Korg X50

FF een vraagje,ik zit erover te denken om een X50 aan te schaffen,maar nu vroeg ik me af of je je favoriete presets,op volgorde kan zetten,dus bijvoorbeeld orgel op 1,en op 2 piano ipv van de orginele volgorde van de presets!!!:peukie:

Origineel geplaatst door Skaman
FF een vraagje,ik zit erover te denken om een X50 aan te schaffen,maar nu vroeg ik me af of je je favoriete presets,op volgorde kan zetten,dus bijvoorbeeld orgel op 1,en op 2 piano ipv van de orginele volgorde van de presets!!!:peukie:

Je kunt de volgorde van de 16 cathogorieen niet veranderen maar je kunt wel de naam veranderen, dus je kunt de boel indelen zoals je zelf wil. :W

E.

Ik heb de X50 van de week eens getest hier in de plaatselijke muziekzaak... klinkt erg lekker, had het niet verwacht van zo'n relatief cheape synth! Denk wel dat de Korg TR beter is kwa toetsenbord, en hij ziet er wat mooier uit! Waarschijnlijk kan je wel userbanks programmeren, lijkt me sterk dat je niet kan zeggen op bank 1a piano, bank 1b orgel. Maar dat heb ik niet getest!

Ik loop me te orienteren op dit apparaatje.

Als ik het goed begrijp hebben de Triton LE, TR en X50 dezelfde waveforms. Alleen heeft de 1 een sequencer, de ander meer fx etc. De X50 zou gelijk zijn aan een Triton LE alleen dan zonder de sequencer.

1. Heb ik dit verschil goed begrepen?
2. Lezen deze synths elkaar's patches?
3. Bij de X50 zou ook een plugin/editor hebben? Kan iemand daar wat plaatjes van posten/doormailen? Is die plugin ook een VSTi en ondersteunt ie total recall? (dat alle instellingen in je Cubase file worden opgeslagen).
4. Hoe is het keyboard? Slecht/redelijk/goed. Ik vind een JP8000 keyboard slecht en een AN1x keyboard goed.

edit:
Ik vond hier nog wat info over die editor. Werkt ook als VSTi! Vet.
X50_ProgMode_PlayPage.jpg

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door MikeJarod
Ik loop me te orienteren op dit apparaatje.

Als ik het goed begrijp hebben de Triton LE, TR en X50 dezelfde waveforms. Alleen heeft de 1 een sequencer, de ander meer fx etc. De X50 zou gelijk zijn aan een Triton LE alleen dan zonder de sequencer.

1. Heb ik dit verschil goed begrepen?
2. Lezen deze synths elkaar's patches?
3. Bij de X50 zou ook een plugin/editor hebben? Kan iemand daar wat plaatjes van posten/doormailen? Is die plugin ook een VSTi en ondersteunt ie total recall? (dat alle instellingen in je Cubase file worden opgeslagen).
4. Hoe is het keyboard? Slecht/redelijk/goed. Ik vind een JP8000 keyboard slecht en een AN1x keyboard goed.

1. ik kan hem alleen vergelijken met de karma (die een triton engine heeft) maar de x50 heeft nog wat meer samples aan boord (32 mb extra om precies te zijn , dus totaal 64 mb aan pcm samples), overigens zijn er veel karma presets (zoals de waanzinnige godsbathtub pad) ook in de x50 te vinden. Het verschil zit er met name in dat de x50 2 arps gebruikt ipv de karma engine

2. Geen idee

3. Klopt, vergelijkbaar met de virus ti editor. ook kwa looks (screenshots kun je eventueel op de korg site wel terugvinden geloof ik, en er zijn wat demo filmpjes online waarinje de editor in actie ziet)

4. Ik vind het keyboard voor korg begrippen erg goed. het ligt dichter tegen het an1x keyboard aan kwa feel dan tegen de jp8000 die wel heel erg slecht is.

over het algemeen was ik erg verrast over de x50. ik vind het een mooie synth voor weinig geld (in verhouding dan) met zeer veel goeie presets aan boord.

2. Volgens de documentatie wel, al heb ik er nog niet veel mee gedaan. Er kunnen wel verschillen ontstaan door ontbrekende parameters.

3. De VSTI plugin is precies hetzelfde als de standalone plugin editor. In de cubase file worden alleen de selectie van de patches en combi's opgeslagen. Wijzigingen van een patch zul je dus helaas op de x50 zelf moeten opslaan.

4. De x50 is mijn eerste synth. (heb een piano achtergrond). De toetsen zijn wat smaller dan
fullsize piano toetsen, daar raak ik eerlijk gezegt maar slecht aan gewend en daardoor pak ik nogal eens een verkeerde toets mee. Volgens mij is het keyboard niet echt topkwaliteit, maar wat je kunt verwachten in deze prijsklasse.

success met je keuze!
Edwin

Bedankt voor je antwoord Edwin.

Mjah na wat rondzoeken en lezen kom ik alleen maar positieve geluiden tegen (zowel van gebruikers als de demo's :D). Behalve dan 1 opmerking over de kwaliteit van het keyboard, die kerel beweerde dat de toetsen niet 'indrukken' maar 'buigen' :confused:

Dus heb ik er maar 1 besteld bij Peter Verspuy :mega: Bij Frietbek waren ze uitverkocht en zou bestellen 4+ weken gaan duren.

Gefeliciteerd man! :okdan:

Hij klinkt inderdaad waanzinnig goed, daar zal je nog heel lang plezier van hebben. En maak je geen zorgen, ik heb nog nooit een toets voelen buigen ;)

Jahaaa net binnen gekregen :D

Eerste indrukken zijn prima. Sounds zijn erg fijn. Zoals verwacht is de hardware wel van speelgoed kwaliteit, maar acceptabel, die handvaten zijn zowaar van metaal. De toetsen zijn ook acceptabel, niet goed, niet slecht.

Vraag aan andere X50 bezitters: werd er bij jullie een USB kabel meegeleverd? Die zie ik nergens. Ook zie ik nergens op de doos of in de manual staat wat er allemaal in hoort te zitten.

Verschillen microX en X50

Verschillen microX en X50

Hi,

Zijn er ook verschillen tussen de microX en de X50 soundwise?
ik zie op de Korg website wel dat de X50 1 mfx proc meer heeft en dat ie minder drumsamples heeft....

de microX lijkt mij wel wat, wie heeft deze?

Origineel geplaatst door virkaz
ik zie op de Korg website wel dat de X50 1 mfx proc meer heeft en dat ie minder drumsamples heeft....
Ik heb ook de X50 en MicroX proberen te vergelijken, maar ik kan nergens duidelijke info vinden over inhoud van de ROM van de MicroX. Hiero wordt gezegd dat ie een 32mb standaard Triton ROM heeft, en 32mb aan nieuw spul. Voordat ik m'n X50 kocht had ik alle verschillen op een rijtje gezet, zie bijlage.

Er loopt trouwens ook een draadje over de MicroX:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=64423

Attachments

• korgoverzicht.gif
    korgoverzicht.gif
    6,2 KB · Bekeken: 87
Sinds zojuist heb ik de plugin pas werkend. Deze deed het niet, en ik las ergens dat dat te maken kon hebben met M-Audio drivers. De X50 wordt dan ook door XP herkend als 'USB audio apparaat' oid, en werkt niet als plugin. De editor werkt op dat moment wel standalone. Inlezen van PCG files geeft dan ook altijd een error. Na heel veel gekut met verwijderen van M-Audio entries in het register en files in de windows dir, werkt het nu.

Alleen nu merk ik dat er om de halve seconde sysex wordt verstuurd en ontvangen op de X50 USB poorten. Ook als ik helemaal niets doe. Ik zie telkens een piek in SX, en als ik deze opneem zie ik dat het sysex is. Hebben andere mensen dit ook? Wat is het nut hiervan? (synchronisatie oid?)

Verder heb ik vaak bij het gebruik van de editor (standalone) dat de X50 en de editor niet meer synchroon lopen. Vooral als ik van mode wissel (program/combi) in de editor dan kan het zijn dat de X50 dit niet doet, terwijl de editor wel iets anders weergeeft. Meer mensen hier last van?

Ik heb ook de X50 en MicroX proberen te vergelijken, maar ik kan nergens duidelijke info vinden over inhoud van de ROM van de MicroX. Hiero wordt gezegd dat ie een 32mb standaard Triton ROM heeft, en 32mb aan nieuw spul. Voordat ik m'n X50 kocht had ik alle verschillen op een rijtje gezet, zie bijlage.

Er loopt trouwens ook een draadje over de MicroX:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=64423

thanks! de microx roeleert dus behoorlijk.
het enige zijn die samples, dus toch vergelijken met de x50 in de muziek zaak ...

Vraag aan andere X50 bezitters: werd er bij jullie een USB kabel meegeleverd? Die zie ik nergens. Ook zie ik nergens op de doos of in de manual staat wat er allemaal in hoort te zitten.

Jep, die zat erbij, maar het is maar een standaard usb kabeltje van 1 euro

Sinds zojuist heb ik de plugin pas werkend. Deze deed het niet, en ik las ergens dat dat te maken kon hebben met M-Audio drivers. De X50 wordt dan ook door XP herkend als 'USB audio apparaat' oid, en werkt niet als plugin. De editor werkt op dat moment wel standalone. Inlezen van PCG files geeft dan ook altijd een error. Na heel veel gekut met verwijderen van M-Audio entries in het register en files in de windows dir, werkt het nu.

Alleen nu merk ik dat er om de halve seconde sysex wordt verstuurd en ontvangen op de X50 USB poorten. Ook als ik helemaal niets doe. Ik zie telkens een piek in SX, en als ik deze opneem zie ik dat het sysex is. Hebben andere mensen dit ook? Wat is het nut hiervan? (synchronisatie oid?)

Verder heb ik vaak bij het gebruik van de editor (standalone) dat de X50 en de editor niet meer synchroon lopen. Vooral als ik van mode wissel (program/combi) in de editor dan kan het zijn dat de X50 dit niet doet, terwijl de editor wel iets anders weergeeft. Meer mensen hier last van?

Vreemd ik heb ook m-audio drivers en ik heb het probleem niet. Ik heb wel dat als je de x50 op een andere usb poort gooit de driver opnieuw geinstalleerd moet worden. Als je dat annuleerd dan werkt de ene usb poort wel en de andere niet.

De piek heb ik ook, ik ging er ook vanuit dat het inderdaad iets van een sync is, (misschien wel iets van communicatie met de editor). Verder gebruikik liever de standalone edit omdat de plugin editor wat onstabiel draaide bij mij, ik dacht zelf dat het kwam omdat ik nog met Cubase SX1 werk. Bij mij blijft met de stand alone versie alles netjes synchroon lopen, behalve als ik op de x50 op menu heb gedrukt en dan verder dingen wijzig in de editor, dan gaat het mis.

Ben eigenlijk ook nog wel benieuwd of er nog een rack-uitvoering uit gaat komen van de X50 (de micro-X lijkt dit al bijna te zijn 8~ ) of anders van de TR61. Weet iemand hier wellicht nog meer over?

Naja; van de X50 lijkt het me haast niet meer mogelijk dat er nog een rackversie uitkomt, maar van de TR61 heb ik wel enig vermoeden dat dit nog gaat gebeuren. Ook na het één en ander gelezen en gehoord te hebben. Maar helaas kan ik op de Korg site weinig hierover vinden....
Mocht er nog nieuws hierover zijn of nog gaan komen, dan hoop ik dit graag te gaan vernemen... :)

Ja hoor, je kunt de volgorde veranderen:
Ik heb 1 geluid uitgekozen dat ik wel wil missen.
Die vrijgekomen plaats kun je dan benutten om een geluid
te parkeren. Zo kun je helemaal je eigen volgorde maken.
alles mooi bij elkaar!
Via de Utility knop kun je de geluiden een
andere plaats geven en eventueel de naam veranderen.

De X50 bevalt mij prima. Ik gebruik hem in een band
in combinatie met een Yamaha P-120. We spelen bv. Steely Dan,
Sting, Stevie Wonder enz. enz en de X50 bevalt prima!
Mooie sounds bv. goede Hammonds en blazers.
Een veel power!

Software versie 1.02 is beschikbaar :)

http://www.korg.com/service/downloadinfo.asp?DID=1223

Changelog:
Changes and revisions in v1.0.2

- [Improvement] The Browser section has been improved to make selecting sounds easier. In this version, the Category Select and Bank Select functions are automatically enabled when either a Category or a Bank is selected from the pop-up menu.

- [Enhancement] In the Program mode Play page, numeric values can now be viewed and entered when editing the value of parameters in the Performance Editor (Octave, Stretch, OSC Balance, Level, Attack, Decay, IFX Balance, MFX Balance).

- [Enhancement] In the Combination mode and the Multi mode Play page, numeric values can now be viewed and entered when editing the volume of each timbre and track.

- [Enhancement] In User mode, selecting the REALTIME CONTROLS knobs (in the upper-right corner of the editor screen) will automatically open the Knob B Assign edit page.

- [Improvement] If the automatic data synchronization between the editor and the instrument fails when the editor is launched, a new on-screen dialog will ask if you want to retry synchronizing the data.

NOTE: If you click another window or other location while the retry dialog is displayed, the retry dialog may be hidden from view. If this occurs, use the task bar to bring the retry dialog to the foreground, and then complete the operation.

- [Enhancement] In the Program mode, numeric values can now be entered/viewed when editing the Filter1/2 EG parameters, making it easier to fine-tune these settings.

- [Enhancement] The parameter that operates the OCTAVE key on the actual microX hardware panel has been added to the Arp/Controls page in Program, Combination, and Multi modes.

- [Enhancement] The parameters that operates SW1/SW2 on the actual X50 hardware panel has been added to the Arp/Controls page in Program, Combination, and Multi modes.

- [Improvement] The movement of the modulation wheel in the editor screen has been changed. The upper half of the wheel corresponds to the + Y axis of the joystick. The lower half of the wheel corresponds to the - Y axis of the joystick. This way, the joystick motion of the microX can be displayed.

- [Enhancement] New “native” application file types for loading and saving have been added. The following list shows the new file types:

Bank Program (*.Xbankprog)
Bank Combination (*.Xbankcombi)
All Drum kit (*.Xalldkit)
1 Drum Kit (*.X1dkit)
All Arpeggio Pattern  (*.Xallapat)
1 Arpeggio Pattern (*.X1apat)
All Ext.Control  (*.Xallextc)
1 Ext.Control (*.X1extc)

NOTE: When loading or saving banks, the currently selected bank will be used. When loading or saving individual data, the currently selected location will be used.

- [Improvement] It is now possible to load application files (.Xall files) of the old format that were created and saved using the previous version (v1.0.0 and v1.0.1).

- [Enhancement] When editing the key zone or velocity zone, you can now enter the value directly from the microX/X50 keyboard. To use this new feature, double-click on the corresponding parameter. This puts the parameter into a “standby” mode. Play the correct note/velocity on the microX/X50 keyboard and press the “ENTER” key on the computer’s keyboard.

- [Bug Fix] When exporting data from X50 to a .PCG file for use with the KORG TRITON series, the contents of the converted file may have been slightly altered. This has been fixed.

- [Bug Fix] In the Multi mode, the MIDI indicator of every track would always respond to the MIDI channel message being sent to the editor software. This has been fixed.

Various other minor bugs, display anomalies and functions have also been fixed and/or improved.

Back