De meest onbetrouwbare synth ooit

Arv

Robot
Misschien een leuk topic, misschien niet. :D

Ik vroeg me af, en dan met name aan de kenners van oude synths..
Wat is in jou ogen de meest onbetrouwbare synth ooit geproduceerd?
Het kan electronisch zijn, of de mechanische onderdeeltjes, of de behuizing.. Ik noem maar wat.
Het mag ook een heel moderne synth zijn, als het maar hardware machines zijn.

Sowieso is een Virus onbetrouwbaar natuurlijk. :D

Er is altijd wel wat met een vintage synth.. Misschien is de betrouwbaarste synth een betere topi c titel..
Heb zelf een keer een JP8 gekocht en dat was eigenlijk de synth die het altijd goed gedaan heeft..
Maar er sneuvelt natuurlijk altijd wel ergens een keer een chippie of er moet ge-recapped worden..

Oh.. een Andy is echt niet zo onbetrouwbaar als er wordt beweerd hoor.. naast het standaard gezeur op synthesizers met bv een potje wat na verloop van tijd gaat haperen is het gewoon een heerlijke bak die bij veel mensen nooit meer weg gaat.. till death us part zeg maar.. :)

Laatst gewijzigd:
Met stip boven aan de lijst komt de Korg Trident. Nooit kopen!!! ik heb jullie gewaarschuwd...

De Minimoog is wel erg betrouwbaar gezien de lange staat van dienst. Tuurlijk, er is onderhoud nodig maar dat is met alles dat je gebruikt. Yamaha DX7, alles uit de Emulator IV serie, Matrix1000 zijn ook niet vaak echt kapot volgens mij ( of ik heb geluk gehad)

Alles waarvan je de powersupply moet verbouwen om het ding fatsoenlijk te laten fungeren (Memorymoog)

Alles wat niet meer werkt als je 't moet verhuizen (CS80 was hier redelijk berucht mee volgens mij)

Verbleekt misschien (waarschijnlijk) bij een hele lading synths, maar de Korg Prophecy is toch wel een klein beetje een iets te fragiel bakje, met line-outs die nogal gauw kapot kunnen gaan, arpeggios die niet bepaald optimaal lopen (lees: aanzienlijk vertragen) als je meerdere parameters van een patch tegelijkertijd aandraait, en pitch bend/log controller die niet altijd terugschiet in de werkelijke 0-stand (waardoor je niet direct terugknalt naar de eigenlijke sound maar bij pitch bends absoluut geweldig out of tune klinkt).

Maar de gekkigheid die je er redelijk makkelijk mee uit kan halen vind ik wel top.

DSI is ook flink de mist in gegaan met de rotary encoders (met name P08), en heeft er zelfs replacement boards voor uitgebracht.

Juno106 is ook berucht uiteraard, met kapotte voices.

Moog Polymoog en de Rhodes Chroma hebben wel de reputatie onbetrouwbaar te zijn als ze geen modificaties hebben ondergaan.

Ik heb ze beide volledig geserviced gehad en hebben het altijd goed gedaan. Toch blijft het wel spannend om op die dingen te spelen want je weet maar nooit....

Maar als die bakken stabiel zijn...... kippenvel :)

Alle VST synths zijn zo betrouwbaar als de computer waarop ze draaien. :P

Dat is niet (helemaal) waar natuurlijk ;)

Ik draai een 100% legaal systeem met alleen maar officiele releases van plugins en de ene heeft me nog nooit in de steek gelaten en de andere zorgt voor pieken en glitches of crasht. Code is het voornaamste.

Back to topic ;)

Edit: En ja, een Virus TI via USB zuigt. Waardeloos onstabiel soms.

Back