Hardwarematig zijn er twee generaties Nord Electro: Nord Electro en Nord Electro 2. Die verschillen op twee kleine details:
* versie "2" heeft een MIDI-knipperlampje
* versie "2" bevat een print op het metaal, waar de diverse clavinet-instellingen opstaan
Bovendien heb ik weleens gelezen op USA-forums, dat het moederbord van de oude Electro's (zeg maar versie "1") het nog weleens begaf. Clavia verving dat geloof ik kostenloos. Maar pin me daar niet op vast.
Verder is er hardwarematig geen verschil.
Softwarematig kun je grofweg spreken over drie generaties Nord Electro. Je kunt de software via MIDI (en niet via USB!!) installeren in je instrument. Ook in de oude NE versie (hardwaregeneratie "1") kan dus de nieuwe software (OS Vx.y) . Ik geloof wel, dat je niet ineens van V1.0 naar V2.1 en hoger kan; dat moet geloof ik via V2.0. Het is allemaal na te lezen via
www.clavia.se.
Verschillen tussen de softwares (uit mijn hoofd):
* geloof dat vanaf 2.0 verbeterde pick-up-settings bij de clavinet mogelijk zijn
* het orgelmodel is gaandeweg steeds verbeterd: adjustable key click
* ergens onderweg zijn er instelbare velocity curves mogelijk gemaakt
* ergens onderweg is de leslie-sim veranderd en vanaf V3.0 kun je de versnelling/vertraging van slow-fast en vice versa instellen (3 mogelijkheden, geloof ik)
* vanaf V2.3 of V3.0 (weet niet precies) is het mogelijk om nieuwere acoustische piano-samples in de NE te zetten. Dat betreft afgeleide samples van de Nord Stage-serie: een Steinway en een Yamaha C7. Let op: bij de verschillende OS-en V2.3 en V3.0 horen verschillende instrument-formats en verschillende hulpprogramma's ("Electro Tool") voor het uploaden van je samples in de NE. Je moet elk instrument dus opnieuw downloaden vanaf de website, maar dat is op zich eenvoudig te doen. Bij V2.x horen dus andere files dan bij V3.0.
De USB-poort is alleen bedoeld voor het inladen van andere samples op de 6 "piano"-plekken: acoustische piano's, Rhodes-samples, Wurly, clavinet en CP80. Het betreft dus alles behalve het toonwielorgel, want de B3 (of pietluttiger, de A100) is gemodelleerd. Het inladen van een nieuw OS en het (bulk-)dumpen of juist inladen van geprogrammeerde instellingen (!, dus niet de sampledata!) gaat allemaal via MIDI.
Noot: de Nord Stage Compact kun je (vanwege het NE-alike, dus niet gewogen klavier van 73 toetsen) zien als radicale nieuwe versie van de Nord Electro, maar wordt door Clavia tot een andere productlijn gerekend (Nord Stage-lijn, dus met meer orgels, multitimbraal, met subtractive synthesis, etc).
Datissutgeloofikwel.