Origineel geplaatst door JrD-brl
de...wat?
voor de rest dank u voor de tips
De UAD-1 van Universal Audio is een PCI-kaart (hardware dus), die je in je computer stopt. Op deze kaart zit een processor die het rekenwerk van je host computer overneemt, zodat je "moedersysteem" dus minimaal wordt belast, zolang je dus de plugins gebruikt die zijn geschreven voor deze betreffende kaart. De plugins werken dus alleen als je deze kaart geinstalleerd hebt. Voor de rest werkt het net zoals iedere andere plugin, alleen wordt het rekenwerk op dedicated hardware gedaan.
Vergelijkbare systemen op basis van DSP chips zijn Powercore, Creamware (= tevens uitgebreide geluidskaart), SSL duende, Focurite liquid channel, DigiDesign HD accel systemen (pro tools) enz.
@ prometheus. Ik ben het deels met je eens. Je moet weten wat je doet, maar dat geldt natuurlijk voor alles. Maar om te zeggen dat je na een cursus dezelfde resultaten kan halen met een behringer compressor als bijvoorbeeld met een Millenia compressor, vind ik op z'n zachts gezegd een beetje vreemd. Als iemand vraagt om een goede compressor zal ik eerder "dbx 160a" dan "behringer multicom" roepen. En om het bij het topic te houden: je hebt natuurlijk gewoon matige software en goede software, zoveel is wel duidelijk. En natuurlijk, soms vraagt het materiaal juist om een (objectief gezien) slechte gruizige pompende en zuigende compressor vanwege bepaalde eigenschappen, maar we hebben het hier natuurlijk over breed inzetbare software met een algemeen erkende goede kwaliteit. Mijn menig is dat je bijvoorbeeld met de twee eerder genoemde plugins van Universal Audio in bijna alle gevallen goed terecht komt, al is de LA2A wel wat minder breed inzetbaar.
De C1 en C4 zijn inderdaad ook goede compressors, alleen zou ik persoonlijk de C4 niet zo snel inzetten als track compressor, misschien wel op een bus. De C1 gebruik is zelf vaak als expander, al moet je bij deze plugin inderdaad goed weten wat je doet...
In dezelfde prijsklasse (Waves is toch tamelijk duur) is Sonalskis trouwens ook erg goed.