akoestiek

:)
lampen zijn door de technologieën van de laatste decennia een stuk betaalbaarder geworden heb ik me laten vertellen...

owja :
stilstaande lucht is een warmte- of koudte-isolator, idee deken en thermosfles....

bij geluidsisolatie is het inderdaad het beste om een dubbelwandige constructie te maken. hier is niet de lucht de isolator, maar de twee wanden.
een zware massa is moeilijk in trilling te brengen, een flexibele lichte voorzetwand absorbeert trillingen... beide hebben dus isolerende eigenschappen... de lucht ertussen dient om de wanden te scheiden anders heb je het nog over één constructie...

Zo te zien is dat ook niet echt meer economischer neer te zetten :)

Meer past er gewoon niet in die kamer. Vandaar waarschijnlijk ook het gebrek aan lampen. Er hangen vast synths aan het plafond waar lampen hadden gemoeten :)

tsja formulering
je kan er over vallen

de lucht werkt dus als een buffer.. isolatie..

lucht heeft geen enkele geluidisolerende eigenschap

dat een spouw zorgt voor meer geluidisolatie aan een constructie betekent niet dat lucht goed isoleert. de lucht tussen twee wanden werkt als een veer (met geringe demping) tussen twee massa's. de constructie dient zo gemaakt te worden dat de eigenfrequentie veel lager ligt dan hoorbaar geluid. als deze akoestische ontkoppelling weggenomen wordt is er inderdaad weer sprake van een starre constructie en is de isolatie van de constructie naar de knoppen

enneh over heineken music hall

enneh over heineken music hall

ik werk bij het bedrijf dat alle akoestische adviezen heeft verzorgd

true.... true...

true.... true...

formulering is nu wel okee denk ik zo.. :)

wat voor eisen zijn er te stellen aan een studio trouwens?

is dat iets in de zin van zo min mogelijk reflectie, zoveel mogelijk absorptie van geluidsgolven door de constructies en goede isolatie naar omliggende ruimten?

ja wat je zegt
maar echte eisen zijn er niet

goede eigenschappen zijn inderdaad:

een goede isolatie , voornamelijk om geen last te hebben stoorgeluid van buitenaf tijdens opnamens (speelt veel meer bij akoestische opnames, d.w.z. met microfoons)

lage nagalmtijd (liefst minder dan 0,5 sec) en voorkomen van vervelende reflecties en staande golven door schuine panelen cq. muren

maar dan ben je wel op een erg professioneel vlak bezig hoor

professioneel is natuurlijk altijd iets om na te streven he :)
maar in een slaap-, werk- of woonkamerstudio is dat niet eens haalbaar denk ik (?)

He Guest,...

Misschien kan jij me een beetje op weg helpen, ik ben opzoek naar goed geluidsabsorptie materiaal wat moet voldoen aan de volgende eisen:

- goedkoop zijn
- zoveel mogelijk frequenties absorberen in het gebied van 0-1000 Hz

Ik heb al aan eierdozen gedacht en gevoerde gordijnen maar ik las dat eierdozen vooral (eigelijk alleen maar diffuserend werken) daarnaast kan ik niet vinden van deze materialen welke frequentie gebieden ze vooral absorberen.

Mzl Benjahmin8o) 8o)

waarom zijn studios altijd zo donker?:)

Waarom registreer je je neit hier op het forum :) je zal heel wat vragen kunnen beantwoorden :)

Origineel geplaatst door benjahmin
He Guest,...

Misschien kan jij me een beetje op weg helpen, ik ben opzoek naar goed geluidsabsorptie materiaal wat moet voldoen aan de volgende eisen:

- goedkoop zijn
- zoveel mogelijk frequenties absorberen in het gebied van 0-1000 Hz

Ik heb al aan eierdozen gedacht en gevoerde gordijnen maar ik las dat eierdozen vooral (eigelijk alleen maar diffuserend werken) daarnaast kan ik niet vinden van deze materialen welke frequentie gebieden ze vooral absorberen.

Mzl Benjahmin8o) 8o)

goedkope manieren om lage frequenties uit je kamer te halen zijn er niet. lage frequenties hebben een lange golflengte en kunnen dus niet goed geabsobeerd of verspreid worden. oplossingen als eierdozen werken nooit, en zeker niet voor frequenties onder de 1KHz.
het enige dat lage freqs stopt is veel massa. denk aan een betonnen muur van 40 tot 100 cm dik. maar dan praat je over isolatie en niet over het geluid binnen de kamer zelf.
wat je kan maken als je een studio ontwerpt en nog moet bouwen (in je slaapkamer heeft het weinig zin om hier over na te denken) is een basstrap, waarin de lage frequentiegolven als het ware 'gevangen' worden.

voor specifieke frequenties die verwijderd moeten worden uit je ruimte zou ik dus even googlen naar 'basstrap' of 'helmholz resonators' (heel specifieke freqs), maar ga er maar niet van uit dat dit goedkope oplossingen zijn.

binnen je ruimte kan je natuurlijk via de plaatsing van je monitoren en de stoel waarop je luistert ook veel goedmaken. kijk, als je achterin je kamer een zware versterking van de noot B hoort (zoals ik) dan maakt dat in principe geen ruk uit voor het mixen, aangezien je daarvoor als het goed is een soort 'sweet spot' gecreeerd hebt waar je de frequenties zo evenwichtig mogelijk hoort.

binnen je ruimte kan je natuurlijk via de plaatsing van je monitoren en de stoel waarop je luistert ook veel goedmaken. kijk, als je achterin je kamer een zware versterking van de noot B hoort (zoals ik) dan maakt dat in principe geen ruk uit voor het mixen, aangezien je daarvoor als het goed is een soort 'sweet spot' gecreeerd hebt waar je de frequenties zo evenwichtig mogelijk hoort.

Ik hoor in mijn studio achterin een zware bas die je verderop in m'n huis ook wel behoorlijk hoort. Als ik voor mijn monitors zit merk ik er niks van. Alleen de kicks klinken niet echt strak dan, alsof er galm op zit.

Ik heb nu wat constructies gemaakt met steenwol er in, en die in mijn studio geplaatst, maar het probleem met de kicks is er niet mee verholpen. Zou het in dit geval helpen om een basstrap te gebruiken? Of kan het helpen als ik mijn monitors op een andere positie zet?

Ik werk in de lengte van de kamer en de monitors staan iets meer dan een meter van de achterste muur.

help

help

Hoi,

ik heb een probleem en misschien zit ik hier wel goed.

ik heb een vierkanten kamer van 3 bij 3 en een stuk schuin dak.

ik heb goede monitors, maar het klinkt erg, hol en hard en als het volume maar iets op voerd dan resoneerd het als een gek. niet echt lekker dus.

de monitoren staan op standaards die vervolgens weer op een bureau staan.

ik heb ze wel goed opgesteld in een driehoek met de juiste afmetingen.
er ligt zachte vloerbedekking in de kamer.

Wat kan ik hier aan doen?
waar en wat voor materiaal moet ik ergens aanbrengen voor beter resultaat, ik snap wel dat ik dat proef ondervindelijk moet proberen, maar ik weet niet eens waar ik moet beginnen.

ik hoop dat iemand mij kan helpen en wat tips kan geven.

ik heb geen buren, dus ik hoef niets te isoleren. alleen absorberen....toch?

Thanks anyway

check deze link eens http://groups.yahoo.com/group/acoustics

Verder kan je in een kleine ruimte beter kleine monitorspeakers hebben.
Een vriend van mij had Dynaudio BM15 A's in een ruimte van 3,5 bij 4,5 en dat klonk voor geen meter.
Hij heeft ze ingeruild voor de kleinere Dynaudio BM6 A.Dit leverde al een hele verbetering in het geluid op.
Ik heb in m'n eigen studio een piek bij de 90 hz eruit gekregen met een eq.
Dit word meestal afgeraden maar soms werkt het.
Je moet wel een hele nauwe eq band hebben anders word je geluid te veel aangetast.

Radiance

Origineel geplaatst door

lage nagalmtijd (liefst minder dan 0,5 sec) en voorkomen van vervelende reflecties en staande golven door schuine panelen cq. muren

Dat is altijd het gevecht. Regelmatig word ik geconfronteerd met, vooral fluitisten, die vragen een opname te restaureren, die ze meestal in een kerkzaal hebben gemaakt. De nagalm verstoort de volgende tonen teveel. Om één-of-andere reden vinden mensen lange nagalmtijden mooi voor dit soort muziek, maar het pakt altijd chaotisch uit.

Nadenken over wat er met het geluid gebeurd tussen bron en luisteraar wordt helaas ook zelden gedaan, al denk ik dat in het SynthForum geval alleen de pijngrens van belang is :)

Wout

Back