hulp nodig bij vervolgopleiding

00melo00

Ingeburgerd
Ik heb net de zoekfunctie gebruikt en al wat bruikbare info over de opleidingen kunnen vinden, alleen heb ik het gevoel dat ik nog niet voldoende antwoord heb.

Ik maak nu al (zelf) iets van 1,5 jaar muziek (mijn soundclick) en zit ik te stoeien met cubase en reason. Ik zou dus graag heel veel technische aspecten willen leren van deze programma's. Dat ik bijvoorbeeld een compressor van binnen en buiten ken en al die andere standaardeffectjes, dat ik alles snap van de basiswave-vormen etc.

Nieuwe technieken leren enzo, bijv. opnamen technieken, geluiden zelf maken (noemen ze synthesis ofzo). Dat zou ik met een vervolgopleidingen willen bereiken en ik hoop ook een beetje meer inzicht te krijgen in het muziekwereldje zelf (wat je er kan doen bijvoorbeeld).

Ik zit nog in 5VWO dus, ik heb nog 2 jaar, maar ik moet nu wel een directie hebben en wil ik graag tips van jullie! :D

Ik heb al gehoord van het HKU, maar hoor bijv. dat die niet zo goed is (qua organisatie) en dat er 1 ergens in amerika de beste is en weet ik veel ook nog 1 in engeland, rotterdam/amsterdam (SAE?) is ook nog ergens genoemd.

Iemand tips?

Laatst gewijzigd:
tja SAE enzo zijn leuke en erg dure diploma's die je eigenlijk weinig meerwaarde geven. Je zal er veel zien en leren en de kans hebben om met goede apperatuur te werken maar echt een erkend diploma is het niet wat ik heb begrepen (kan nu veranderd zijn paar jaar later)

Ben zelf nu richting CMD gegaan op het HBO. Erg leuke opleiding, heel divers en veel meer als alleen maar audio (meer multimedia, enginering, design, marketing etc.) maar echt leuk en creatief. Mocht je dus meer in je zelf hebben als audio (beeld, vorm, wat technischer zoals het bouwen van applicaties en webpages/flash movies etc.) dan raad ik het van harte aan !

Met de opleiding Audio Engineering Diploma (AED) van SAE is niets mis. Alle benodigde theorie en veel praktijk opdrachten waardoor je wordt klaargestoomd om studiowerk te kunnen doen.

De Electronic Music Producer cursus kun je zien als een light versie van de AED, maar daar moet je ook weer niet te licht over denken. De stof die je krijgt heeft dezelfde breedte als de AED maar gaat iets minder diep en het grootste verschil zit hem in de hoeveelheid praktijk opdrachten dat zijn een niet zo veel als bij de AED. Alles bij elkaar ben je ook minder tijd kwijt en wanneer je besluit om alsnog de AED te doen dan krijg je korting en vrijstelling op bepaalde onderdelen.
Het is voor mij alweer 6 jaar geleden dat ik deze cursus heb gevolgd, maar heb er nog steeds veel profijt van.

Over andere opleidingen weet ik eigenlijk niets. Over erkenning van het diploma hoef je je geen zorgen te maken, iedereen in de industrie weet waar de naam SAE voor staat. De overheid heeft er alleen geen studiebeurs voor.

Het diploma vind ik nog het minst belangrijke eigenlijk, het is meer voor mezelf.

Ik snap ook bepaalde termen niet van wat is een audio engineer? Ik zie dat als iemand die gewoon doodleuk zit te priegelen aan audio bestandjes.

Het liefst treed ik op met rap en maak ik vette trancetracks. Dat rap doe ik nu ook sinds een tijdje en dat trance ben ik even vanaf gestapt en het is gewoon cool om te doen (snappen jullie zelf ook wel :) ).

Word je dan beter als je een 'audio-engineer' bent? Of maakt het op zich dan niet zoveel uit wat je kiest?

Waar ik ook al redelijk wat van geleerd had waren 4 tutorial DVD's van todaysbeats.com (volgens mij), hun vertelde heel veel dingen van hoe je vette hiphop/rap moest maken, ook de reden dat ik nu zulke beats maak.

Als ik je een tip mag geven: ga een universitaire opleiding doen. Je hoort bij een minderheid met je VWO diploma, maak daar gebruik van. Tijdens je studie heb je waarschijnlijk genoeg tijd om nog allerhande cursussen op dat gebied te volgen, vaak nog met korting ook, omdat je student bent. Maarja bij mij speelt ook mee dat ik het liever als hobby wil zien, dan dat ik er m'n beroep van wil maken. De keuze is uiteindelijk aan jezelf natuurlijk, ik geef alleen mijn visie.

Origineel geplaatst door D-man
Als ik je een tip mag geven: ga een universitaire opleiding doen. Je hoort bij een minderheid met je VWO diploma, maak daar gebruik van. Tijdens je studie heb je waarschijnlijk genoeg tijd om nog allerhande cursussen op dat gebied te volgen, vaak nog met korting ook, omdat je student bent. Maarja bij mij speelt ook mee dat ik het liever als hobby wil zien, dan dat ik er m'n beroep van wil maken. De keuze is uiteindelijk aan jezelf natuurlijk, ik geef alleen mijn visie.

Universitair denkniveau wordt in veel gevallen zeer gewaardeerd. Na je universiteit kun je nog altijd een muziekopleiding gaan doen! Na vier jaar hoger onderwijs krijg je geen studiefinanciering meer, maar je kunt nog wel lenen bij de IB groep waardoor je doorstuderen kunt betalen. Daarnaast kun je natuurlijk gaan werken als je daar tijd voor hebt.
Een voormalig muziekdocent van mij geeft nu les op de popacademie en hij zegt ook dat er zat mensen zijn die pas op hun 27e aan een opleiding daar beginnen, een leeftijdsprobleem is er dus niet.
Het is voor de meesten erg moeilijk om te overleven in de professionele muziekwereld en veel mensen stappen dan ook over naar iets anders wanneer ze wat ouder zijn: dan is het fijn om een andere opleiding achter de hand te hebben. Uiteraard is het HBO-denkniveau dat je op doet op bijvoorbeeld conservatorium al een groot voordeel, maar hoe hoger hoe beter, als je de capaciteiten hebt om universiteit te gaan doen kun je ze het beste benutten. Dat ben ik helemaal met D-man eens.

Re: hulp nodig bij vervolgopleiding

Origineel geplaatst door 00melo00
Ik heb net de zoekfunctie gebruikt en al wat bruikbare info over de opleidingen kunnen vinden, alleen heb ik het gevoel dat ik nog niet voldoende antwoord heb.

Ik maak nu al (zelf) iets van 1,5 jaar muziek (mijn soundclick) en zit ik te stoeien met cubase en reason. Ik zou dus graag heel veel technische aspecten willen leren van deze programma's. Dat ik bijvoorbeeld een compressor van binnen en buiten ken en al die andere standaardeffectjes, dat ik alles snap van de basiswave-vormen etc.

Nieuwe technieken leren enzo, bijv. opnamen technieken, geluiden zelf maken (noemen ze synthesis ofzo). Dat zou ik met een vervolgopleidingen willen bereiken en ik hoop ook een beetje meer inzicht te krijgen in het muziekwereldje zelf (wat je er kan doen bijvoorbeeld).

Ik zit nog in 5VWO dus, ik heb nog 2 jaar, maar ik moet nu wel een directie hebben en wil ik graag tips van jullie! :D

Ik heb al gehoord van het HKU, maar hoor bijv. dat die niet zo goed is (qua organisatie) en dat er 1 ergens in amerika de beste is en weet ik veel ook nog 1 in engeland, rotterdam/amsterdam (SAE?) is ook nog ergens genoemd.

Iemand tips?

Met alle mogelijke respect, maar als ik je ervaring enzo hier lees denk ik dat de HKU een stap te hoog is, daar zit namelijk een zwaar toelatingsexamen aan vast! De organisatie is inderdaad vrij knudde daaro, maar dat schijnt op een hoop HBO's zo te zijn.. En er valt wel mee te leven hoor, zo lang je het maar weet en je niet elke keer dat je een lijst met 0 studiepunten binnenkrijgt een bult schrikt ;)

Maar succes ermee man, supermoeilijke keuze.. :geslaagd:

Back