Wat zijn de meest bijzondere, ongeloofelijke synthgeluiden/special fx ooit gemaakt?

Bahamut

yip yip
Wat zijn de meest bijzondere, ongeloofelijke synthgeluiden/special fx ooit gemaakt?

Ik bedoel dus van die hele vette, "buitenaardse" geluiden en/of special fx uit (electronische) muziek of films, waarvan je denkt: "woooooow hoe hebben ze dit ooit gemaakt??"

voorwaarden:

- het moet (voor z'n tijd) heel uniek zijn
- het mag niet te veelvuldig zijn gebruikt
- het geluid is door het gemiddelde DSF-lid zeer moeilijk of gewoon niet na te maken

een sample ervan zou helemaal mooi zijn

steek maar van wal :)

..kijk maar eens naar 'Contact' of 'The Haunting'...

Daar zitten echt vette sound-design geluiden in vind ik!!

ja heb ik gezien op tv
de visual effects waren wel vet! maar op het geluid heb ik niet zo gelet
catherine zeta-jones is al reden genoeg om naar die film te kijken

dat geluid van die 'seismic charges' uit de laatste starwars was ook wel lekker :)

Vind die supergephasede metaal geluiden van Mickael Jackson van zo'n eerdere produkties ook wel vet. De muziek doe ik verder geen uitspraken over. :D

Veel Depeche Mode geluiden zijn ook wel speciaal. Meestal zo eenvoudig qua opbouw maar zo gigantisch emotioneel geladen.

De experimentele geluiden van Jarre en z'n fairlight zijn ook wel interessant. Bijv dat Zoolook wat later misschien wel van invloed is geweest op Papoea New Guinea van FSOL.

ik ben het helemaal met je eens wat betreft Jarre, ook de geluiden die hij uit de 2600 en de vcs3 haalt kunnen maar weinig namaken omdat hij die dingen heeft gemodificeerd, bijvoobeeld die robot achtige sounds in het midden van equinoxe 4.

Poeme Electronique, door Edgard Varese, 1958
analoog, geen toetsenborden gebruikt. Pionierswerk.
slechts bandopnamen. Te beluisteren op mijn site!

Waarom maak je daar geen mp3 van ? Die realaudio heb ik altijd problemen mee ...

Paul.

Ik heb ook altijd gezeik met real-audio, dus gewoon een mp3 doen. Niet specifiek hiervoor, want die Edgard Varese heb ik al op CD. :)

Origineel geplaatst door synthmann
ik ben het helemaal met je eens wat betreft Jarre, ook de geluiden die hij uit de 2600 en de vcs3 haalt kunnen maar weinig namaken omdat hij die dingen heeft gemodificeerd, bijvoobeeld die robot achtige sounds in het midden van equinoxe 4.

Dat was volgens mij een vocoder, maar voor het overige ben ik het met je eens wat Jarre betreft. Ik vind vooral de geluidseffecten in Oxygene 2 bijzonder.

En Fuse over Depeche Mode: :okdan: En wil je iets van me :biertje: ?

D'er zijn wel meer goeie geluiden maar eentje laat me toch niet los; in de song 'Himalaya' (Vangelis) 'voel' je gewoon de wind zo langs je heen waaien, heeel fijn gedaan. Moeilijk te omschrijven hoe die sound nu precies gaat maar als je de song kent, weet je vast wat ik bedoel. Doe je ogen toe en je waant je echt op Mt Everest ,coooooooowwl

Is trouwens ook een beregoed nummer.

Ik ben op dit moment gefascineerd door de geluiden uit Klaus Schulze - Velvet Voyage... wat een track!!!
Een soort reis over een duistere planeet. Er zitten ook allemaal van die soort windgeluiden in en op het laatst komt er een enorm breed en vaag koorgeluid dat echt zo ongeloofelijk klinkt (vind ik).
Het is wel erg zware kost trouwens, bijna beklemmend... erg creepy

Back