ableton met midi footcontroller?

bastardsunited

criticus maximus
Dag beste mensen.

Ik ben van plan loops aan te sturen voor mijn band vanuit ableton. Handmatig gaat dit uiteraard prima en kan ik verschillende controllers bedenken die mij meer tweakmogelijkheden geven. Maar aangezien ik een gitarist ben heb ik mijn handen niet echt vrij.

Mijn idee was om een foot controller te kopen om daarmee loops aan/uit te zetten in ableton. meer niet.

nu kan ik een engl z-12 footcontroller kopen. Deze zend enkel en alleen midi pc uit. Is dit genoeg om te doen wat ik hierboven beschreven heb?

een andere mogelijkheid is een behringer midi footswitch (zit ook expressie-pedaal op) dit heeft volgens mij ook cc.

wat zijn jullie inzichten hieromtrent?

alvast bedankt

schop? niemand een antwoord? het is wel een beetje dringende kwestie (ik heb namelijk een deal lopen voor zo'n footswitch ENGL-Z12)

ik heb eens een tijd (redelijk lang) een filmpje gezien van een beatbox gast die realtime met een footcontroller beatboxde en dat dan opnam doormiddel van ableton te bedienen met een footcontroller en dat dan weer afspeelde door op een ander knopske te staan en dan weer overheen beatboxde en zo hele beats maakte ik zal even kijken of ik dat filmpje nog ergens kan vinden
maar het is dus mogelijk idd! je kan gewoon knoppen op die footcontroller als ze midi uit sturen koppelen aan bepaalde functies in live en welke dat kan je zelf bepalen!

Mvg,

Koen

juist die is het!
daar is toch wel goed te zien dat je ableton kan bedienen met een footcontroller zou ik zeggen :)

klopt ja, ik kende dat filmpje. (heel erg vet trouwens)

mijn vraag is alleen of dat ook mogelijk is met een footswitch die alleen maar program change boodschappen kan sturen? Heb je voor die functie van ableton niet een uitgebreider scala aan midi mogelijkheden nodig?

Origineel geplaatst door bastardsunited
klopt ja, ik kende dat filmpje. (heel erg vet trouwens)

mijn vraag is alleen of dat ook mogelijk is met een footswitch die alleen maar program change boodschappen kan sturen? Heb je voor die functie van ableton niet een uitgebreider scala aan midi mogelijkheden nodig?

Ik geloof dat ie ergens heeft gezegd dat ie een programmaatje tussen ableton en het pedaal heeft zitten die deze midi mogelijkheden regelt, ik neem aan dat dat (http://www.midiox.com/) is, daar moet dat mee mogelijk zijn.

ik heb inmiddels mijn set-up compleet.

mac powebook 12 inch
ableton live 5.2
usb midisport 2x2
Behringer's FCB-1010

en nu is het uitvogelen hoe ik precies te werken kan gaan.

Ik heb dat filmpje van die kid beyond al een paar keer bekeken. Hij heeft het heel even over 2 programma;s die hij gebruikt voor zijn midi set-up. Midiox is niet voor mac en hij noemt een programma voor mac. Hebben jullie enig idee op welke wijze ik het meeste uit mijn set-up kan halen?

Midi Controller en Ableton

Midi Controller en Ableton

Hey,

Heb zelf ableton ook aan een midi pedaal gekoppeld. Super simpel om te doen met de mijne (Phillip Reese MM5), je kan namelijk i.p.v cc berichten ook gewoon midi noten sturen, en dan in ableton je midi foot controller als een remote ding laten werken. Dan is het gewoon een kwestie van toewijzen welke effect/loop enz. je aan/uit wil zetten. Hope this helps!

dat klinkt inderdaad eenvoudig, maar het probleem is dat ik probeer te bedenken hoe ik precies loops en one-shot samples wil triggeren,

Wat ik wil:

- live met mijn footswitch midi en audio loops aan en uit zetten
- tempo tappen
- one shot samples triggeren
- als extra grap met die expressiepedalen misschien nog een effect controlen

en dit dan zo eenvoudig mogelijk, ik hoef geen audio op te nemen en dat dan weer te lopen. Gewoon spul dat van tevoren is geprogrammeerd.

-is het dan handig om bijvoorbeeld alle samples in 1 sessie te zetten of per song aparte sessie?
-is het handig om met mute en solo te werken of met start en stop clips?

enige suggesties zijn welkom

Back