EmuXL-7 nog maar 980 euro en nwe OS, goede koop??

synthmann

Ouwe rot
ik wil van de pc sequencing af omdat het otaal niet efficient werkt. het duurt pokke lang om iets af te maken en ik wil sowieso met een doos op schoot iets kunnen maken. Ik ben vroeger ooit begonnen met een korg SQD1 hardware sequencer en dat was eigenlijk ook nog het beste tot nu.

Ik heb al eens een rm1x gehad maar die sounds waren crap en ik vond het gewoon niet echt een heel fijn ding.

Ik zoek een goede hardware sequencer. Ik heb al een maq16/3 maar die is alleen voor de A100, de andere synths wil ik sequencen met een nieuwe bak. Aangezien losse stand alone sequencers net zo duur zijn als bakken met interne geluiden wil ik een all-in-one box. Ik hoef nadrukkelijk geen sampling en wil per definitie geen Roland, vanaf de D-serie synths hebben ze IMO niks goeds meer gemaakt, het bedient zich shit, klinkt niet en ziet er niet uit. maar ja, ik ben meer een korg man.

Ik zit zwaar te denken aan een EMU XL7 die in prijs is gedaald (in de VS zelfs voor 699 dollar!!dat kan toch niet!).

Ik heb bij het Aero concert van Jarre hem twee XL7's zien gebruiken live en het was supervet. Als Jarre het gebruikt kan het geen crap zijn IMO. Heb de emu website bekeken, het ding is uitbreidbaar, veel knoppen, veel goede sounds en sounds zijn volledig editbaar.

Wie geeft mij advies? help! ik lees hier namelijk veel negatiefs over de XL7 die mij doen twijfelen.

ik denk er trouwens hard aan mijn K-station in te ruilen bij eventuele koop van een XL7. XL7 ruilen tegen tegen (2 mnd oud) K-station is ook optie wat mij betreft.

MAAR, DE HAMVRAAG?? is de XL& goed? is de sequencer goed?

thanx!

synthmann

Zonder dollen, maar ik denk dat Jarre uit iedere crapsynth nog de meest heftige shit kan produceren. Download een handleiding, lees die globaal door en ren naar de winkel voor een test. Je weet pas of iets bij je past na een goede testdrive.

Ik zou de Kstation persoonlijk niet inruilen. Volgens mij is de XL een sample based synth in de basis (sla me er niet op dood) en de Kstation VA...

Off topic: wat is er mis met de Kstation dan? Ik vond het best een lekker ding.

Je hoeft nadrukkelijk, zoals je zelf zegt, geen sampling.. Hoezo????
De Emu is in feite een sample-player met hele interessante synthese mogelijkheden (filters..). De Yamaha RS7000 heeft een hele goede sequencer (RM1x) met interessante sampling en synth-mogelijkheden (beter dan de RM1x).

Een RS in combinatie met jouw K-Station lijkt met een lekker en compact duo. Toch?
Oké het kost misschien wat tijd om het spul onder controle te krijgen, maar dan heb je ook ècht mogelijkheden. (nee, die ga ik niet opnoemen ;) )

Ook wel lachen dat je persé geen Roland wil.... Ben ook niet zo'n fan, maar als ik jouw wensen zo lees denk ik ook al heel snel aan een MC505 of ....... MC909

8o)

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Zonder dollen, maar ik denk dat Jarre uit iedere crapsynth nog de meest heftige shit kan produceren.

Helemaal mee eens!!! Maar dat geldt in pricipe voor iedere creatieve geest. Het gaat vooral om de persoon achter de...

Mijn persoonlijke quote van de dag:
Met bijna iedere afgedankte bak kun je nog iets leuks doen. Dat zie je IMHO vooral terug in de huidige revival van inmiddels bijna alle ouwe synthz.

wat betreft het niet willen van sampling bedoel ik dat hij niet hoeft te kunnen samplen. Dat de XL7 een sample based player is maakt me niet uit.

ik ben absoluut geen sampling man, wil ook niet aan sampling beginnen, wil alleen synths.

de RS7000 lijkt mij een rm1x met sampling optie, maar dat kan ik niet zeker weten, ik weet wel dat wat ik van de rm1x heb gehoord een stuk minder is dan de geluiden die ik uit de XL7 heb gehoord (op hun website).

De k-station is een leuke bak, maar ik moet een XL7 ergens mee financieren en als ik niet wil wachten om het geld bijeen te sparen moet ik iets weg doen. de k-station is de laatste nieuwe. nu krijg ik er misschien nog een goede inruilprijs voor, de adviesprijs is namelijk (nog) niet verlaagd als gevolg van de KS4 en KS5. Ik vind trouwens dat de Kstation slecht is in het sprankelend hoog, veel aliasing, vervormd behoorlijk.

heb de rm1x dus gehad en beviel niet zo. op de een of andere manier ging het copyen van patterns en dan weer bewerken en dat soort dingen te lastig, ik ga de RS en de XL gewoon eens uitproberen.

:)

Ok, als de Kstation het laatste nieuwe is, neem ik aan dat je met meer gear werkt. Zou ik zo onbeschoft mogen zij waar je allemaal precies mee werkt. Lijkt me wat makkelijker om me zo een beetje in je gedachten te plaatsen.

Ook al wlil je per definitie geen Roland, ik zou de MC909 toch een kans geven. Bij mij krijgt alles zowieso het voordeel van de twijfel totdat ik er met eigen handen aan heb gezeten.

Als je niet met sampling wilt beginnen, respecteer ik dat. Vergeet alleen niet dat je je tracks wel een bepaald eigen karakter kunt meegeven. Door bijvoorbeeld eigen gemaakte drumsounds te gebruiken ipv een drumset uit een synthesizer. Zo gebruik ik uit mijn synths eigenlijk nooit de drumprograms tenzij ze bewerkt zijn. Dat bewerken doe ik overigens niet met de sampler maar met de computer waarna ik ze de sampler ingooi.

mijn setup bestaat momenteel uit:
Korg MS10
Novation K-station (potentieel verkoop)
Roland Juno60
Doepfer A100
Doepfer MAQ16/3
JoMoX Airbase 99 (potentieel verkoop)
Eminent 310 unique
2 x Electrix Mo'fx
behringer virtualizer dsp1024
2 x Electro harmonix smallstone phaser (russische)
Fater SL61
dbx patchbay
spirit folio sx
absolute zero
samson servo 170
athlon 1200 pc, 512 intern, terratec ewx24/96

de drums die ik gebruike hebben dus al een eigen sound door de Jomox die editable is. ik heb de jomox eigenlijk gekocht omdat de rm1x die ik toen had maar een enkele stereo out had en dit niet handig was voor het nabewerken van drums. Nu blijkt dat de tien kanalen van de jomox ook niet echt nodig zijn. de zes kanalen van de XL-7 lijken me genoeg, met de flexibele interne effectrouting die dat ding al heeft.

ik zit er nu zelfs aan te denken mijn jomox en mijn k-station weg te doen en daarvoor een XL-7 te halen en een lege 6HE kast om de doepfer uit te breiden.

wat ik van de xl-7 heb gehoord is dat ie erg goede drumsounds bevat, veel verschillende kicks, en hele sprankelende hi hats. Ook de uitbreidbaarheid met drie kaarten spreekt mij erg aan, dan hoef je maar een relatief kleine na-investering te doen voor weer een hele berg sounds.

blijft de roland vraag, ook al wordt ie goed, hij wordt ook te duur. heb het er niet voor over en ben gewoon geen fan van de roland sound, zijn gortdroge sounds, de korg sounds leven veel meer,imho. roland maakt apparaten voor massa verkoop, emu en korg maken apparaten die artiesten aanspreekt. het ziet er ook niet uit, zoon mc909 en die sliders zijn zo iel, heb het idee dat die zo afbreken. Die hele jv, xv etc.. serie, ik heb er nooit iets van gehad en heb nooit iets gemist, heb heel lang een korg X5 gehad en die maakt schitterende sounds als je em kent, beter dan een 1080 van roland.

om je een idee te geven hier ook nog het spul wat ik heb gehad en verkocht:
korg X5
korg sqd1
Moog taurus II synth + pedals (spijt)
sound canvas 155
3 x juno 106, (niet tegelijk) alle drie verkocht, juno 60 is gewoon beter

yamaha cs5
korg MS20
roland Axis
RM1X
Alpha Juno 2

Ik wil niet teveel analoge bakken meer hebben omdat ik niet over een tijdje met allerlei dure ouderdomsreparaties wil komen te zitten, juno's en MS'en kunnen nog wel (niet zo storingsgevoelig) maar de rest hoeft van mij niet meer, is ook belachelijk duur in aanschaf.

Mijn studio moet wat compacter worden, gecentraliseerd rond de XL-7, dat is het idee. Uitbreiding komt later wel weer, ik wil eerst terug naar een setup die me weer creatieve dingen laat doen ipv teveel synths en door bomen bos niet meer zien.

ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt!

Als het je toch alleen maar om de frisse drumsounds te doen is zou ik eerder gaan voor een rm1x+sampler+eventueel een orbit/xtreme lead ofzo

Ok, dan kan ik een beetje inkomen waarom je de k-station niet nodeloos zult missen na de verkoop. Kijken we dan naar de "all in one" dozen, dan denk ik dat er toch het beste een keuze gemaakt kan worden tussen:
* rm1x
* rs7000
* mc909

Waarom niet de Emu? Vanwege het display. Voor een synthesizer alleen is dat niet zo'n probleem. Maar sequencen vanaf 2 regels lijkt me erg onoverzichtelijk. Verder zou ik de Jomox niet wegdoen tenzij je toch kiest voor een groovebox met sampler.

Thanx voor alle meningen, uiteindelijk heb ik toch besloten voor de XL-7 te gaan. De sounds die ik daaruit hoor zijn gewoon erg goed, Proteus en Extreme Lead sounds zijn gewoon vet, beter dan de roland en yamaha alternatieven. Aangezien ik dr RM1X al ooit gehad heb weet ik dat de sounds en de sequencer daaruit niet naar mijn smaak zijn. de sounds zeker niet. de rs7000 is het dan ook niet voor mij.

de mc909 wordt gewoon te duur en blijft een roland:[>
daar heb ik gewoon niet zo'n hoge pet van op.4000 piek voor een een dubbele mc303 met kaas en augurk heb ik er niet voor over.

Vanwege deze komende XL-7 aanschaf staan mijn JomoX airbase en novation K-station vanaf nu te koop hier op synthforum, check de ad's.

Back