Midicontrolleren

Franz.K.

Ouwe rot
Na een nachtje klooien ga ik gewoon even om hulp vragen.

Het gaat om het volgende:

Midi-controller > cubase > alpha juno

Ik heb wel een mixmapje gemaakt in cubase met de meest belangrijke parameters op wat schuifjes/knopjes.
De vraag is dus eigenlijk: hoe stuur ik die parameters nou weer aan met de knopjes op mn midicontroller(die heeft geen learn oid) ?

maak een miditrack aan, kies als ingang de poort waar je controller aan hangt, en als uitgang de poort waar de juno aanhangt. Zorg dat het oranje knopje van dat kanaal (met het luidsprekertje) aanstaat. op die manier wordt het inkomende Midi signaal meteen doorgestuurd naar de uitgaande midipoort waar de juno aan hangt.

Ik kan mn juno op zich gewoon aansturen vanaf mn controller, maar de parameters niet, ik heb dus een mixmap aangemaakt, waardoor ik de parameters in cubase kan editten (met mn muis weliswaar) ik wil déze op hun beurt weer laten aansturen door de knopjes op mn controller. Daar hang ik vast..

Ik begrijp niet wat je bedoelt :confused: Welke parameters wil je aansturen? Parameters van Cubase? En welke dan precies? Wat is de bedoeling van de Juno in dit verhaal? Wanneer je verschillende functies (parameters) van Cubase wilt aansturen met je controller (zoals de transport functies, Mixerfuncties, Volumes, EQ's etc...) dan moet je dit instellen in de Generic Remote. Hiermee wijs je inkomende midi data (van je controller) toe aan verschillende functies van Cubase.

Is dat wat je bedoelt?

Een beetje onduidelijk ben ik wel misschien. De rol van de juno is dat ik de parameters op de juno aanstuur via een mixmap (heb hem dus als midi device etc ingesteld) waardoor ik dus een interfaceje heb in cubase en dus "softsynth-achtig" parameters van de juno kan aansturen in cubase.

Máár dit wil ik niet met de muis doen; maar met draaiknopjes op mijn midi controller. Wat ik dus wil doen in principe, is dat de controls -op de "interface" van de juno - in cubase- aansturen met mn midicontroller.

Als ik je goed begrijp moet dát dus ook met "generic remote" kunnen ?

Ik heb eenzelfde soort vraag, maar misschien iets anders van opzet. Ik denk echter dat het antwoord ook verhelderend kan zijn voor Franz K. (als iemand er antwoord op kan geven! :) )

Situatieschets:

In Cubase SX3 heb ik een sequence staan die mijn Vermona PerFourmer synthesizer aanstuurt. Niets bijzonders. Wat ik nu graag wil is het volgende:

De Per4mer heeft 3 verschillende modi: poly, duo en monophoon.
Deze zijn aan te sturen via midi op het midi base kanaal van de synth en worden bestuurd met CC 20. De waarden voor de modi zijn 0, 1 en 2.

Ik zou graag met behulp van mijn Doepfer Pocket Control in een automation track "live" aangeven wanneer er welke modus gekozen moet worden op de PerFourmer, terwijl de midi sequence loopt.

Hiervoor moet ik eerst de Pocket Control in Cubase aangeven in de Device Manager als generic remote en de juiste faderknob linken aan de juiste functie. Nu heb ik dit al eerder gedaan voor bijv. een VST effect plugin die op een audiotrack staat. Ik kies de VST mixer in de Device Manager bij de juiste controller en ik kan zonder problemen de parameters live wegschrijven in de automation track. De setup lijkt me dus in orde.

Echter wanneer ik dus nu live de parameter veranderingen voor CC 20 wil wegschrijven in de (daarvoor aangemaakte automation track), vind ik in de Device manager niet de juiste functie waar ik de controller aan kan koppelen. Ik ga ervanuit dat ik de Midi Mixer moet hebben, maar daar zie ik dus niet de individuele CC, alleen bijv. Send, Insert, Send1, Send1 enable, etc.

Nu heb ik ook al geprobeerd om bijv. de Midi Control plugin van Cubase zelf te gebruiken als insert en als send, maar ook dan zie ik niet de juiste functie terug in de Device Manager om de Pocket control aan te koppelen.

Ik ben ervan overtuigd dat ik iets over het hoofd zie of iets verkeerd doe, want het lijkt me dat dit moet kunnen in Cubase. Ik heb de manual vrij uitvoerig zitten bestuderen, maar ik kan niets vinden over dit specifieke verhaal. Overigens werkt de midi op de Perfourmer prima, dus daar ligt het probleem zowiezo niet. De zoekfunctie op SF zelf leverde alleen dit resultaat op. Dus vandaar dat ik deze thread maar eens revive om te zien of iemand op dit verhaal antwoord kan geven. Zoals gezegd, denk ik dat dit in de buurt komt van Franz K. bedoelt... Denk ik. Ik snapte zijn verhaal ook niet helemaal. :confused: (no offence, Franz :))

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Mocht mijn verhaal niet duidelijk zijn, mijn excuses, ik verhelder het graag, mocht dat nodig zijn.

Nevermind, ik ben erachter wat ik verkeerd doe. :D
Ik ga fijn met de list-editor verder!
:D

Laatst gewijzigd:
Ey Franz,

Toch maar weer de Juno aangesloten? ;)

Check even de Cubase settings, in de MIDI Filter settings of Sysex UITgevinkt staat, misschien dat dat t is...
Ik heb ook ooit een mixermap geprobeerd in Cubase, maar heb het nooit goed werkende gekregen...

Welke controller heb je eigenlijk?

Eindelijk weer leven in de brouwerij !

Nou check: mn mixermap functioneert prima, alleen ben ik er nogsteeds niet uitgekomen hoe ik die parameters daarin kan koppelen aan de draaipots van mn midi controller(alesis photon).

Opzich ja, maar ik heb mn controller sowieso aan de computer hangen en ik moet dus sowieso "via" de computer(cubase) die juno aansturen. Het is ook zo dat ik nu "feedback" heb op mn computer, en ook handmatig kan editten, vind ik wel zo handig eigenlijk. Daarbij weet ik niet of ik sysex strings in die photon in kan programmeren, betwijfel ik eigenlijk.

Origineel geplaatst door Franz.K.
Daarbij weet ik niet of ik sysex strings in die photon in kan programmeren, betwijfel ik eigenlijk.
...wat verstuurd een controller dan wel voor'n signalen? een controller is er toch voor om geprogrammeerd te worden?
het moet toch ook stand-alone kunnen werken zonder tussenkomst van een pc als het goed is... niet dan?

Doetie ook, cc's bijvoorbeeld kan ik vrij makkelijk toewijzen. Sysex volgens mij niet.
Maar goed, laat mn arme controller met rust, ben ook niet echt van plan hem uit mn pc te trekken(tenzij er echt geen optie is en ik persé mn juno met draaiknopjes moet besturen, en het ding tóch sysex lijkt te ondersteunen). Mijn vraag is, hoe kan ik parameters in een mixermap (of sysex los van de mixermap) via CUBASE aan (draai)knoppen van mn controller koppelen.

Maar goed, laat mn arme controller met rust, ben ook niet echt van plan hem uit mn pc te trekken
nee ok, ik snap nutuulk dat je wel wil blijven opnemen in cubase... logisch :)

Doetie ook, cc's bijvoorbeeld kan ik vrij makkelijk toewijzen. Sysex volgens mij niet.
een controller zou in principe elk midi signaal moeten kunnen verzenden...
een cubase mixermap kan het zelfs, niet alleen sysex of cc's maar zelfs prg changes, note on/off, pitchbend, mod etc,
om maar eens wat (onzinnigs) te noemen, allemaal mogelijk met de virtuele draaiknoppen, sliders, buttons etc...

Mijn vraag is, hoe kan ik parameters in een mixermap (of sysex los van de mixermap) via CUBASE aan (draai)knoppen van mn controller koppelen.
voor zover ik weet gaat dat niet aangezien de mixermap al de basis van alles is...
dus om dat op zijn beurt nog eens te slave-n...?! denk het niet eerlijk gezegd...

Laatst gewijzigd:
Een beetje onduidelijk ben ik wel misschien. De rol van de juno is dat ik de parameters op de juno aanstuur via een mixmap (heb hem dus als midi device etc ingesteld) waardoor ik dus een interfaceje heb in cubase en dus "softsynth-achtig" parameters van de juno kan aansturen in cubase.

Máár dit wil ik niet met de muis doen; maar met draaiknopjes op mijn midi controller. Wat ik dus wil doen in principe, is dat de controls -op de "interface" van de juno - in cubase- aansturen met mn midicontroller.

Als ik je goed begrijp moet dát dus ook met "generic remote" kunnen ?

ik heb hier ook wat uurtjes op kapotgeslagen, conclusie is dat dit niet kan. De methode die je moet gebruiken is die zoals MEESHA beschrijft (miditrack aanmaken). Belachelijk dat steinberg dit niet heeft gefixt in cubase 4 overigens.

Origineel geplaatst door nomore
ik heb hier ook wat uurtjes op kapotgeslagen, conclusie is dat dit niet kan. De methode die je moet gebruiken is die zoals MEESHA beschrijft (miditrack aanmaken). Belachelijk dat steinberg dit niet heeft gefixt in cubase 4 overigens.

natuurlijk kan dat wel. ik heb het hier gewoon draaien met mijn vsynth device map. Of ik het nu doe via de vst, of op de vsynth zelf (of via de gekoppelde controller) alles beweegt gewoon mee in de device map en wordt gewoon opgenomen in het project.

in cubase 4 kun je dit zelfs doen via instrument track maps.

Origineel geplaatst door quifster
natuurlijk kan dat wel. ik heb het hier gewoon draaien met mijn vsynth device map. Of ik het nu doe via de vst, of op de vsynth zelf (of via de gekoppelde controller) alles beweegt gewoon mee in de device map en wordt gewoon opgenomen in het project.

in cubase 4 kun je dit zelfs doen via instrument track maps.

maar stuurt de controller dan je device map aan? of gaat dit rechtstreeks de synth in (via een aparte midi track)?

Back