akoestiek

matt second

acid management
Staff member
wat me opvalt is dat een hoop mensen in de muziekwereld niet zo veel weten van akoestiek.
termen als absorptie, reflectie en isolatie worden vaak door elkaar gehaald.

absorptie : geluid wordt door materiaal opgenomen en omgezet in warmte , dit is bij verschillende schuimmaterialen vooral te merken aan de verminderde reflectie van hoge tonen.

een ruimte met veel absorptiemateriaal heeft dus mindr last van vervelende reflecties en heeft dus ook een kortere galm. het geluidniveau in de ruimte gaat omlaag (voornamelijk bepaald door de hoge tonen). dit kan in een studio een goed voordeel zijn, zeker bij nearfield monitors waarbij je niet heel erg ver van de speakers af staat. hierdoor blijf je het directe geluid uit de monitors horen en het niveau in de rest van de ruimte gaat omlaag.

geluidisolatie : geluid wordt verminderd door een constructie. het geluid wat aan de andere kant van de muur te horen is wordt afgedragen door de muur die in trilling is gebracht door geluid wat er tegen de andere kant tegenaan trilt. absorptie materiaal aan beide zijden hebben geen (lees: verwaarloosbare) invloed op de geluidisolatie.

'en wat dan met steenwol enzo'

steenwol (glaswol/ ander schuim) is een geluidabsorberend materiaal dat vaak in een spouw (ruimte tussen twee wanden) wordt gestopt.

geluidniveau in de spouwruimte wordt lager door toepassing van absoptiemateriaal, zo wordt er minder geluid (voornamelijk hoge frequenties) afgestaan aan de tweede wand.

steenwol heeft overigens wel temperatuurisolerende eigenschappen.

Jepz, inderdaad. Goed onderwerp

overigens hoor/lees ik vaak dat dingen als steenwol ook maar beperkte geluidsisolerende eigenschappen hebben. Het beste is toch een goeie zware muur. Massa isoleert geluid het beste.

Maar geluidsisolatie boeit me momenteel niet zo, want mn huisgenoten maken minstens zoveel herrie als ik :) Wat ik me meer afvraag is hoe ik van die irritante staande golven in het betonnen hok waar ik woon af kom. Misschien moet ik maar gewoon verhuizen.....

Staande golven kun je voorkomen door je wanden en plafonds niet parallel te maken, bijvoorbeeld met schotten/(boeken-)kasten ofzo.. of echte wandjes maken..of absorberende schuim op je wanden en plafonds te maken om reflecties te minimaliseren...

overigens hoor/lees ik vaak dat dingen als steenwol ook maar beperkte geluidsisolerende eigenschappen hebben

steenwol (glaswol/ ander schuim) is een geluidabsorberend materiaal

steenwol heeft zoiets als geen relevante geluidisolerende werking

en lucht isoleert helemaal niks

een spouw in een constructie kan de isolatie wel bevorderen
(bij toepassing van absorptie in die luchtspouw nog meer)

Dat zou leuk zijn, als lucht ook zou isoleren.

Dan zouden we helemaal voor niets muziek maken :confused:

Da's een goeie, maarehh..

lucht isoleert wel degelijk.. klinkt als BS, maar is echt zo.

weet je hoe grote studio's hun studio's isoleren (en zelfs de Heineken Music Hall, waar het zelfs werkt)?
door een afgesloten ruimte in een afgesloten ruimte te bouwen, met daartussen.. lucht... de glas- of steenwol stoppen ze in de muren.

en het werkt...

Dat is het principe van een doos in een doos.
Ik heb dat ook gezien bij het Filmhuis in Delft.

Het is echter niet de lucht die isoleert.
Het geluid kan zich door de constructie bijna niet buiten de tweede doos voortplanten, niet door isolatie, maar door demping.
Je kunt dit testen door een contact aan te leggen tussen de twee wanden (bijvoorbeeld een metalen buis).
Het hele effect is dan teniet gedaan.

Laatst gewijzigd:
de lucht werkt dus als een buffer.. isolatie..

Je had alweer gereplied voordat ik mijn antwoord had aangepast.

Het geluid wordt gedempt door de gehele constructie vanwege de overgang tussen een vast naar een gasvormig medium.
De lucht op zichzelf heeft geen isolerende werking.

we bedoelen hetzelfde. gaat alleen om de naam die we er aan geven..

Orgineel geplaatst door matt second
geluidisolatie : geluid wordt verminderd door een constructie.
Het is inderdaad een kwestie van formuleren.

Om ff terug te komen op staande golven. Ik heb al geprobeerd om van die schuimrubber zooi op de muren te plakken. Maar dat helpt niet echt. Dat spul voorkomt alleen reflectie van hoge frequenties maar de lage frequenties die de staande golven veroorzaken zijn er niet mee weg te krijgen. Dus alles gaat erg dood en dof klinken in mn kamer maar verder helpt het niet.

Ik moet nog es proberen om kasten scheef neer te zetten. Zullen mn huisgenoten wel helemaal raar kijken. Ze verklaarden me al voor gek toen ik mn bureau van de muur afzette om beter bij alle kabels te kunnen..... "Maar je hebt al zoveel zooi in je kamer, nu heb je helemaal geen ruimte meer over"

dat van die ruimte indeling ken ik...

bij mij zeggen ze ook steeds van:'dat is wel economischer neer te zetten!', maar economischer is niet altijd handig of fijn..

zie foto

Attachments

• mvc-100fa.jpg
    mvc-100fa.jpg
    15,8 KB · Bekeken: 136
oh ja, over die foto: dit is een voorlopige setup, ben nog niet helemaal klaar...(monitors hoger, absorptiedingen aan de muur etc..) dit is zeg maar 3/4 van de ruimte in het andere deel (van waaruit de foto is opgenomen, staan een contrabas, basgitaar, 3 conga's, snare en bassdrum en hihats

ben ik nog niet aan toegekomen...

Back