wat is nou een goede compressor?

ok welke zou jij mij dan persoonlijk aanraden? is het ook te gebruiken om je vocalz "op te warmen"? ik wil voorlopig beginnen met een software compressor (dynamic compressor), expander, limiter. een vst. een hardware zal later wel komen.

Origineel geplaatst door Backdrop
Om eerlijk te zijn vind ik de compressors van de UAD-1 beter klinken dan menig <1000 Euro hardware compressor.

uad is leuk maar dit is echt een te boute stelling .. ram maar eens een dikke snare door een uad 1176 en een dbx 160a .. mag jij zeggen wat er dikker en strakker uitkomt ! ik weet het wel ! uad is leuk voor vocals maar voor beats verkies ik toch liever een hardware compressor boven de uad !

ff spare voord een hardware compressor dus... maar zoals ik al eeerder zei...: heb eerst nog wat andere dingen op mnne lijstje :) ik heb onderhand al wat freeware compressors gevonden.. maar freeware lijkt me niet de best oplossing.

ik zal is op feedback gaan kijken ofzo...

een compressor tip? desnoods vokalen en beats apart? ik kon nou niet steeds opmaken of het nou hardware of software was, zit zo n pci kaart er nou tussen in of...

:mexico:

Origineel geplaatst door MadR
uad is leuk maar dit is echt een te boute stelling .. ram maar eens een dikke snare door een uad 1176 en een dbx 160a .. mag jij zeggen wat er dikker en strakker uitkomt ! ik weet het wel ! uad is leuk voor vocals maar voor beats verkies ik toch liever een hardware compressor boven de uad !

Oh ja ik was MadR met z'n dBx 160a's vergeten. :D
Nog meer betere compressors dan de UAD onder de 1000 euro ?

@Jrd-Brl Ja liefst vocalen en beats apart.

Goed klinken?

Goed klinken?

Hoi allemaal,

Wellicht een wat naïve vraag in dit verband, maar ik heb zo'n beetje alle software compressors wel geprobeerd die er zonder extra dsp kaarten te vinden zijn. Wat ik niet snap is waar de verschillen in zitten en wanneer die tot hun recht komen. Ik ken de volgende compressors:

Waves C-4 en varianten
Vintagewarmer
Mastercomp
Sonalksis nr. zoveel
elemental audio neodynium
kjaerhus
nomad blue tubes
nomad essential
liquid compressor
Vanilla
T-rex

Ik begrijp wat een een compressor doet....
Ik begrijp ook het principe achter sidechaining....
Ik begrijp het verschil tussen multi level, multiband en klassieke compressie....
Ik begrijp ook nog dat je een compressor als master "effect" kunt gebruiken of kunt misbruiken als geluidseffect op bijv. een bassdrum.

Als je de werking van een compressor bekijkt, zou het toch zo moeten zijn dat alle compressors hetzelfde klinken bij dezelfde instellingen? Waar zit de kleuring in en wanneer bereik je die dan? Moet je de compressor zo zwaar mishandelen dat de attenuation voortdurend in het rood staat? Moet je het in- of uigangssignaal bewust oversturen? Practische tips zijn welkom. Gebruiken jullie compressors altijd met extreme instellingen of zij de karakters vann compressors ook duidelijk te horen bij wat subtieler gebruik?

De enige compressor die er in het rijtje uitspringt en waar ik bij "beschaafd" gebruik werkelijk een kleuring hoor, is vintagewarmer. De rest vind ik allemaal op elkaar lijken en daarom gebruik ik doorgaans neodynium vanwege de heerlijke gebruikersinterface en de mogelijkheid tot het scheiden van links en rechts, zodat ik 2 monokanalen alsnog kan sidechainen in ableton.

Als ik een compressor op één of ander ritme loslaat, kan ik met alle bovengenoemde compressors de boel lekker aandikken....maar dat kan ik met een equalizer ook en het effect van goeie equalization of filtering is volgens mij veel sterker dan dat van een compressor. Als ik in mijn machinedrum ga tweaken heeft dat veel meer effect op hoe het ritmwe uiteindelijk klinkt dan de compressor waar het na afloop nog eens doorheen gefrommeld wordt. Hetzelfde geldt voor baslijnen. De vraag welke golfvormen ik kies en hoe de boel gefilterd wordt is voor mij veel bepalender dan de kleuring van de compressor.

Ik begrijp, kortom, niet wanneer men een compressor "goed" vindt klinken en waarom men, afgezien van de verschillen in functionaliteit, het ene boven het andere verkiest.

Ik geef, om scheldpartijen te voorkomen, bij deze vast toe dat ik me wat van de domme hou, maar ik heb toch echt de indruk dat aan de verschillen in klank tussen verschillende compressoren veel meer waarde wordt gehecht dan het in werkelijkheid heeft en dat het effect van een compressor op de totale productie maar een klein schakeltje is een geheel, waarin andere zaken zoals eq en filtering een veel groter stempel drukken op de uitstraling van je muziek.

Groeten,

Merlin

een goede compressor

een goede compressor

Is een compressor die precies doet wat jij wilt dat ie doet. Dan is ie goed. Het hangt dus af van wat jij wilt en wat jij kan, dan ga je op zoek naar een compressor die daarbij past. Bijvooreeld een dbx 266xl is subtiel een alesis 3630 dik. Een focusrite compounder kan zwaar compresen een tl audio fat one weer subtieler met leuke bijgeluiden als je de buizen overstuurt.

Anders geformuleerd: hou jij van hard rijden dan neem je een bmw en geen citroen houd jij van comfort omdat jij op een landweg in Normandie woont: neem een citroen en geen bmw want dan rollen je vullingen uit je kanis...

Nog een mooie vergelijking: hou je van hard slapen neem een futon hou je van comfort neem een hastens. Allebei kwalitatief goed maar voor verschillende doelgroepen.

Je moet je eerst afvragen wat je met de compressor wilt en dan wat jij zelf kan en dan zoeken. Niet iets zoeken en achteraf gaan afvragen wat je nodig hebt. Het feit dat iedereen Jamie oliver lekker vind koken betekent niet dat jij dan maar zo'n kookboek moet kopen... een klotemix blijft een klotemix een compressor maar het niet minder ruk dan het al was...

PLeuris...
zelfs mijn vriendin weet wat een compressor is en zegt net: wat een ....vraag hihihi

Na 8 jaar teringherrie...

Na 8 jaar teringherrie...

is het net als trance je gaat het op een gegeven geloven...zo ook bij mijn vriendin...Laatst zei ze: kylie minogue klinkt toch wel kut in het echt, op de cd is ze veel beter....

Een vrouw van mijn hart!

Ik moet zeggen dat de Focusrite Liquidmix me best goed bevalt......

32 x Compressor + 32 x EQ op 44/48 khz Mono, de helft bij stereo instances

Superstrakke remotecontroller, waarbij je de plugs een naam kan geven en zo kan scrollen naar je track. De Level-metering is super.
Er is een grote leddisplay voor de input, gain reduction, sub level voor de compressor en total level na compressie en eq.

Origineel geplaatst door rejo
Goede software compressors:

- LA2A (vocals!, bas), 1176LN en in iets mindere mate de Fairchild 670 (want die heeft - soms te - veel "karakter") van Universal Audio zijn denk ik de beste. Heb je wel de UAD-1 DSP kaart voor nodig.

Dan krijg je wat mij betreft een hele tijd niets en gaan we verder met

- Voxengo Marquis Compressor
- Waves Renaissance Compressor
- Kjaerhus audio Golden Uni-Pressor (hun gratis classic compressor is ook zeer oké!)

De Kjaerhus en Voxengo zijn nog redelijk betaalbaar ook.

Maar goed, dit is maar een persoonlijke mening natuurlijk...

Kijk anders ook even op http://www.kvraudio.com en zoek op effects->dynamics/compressors/limiters.

Er zijn inmiddles ook retegoede native compressors te krijgen hoor:

Waves SSL
URS
Sony Oxford (Rtas (en powercore maar da's niet native))
TL Aggro (Rtas)
MCDSP (Rtas)

Wat niet weg neemt dat de UAD plugs idd rocken. Alleen jammer dat die chip wel heeeeel erg underpowered bignt te raken. En die nieuwe PCI-e versie is natuurlijk geld klopperij: zelfde chip. Om een beetje plugs te kunnen draaien (Neve }:| ) heb je er al snel 2 nodig. Voor dat geld kom je in de buurt van een mac pro of bouw je een quad opteron die met gemak 150 Waves SSL channelstrips draait 8)

Dat maakt die kaarten voor mij toch een stuk minder interessant.

gr,
Marc

Mijn ervaring is dat ik over het algemeen meerdere (types) compressor gebruik in een track.
Bijna elke compressor heeft een eigen sound. Reageert dus anders op het aangeboden geluid.
Het is dus geen kwestie van wat de beste is, maar welke je kiest voor de klus.
Daarom is het goed om er een paar op voorraad te hebben.
Je moet ze dan ook nog eerst leren kennen, door wat te experimenteren.

Wat dat betreft zijn compressors net microfoons.

Overigens zijn de gratis vst-tjes over het algemeen inderdaad bagger.
Doen in theorie wat een compressor zou moeten doen maar leveren een nietszeggend resultaat.

Wat niet weg neemt dat de UAD plugs idd rocken. Alleen jammer dat die chip wel heeeeel erg underpowered bignt te raken

Dat valt reuze mee hoor. Je kan met 1 uad-1 kaart bv aardig wat la2a compressors gebruiken.

Origineel geplaatst door mario
Dat valt reuze mee hoor. Je kan met 1 uad-1 kaart bv aardig wat la2a compressors gebruiken.

Klopt, maar als je als bedrijf een plug uitbrengt die meer dan 70% van je kaart vraagt, dan vindt ik het toch wel schandalig dat je een nieuwe kaart uitbrengt (pci-e) maar daar gewoon klakkeloos je oude chip op plakt. En native heeft de afgelopen maanden zo'n ontzettende vlucht genomen (nog niet afgelopen: quadcore/octocore), Dat die kaarten eigenlijk enkel nog dienen als dongle, crack beveiliging en performancehindernis.......

gr,
Marc

Origineel geplaatst door doggo
Overigens zijn de gratis vst-tjes over het algemeen inderdaad bagger.
Doen in theorie wat een compressor zou moeten doen maar leveren een nietszeggend resultaat.

software compressors hebben hun voor en nadelen vind ik persoonlijk

ze doen idd wat ze horen te doen en over t algemeen voegt het niks toe aan karakter, wat ik bijv wel fijn vind is dat juist om deze reden het soms erg handig is om nog eens een software compressor over een kanaaltje te gooien wat net niet lekker in de mix ligt, zonder dat het geluid weer al te veel verkleurt

ik gebruik de laatste tijd trouwens heel veel Endorphin een freeware vst dual band master compressor, en deze is toch wel erg goed vind ik persoonlijk mn geluid wordt er echt een stuk dikker en vetter en punchy van op t moment echt mn favoriete plugin .. ik denk dat er best wel veel goeie gratis plugins te vinden zijn maar je moet idd ff de moeite nemen ze te willen vinden tussen alle bagger, volgens mij is endorphin ook zo'n plugin die bijna niemand kent terwijl ie beter is als de meeste commerciele varianten

echt een aanrader :okdan:

kan t maar niet vaak genoeg zeggen, ook tegen de mensen die met dure plugins van waves werken,
probeer endorphin eens

Linkje:

http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=3

Laatst gewijzigd:
Dit zijn ook wel plugs die je kan vergelijken met het origineel en dan valt een kaart van 399,- excl. deze plug nog reuze mee. Je moet ze ook niet inzetten op elke track maar gebruiken als master. Mocht dat je wel doen dan is 2 a 3 kaarten ook zeker wel een vereiste. Helaas is er weinig concurrentie besides de poco die het wat mij betreft niet haalt bij de uad. Reverbs van poco zijn daarentegen bter.

Origineel geplaatst door mario
Dit zijn ook wel plugs die je kan vergelijken met het origineel en dan valt een kaart van 399,- excl. deze plug nog reuze mee. Je moet ze ook niet inzetten op elke track maar gebruiken als master. 2 a 3 is dan ook zeker wel een vereiste. Helaas is er weinig concurrentie besides de poco die het wat mij betreft niet haalt bij de uad. Reverbs van poco zijn daarentegen bter.

Da's waar ook.

Er zijn ook goedkopere versies. :)
Trouwens die Plate reverb van UA vindt toch echt niet slecht hoor........

Toch zal ik nooit voor uad kiezen. Het probleem van dsp kaarten is dat ze niet met je systeem mee groeien. M'n MCDSP plugs kan ik over vier jaar nog steeds gebruiken. Bij zo'n kaart moet je maar hopen dat íe nog op je moederbord past. Ook kan je nog steeds maar één "Neve" compressor draaien. Terwijl je dan waarschijnlijk een stuk of 1000 Waves SSL channelstrips kan draaien. En je weet maar nooit wanneer dat van pas komt 8o)

gr,
Marc

Ik heb merendeels de originele in huis gehad. Zijn altijd goed bevallen maar vergelijkbaar voor minder geld is een uad toch echt de beste keus! Helaas is er geen bter alternatief, wat mij betreft. Over 4 jaar is er waarschijnlijk bter maar voor dat bedrag wil niemand 4 jaar vooruit kijken.

Back