Mixer voor monitoring in DAW setup

Origin X

8 Bit
Ik wil graag actieve monitors gaan gebruiken in een DAW setup.

Nu is het verre van ideaal om het volume van die speakers te regelen in je computer (niet handig en resolutie vermindering).

Algemene oplossingen hiervoor kunnen zijn: Mackie Big Knob en Samson C-control.

Ik heb zelf liever een goedkopere oplossing, waardoor je vanzelf uitkomt bij een analoog mixertje.

Nu droeg iemand in een soortgelijk onderwerp als dit, de Tapco Mix serie aan.
Dit zijn erg goedkope mixertjes, te krijgen in elke wensbare grootte.

Geen probleem zou je denken, nemen die hap. Ja oke, maar ik wil er echt zeker van zijn dat de mixer het geluid dattie naar de monitoren stuurt niet kleurt. Volgens de berichtgever over de Tapco, doettie dat niet.

Ik zit te denken aan deze versie:

Tapco Mix60

MIX60_3.jpg

(Slechts 58 euro bij playback europe)

Hiermee zou ik aan mijn primaire wensen kunnen voldoen namelijk:

- Monitor volume regelen
- Mogelijkheid tot het gebruik van een 2de geluidsoutput (voor een 2de monitor set)
- Makkelijk aan te sluiten van een eventuele externe bron zoals een mic.

Kijk anders toch eens naar de SM Pro Audio M-Patch of M-Patch 2 (met koptelefoonversterker).
Prijs van deze twee rond de 85 euro (versie 1) tot 125 euro (versie 2).

Ik heb toch ergens het vermoeden dat een extra mengpaneel in je keten je signaal zou kunnen beinvloeden. Zeker die hele goedkope mengpaneeltjes.

ff een gekke gedachte tussendoor...

Als ik nou bij een Emu 1820M set bijvoorbeeld eens de stereo outputs van de kaart aan de XLR line/mic ingangen hang van het dock, die zelf aangesloten is op de monitoren, dan kan ik met de twee volume knoppen voor die ingangen toch gewoon het volume van de monitoren regelen?

Uh, ik zie het niet helemaal voor me, maar als je bedoelt dat je de main outs opnieuw naar een paar inputs wilt lussen (waarbij de preamps van de inputs dan gainregeling hebben)... dan besef je je toch wel dat je een extra d/a -> a/d slag maakt?
Dat is volgens mij zelfs fnuikender dan resolutievermindering door 'digitale volumeregeling'.

Ik zou zeggen: geef die paar tientjes uit aan zo'n SM Pro Audio geval, of leer gewoon leven met de 'verslechtering' door resolutievermindering bij volume-aanpassingen (waarbij ik denk dat je vrij goeie oren en monitoring moet hebben om dat te horen).

Origineel geplaatst door Hanz
Ik zou zeggen: geef die paar tientjes uit aan zo'n SM Pro Audio geval, of leer gewoon leven met de 'verslechtering' door resolutievermindering bij volume-aanpassingen (waarbij ik denk dat je vrij goeie oren en monitoring moet hebben om dat te horen).

Ik zie dat de SM PRO AUDIO M-PATCH 2 te koop is bij Thomann voor idd 125 euro. Dat zou dus een optie kunnen zijn.
Wat me daarbij echter tegenvalt zijn de beperkte aansluit mogelijkheden.

Ik heb hier ook al aardig wat gelezen over het gebruik van de Soundcraft Compact 4 voor dit doeleind.

Hoe denk je dat die mixer zich verhoudt tegenover de Tapco, qua geluidskleuring?

Origineel geplaatst door Origin X
Ik zie dat de SM PRO AUDIO M-PATCH 2 te koop is bij Thomann voor idd 125 euro. Dat zou dus een optie kunnen zijn.
Wat me daarbij echter tegenvalt zijn de beperkte aansluit mogelijkheden.

Ik heb hier ook al aardig wat gelezen over het gebruik van de Soundcraft Compact 4 voor dit doeleind.

Hoe denk je dat die mixer zich verhoudt tegenover de Tapco, qua geluidskleuring?

Compact kleurt niet, dus beter kan niet 8o) ;) Vanaf je soundcard naar je monitors is het fully balanced en er zit ook geen EQ oid tussen.

Origineel geplaatst door Flesje
Compact kleurt niet, dus beter kan niet 8o) ;) Vanaf je soundcard naar je monitors is het fully balanced en er zit ook geen EQ oid tussen.

:{

ik gebruik ook al tijdje compact4!

Fijn ding, kleurt idd niet..

Gebruik m ook om mn eindmix wat meer boost (laag/mid/hoog) te geven.
Gaat via mn m-audio firewire dus de compact4 in en via de record out van de compact4 weer mn m-audio firewire record in en dan opnemen in wavelab.. lekker extra knisper en laag op je eindmix...

En goeie mic aansluiting.. Heb zelf ook veel gelezen over dit onderwerp en veel mensen kiezen voor de compact..voor 119 euro is dit een goed ding!

suc6

Even een update, ik zag dat binnenkort de Nano Patch "Passive Volume Control" uitkomt.
Lijkt me een handig ding tussen je voorversterker / DA converter en je actieve monitors.

nanop_l1.jpg

nanop_l2.jpg

http://www.smproaudio.com/

Re: mindprint trio

Re: mindprint trio

Origineel geplaatst door pt.
Bij een aantal winkels wordt de mindprint trio gedumpt (bij Feedback van 513 voor 159). Lijkt qua functionaliteit erg op een Big Knob maar heeft als extra een channel strip met mic pre-amp.
Krijgt ook een goede review in SOS:

http://www.soundonsound.com/sos/may05/articles/mindprinttrio.htm

Patrick.

Ja, dank je voor de tip. Dat apparaat had ik inderdaad in de aanbieding gezien, maar ik krijg er nogal een onbestemd gevoel van, hij doet me zo 'volgepropt' en rommelig aan qua features.
Een beetje het 'jack of all trades = master of none' idee.
Toch effe die SOS review lezen dan maar.

Wat ik echt heul jammer vind van die Nano Patch is dat juist de output alleen maar jack heeft.
Ik heb net allemaal XLR lopen tussen m'n D/A en m'n monitors, en wil dat liever zo houden ook.
Qua features doet het wel precies wat ik nog nodig heb...

Re: Re: mindprint trio

Wat ik echt heul jammer vind van die Nano Patch is dat juist de output alleen maar jack heeft.
Ik heb net allemaal XLR lopen tussen m'n D/A en m'n monitors, en wil dat liever zo houden ook.

Als die jack out TRS is dan maakt dat toch niets uit. Dat zijn de outs van je MOTU ook... Ik gebruik geen mixer voor volume control en direct monitoring meer sinds ik een motu heb. Patchmix dsp does the job...

volgepropt

volgepropt

Over dat volgepropt ben ik het aan de ene kant ook wel eens, ik ga ook meestal voor "dedicated" apparaten.
Aan de andere kant: als je de orginele prijs bekijkt dan zou je kunnen concluderen dat de losse onderdelen waar het uit bestaat wel redelijk moeten zijn: een redelijke pre-amp zit op zo'n 150-200 euro en een losse DAW controller kost zo'n 100 euro, een big-knob weer ~ 400 euro. Tel je dit op kom je op ongeveer hetzelfde bedrag als de orginele prijs...

Patrick.

Kijk ook eens naar Hifi preamps. Die zijn vaak goed gebouwd, en je hebt er ook nog een keuze schakelaar op voor a/b vergelijkingen...Kijk eens naar luxman, nad, philip (180!) etc.

of je koopt een metalen doosje, een fatsoenlijke stereo ALPS potmeter, wat kabel en een paar pluggen en je knutselt je eigen passieve volumeregelaar.

is toch een combostekker? kan ook jack in!

zelf heb ik een klein behringer xenyx502'tjevoor m'n monitoren steken. het kleinste behringertje. lekker handig. met 1 knop omhoog en omlaag, en geluid krijgt geen hoorbare kleuring. zo'n bigknob is pas goed als je meerdere monitors gebruikt.
koop zo'n kleine tapco502 desnoods (44euro ofzo)

heb de thread maar even diagonaal doorlezen moet ik eerlijkheidshalve zeggen, dus mocht ik iets dubbel zeggen... :)

Re: Re: Re: mindprint trio

Re: Re: Re: mindprint trio

Origineel geplaatst door Maks
is toch een combostekker? kan ook jack in!

(...)

heb de thread maar even diagonaal doorlezen moet ik eerlijkheidshalve zeggen, dus mocht ik iets dubbel zeggen... :)

Lees het nog een keer de andere kant diagonaal door, en observeer dat ik de OUTPUT van de passieve volume regeling met XLR wil aansluiten op m'n monitors (liefst).

Maar goed, wat me wel aanspreekt in de SM Pro Audio bakjes is de passieve opbouw en het idee dat er zo weinig mogelijk kleuring wordt verkregen. Als ik wil kleuren gebruik ik immers wel andere bakjes... :D

Re: Re: Re: Re: mindprint trio

Re: Re: Re: Re: mindprint trio

Lees het nog een keer de andere kant diagonaal door, en observeer dat ik de OUTPUT van de passieve volume regeling met XLR wil aansluiten op m'n monitors (liefst).

Maar goed, wat me wel aanspreekt in de SM Pro Audio bakjes is de passieve opbouw en het idee dat er zo weinig mogelijk kleuring wordt verkregen. Als ik wil kleuren gebruik ik immers wel andere bakjes... :D

oeps sorry my mistake
nou dat deel had ik goed gelezen, maar was weer even dyslectisch blijkbaar ::z

euhh niet om t een hoor.. maar actives hebben vaak toch al een eigen volume knop... en de meeste ad converters een aparte mix sectie voor monitors...

Origineel geplaatst door MusiQmaN
euhh niet om t een hoor.. maar actives hebben vaak toch al een eigen volume knop...

Op de achterkant per monitor 1 knop. Ja dat is idd heel handig.. :W

Back