MOTU UltraLite

nhl2003

Stamgast
Hallo mensen,

Reeds heb ik een nieuwe leptop gekocht, hiermee wil ik een thuis studio bouwen, waarmee ik met cubase sx tracks opneem etc.. Ik wil ook een MOTU Ultralite en een goeie Neumann microfoon kopen. Mijn vraag is: kan ik met de hierboven genoemde apparaturen studio kwaliteit nummers maken?, of wordt het minder dan het studio kwaliteit?. Graag wat meer informatie over dit

alvast bedankt

Definieer studio kwaliteit. Je komt met zo'n setup niet aan de (outboard) power van dure mengtafels, vintage compressors, dure FX gear, luxe preamps... maar voor heel fatsoenlijke opnamen kan je met de beschreven setup aardig vooruit hoor.

Aan de kwaliteit van de spullen zal het in ieder geval niet liggen, maar duurder en mooier en vooral MEER kan altijd. Aan de andere kant, je hoeft toch niet in 1 keer klaar te zijn? Begin maar eens hiermee (en een midi masterkeyboardje en een paar fatsoenlijke monitor speakers en een degelijke pc) en kijk maar hoever je komt! :)

als je met mic's gaat opnemen is de akoestiek van je ruimte ook van groot belang.
en vergeet niet dat een goed resultaat niet enkel van het gebruikte materiaal afhangt, maar vooral van de deskundigheid van de producer hé.

motu interfaces zijn prima. mijn tracks zijn allemaal met behulp van een motu 828mk2 gemaakt. ik gebruik geen mic's.

> http://www.electrobel.be/artist/3753 (dit zijn nog lang geen mooi afgewerkte en gemasterde demo's hé)

Je moet je vooraf goed afvragen wat je wilt. Als het allemaal synth-gebaseerd is (electro, dance) kom je met alleen een laptop wel uit de voeten, maar vaak is hardware erbij ook lekker, voor de feel, de knoppen en de sound, dure mic niet echt noodzakelijk. Ga je singer songwriter spul doen, heb je bv twee of meer mics nodig. Bij rock en pop heb je wellicht een gitaaramp (simulator) nodig en veel synthsounds en bas...waar ga je de drums vandaan halen? Opnemen? Hoeveel mics en inputs dan? Misschien wil je wel een complete band opnemen...

Da's nog maar een paar vragen: de hoofdzaak is eerst vastleggen wat je wilt en dan, maar da's mijn instelling, eerst lage tot middelklasse spullen kopen en kijken waar je tegen grenzen aan gaat lopen! Op een gegeven moment ga je wellicht horen dat je nou net -die- compressor(plugin) nodig hebt, of dat de mic niet goed past bij de zanger, of je reverb(-plugin) goedkoop klinkt...op deze manier leer je ook met eerst relatief simpele spullen omgaan voordat je in allerlei gecompliceerde zooi verstrikt raakt. Vooral die mikrofoon...kun je niet eerst uit de voeten met wat goedkopers? Een Rode, Audiotechnica...?

Back