Opnemen van synth

daniel79

Nieuwkomer
Hoi!
Ik heb een vraagje. Ik heb laatst een Waldorf Q rack gekocht. Cool ding, maar ik wil de geluiden ervan opnemen op mijn pc. Op de een of andere manier doet ie dat niet goed. Het zit namelijk zo:
De Q heeft verschillende uitgangen. 1 mainout en 2 subouts (voor naar bijvoorbeeld een mixer of andere opname-apparatuur). In de mainout zit mijn versterker, zodat ik hoor wat ik speel. Als ik wil opnemen naar mijn pc, plug ik een geluidskabel vanuit een subout naar de geluidskaart van mijn pc. Mijn pc krijgt dan geen signaal van de Q. Zodra ik de geluidskabel in de mainout doe, krijgt mijn pc wé signaal, maar het probleem is dan natuurlijk dat ik niet hoor wat ik speel! Ook niet als ik de versterker op de subout 1 of 2 zet. Heel vaag dus. Weet iemand hier een oplossing voor???

Alvaste bedankt.
Daniel

De meest elegante oplossing is het kopen van een mixer.

Je plugt de PC en de Waldorf in de mixer en de mixer wordt op de versterker aangesloten.

De poor man solution is deze:
Waldorf main out naar PC audio in.
PC audio out naar de versterker inputs.

Je moet natuurlijk wel een PC-audiokaart hebben die kan opnemen en tegelijkertijd weergeven. Full duplex heet dat.

Ik heb er al een micer tussenzitten, maar die heb ik voor het gemak even niet genoemd. De Q en de pc zitten allebei op de mixer aangesloten en de waldorf ook weer op de pc via een subout. Ik heb een full-duplex kaart, dus hij zou het gewoon moeten doen.

Subouts op synths zijn over het algemeen hier niet voor bedoeld, maar om bij multitimbraal gebruik, de verschillende geluiden over de verschillende outputs te sturen, zodat je ze afzonderlijk kan mixen, bewerken en opnemen.
Het is dus niet zo dat één geluid door de main en de subs tegelijk gaat, dus hoor je inderdaad helemaal niks in jouw geval.
Als de subouts niet gebruikt worden, gaat alles gewoon door de main out. Dit moet je allemaal gewoon in de menus van je synth kunnen instellen, dus pak de handleiding er even bij.

Het is dus de bedoeling dat ALLE outputs, zowel main als subs, via de mixer naar de PC lopen (omdat je daar immers wilt opnemen), en vervolgens de audio output van geluidskaart op de versterker aansluiten.

Ik heb nu mijn synth aangesloten op mijn mixer. Ik kan dus nu horen wat ik opneem. Maar.....
Als ik nu opneem, dan hoor ik een ruis door de opgenomen sample heen. Ik snap niet hoe dat kan, want als ik normaal iets opneem via de mixer, bijvoorbeeld van mijn draaitafel, dan hoor ik dit niet. Het ligt dus niet aan de geluidskaart, vermoed ik. Iemand een idee?

Back