10ms hoorbaar?

TraiZor

Ouwe rot
Als ik me vst's en echte synths mix, hebben me vst's een latency van 10ms. Is dit hoorbaar als allebei de partijen afgespeeld worden, zodat de drums bv nét iets te laat komen?
Of hebben echte synths ook wel iets van 10ms latency?

10 ms is volgens mij net niet bewust hoorbaar. Het kan zijn dat het de "feel" of de "groove" van de muziek iets verandert als je percussieve geluiden met een korte attach speelt. Maar dat kun je compenseren door de tracks in je sequencer iets te verschuiven. Bij geluiden met een wat tragere attack hoor je het verschil helemaal niet.

Vaak hebben synthesizers die je via midi aanstuurt ook een latency die tot enkele milliseconden op kan lopen. Vooral als je een lange midichain gebruikt.

ik weet het niet zeker
maar volgens mij begint het menselijk gehoor ongeveer bij 40ms wat waar te nemen

10 ms net hoorbaar

zit een beetje op de grens van de maximale resolutie van het oor
als je over resolutie mag spreken

bijvoorbeeld een impuls responsie in een ruimte worden de pulsjes die in een kortere tijd dan 10 ms elkaar opvolgen ervaren als galm en bij meer dan 10 s als echo

Orgineel geplaatst door 4-Tek
Maar dat kun je compenseren door de tracks in je sequencer iets te verschuiven.

Kan dit in elke standaard hardware sequencer, of bestaat zo'n functie helemaal niet? Weet je misschien of dat met de RM1X kan? Ik bedoel dan dat bv. track1 10ms later begint als track2.

Cubase compenseert toch automatisch de latency?

Er staat automatisch een vinkje bij plugin delay compensation

niet op mijn versie van cubase (op mn atari1040 ;-)))) maar dat valt al bijna onder hardware sequencen ;-)

voor degenen die geinteresseerd zijn:
ik heb de test gedaan, en het is nét te horen. :[>
bij de drums is dat het geval. voor melodie lijnen heb ik het niet geprobeerd maar daar zal het wel meevallen, denk ik.

Orgineel geplaatst door matt second
bijvoorbeeld een impuls responsie in een ruimte worden de pulsjes die in een kortere tijd dan 10 ms elkaar opvolgen ervaren als galm en bij meer dan 10 s als echo
Meer als 10 s is zeker hoorbaar! ;)

Timing is cruciaal

Timing is cruciaal

Timing is verdomde belangrijk. Ondanks het feit dat je 10 ms misschien niet direct hoort, merkt iedereen het verschil tussen 'strakke' timing.. en minder strakke timing.

Het is niet voor niets dat mensen nog steeds zweren bij de MPC-60 in plaats van de MPC3000 of MPC2000XL.. die 60's schijnen een betere timing te hebben.

Natuurlijk kan dit psychologisch zijn.. maar ik denk dat er een kern van waarheid in zit.. en dat timing (ook verschillen beneden de 10ms) grote invloed heeft op de beleving van geluid/muziek.

Is ook een persoonlijke smaak.

Shuffle bijvoorbeeld op een 909 is voor de ene heilig en voor de andere enorm irritant.

Persoonlijk hou ik van strak.. Alle noten. Ik heb liever een goede melodie die de flow van een nummer bepaald en niet een shuffle op 16de hihats..

Misschien is het ook wel omdat ik het nog niet door heb. ;)

Re: Timing is cruciaal

Re: Timing is cruciaal

Orgineel geplaatst door CraZ
Timing is verdomde belangrijk. Ondanks het feit dat je 10 ms misschien niet direct hoort, merkt iedereen het verschil tussen 'strakke' timing.. en minder strakke timing.

Het is niet voor niets dat mensen nog steeds zweren bij de MPC-60 in plaats van de MPC3000 of MPC2000XL.. die 60's schijnen een betere timing te hebben.

Natuurlijk kan dit psychologisch zijn.. maar ik denk dat er een kern van waarheid in zit.. en dat timing (ook verschillen beneden de 10ms) grote invloed heeft op de beleving van geluid/muziek.
ze zeggen het ja maar er zit allemaal dezelfde chip in dus ik volgens mij moet geen verschil uitmaken los van het feit dat de 60 12bit is qua sample diepte opslag

4 ms is hetzelfde als de afstand tussen een speaker en een gitaarist op toneel en niet hoorbaar
10ms kan je net horen maar scheelt heel weinig

volgens mij zit et em wat de MPC betreft juist in het feit dat de sequencer een behoorlijk lage resolutie heeft qua timing...60ppq ofzo geloof ik.....de RM1x heeft bv 480ppq...

Olaf

na 30 ms is het zeker hoorbaar....10ms kan in een sync proces misschien hoorbaar zijn...maar bij dingen als effecten enzo begint "the funzone" volgens mij pas na 20/30 seconden...
ookwel bekend als het haas effect...

correct me if i'm wrong..

Audio latency

Audio latency

Naar aanleiding komt bij mij eigenlijk een andere vraag op.
Mijn audiokaart heeft natuurlijk ook een latency waarde binne de sequencer, wordt dit eigenlijk op een of andere manier gecompenseerd in je sequencer?
Dus als ik een midi track inspeel naast mijn eerder opgenomen audiotrack heb ik daar dan last van?
Want bij het inspelen luister je natuurlijk naar de audio track waar je mee mee speelt.
Stomme vraag waarschijnlijk.

Origineel geplaatst door Boost303
Bij percussietracks vind ik 6 msec al hoorbaar. Dit hoor je bijvoorbeeld als je met een hardware sequenser VSTi's en interne samples tegelijkertijd aanstuurt. De oplossing ligt in dit geval in het vertragen van de tracks die de interne samples aansturen. Kan volgens mij met bijna elke hardware seq

uit artikelen in de SOS is naar voren gekomen dat veel soundcards niet de *echte* latency aangeven...dat kan natuurlijk voor veel verwarring zorgen....als je denkt dat je met 6ms werkt en je in het echt met 15ms of meer lijkt te werken, terwijl iemand anders wel exact met 6ms werkt........ het artikel is volgens mij wel te vinden in de archives..

Origineel geplaatst door TraiZor
voor degenen die geinteresseerd zijn:
ik heb de test gedaan, en het is nét te horen. :[>
bij de drums is dat het geval. voor melodie lijnen heb ik het niet geprobeerd maar daar zal het wel meevallen, denk ik.

test? Welke test?

Back