Effects korg tr

olav

Stamgast
Hallo,

Ik ben van plan om dit weekend een korg tr te gaan kopen maar heb hier toch nog een vraagje over.

De korg kenmerkt zich door het bezit van (slechts een insert effect en 2 master effecten, maar wat wil dit nou precies zeggen? Dat je maar 3 effecten kunt gebruiken per liedje, of dat je 3 effecten kunt gebruiken per track (in de sequencer)? Please let me know want ik sta op het punt om de knoop door te hakken en wil zeker weten dat ik genoeg effecten heb......

groeten,

Olav

Re: Effects korg tr

Origineel geplaatst door olav
De korg kenmerkt zich door het bezit van (slechts een insert effect en 2 master effecten, maar wat wil dit nou precies zeggen? Dat je maar 3 effecten kunt gebruiken per liedje, of dat je 3 effecten kunt gebruiken per track (in de sequencer)? Please let me know want ik sta op het punt om de knoop door te hakken en wil zeker weten dat ik genoeg effecten heb......

Workstations hebben nooit genoeg effecten ;).

Wat wil dit zeggen? Nou, als je weet hoe dit bij mengpanelen werkt: 2 sends, 1 insert. Praktisch gezegd: je kunt de sends op elk kanaal zetten en per send het volume regelen, maar het is allemaal hetzelfde effect. Wil je dus voor track 1 een Hall effect en track 2 een Plate, dan zijn de 2 send-effecten in gebruik (en die gelden voor elk kanaal).

Wil je dan ook nog een gitaar op track 3 met distortion en delay, dan gaat dat alleen maar lukken als je een insert-effect met distortion + delay hebt. Dat zal vast wel in de lijst zitten; die worden er precies om die reden in gedaan.

Wil je op track 4 een saxofoon met chorus-effect, dan zit je met een probleem; je kunt 'm alleen nog maar hall of room geven, omdat je insert-effect al op track 3 zit.

Insert-effecten staan tussen het instrument en het mengpaneel. Heb je 'm eenmaal op een instrument toegepast, dan kun je 'm niet zomaar meenemen naar een andere track, tenzij je de vorige track als audio opneemt (samplen dus).

Send-effecten staan tussen het mengpaneel en het mengpaneel; er wordt een submix uitgestuurd die in z'n geheel door het effect gaat, en die komt weer terug. Door het volume lager te zetten van het effect kun je een beetje faken dat er een andere reverb op zit.

Chorus, distortion, flanger, phaser, bitcrusher, filter etc. zijn vaak insert-effecten omdat je niet over je hele mix dat effect wilt (of je doet het als gimmick toepassen, wat ook vaak gebeurt); reverb en delay zijn vaak de send-effecten, omdat je wil doen alsof het hele stuk muziek in eenzelfde ruimte is opgenomen (en 2 verschillende reverbs, dat clasht dan vaak een beetje).

De enige synths die dit "correct" oplossen zijn de Virus TI en Novation Nova/Supernova/KS-series, plus volgens mij nog een van de Quasimidi-bakken. Deze hebben alle effecten volledig losstaand per part. Dat betekent dus een aparte reverb + distortion + chorus + delay per kanaal.

Workstations gebruiken globals + inserts of raden je aan je track op te nemen als sample zodat je de insert niet meer op dat kanaal hoeft toe te passen.

Dit is geen oplichterij en er is ook niet onderuit te komen; voor de komst van synths met onboard effecten moest het gewoon zo. Reverb is qua computer-kracht (en vroeger de plaats die het innam) duur, delay kost geheugen (vroeger ook prijzig).

Aan de andere kant mik je ook niet op elk kanaal een effect, of gebruik je de illusie van het volume zachter zetten om te doen alsof instrumenten "verder weg" of "dichter bij" staan. Als je dat toch wil: sequencers laten toe dat je een hele ris instanties van effecten (met aparte instellingen) maakt zolang de CPU niet overbelast wordt.

Het insert effect kan je over 1 geluid zetten.
De 2 master Fx hebben een send per geluid. Hiermee kan je dus meerdere geluiden hetzelfde effect geven. da's handig voor reverb etc.

-edit wat Yoozer zegt dus (maar dan korter):dubbel:

Hallo, hallo....

Bedankt voor jullie reacties.

Yoozer, een duidelijk verhaal.....

Zoals het er nu uitziet denk ik dat ik aan de effecten op de tr wel genoeg heb. Alternatief is de extreme maar da kost wa'''. Daar ik een starter ben moet ik mezelf niet te veel verwennen.

Mag ik jullie met nog 1 vraagje lastig vallen?

Ik vroeg in de winkel of ik het best de tr of de mo6 (yamaha) kon nemen op basis van mijn muziekvoorkeur (beetje downbeat en new age achtige dingen, maar ook pop). De verkoper zei toen dat ik beter de korg kon nemen vanwege de spacey geluiden etc.... Wat is jullie mening hierover??? Wil gewoon na aanschaf achter mijn keuze blijven staan.

Wederom thanks...

Origineel geplaatst door olav
Ik vroeg in de winkel of ik het best de tr of de mo6 (yamaha) kon nemen op basis van mijn muziekvoorkeur (beetje downbeat en new age achtige dingen, maar ook pop). De verkoper zei toen dat ik beter de korg kon nemen vanwege de spacey geluiden etc.... Wat is jullie mening hierover??? Wil gewoon na aanschaf achter mijn keuze blijven staan.
De TR lijkt me echter wel meer spacy spul erin te hebben, terwijl de Motif zich meer op realistische sounds richt - maar dat zijn alleen de factory presets. Deze apparaten verschillen an sich niet zo superveel van elkaar - beiden zijn het sample-based synths :). Het ligt voornamelijk aan het programmeerwerk wat je doet als je eenmaal de factory presets moe bent.

De TR heeft ook nog als voordeel dat je er een sampler-expansion in kan zetten; zo kun je je eigen soundscapes (die je dan bijv. met softsynths maakt of opneemt met een microfoon) erin zetten. Dat voegt al een hoop ruimte toe wat betreft geluiden voor je genre.

Alweer bedankt Yoozer,

Nog een vraagje over het progammeren... Je bedoelt dus dat je een geluid doet editten en vervolgens saved als nieuw geluid... Ik neem aan dat je hiervoor effecten gebruikt (ja ik ben nog echt een leek). Als je het geluid vervolgens saved, heb je dan niet al je insert in dat geluid zitten, zodat je in de sequencer geen insert meer hebt???? Of heb je het geluid dan als een soort Wav gesaved, waardoor je weer alle effecten hebt???

Sorry voor deze onnozele vragen, maar vanavond ga ik hem halen dus dan zijn jullie ervanaf, haha.

Thanks,

Olav

Back