Drumsynths...

Touched By Sound had trouwens een jaar of 2 geleden een drumsynth. Hij heeft nog een vrij goeie review in SOS gehad. Hij bestond uit 8 "modules" die allemaal een eigen drumsound konden maken. Een paar claps een paar bassdrums een paar snares en hihats ofzo. Het ding was analoog. Met midi en iets van 8 knoppen per module zodat je er zo'n beetje alles wat analoog mogelijk was wel uit kon halen. Per module een aparte uitgang. Ik had er toen een besteld maar ik geloof dat ze toen allemaal uitverkocht waren dus nooit meer wat van gehoord. Weet iemand of die dingen uberhaupt nog geleverd zijn aan andere mensen?
Een andere synth waar ze mee bezig waren, de Mephisto, is overgenomen door een ander bedrijf. Dus volgens mij is het allemaal niet helemaal goed gelopen. Hoewel het bedrijf nog steeds bestaat. Maar nu is het een internet store. Die nieuwe en 2e hands spul verkoopt. (ze hadden ook een Juno60 uit de studio van U96 staan voor iets van 1000 piek)

Heb ik lang geleden bij music house zien staan. Martijn raadde hem iedereen aan... Als ik weer in Utrecht kom, vraag ik er nog wel eventjes naar.

Syncussion

Syncussion

.. ik geloof dat Pearl die naam ook ooit gebruikte.. maar die bak die jij bedoelt heet de Syncussion DRM1. Martijn was er altijd lyrisch over.. maar mij kon het ding niet echt overtuigen (maar ja.. 't is al weer een hele tijd geleden.. ).

Hier een plaatje (da is 'm toch ?)

sync1.jpg

Nee die machine is het niet echt. Hier heb ik ook wat reviews over gelezen en die waren niet erg lovend.
Je kan m trouwens kopen op www.drummachines.com of was t nou org :confused:

Om verwarring te voorkomen: dat plaatje dat is m ja

Ik heb er een revieuw in SOS over gelezen en daar kwam hij wel goed uit.
Het concept lijkt me wel wat. Maar ik ben nog steeds benieuwd hoe hij klinkt.

de pearl syncussion is toch n apparaat waar je 2 inputs op kun aansluiten (2 kanalen) en dan aan parameters tweaken? die stond es in n interface gereviewed (retro review ofzo). Die genereert zelf geen geluid dacht ik

De Pearl Syncusion SY-1 is een echte twee kanaals drumsynth. Hij heeft alleen trigger ingangen en audio uitgangen. Hij is uniek qua geluid. Dat komt omdat elke stem twee oscilatoren heeft en je met een knop die twee VCO's anders kunt configureren. Zo zitten er dingen als ringmodulatie en Sync op, en dat vind je volgens mij op geen andere bak terug. Hij is vooral erg goed in de echte disco pieuws. Als trigger pads zitten er twee bongo met ingebouwd triggerelement bij. Ik heb zo'n ding eens een tijdje gehad en moet zeggen dat hij best wel leuk is, maar na een tijdje gaat het nieuwtje er toch wel af.

Pearl Syncussion SY-1

Pearl Syncussion SY-1

Hij heeft trouwens ook nog een Tune- en een Mute- ingang. Je hoeft geen trigger pads te gebruiken, je kunt hem ook met een MIDI naar CV converter aansturen. De gevoeligheid van de trigger signalen kun je verder per kanaal instellen.

ik heb 2 drumsynths, en jawel, ze zijn digitaal! da's pas speciaal! ;)
een kawai XD5, wat in principe een k4 is met een andere ROM set....dat ding kan echt knallen met die parallel of serieel geschakelde resonante filters en de ringmodulator...
en de micromodular...die drummodules erin klinken ook erg lekker vind ik, en alle parameters in realtime te moduleren....

over die analoge drumsynths waar hierboven over wordt geschreven:

je hebt de MAM ADX1, kost 299 euro bij thomann, heeft 5 modules...is ook bij feedback te koop...

verder heb je de DRM1 mk2, de mk1 werd door touched by sound geproduceerd, maar nu niet meer...de mk2 is een iets opgewaardeerde versie met ingebouwde voeding, en wordt door vermona gemaakt...volgens mij wordt ie alleen maar via hun website ofzo verkocht www.vermona.com
bakkie kost rond de 1000 piek, 8 modules....helaas geen geheugen en geen midi-controller support.....

verder misschien nog interessant:
de Kult, ook een duits product....samples van klassieke drumcomputers, met wat parameters die in realtime zijn te veranderen:

http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-KULT/mfb-kult.html

deze producent maakt ook een hele leuke analoge monophone bak met sequencer voor weinig..

Olaf

Bijna.
Vermona maakte eerste de drm-1, maar toen stond de muur nog en ze waren blij dat mam het overnam. daar konden ze aan spullen komen. bij mam kwam ruzie in de tent en de boel splitste in touched-by-sound die de drm meenam en bleef maken in een gouden jasje en mam die nu dus de adx1 heeft.
de drm1 (van mam of t-b-s en nu weer van vermona, de verbeterde versie) klopt de adx1 ruim.
ik heb een (alu-kleurige) mam syncussion drm1, de derde alweer.
nou nog een micromoog, maar dat had ik al gezegd. (daar kan je die drums goed doorheen halen.

als wat demo-mp3tjes van die DRM1 kan maken ben ik je erg erkentelijk..een vriend van me heeft em besteld maar is nog steeds op zoek naar een beetje demo sounds totdat ie em binnenkrijgt ;)

Olaf

ik heb 2 linker pc-handen olaf, maar ik ga het proberen.
heeft je vriend dus de nieuwe besteld bij vermona? die heeft wel wat verbeteringen t.o.v. de oude, ziet er ook beter uit.
en nog een stuk goedkoper ook. de mam was dm1295 geloof ik.

ja de drm1 mk2..da's de enige die nog te koop is..1000 dmark geloof ik...
jammer dat ie nog steeds geen geheugens heeft en MIDI controllers ondersteunt..

Olaf

ja jammer, en toch ook weer niet.
ik ben zo'n synth heen-en-weer sleper. heb slechts zelden iets opgenomen van mezelf, maar de meeste dingen die ik opgenomen heb, daar zit toch de drm1 bij, vaak door de micromoog. dat meot wel, omdat je zulke gave dingen krijgt en je het niet anders kan bewaren.
we gaan niet filosofisch worden, maar het heeft wel iets, hè, de schoonheid die je niet vast kan houden. presets maken toch dat je er doorheen gaat stappen. en een apparaat zonder geheugen betekent draaien, draaien, draaien.

Ik wil nog even Waldorf Attack onder de aandacht brengen. Tis wel geen hardware drumsynth (moet dat?), maar hij klinkt wel retestrak. De ingebouwde 909 kit is behoorlijk zwak en de 808 is ook niet 100%, maar voor de rest klinkt ie als een klok ;)

en je kan er ook nog synthsounds en bassen mee maken...ik vind het echt vet stukkie software :p

http://www.waldorf-music.de/attack

Als je Attack leuk vind moet je ook es naar FXspansion DR-008 luisteren, stukken goedkoper en hij kan ook nog es drumsampletjes afspelen naast drumsynthese. Maar laten we de discussies hierover maar niet in Synth Hardware voeren.

Olaf, het lukt me niet te mp3-en. Is jullie drm1 al binnen, of komt-ie snel? Anders neem ik gewoon een wave-file op en zet het op een cdr, die ik dan opstuur.
Hij is echt leuk. Enige nadeel vind ik dat-ie nogal wat bijgeluid kan leveren soms....

volgens mij staat ie op het punt om binnen te komen..dus laat die mp3 maar ff hangen, in ieder geval bedankt voor de al gedane moeite!

wat bedoel je met bijgeluiden? noise? goede of slechte bijgeluiden?

Olaf

tsja, goed of slecht, gewoon bijgeluid. een reverb die openstaat en blijft klinken, er lekt af en toe gewoon wat onbedoeld geluid. geen probleem verder hoor en misschien in die nieuwe versie al verholpen! hij is echt de moeite waard. vinden jullie het niks, neem ik 'm graag over! het is een van de apparaten waar ik het meest plezier aan beleef. (dat, en de frituurpan.)

Nou, drumsynths drumsynths drumsynths...

Ik vind ze wel wat hebben. Ik heb er eigenlijk
te veel van, maar ik blijf het leuk vinden. De
korg KPR-77 vind ik wel leuk, ik gebruik em vaak
om even on the fly een drumpatterntje te tikken
en dan even wat synthwerk mee te spelen. Ik
vind wel dat het ding ruist als een aap, en hij is
ook wel niet echt logisch te bedienen. Beetje een
rare bak.

De Pearl Drum-X heb ik ook, maar deze vind ik iets
minder. Ik vind het geluid gewoon niet zo erg mooi,
maar het voordeel is dan wel dat je hierbij een bas
kanaal, een snare kanaal en 3 tom kanalen hebt waarbij
elk type iets anders klinkt, hetgene je bij een osc-ruis
synth niet hebt. Er zit een filtertje op de sound, en je
kan er een overtone aan bijgeven zodat wanneer je
harder op de pads slaat, je geluid ook meer leeft. Dit
werkt wel leuk vind ik, ook omdat het ding dus 8 geheugens
heeft waaronder je de settings van je kanalen kan opslaan.
Editen met drukknoppen, maar dat valt echt reuze mee.
Heel intiutief.

Een LEL Uds heb ik ook gehad, deze bak die vond ik
wel één van de leukste dingen, maar dat heb ik me pas
helaas na verkoop gerealiseerd. Het ding begroette me
altijd met een pieuuuwwwwww als je em opzette. Ik heb
de knoppen er van vervangen, kleuren wit geel oranje, het
gaf het ding een beetje een 808 look lol. Hij had een hele
apparte vervorming bij de ruis, net of je een beetje een
bitcrusher er bij had. 2 kanalen. Je kon de ruis-osc mixen,
ook het trigger signaal kon je inmixen... van korte hats tot
laaaaaaaaaaange bassdrums die erg diep konden gaan...
Een echte sovjetdrum, erg leuk.

Verder gebruik ik de juno 106 ook wel eens om drumsounds
mee te maken, kan in principe met elke synth, als ie ook maar
een beetje een ruisgenerator heeft. Verassend was ook eens
een sysex-setje voor de DX-7 waar echt leuke drumsounds in
zaten a-la simmons. Klonk lang niet slecht vond ik, alleen geen
ruis.

Een Dr-110 heb ik ook, de sounds zijn bekend, ik gebruik
em eigenlijk niet vaak en hij heeft denk ik eens een contact
schoonmaakbeurtje nodig... Hij is wel leuk, en heeft een syncje
in.

Een tr-707 staat er ook, alhoewijl dat dit niet echt een drumsynth
is, maar ik gebruik em omdat ie een dinsync heeft.

Wat ik aan een drumsynth zo leuk vind is het live tweaken aan
de knoppen waarmee je je snares zo fijn kunt vervormen realtime,
of je bassdrum filteren of je highats een mooie decay-change mee-
geven terwijl je loopje loopt...

Ach, drumsynths, ik zal er altijd een zwak voor blijven hebben denk
ik...

Goeienacht,

Axel

Back