets heb gestuurd naar KK-Records maar er nooit meer iets van vernomen heb :)

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd wel weer iets meer geinspireerd ben geraakt en dat is toch een hele tijd anders geweest. Heb altijd alleen maar met Cubase (puur MIDI, geen audio) als sequencer gewerkt, maar doe het sinds kort met een MPC + P3 sequencer en dat is toch een heel andere benadering. Toch wil inspiratie niet altijd zeggen dat er gelijk complete tracks worden afgemaakt.....dit is bij mij nog steeds een vrij langdurig proces helaas en vereist gewoon discipline. Een beetje jammen en met loops kloten is fun, tracks "produceren" zie ik gewoon als zweten (maar het geeft uiteindelijk meestal wel voldoening natuurlijk). Ik moet zeggen dat ik ook wel een pietje precies ben en dat is niet altijd goed - veel van de muziek die ik goed vind lijkt ogenschijnlijk vaak juist met een losse pols gemaakt (maar dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn).

Mijn werk speelt helaas een dubbele rol in het geheel. Ik heb een kantoorbaan die toch redelijk veel energie vergt en samen met de reistijd die ik heb zorgt het ervoor dat ik pas erg laat thuis ben. Doordeweeks ben ik dan slechts bij uitzondering bezig met muziek; gewoon te weinig tijd en ik ben er te duf voor. Het komt dus allemaal op het weekend neer maar zoals iedereen heb ik ook nog zat andere "verplichtingen" en mijn vriendin vindt het natuurlijk ook leuk af en toe iets samen te doen.

Gewoon tijdgebrek dus. Aan de andere kant zorgt het werk er wel weer voor dat ik (meer dan vroeger) in staat ben mooie spullen te kopen..........maar ik zou ze toch graag wat meer willen gebruiken!

Verder is er vaak gewoon een soort durf voor nodig om tracks af te maken, of grof gezegd ik moet meer schijt hebben aan wat anderen (zouden) kunnen vinden van wat ik maak. Ik heb ZO vaak muziek gehoord die lekker klinkt maar zelf niet gemaakt zou hebben omdat het te "geijkt" klinkt......het lijkt wel of ik een ziekelijke dwang heb muziek te maken die compleet anders is dan wat er bestaat, en dat kan nu eenmaal niet. En je moet er gewoon van uitgaan dat van de 10 tracks die je maakt er misschien 2 ronduit slecht en 6 of zo middelmatig zijn. Die neiging om alleen maar "toptracks" te willen maken helpt je echt niet verder, maar er is moeilijk van af te komen.

Ik zou het leuk vinden om ooit nog eens iets uit te laten brengen op een 12" of misschien inderdaad een verzamel album of zo, maar ik ben er niet constant mee bezig. Als ik straks weer voldoende kant en klare tracks af heb waarover ik tevreden ben probeer ik wel weer wat op te sturen en dan zien we wel! Uitgangspunt blijft gewoon dat ik lekker van mijn hobby kan genieten.

Binnenkort ga ik waarschijnlijk eens samen met een mede forumlid iets in elkaar proberen te schroeven, kijken hoe dat uitpakt :)

Back