akai s2000 opstardiscette

- -

Ouwe rot
ik kon nu een akai s2000 sampler kopen, maar ik heb nu begrepen dat ie een opstartdiscette met een OS telkens nodig heeft, klopt dit, en is dit bij meer akai samplers?

Nee hoor, volgens mij niet. Het OS zit in een ROM of EPROM chip. Alleen als je een ander (hoger) OS wilt gebruiken dan moet j'm opstarten met een diskette waar dat OS op staat. Zo gaat dat met de grotere broer van de S2000, de S3200XL tenminste. De veel oudere S950 heeft ook geen opstartdiskette nodig. Probeer het eens uit !

ik heb nu een Akai s01, en die start ook op zonder opstartdiscette.
overigens prima apparaat, geen 30 menu's, maar gewoon sampelen direct.

Wat is het nou? discette of diskette?

Ik heb even de manual gedownload (ja je gelooft het niet, da's toch wel iets heel vreemds om te doen) van de http://www.akaipro.com/archives.php pagina. Tot mijn verbazing staat daarin inderdaad:

IMPORTANT NOTE: The S2000 does not have operating system software on EPROM and
the operating system is ‘booted’ from floppy disk when you switch the sampler on. The
OPERATING SYSTEM floppy disk must be in the S2000 when you power up for this.
See APPENDIX 4 for details on the operating system.
With the OPERATING SYSTEM floppy disk in the floppy disk drive, turn on the S2000. You will
see some activity - the disk drive will be whirring away and its LED will be flickering as it boots up
the operating system into the sampler. You will also see a message in the LCD informing you of
what is going on.
After 30 seconds or so, your S2000 is ready for use. Turn the volume up on the sampler,
amplifier or mixer.

Maar ja, wat maakt het uit. De samples moet je daarna toch ook gewoon laden van floppy

In een S2000 zit standaard geen hard disk. Ik weet niet of je er een harddisk in kunt zetten (kan wel in een S3200XL). Maar dan heb je volgens mij nog steeds een opstart diskette nodig omdat het OS ook de HD aanstuurt.

Nee, je kunt een HD of bijv. ZIP aansluiten via SCSI, op dat moment kan je het OS ook daarop installeren en voortaan de S2000 booten zonder flop.

kan die SCSI harddisk in de kast?
dat zou mooi zijn. ik heb nl nog een paar SCSI disken liggen van ongeveer 1 GB.
het OS is neem ik aan zo klein op de Hdisk dan die die niet geframenteerd kan raken ?
op wat voor formaat schrijft ie samples op de SCSI HD weg? windows compatible?

ik zal wel even vragen wat er precies op de S2000 zit, als het mooi werkt met PC samen zou het te gek zijn.

Origineel geplaatst door mr space
kan die SCSI harddisk in de kast?
dat zou mooi zijn. ik heb nl nog een paar SCSI disken liggen van ongeveer 1 GB.
het OS is neem ik aan zo klein op de Hdisk dan die die niet geframenteerd kan raken ?
op wat voor formaat schrijft ie samples op de SCSI HD weg? windows compatible?

ik zal wel even vragen wat er precies op de S2000 zit, als het mooi werkt met PC samen zou het te gek zijn.

1gb harddisks hebben sowieso weinig zin, als ik het me goed herinner kan de S2000 maar 512mb maximaal 'indexeren', en dan nog alleen maar in partities van een beperkt aantal mb's (ik meen 32mb of 64mb, als je het zeker wil weten kun je het in de handleiding nalezen). Misschien dat een 1gb HD wel werkt, maar meer dan 512mb zul je er nooit op kunnen saven.

En wat dan nog......?

En wat dan nog......?

Origineel geplaatst door Galo
Yes dat is zo, OS kun je downloaden van de site van AKAIPRO

http://www.akaipro.com/archives.html

Zorg voor een stuk of drie van die diskettes (overal nog te vinden), download het O.S. naar die schijven, stop één diskette in je S-2000 en laat 'em daar zitten, en bewaar die twee andere reserves op een veilige plaats.

Ready & No problemo.;)

Back