Effectpedaaltjes of rack?

Idioteque

This is the Gloaming
Hallo allemaal,
Ik heb laatst besloten mijn gitaar niet meer met mijn POD 2 op te nemen maar weer gewoon met losse effecten en een versterker te gaan werken. Ten eerste omdat ik driekwart van de effecten niet gebruiken en diegene die ik wel gebruik te beperkt zijn en ten tweede omdat ik het geluid opgenomen uit een versterker toch, ondanks dat het opnemen meer gedoe is, veel mooier vind.
Ik zit nu echter met een aantal vragen. Ik ben nu van plan een mooie Reverb, Delay en Distortion te gaan kopen. Ik wil deze echter ook graag gaan gebruiken voor mijn andere instrumenten (Juno 60, Piano, Vocalen, diverse VST's). Ik zit nu alleen te twijfelen of ik gewoon losse pedaaltjes ga kopen, of dat ik voor een aantal rack effecten ga. En nou komen de vragen :D :

1) Is er een groot verschil in kwaliteit en mogelijkheden tussen pedaaltjes en losse rack effecten. Ik zat namelijk bijvoorbeeld als reverb zowel aan een Holy Grail pedaal te denken als aan een Behringer V-Verb Pro. Wat is verstandiger?

2) Hoe duur zijn de racks precies waar je die losse effecten in plaatst en zijn die universeel. Ik heb hier totaal gen ervaring nog mee.

3) Wat is een goeie dely in rack formaat. Ik zat zelf qua pedaaltjes aan een Line 6 Echo Park, maar zijn er ook mooie rack alternatieven?

Dit waren voorlopig mijn vragen, alvast hartstikke bedankt :okdan:

Die Holygrail iimo veel beter dan die V-verb. Als delay zou ik kijken voor een DD6 en distortion een Proco Rat?
Of een Boss HM2.

1) Inprincipe is een heel goed pedaaltje duurder dan een heel slecht rackeffect en andersom

2)Die kosten 2x de helft, (geintje) Ook dit is natuurlijk weer afhankleijk van de fabrikant.

3) die oude analoge Ibanez delay's. Die zijn er in Rack. D1000 of zoiets. Die zijn wel mooi en schijnen erg warm te klinken.
(tjek het forum hierover, pas een topic over geweest)

Ok bedankt voor je reply :) ,
Die Holy Grail reverbs hebben alleen toch niet zoveel opties qua instellingen? Alleen 3 soorten en de grootte van de reverb toch? Het handigste namelijk zou zijn als ik ze zowel voor gitaar als de rest van mijn instrumenten in de mix kan gebruiken.

Wat voor een soort distortion is die Proco Rat? Ik ben eigenlijk op zoek naar het soort zware distortion dat in de Post-Rock veel gebruikt wordt, dus zoals Mogwai, Mono, Explosions In The Sky etc. Hoe verhoudt die Proco Rat zioch tot distortions als Big Muff en de Ibanez Tubescreamer?

Ik heb even dat topic opgezocht over die digitale delays, en die Ibanez DM-1000 lijkt me inderdaad wel wat. Iemand nog eentje te koop toevallig? :D Is de Ibanez DM-2000 vergelijkbaar of beter trouwens? Ik heb namelijk misschien al een Ibanez DM-2000 gevonden.

Laatst gewijzigd:
Ik heb zowel de big muff als de proco rat in mijn pedal-board zitten.

big muff is een fuzz, bouwt eigenlijk een muur van wwwhoooeeeesshh van je geluid :-) heel vet maar met weinig definitie. Dus of vette power chords of dikke solo's maar verwacht geen gedefinieerd geluid vooral heel zwaar.

proco rat is een distortion, lekker fel en rauw minder zwaar dan de big muff en het geluid blijft ook gedefinieerder. Het resultaat kan net zo over de top zijn als je zelf wil

ik heb ook een holy grail reverb (echt toevallig, heb je soms naar mijn pedalboard gekeken ofzo? ;) ) Die klinkt heel goed, vooral reverb helemaal open is een te gek effect. Goed betaalbaar effect maar met weinig instellingen

da was het

www.audiotransparent.com

Haha nee, gewoon eerst even beetje rondgekeken naar een aantal effecten die me interresant leken :D .
Ik heb eventjes een nummertje van Mogwai hierbij gedaan om een beetje aan te geven wat voor distortion ik zoek. Dit nummer geeft wel aaridg weer wat voor zwaar soor distortion ik bedoelde.
BTW, heb jij de USA Big Muff of de Russische?
Zit jij in Audiotransparent? Ik zag dat jullie met Under Byen getourd hadden, gaaf! :okdan:

1) een holy grail is echt totaal anders dan de v-verb. ze zijn allebei erg goed, maar dan in een ander gebied. de grail klinkt als een vette overdreven veer met een gruizig randje, en de v-verb meer als een fraaie akoestische galm...

2) je bedoelt een 19 inch rack ? daar is een standaard voor, dus je zou ze allemaal kunnen gebruiken.

3) de echo park is een hele mooie, ik gebruik hem zelf ook terwijl ik ook een hele goeie tape echo heb... en de line 6 stelt echt niet teleur. de echo park ik afgeleid van de line 6 echo pro, dus dat zou een goede bak voor jou zijn denk ik.

ik heb zowel de grail als de v-verb, en diverse analoge BBD delay bakjes als een echo park en een HH tape echo.

de grail is heel eenvoudig, met 3 klanken en een level knop. lekker bombastische pseudo springverb sound. maar totaal anders dan de v-verb. de demo op de behringer site laat trouwens niet echt horen wat hij kan, er is nog een topic over op dit forum met een paar betere demo's.

ik heb zelf nog ergens een echo park demo liggen, zal heb wel even uppen als k hem vind.

EDIT: hier de echo park demo

Laatst gewijzigd:
voor synths zou je heel goed een deucetone rat kunnen gebruiken van proco
dubbele 3 soorten distortion die je dus ook als stereo kan gebruiken ..
en proco heeft rack unit uitvoeringen

Origineel geplaatst door elektrovolt
ik heb zelf nog ergens een echo park demo liggen, zal heb wel even uppen als k hem vind.

EDIT: hier de echo park demo
:okdan:
Ik hoor af en toe tikjes, is dat omdat je dan het delay type verandert?
In jouw voorbeeld heb je 'm op gitaar aangesloten maar werkt die echo park ook goed op lijn niveau? (dus via de effectsends van je mixer en dan zachter aansturen)

Weet er al iemand wat voor soort distortion er in dat nummer dat ik heb geplaatst gebruikt wordt? Eerder de Big Muff achtige fuzz of meer de Proco Rat?

En wat kan de Line 6 Echo Park meer/beter wat de Ibanez DM2000 niet kan? De Line 6 is namelijk 2x duurder; is dat geld het waard als ik echt vage pingpong delays etc. wil of kan de Ibanez dat ook? Ik vind het opzich niet erg veel geld aan een goed effect te geven maar als ik moet kiezen tussen 150 of 60 euro dan weet ik het wel 8o)

die klikjes in mijn demo zijn inderdaad van het effect omschakelen inderdaad. iets dat je tijdens een optreden of opname nooit echt zult doen natuurlijk. de demo is ook niet echt ideaal opgenomen maar klinkt wel "vintage" natuurlijk zo :D

ik heb ook eens bij een nummer een stem (op lijnniveau) door het pedaaltje gehaald en dat gaf een prima resultaat, als je hem maar niet al te hard instuurt maar het is niet zo dat je hem de helft zachter moet zetten voordat hij mooi klinkt.

Okay, bedankt elektrovolt.
Denk dat ik binnenkort maar eens het Echo Park ga bezoeken :)

graag gedaan... kijk, ik ben zelf aardig weg van de echo park, en hij is nog stereo ook. en als je hem nou hebt en je vind er geen bal aan, dan verkoop je hem met gemak voor het zelfde bedrag... maar ik verkoop de mijne echt niet :D

Nou ik heb voorlopig besloten om voor een Ibanez DM-2000 en een Behringer V-Verb te gaan, heb ik meer opties en ben ik daar voor 200 euro mee klaar en heb ik toch een mooi setje effecten. Rest eigenlijk alleen nog de distortion.
Ik heb nu eigenlijk in 4 pedaaltjes interesse, maar weet dus niet echt welk geluid ik waar mee kan bereiken:

- Big Muff
- Proco Rat
- Ibanez Tubescreamer
- Danelectro Fab Tone

qua distortions ken ik alleen de big muff echt goed, denk aan santana, jimi hendrix, en veel ouwe psychedelische rock a la group 1850, blue cheer maar ook de hedendaagse band orange sunshine. fijn ding.

de rat is meer 'de' klassieke' universele distortion, strakke sound. ook fijn over 303's en 909's.

de tubescreamers vind ik pesoonlijk wat minder, het is ook meer een overdrive, wat milder dus.

de danelectro ken ik niet

Ok, ik ga sowieso een Big Muff kopen, maar is het het misschien ook waard er nog een Proco Rat bij te kopen? Of zijn ze daarvoor teveel hetzelfde? En wat is het verschil tussen het "You Dirty Rat" pedaaltje en de Proco Rat?

Als ik jou was zou ik zeker eens een oogje werpen op de Pod XT. Die klinkt echt véééél beter dan de pod 2 en klinkt al he-le-maal overtuigend als je 'm op recording mode zet ipv amp. Reviewers die m wat dun vinden klinken hebben altijd de out-mode op amp staan, waardoor de amp models uitgeschakeld worden (en dat klinkt dunner op een geluidskaart) -> elke degelijke review is érg lovend over hoe breed het ding klinkt, en hoe veel beter het is dan de 2.0. Ge er zeker eens naar kijken, veel van de effecten die je opsomt staan erin gemodelled. :)

lin-podxtlive.jpg

Deze Pod XT live ga ik me zelf binnenkort halen samen met een Variax, supercombinatie :)
Do the reading!

Ja ziet er inderdaad mooi uit, maar de slechte kwaliteit is niet de enige reden waarom ik de POD wegdoe. Ik gebruik gewoon al die effecten niet, en wil eigenlijk ook gewoon weer met een microfoon de versterker opnemen, en niet meer die amp models gebruiken.

Misschien een nogal domme vraag, maar wat is de beste manier om een rack effect aan te sluiten? Ik zie namelijk dat bijvoorbeeld de Behringer V-Verb in- en uitgangen met een XLR kabel hebben, moet ik dan gewoon een kabeltje gebruiken dat van XLR naar een mono Jack gaat?

En moet ik dan de Line Out van mijn geluidskaart aansluiten op de Line In van het rack effect, en de Line Out van het effect dan weer door mijn mixer, in mijn geluidskaart sturen? Ik las ook iets over de FX Sends en AUX returns op mijn mixer, maar dat begrijp ik niet helemaal. Wat ik in elk geval wil bereiken is dat ik geluidsporen opgenomen in Cubase enzo door mijn effecten heen kan halen en weer op kan nemen in Cubase.

En hoe sluit ik dan 2 of meer rack effecten tegelijk aan?

Alvast bedankt

Laatst gewijzigd:
Back