djx700 aanpassen

papier mache

Ingeburgerd
het begon vrij simpel, ik had al een jaar een djx en ik begon me er een beetje aan te ergeren dat je met al je midi controllers soms niet snel genoeg handen vrij had om op de effectenknop te rammen, dus kocht ik 5 euro aan soldeertin en een jack-in gat.
en na een half uur kon je de effectenknop bedienen met een sustain pedaal, geen ingrijpende aanpassing maar wel handig.

maargoed, 3 dagen geleden was ik mn computer aan het openmaken en bedacht me ineens dat de djx700 wel erg verleidelijk leeg was in de onderkant en dat er misschien best wel een moederbord in zou kunnen passen.. en voor ik het wist was ik na een dagje utrecht in de trein terug naar huis aan het rijden, met een onboard-video mainboard en een 3 ghz processor onder mn arm, die ik vandaag in mn djx heb gebouwd.

het uiteindelijke idee is dat ik de onboard surround kaart met asio4all als geluidsinterface gebruik voor wat vst's/dj programmas (traktor in dit geval), en daarmee een heel erg veelzijdige effectendoos altijd bij me heb waar je ook nog eens controllers op aan kan sluiten.

1.JPG

2.JPG

4.JPG

hierboven wat plaatjes, ik heb wel de bovenplaat 2 cm hoger met wat mainboard schroeven moeten zetten omdat het koelblok van de processor er anders niet in paste :P
hijs nog niet helemaal af... ik moet nog wat verzinnen op de voeding, ik ga er nog de schijf van een oude laptop in zetten en tot slot ervoor zorgen dat er koelgaten in komen zonder dat de nog best redelijk slappe stalen bak nog slapper word.

heeft iemand ook wel ns zoiets gedaan?... post ut :)

ik ben benieuwd hoe je dit voor elkaar gaat krijgen maar ik vind het idee wel c00l,

ik zou wel uit mijn djm600 apparte uitgangen willen hebben op elk kanaal.

leuk idee !

maar hoe wil je dat doen met de warmte van de processor ?
zo te zien heb je helemaal geen ventilatie. dat ding heeft koele lucht van bovenaf nodig en moet zijn warmte aan de zijkanten kwijt kunnen. als je het moederbord en processor zo in gaat bouwen als op de foto
wordt het wel heel erg warm daarbinnen omdat je steeds weer dezelfde lucht warmer maakt, dus houd daar wel rekening mee !

Origineel geplaatst door elektrovolt
leuk idee !

maar hoe wil je dat doen met de warmte van de processor ?
zo te zien heb je helemaal geen ventilatie. dat ding heeft koele lucht van bovenaf nodig en moet zijn warmte aan de zijkanten kwijt kunnen. als je het moederbord en processor zo in gaat bouwen als op de foto
wordt het wel heel erg warm daarbinnen omdat je steeds weer dezelfde lucht warmer maakt, dus houd daar wel rekening mee !

tijdens het bouwen struikelde ik er al over dat het processorblok wel erg strak tegen de printplaat van de djx aankwam (ondanks het 2 cm liften van de bovenplaat... de bovenkant van het koelblok frame zit er 3 mm vanaf, en de fan 1 cm), en dat ga ik redelijk oplossen door de lucht die onder aan de zijkanten uitgeblazen word direct uit de kast te zuigen, en een gescheiden luchtstroom voor de processor en de rest te maken.
maargoed, ik wil eerst de voeding regelen, en als dat werkt ga ik pas in de bak hakken en zagen aan koelgaten etc.

ik zit ook te denken over waterkoeling, alleen ik heb geen flauw id hoe groot t reservoir dan word en waar ik dat ga vastzetten

Laatst gewijzigd:
Re: djx700 aanpassen

Origineel geplaatst door papier mache
het begon vrij simpel, ik had al een jaar een djx en ik begon me er een beetje aan te ergeren dat je met al je midi controllers soms niet snel genoeg handen vrij had om op de effectenknop te rammen, dus kocht ik 5 euro aan soldeertin en een jack-in gat.
en na een half uur kon je de effectenknop bedienen met een sustain pedaal, geen ingrijpende aanpassing maar wel handig.

maargoed, 3 dagen geleden was ik mn computer aan het openmaken en bedacht me ineens dat de djx700 wel erg verleidelijk leeg was in de onderkant en dat er misschien best wel een moederbord in zou kunnen passen.. en voor ik het wist was ik na een dagje utrecht in de trein terug naar huis aan het rijden, met een onboard-video mainboard en een 3 ghz processor onder mn arm, die ik vandaag in mn djx heb gebouwd.

het uiteindelijke idee is dat ik de onboard surround kaart met asio4all als geluidsinterface gebruik voor wat vst's/dj programmas (traktor in dit geval), en daarmee een heel erg veelzijdige effectendoos altijd bij me heb waar je ook nog eens controllers op aan kan sluiten.

hierboven wat plaatjes, ik heb wel de bovenplaat 2 cm hoger met wat mainboard schroeven moeten zetten omdat het koelblok van de processor er anders niet in paste :P
hijs nog niet helemaal af... ik moet nog wat verzinnen op de voeding, ik ga er nog de schijf van een oude laptop in zetten en tot slot ervoor zorgen dat er koelgaten in komen zonder dat de nog best redelijk slappe stalen bak nog slapper word.

heeft iemand ook wel ns zoiets gedaan?... post ut :)

Misschien had je beter voor een mini-itx moederbord kunnen kiezen. Dat neemt veel minder plaats in beslag. en voor de voeding zou je een laptop voeding kunnen gebruiken maar dat vraag weer om aanpassingen. ook een idee is eens te kijken naar de e-vectra serie van hp. Dit zijn erg kleine pc's met een externe voeding. wel een redelijk koelblok helaas.

Re: Re: djx700 aanpassen

Re: Re: djx700 aanpassen

Origineel geplaatst door manvsmachine
Misschien had je beter voor een mini-itx moederbord kunnen kiezen. Dat neemt veel minder plaats in beslag. en voor de voeding zou je een laptop voeding kunnen gebruiken maar dat vraag weer om aanpassingen. ook een idee is eens te kijken naar de e-vectra serie van hp. Dit zijn erg kleine pc's met een externe voeding. wel een redelijk koelblok helaas.

bedankt voor de tips! alleen geld is n btje het probleem, en mini-itx klinkt nogal duur.... voor de voeding was ik eigenlijk van plan om een zo klein mogelijke voeding te kopen, en daar de casing omheen weg te halen zodat de onderelen hopelijk wat meer te spreiden zijn, omdat ik nu inderdaad nog maar een gat van 8x8x24 cm over heb om misschien nog in de binnenkant een voeding te zetten.

mn 2e optie is om dan maar gewoon een externe voeding te maken en er gewoon voor te zorgen dat ik vanaf de voeding een oude printpoort kabel laat lopen (vanwege de vele pins waar je dan de stroomkabeltjes voor oa het moederbord aan kan maken), die ik zo aan mn djx vast kan schroeven in n er zelf ingeschroeft printpoort gat... alleen ik weet niet of dat wel een handig idee is, omdat al die pins uitkomen op vrij dunne kabeltjes die origineel alleen voor data bedoeld waren, en niet voor stroomtoevoer.

maargoed, ik ken iemand die me misschien aan een gratis voeding voor die hele kleine computers kan helpen via zn stage.... alleen die zie ik maandag pas weer :erm:

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Re: djx700 aanpassen

Re: Re: Re: djx700 aanpassen

bedankt voor de tips! alleen geld is n btje het probleem, en mini-itx klinkt nogal duur.... voor de voeding was ik eigenlijk van plan om een zo klein mogelijke voeding te kopen, en daar de casing omheen weg te halen zodat de onderelen hopelijk wat meer te spreiden zijn, omdat ik nu inderdaad nog maar een gat van 8x8x24 cm over heb om misschien nog in de binnenkant een voeding te zetten.

mn 2e optie is om dan maar gewoon een externe voeding te maken en er gewoon voor te zorgen dat ik vanaf de voeding een oude printpoort kabel laat lopen (vanwege de vele pins waar je dan de stroomkabeltjes voor oa het moederbord aan kan maken), die ik zo aan mn djx vast kan schroeven in n er zelf ingeschroeft printpoort gat... alleen ik weet niet of dat wel een handig idee is, omdat al die pins uitkomen op vrij dunne kabeltjes die origineel alleen voor data bedoeld waren, en niet voor stroomtoevoer.

maargoed, ik ken iemand die me misschien aan een gratis voeding voor die hele kleine computers kan helpen via zn stage.... alleen die zie ik maandag pas weer :erm:

Printerkabel met veel stroom erover is inderdaad geen goed idee. De kabels zijn niet bedoeld voor eeen hoge stroom puur voor data. Daarbij heb je maar 4 draden nodig voor een voeding. +en - 5v en + en - 12v

Re: Re: Re: Re: djx700 aanpassen

Re: Re: Re: Re: djx700 aanpassen

Printerkabel met veel stroom erover is inderdaad geen goed idee. De kabels zijn niet bedoeld voor eeen hoge stroom puur voor data. Daarbij heb je maar 4 draden nodig voor een voeding. +en - 5v en + en - 12v

4 draden?.... als ik altijd n voeding aan mn moederbord aansloot dan zie je altijd zo een brede witte bijna buspoort waar je dan in ieder geval de voeding in moet haken, en dan nog voor iedere extra schijf etc 4 draden.... of komt alles bijelkaar neer op 4 draden en worden die gewoon domweg buiten het circuit van t moederbord gesplitst?

Re: Re: Re: Re: Re: djx700 aanpassen

Re: Re: Re: Re: Re: djx700 aanpassen

4 draden?.... als ik altijd n voeding aan mn moederbord aansloot dan zie je altijd zo een brede witte bijna buspoort waar je dan in ieder geval de voeding in moet haken, en dan nog voor iedere extra schijf etc 4 draden.... of komt alles bijelkaar neer op 4 draden en worden die gewoon domweg buiten het circuit van t moederbord gesplitst?

Die 4 draden zijn de belangrijkste. De rest is voor aansturing van de voeding e.d. Je kunt de voeding zodanig modden dat je hem via de schakelaar op de achterkant aanzet en dat ie dan ook gelijk draait. Het probleem normaal is dat je voeding op standy staat zodra je de schakelaar op de achterkant indrukt. Wil je de pc aanzetten moet er nog een signaal komen voor het starten van de rest. Als je goed oplet zie je namelijk dat er altijd! spanning op je moederbord staat. JE netwerkkaart e.d. blijven gewoon doorfunctioneren.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: djx700 aanpassen

Re: Re: Re: Re: Re: Re: djx700 aanpassen

Die 4 draden zijn de belangrijkste. De rest is voor aansturing van de voeding e.d. Je kunt de voeding zodanig modden dat je hem via de schakelaar op de achterkant aanzet en dat ie dan ook gelijk draait. Het probleem normaal is dat je voeding op standy staat zodra je de schakelaar op de achterkant indrukt. Wil je de pc aanzetten moet er nog een signaal komen voor het starten van de rest. Als je goed oplet zie je namelijk dat er altijd! spanning op je moederbord staat. JE netwerkkaart e.d. blijven gewoon doorfunctioneren.

hmm... dat scheelt heel wat draden, nu begin ik er ineens veel meer over na te denken om maar gewoon de voeding extern te houden, en de stroom dan gewoon via een standaard 4 dradige stroomkabel te laten lopen.
hoe mod je de voeding zodanig voor die 4 draden?.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: djx700 aanpassen

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: djx700 aanpassen

hmm... dat scheelt heel wat draden, nu begin ik er ineens veel meer over na te denken om maar gewoon de voeding extern te houden, en de stroom dan gewoon via een standaard 4 dradige stroomkabel te laten lopen.
hoe mod je de voeding zodanig voor die 4 draden?.

Zou je even op moeten googlen. Ik weet ook niet 100% zeker of dat met de huidige voedingen nog zo simpel is. Ik weet alleen dat we dit op school vaker deden om er een vaste voeding van te maken.

over kleine pc,s gesproken:

krijgt stroom van een netwerk/UTP kabel rechtstreeks uit de pvc buis, kan ook met adapter natuurlijk

de specs van de zwaarste

OperatingSystem Windows CE .NET 4.2 Windows CE .NET 4.2 Windows CE .NET 4.2
Class Wall-Integrated
CPU AMD Au 1550 RISC
CPU 500 MHz
Equiv. 1.2 GHz
Flash/RAM 64/128 MB
Video Memory 8 MB
Video Output DVI/Analog
(Dual screen support )
Audio Support Stereo In/Out 20-bit Stereo
USB Ports 4
Max Resolution 1600x1200 pixels
* Future support
Max Colors M 16 M (24 bit)

is natuurlijk nog niet echt muziek performance gericht.

Attachments

• etel6900.gif
    etel6900.gif
    12,6 KB · Bekeken: 123
Die andere draden zijn weldegelijk nodig voor je moederbord. Daar lopen de afwijkende voltages overheen (3,3V, -12V, standby-voeding etc.).

Er bestaan gescheiden voedingen die werken met een externe 12V-voeding en een interne spanningsregelaar. Dan loopt er dus maar één draad van buiten naar binnen. Zie: http://www.silentpcreview.com/article601-page1.html

Dat ding gaat maar tot 120W, dus met je Pentium 4 wordt dat erg krap. Als je die nog kunt inruilen, kun je inderdaad beter voor een Mini-ITX bord gaan. Klinkt duur, maar is het helemaal niet. Kijk hier eens naar de VIA Epia-serie: http://tweakers.net/pricewatch/cat/47/nosub

zijn voor een standaard moederbord inderdaad wel nodig. Maar de boel via een printerkabel laten lopen lijkt me niet erg safe. Kijk alleen al naar de dikte van een normale molex plug in de pc. Maar een mini-itx is zeker weten een betere oplossing al zeker als je er een externe voeding aan kunt hangen. krijg je ook niet zo snel problemen met de koeling.

Origineel geplaatst door DavidMenting
Die andere draden zijn weldegelijk nodig voor je moederbord. Daar lopen de afwijkende voltages overheen (3,3V, -12V, standby-voeding etc.).

Er bestaan gescheiden voedingen die werken met een externe 12V-voeding en een interne spanningsregelaar. Dan loopt er dus maar één draad van buiten naar binnen. Zie: http://www.silentpcreview.com/article601-page1.html

Dat ding gaat maar tot 120W, dus met je Pentium 4 wordt dat erg krap. Als je die nog kunt inruilen, kun je inderdaad beter voor een Mini-ITX bord gaan. Klinkt duur, maar is het helemaal niet. Kijk hier eens naar de VIA Epia-serie: http://tweakers.net/pricewatch/cat/47/nosub

hmm.... maar toch, als ik het zo zie is een mini itx ding maar half zo snel als wat ik nu hier heb, en zowat dubbel zo duur (t moederbord wat k heb is 58 euro), qua ruimte is het inderdaad wel n handige oplossing ja en ik zit niet met zo een gigantisch koelblok... alleen k vraag me af of het wel te doen is om op zo een ding Fruity (voor effecten) of zelfs Traktor evt te runnen, met dezelfde performance die ik heb met mn 3 ghz laptop.
En over die link van die voeding waar ik op oogde, das de verkeerde t ging om deze, bij die andere stond ook nadrukkelijk op de site dat ie niet voor p4 geschikt was.

Oh vreselijk bedankt trouwens voor die link naar die mini voeding, daardoor ben ik nu op dit gekomen.... er staat bij dat je met een extra kabeltje er ook p4 moederboards mee kan poweren! en het zou er makkelijk naast passen in de krappe ruimte die ik nog over heb, zonder dat ik de hele voeding uit elkaar hoef te halen.

Laatst gewijzigd:
Yep, die Epia's zijn een stuk minder krachtig dan je P4. Er zit alleen een heel groot nadeel aan de P4, en dat is het stroomgebruik. De processor alleen al gebruikt een slordige 100W. Dat moet er aan de ene kant in (voeding), en aan de andere kant uit (warmte).

Stel je gaat uit van een totaal gebruik van 200W, dan is je uitdaging gelijk aan het inbouwen van twee 100W-gloeilampen en dan proberen de boel op een graadje of 50 te houden. Met goede koeling is dat geen probleem, maar daar heb je veel luchtverplaatsing voor nodig. En dat betekent weer herriemakende fans; iets wat je totaal niet in de buurt van je muziekspul wilt hebben.

Wat je wilt is zeker mogelijk, maar als je een P4 wilt gebruiken zul je een verrekes goed ontwerp moeten hebben om je hitte kwijt te raken. Ik zou in dit geval eerder voor een AMD Turion/Sempron of Intel Core/Pentium M kiezen.

nice .. maar wrm draai het board niet 180 graden zodat je mainboard aansluiting aan de zijkant zitten ? en kan je het geheel niet versterken door er een geponsed frame ofzo in te maken ? of sla ik nu door ? ;)

Origineel geplaatst door MadR
nice .. maar wrm draai het board niet 180 graden zodat je mainboard aansluiting aan de zijkant zitten ? en kan je het geheel niet versterken door er een geponsed frame ofzo in te maken ? of sla ik nu door ? ;)

nou, eerst had ik al het idee om alle aansluitingen inderdaad aan de voorkant van de djx direct keurig door de voorkant heen te ponsen, maar als je t board 180 graden draait komt de 2e schijfbus veels te strak tegen de grondschroef van de grote spoel in de djx en is er nog minder ruimte over voor een mogelijk interne voeding.
maargoed, ik ben van plan om korte verlengstukjes te kopen en die door gaten heen te laten steken, dan zijn ze niet persee aan een vaste plek gebonden en kan ik bijv. de audio outs ergens in de voorkant zetten, terwijl het gat voor de monitor aan de zijkant, of zelfs met wat mazzel in de achterkant kan.

@DavidMenting

thnx voor de processortips... dit klinkt stom, maar t is alweer een hele tijd geleden dat ik met processors enzo heb gewerkt, ik hoorde net vandaag op school ook inderdaad pas weer dat pentiums best heet worden.
moederbord is niet meer in te ruilen omdat ik dat 2ehands heb, maar de processor wel.

Laatst gewijzigd:
Back