Hoe gebruik jij je equaliser?

Re: Re: Hoe gebruik jij je equaliser?

Re: Re: Hoe gebruik jij je equaliser?

Origineel geplaatst door dione
Meestal met m'n handen...vanwege de plaatsing van m'n mengtafel en dus ook de eq's wordt het met voeten erg moeilijk...
daarnaast doen tenenkaasresten de doorverkoopwaarde op de tweedehandsmarkt ook geen goed ;)

ik heb alleen eq op m'n mixer, die gebruik ik voor het sounddesign van m'n bassdrum en als ik ooit eens een track maak voor de afmix :D

Je kan er ook filterachtige sweeps mee maken. Q omhoog en lekker heen en weer rossen met die freq.

Genoeg mensen die dus een (parametrische) eq als filter gebruiken. Bestaat er geen EQ met midi-aansturing? Zou ideaal voor deze mensen zijn! Kun je er nog mee tweaken ook!

Bestaat er geen EQ met midi-aansturing?
Je bedoelt zeker hardware.
Want software is allemaal wel te automate.

Re: Hoe gebruik jij je equaliser?

Re: Hoe gebruik jij je equaliser?

Minimaal, nooit meer dan 3 db heb ik als vuistregel. Tenzij ik het met oversturen combineer, hardcore, dan kunnen extreme instellingen heel veel effect geven.

Origineel geplaatst door Kraan
Genoeg mensen die dus een (parametrische) eq als filter gebruiken. Bestaat er geen EQ met midi-aansturing? Zou ideaal voor deze mensen zijn! Kun je er nog mee tweaken ook!

bestaat dit?

in pruttools zit een 1 bands eq......das dan toch gewoon een filter?

ik geloof dat er zat digitale eq zijn met midi...alesis schiet mij te binnen

maar of die alleen maar program change doen weet ik niet

Origineel geplaatst door Kraan
Met de nord modular kan dat. En sommige fx-processors hebben ook een EQ program, met een beetje geluk kun je daar ook een CC aan toewijzen. Sommige digitale EQ's hebben MIDI misschien dat het daar ook mee kan.

In Ableton live 6 kan ik mijn URS, Waves, SSL en TC eq's gewoon met mn drehbank besturen.
Volgens mij kan dit in elke Vst host.

Of er hardware bakken zijn die je kan besturen met midi weet ik niet.
Het is in iedergeval wel super handig.

Origineel geplaatst door Roel
bestaat dit?

Daking komt met een "plus" line die dit kan. Met een Euphonix, Tactile ... mengtafel gaat het ook.

het equalizen gedurende het afmixen is naar mijn persoonlijke mening essentieel om ieder geluid een helder plaatsje in de mix of het spectrum te geven. Het is het vaak het subtiele verschil tussen een flut-mix en een verzorgd klinkende mix. Ik doe hier vaak dagen lang over en vergt uiterste concentratie. Wat ook vaak beter werkt: niet equalizen door ongewenste gebieden te verzwakken maar net andersom te werken, nm gewenste gebieden versterken.

Wat ook vaak beter werkt: niet equalizen door ongewenste gebieden te verzwakken maar net andersom te werken, nm gewenste gebieden versterken.
Vaak is het dan een kwestie van beide. Alleen zijn er niet echt richtlijnen van wanneer je wat moet toepassen. Het blijft vnl een kwestie van smaak en trial and error.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Vaak is het dan een kwestie van beide. Alleen zijn er niet echt richtlijnen van wanneer je wat moet toepassen. Het blijft vnl een kwestie van smaak en trial and error.

Gebruik ook beide. Maar vaak wil je toch een snare in een bepaald gebied wat prominenter maken even als een bassdrum dat je die tik goed door de mix hoort. Dus in dat geval toch die gebieden een tik versterken. En vooral frequenties die niet bij het instrument frequentie gebied horen wegsnijden. Dus hoog af laag af filters.

En ook niet te voorzichtig zijn. Had vroeger zelf altijd zoiets van zo min mogelijk eq en vooral eerder verzwakken dan versterken. En als ik het deed heel weinig DB's Todat ik eens een prof bezig zag met mixen en flink met de eq aan de gang zag.

Het ligt ook aan de eq die je tot je beschikking hebt natuurlijk...meestal gebruik ik met digitale eq's niet veel boost in het mid-gedeelte,met de eq van de mixer (Ghost) wel....maar daarintegen gebruik ik met digitale eq's wel sneller boosts in het hoog,waar dat op de mixer weer minder klinkt...

Met name in combinatie met oversturen kan overdreven eq ook heel fijn werken...zaagtandje met lekkere mid-sweep is ook ondertussen standaard geworden....

Back