wat is nou een goede compressor?

JrD-brl

meer dan een hobby...
hallo mensen!

ik ben nou een tijdje bezig met produceren en kom steeds meer termen tegen... "compressor"

wat is nou een goede? welke vinden jullie de beste en waarom?

:W

Om eerlijk te zijn vind ik de compressors van de UAD-1 beter klinken dan menig <1000 Euro hardware compressor.

kijk... eehm iig niet te duur... en stereo (denk ik :erm: ) en ik was eigelijk op zoek naar een software compressor maar dit is zeer interessant!

waar dient een compressor eigelijk precies voor?

Re: wat is nou een goede compressor?

Origineel geplaatst door JrD-brl
wat is nou een goede compressor?

waar dient een compressor eigelijk precies voor?

ehm...

Je wilt iets hebben maar je weet niet wat het doet...

:confused:

-C-

Re: Re: wat is nou een goede compressor?

Re: Re: wat is nou een goede compressor?

Origineel geplaatst door C738
ehm...

Je wilt iets hebben maar je weet niet wat het doet...

:confused:

-C-
dat kon je wel uit z'n vraagstelling afleiden.

wat een compressor heel basic uitgelegd doet is een signaal met een volume boven een in te stellen treshold dempen. dus de dynamiek van een signaal verkleinen door minimum en maximum volume dichter bij elkaar te brengen. en ga nu maar searchen en/of googlen, valt meer dan genoeg over te vinden!

ja.. das waar, ff googlen idd! en nee ik wist niet helemaal wat ie doet maar kom de term vaak tegen, dus hoe kan je beter iets uitvinden door het te proberen? 8o)

terug naar de eerste vraag dan maar:

wat is een goede compressor??: als vst.

een hardware compressor komt ooit wel maar heb eerst nog wat andere dingen op me lijstje :)

Goede software compressors:

- LA2A (vocals!, bas), 1176LN en in iets mindere mate de Fairchild 670 (want die heeft - soms te - veel "karakter") van Universal Audio zijn denk ik de beste. Heb je wel de UAD-1 DSP kaart voor nodig.

Dan krijg je wat mij betreft een hele tijd niets en gaan we verder met

- Voxengo Marquis Compressor
- Waves Renaissance Compressor
- Kjaerhus audio Golden Uni-Pressor (hun gratis classic compressor is ook zeer oké!)

De Kjaerhus en Voxengo zijn nog redelijk betaalbaar ook.

Maar goed, dit is maar een persoonlijke mening natuurlijk...

Kijk anders ook even op http://www.kvraudio.com en zoek op effects->dynamics/compressors/limiters.

heej? ik dacht dat ik al iets gepost had.....

nogmaals.

iemand ervaring met vintagewarmer???

Ik ben nog op zoek naar goeie compressie plugs....

mag ook voor poco zijn maar volgens mij zijn die er niet....

Hallo mensen,

In mijn ogen is de vraag nooit; wat is een goede compressor, maar WIE is een goede compressor.

In mijn studio (waar o.a. Borsato heeft opgenomen) hebben we meerdere hardware-compressors staan, maar door onze ervaring met compressie op zich, kunnen we ons in veel gevallen veroorloven om puur en alleen met software-compressors te werken.

Welke? Veelal de C1 of C4 van Waves. Soms de Renaissance. Maar dat is echt niet heilig. Geen een merk of type is heilig; Als jij goed kan compressen kom je met een Behringer nog weg!

Dus ik zou zeggen, voor degenen die niet echt weten hoe individuele en/of groepcompressie, limiting en dynamiek werkt, maar het (logische idee) hebben dat ze met een goed apparaat in huis te halen ook een goede compressie bereiken; investeer liever in een cursus compressie i.c.m. EQ-ing en mixing OF produceren in plaats van een 'goede' compressor.

Zo'n cursus kun je bij ons doen (mediasaloon.nl), maar er zijn nog meer studio's waar je die kunt volgen.

Succes!

kijk! t word me nou steeds duidelijker!

en gelijk een beetje reclame maken he:duivels:

maar thanks!

ik ga maar eerst is op onderzoek...

laterzz

Origineel geplaatst door prometheus

Welke? Veelal de C1 of C4 van Waves. Soms de Renaissance. Maar dat is echt niet heilig. Geen een merk of type is heilig; Als jij goed kan compressen kom je met een Behringer nog weg!

Ik als ik hard wil rijden, moet een auto dat ook kunnen.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door JrD-brl
de...wat?

voor de rest dank u voor de tips:biertje:

De UAD-1 van Universal Audio is een PCI-kaart (hardware dus), die je in je computer stopt. Op deze kaart zit een processor die het rekenwerk van je host computer overneemt, zodat je "moedersysteem" dus minimaal wordt belast, zolang je dus de plugins gebruikt die zijn geschreven voor deze betreffende kaart. De plugins werken dus alleen als je deze kaart geinstalleerd hebt. Voor de rest werkt het net zoals iedere andere plugin, alleen wordt het rekenwerk op dedicated hardware gedaan.

Vergelijkbare systemen op basis van DSP chips zijn Powercore, Creamware (= tevens uitgebreide geluidskaart), SSL duende, Focurite liquid channel, DigiDesign HD accel systemen (pro tools) enz.

@ prometheus. Ik ben het deels met je eens. Je moet weten wat je doet, maar dat geldt natuurlijk voor alles. Maar om te zeggen dat je na een cursus dezelfde resultaten kan halen met een behringer compressor als bijvoorbeeld met een Millenia compressor, vind ik op z'n zachts gezegd een beetje vreemd. Als iemand vraagt om een goede compressor zal ik eerder "dbx 160a" dan "behringer multicom" roepen. En om het bij het topic te houden: je hebt natuurlijk gewoon matige software en goede software, zoveel is wel duidelijk. En natuurlijk, soms vraagt het materiaal juist om een (objectief gezien) slechte gruizige pompende en zuigende compressor vanwege bepaalde eigenschappen, maar we hebben het hier natuurlijk over breed inzetbare software met een algemeen erkende goede kwaliteit. Mijn menig is dat je bijvoorbeeld met de twee eerder genoemde plugins van Universal Audio in bijna alle gevallen goed terecht komt, al is de LA2A wel wat minder breed inzetbaar.

De C1 en C4 zijn inderdaad ook goede compressors, alleen zou ik persoonlijk de C4 niet zo snel inzetten als track compressor, misschien wel op een bus. De C1 gebruik is zelf vaak als expander, al moet je bij deze plugin inderdaad goed weten wat je doet...

In dezelfde prijsklasse (Waves is toch tamelijk duur) is Sonalskis trouwens ook erg goed.

Op de website van soundonsounds staan ook wat artikelen over compressie (wel in het engels).

Je kan natuurlijk ook een paar freeware compressors downloaden en kijken hoe het werkt (wel eerst even ergens een handleiding lezen).

Of je koopt een behringer of alesis 3630 compressor 2dehands. Deze zijn niet zo heel erg duur en verkoop je vaak voor hetzelfde weer door. Het zijn niet de beste, maar ze geven het principe van een compressor wel weer.

Maar over het algemeen, hoe duurder hoe beter (wel aan voorkeur onderhevig).

De C1 en C4 zijn inderdaad ook goede compressors, alleen zou ik persoonlijk de C4 niet zo snel inzetten als track compressor, misschien wel op een bus. De C1 gebruik is zelf vaak als expander

wat bedoel je precies met expander?

ennn bedank voor de verdere tips:)

Een (upward) expander doet grofweg het omgekeerde van een compressor. Vanaf een bepaald in te stellen signaalniveau wordt het materiaal met een bepaalde (in te stellen) hoeveelheid versterkt. Vooral handig als je bijvoorbeeld een snare "vetter" / meer body wil geven, of als je platgeslagen materiaal wat dynamischer/hoger crest level wil geven (meer verschil tussen de zachtste en hardste niveaus). De C1 van Waves bijvoorbeeld kan zowel expanden als compressen als limiten. Het is daarmee dus een veelzijdge "dynamische processor".

Back