Emagic Unitor-8 / Midi Interface latency tweaking

nee hoor hans ..

a) er is wel degelijk verschil tussen usb en normaal serieel aansturen van midi interfaces .. althans bij de emagics .. ga maar de logic yahoo groepen doorspitten

b) buffering maakt zeker verschil !

Voor de rest weet ik niet wat de precieze ms verschillen zijn .. maar ik heb genoeg brakke midi shit gehoord in me leven van ppz die cubase met emagic spul aan de praat wilde krijgen ( ook eigen ervaringen van met en zonder buffering, usb/serieel)

En mij kan het geen reet intereseren of fuse er voor geschoold is .. zijn opmerkingen hier snijden gewoon hout .. 't web staat er vol mee ! En ik weet het uit persoonlijke ervaring ( heb niet voor niks een mpc + apple + logic + amt's)

Natuurlijk ben ik met deze reply weer een ongelofelijke lul... maar heb je met je scholing ook al een oplossing voor het tekort aan Midexen?

Origineel geplaatst door fuse
En in dit geval ben ik dus ook gewoon bewust lomp en bot omdat ik niet het idee heb dat men in het verleden heeft begrepen wat ik bedoelde te zeggen.

In dit geval? :stupid Als men in het verleden niet heeft begrepen wat jij wilde zeggen kan dat 2 redenen hebben, daar ben je je hopelijk bewust van? Ik denk dat juist precies dat lompe en botte het grondbeginsel van elke aanvaring is.

Ik stel gewoon voor dat er alleen nog maar ONTOPIC gepost wordt in deze thread en dat elk verwijs of getier (inclusief dat van mijzelf) wordt weggemodereerd.

Want het is wel gewoon een nuttig topic. Persoonlijk heb ik overigens een Edirol UM880 USB en helemaal geen problemen met timing....dus misschien is die oude troep wel gewoon toe aan vervanging! 8o)

(En ja ik ben me bewust dat het UM880 design is gebaseerd op een meer dan 20 jaar oud ontwerp van de Roland a880, voor iemand weer uit z'n vel springt).

Ben ik dan automatisch een karikatuur als ik de mensen waarschuw dat ze dit hetzelfde kan overkomen? Dan zou ik eerder zeggen dat je dit (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=71415 ) draadje maar eens door moet lezen om door te krijgen waarom mensen niet zo happig zijn om hun kennis te delen omdat ze al snel als arrogant worden afgeschilderd. En mensen zoals Acidfever zich zo opnaaien dat ze maar beter iid niet kunnen reageren.
Gedurende tijd heb ik hier allang geleerd dat je niet iedereen naar de zin kan maken. En ga ook geen moeite in steken zo tactisch mogelijk proberen te zijn want er is toch altijd wel iemand die het toch oppakt zoals het niet bedoeld is. En in dit geval ben ik dus ook gewoon bewust lomp en bot omdat ik niet het idee heb dat men in het verleden heeft begrepen wat ik bedoelde te zeggen. En dan zul je het gewoon op een andere manier moeten proberen.

en je hebt niet in de gaten dat je huidige strategie wel heeel erg vaak op weerstand stuit?
wat steeds weer ter sprake komt is dat je je oneliners gewoon eens moet beargumenteren
als er iemand vraagt naar een onderbouwing geef jij niet thuis. iig bij je laatste 123654615243 posts niet
in plaats daarvan ga je lopen roepen dat mensen domme rukkers zijn als ze niet gewoon naar je luisteren

ik vind t een fantastische strategie, maar niet als je doel is om iets over te brengen aan andere mensen

Origineel geplaatst door Hanz
Hahaha, gast, wat zet jij jezelf ongelofelijk te kakken... :mega:
Dan zal ik toch heel wat moeite moeten doen om jouw te kunnen overtreffen.

Wanneer was je van plan te komen met een onderbouwd verhaal wat er mis is met de objectieve metingen?
Wou je beweren dat jouw metingen objectief zijn? Dan had je op z'n minst een andere midi interface als referentie moeten gebruiken om aan te tonen of er nog andere factoren van belang zijn voor je meetresultaten. En hem ook nog eens via de seriele aansluiting moeten testen.
Wou jij beweren dat de tabel val miditest metingen waarin staat dat een midex het beter doet dan een unitor een verzinsel is? Wou jij beweren dat miditest LTB ondersteunt qua metingen? Wou jij beweren dat ik lieg over mijn eigen praktische opstelling waarbij ik unitor en midex naast elkaar gebruikt heb?

Dat jij je latency van je unitor gehalveerd heb is leuk, maar je uitgangspunt is niet goed en dan zij alle conclusies die je trekt gefundeerd op drijfzand.

Origineel geplaatst door MadR
nee hoor hans ..

a) er is wel degelijk verschil tussen usb en normaal serieel aansturen van midi interfaces .. althans bij de emagics .. ga maar de logic yahoo groepen doorspitten

Dat klopt. Het tegendeel wordt nergens in mijn post beweerd.
Overigens is het wel zo dat de ontwerper van de Emagic interfaces, Michael Haydn, in de Yahoo group waar jij het over hebt, *uitdrukkelijk* heeft gepost dat naar zijn mening de USB aansluiting de beste resultaten qua performance en timing oplevert.
Had je mijn post inhoudelijk gelezen, dan had je gezien dat ik geen tests heb uitgevoerd met seriele kabel.
Wat ik heb getest is een situatie mét en zónder een driver setting tweak en en mét en zónder een specifieke instelling in Cubase. Wat je ziet in de resultaten is het verschil dat dit oplevert in performance.

b) buffering maakt zeker verschil !

In mijn posts heb ik het onderwerp buffering niet eens besproken. Dat is een interne driver/hardware kwestie van de MIDI interface die hier niet aan de orde is gekomen. Het lijkt me verstandig om on-topic te blijven, tenzij je zinvolle informatie hebt w.b.t. het instellen van buffers op midi interfaces en hoe dit de performance kan beinvloeden.

Voor de rest weet ik niet wat de precieze ms verschillen zijn

Maar ik wel. Want ik heb het objectief gemeten. De resultaten spreken voor zich. :)
Overigens hoef ik Fuse toch niet het verschil tussen objectief en subjectief uit te leggen?

Even voor de noobs onder ons die ook zonder de materie diep in te duiken snel en effectief al hun midi-poorten en de bijbehorende latency willen testen. ga naar www.earthvegaconnection.com. Aldaar vindt je de miditest.

Met deze applicatie kun je dus al je poorten testen waarbij enorme verschillen naar voren komen. Zo is er niet alleen een verschil in latency op een apparaat met verschillende poorten maar blijken de midi-poorten die bijvoorbeeld op audio-interfaces zitten soms weer sneller dan specieke midi-patchbaykasten en andarsom. Het kan dus zo maar zijn dat je midi-poort op je cheasp-ass audiokaart sneller is dan een dedicated patchbay.

Mij heeft het in ieder geval aangezet tot het veranderen van mijn aansluitingen, de masterkeyboard is nu aangesloten op een andere poort dus.

my 2cents

bron: SOS november 2006

En mij kan het geen reet intereseren of fuse er voor geschoold is .. zijn opmerkingen hier snijden gewoon hout .. 't web staat er vol mee ! En ik weet het uit persoonlijke ervaring ( heb niet voor niks een mpc + apple + logic + amt's)

Precies. Want hoe fokking annoying is het als je een lekker nummer aan het opnemen bent en je af en toe glitches hoort van midi timing van nootjes die net even blijven hangen. Niet omdat je toevallig het met je bezopen kop hebt ingespeeld maar omdat die fokking midi niet strak is.
Daar gaat het om.

Ehm, Objectief / subjectief heeft helemaal NIETS te maken met een andere interface als referentie nemen.

Bovendien waarom zou hanz zoiets MOETEN?

Hij heeft gewoon een thread gestart die informatief is bedoeld. Iets wat jij met al je betogen wil bereiken. Nu doet iemand het en kom je toch bijdehand doen en de manier waarop etc afzeiken omdat het toevallig om hanz gaat.

Je bent schuldig aan de zaken die je zelf zo hard hebt veroordeeld in het verleden. Je blijft reacties krijgen omdat mensen nu eenmaal niet blind of debiel zijn. Er zijn nu al verscheidene pogingen gedaan om uit te leggen dat het helemaal niets met een strijd oid te maken heeft. Maar je blijft je eigen verhaal lezen en doorbashen.

Dan roep je dit toch op jezelf aan?

Overigens nog oven over objectief vs subjectief. Jouw eerste reactie is al zo subjectief als het maar kan:

Fuse
Dat noem ik nou op de foute onderdelen bezuinigen. Maar goed, als je prutsen leuk vind.

Wou jij beweren dat de tabel val miditest metingen waarin staat dat een midex het beter doet dan een unitor een verzinsel is?

Nee, dat schreef ik reeds in het begin van deze topic. Maar ten overvloede, deze thread is niet geschreven als Unitor vs. Midex verhaal, ondanks dat jij dit er ontzettend graag van wil maken. Het gaat hier om het verbeteren van Unitor performance. Inmiddels heb je nog altijd niets zinvols daaraan bij weten te dragen.

Wou jij beweren dat miditest LTB ondersteunt qua metingen?

Neen. En exact hoe maakt dat uit voor de MIDI performance van een Emagic interface onder Cubase?

Wou jij beweren dat ik lieg over mijn eigen praktische opstelling waarbij ik unitor en midex naast elkaar gebruikt heb?

Het zal niet de eerste keer zijn dat je 'feiten' uit je dikke duim zuigt of compleet verkeerd interpreteert.
Zie: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=26120

Ik moet ook lachen om je 'scholing' als je jezelf keer op keer in je eigen voet schiet als het komt op inhoudelijk argumenteren. Kom maar met je meetresultaten, als je daarmee denkt dat je zinvol kan bijdragen aan het optimaliseren van Unitor performance. Want daar gaat het hier om.

Laatst gewijzigd:
hans ik heb alleen je eerste en laatste alinea gelezen ! ;) En wat Micheal Hayden schrijft geld dat ook voor pc's ?

En je hebt alleen cijfers over 1 setup met wat tweaks ! zolang je het niet vergelijkt zegt het alleen iets over die setup ..

Voor de rest vind ik het tof dat je mensen helpt die een zelfde setup als jij hebben maar ik vind dat fuse ook nuttige dingen zegt door buffering niet te verwaarlozen en gewoon een midi interface + seq pakket te kiezen die ook gebruik maakt van de buffering ..

En ik vind het wel suf dat je zegt dat fuse zich te kakken zet .. over niet onderbouwen gesproken ( heeft de verkiezingskoorts je te pakken ?)

ik vind dat fuse ook nuttige dingen zegt door buffering niet te verwaarlozen

Dat klinkt belangrijk, maar hoe doe je dat dan in concreto? Waar zit die instelling in Cubase of in je driver?
En wat zou ik dan aan kunnen passen om performance te verbeteren? Dat lees ik hier nergens, jammer hoor!
Dat is namelijk wat er bedoeld wordt met: inhoudelijk, onderbouwd reageren.

Dat jij je latency van je unitor gehalveerd heb is leuk, maar je uitgangspunt is niet goed en dan zij alle conclusies die je trekt gefundeerd op drijfzand.
Het is immers zo dat zonder speciale buffering zoals de Unitor/AMT met logic of Midex met Cubase een midi interface voor een pre-emptive multitasking OS nooit een een (binnen de grenzen van de midi specificaties) 100% strakke midi te realiseren valt.
Dus je sequencer stuurt dan vantevoren de midi informatie naar de interface waar een microprocessor dit buffert en precies uitstuurt wanneer dit nodig is. Hier is dus software en hardware ondersteuning voor nodig.
Cubase ism een unitor ondersteunt dit niet dus hoeveel je ook tweakt zul je never nooit in de buurt komen van wat een midex met cubase kan. En dan heb je het over micro seconden en niet milli seconden. (even een korte resume van wat ik in het verleden hebt verteld omdat mensen hier dus te lui zijn om het op te zoeken, verrekte verrekte)

@Hanz

Ergo, prutser. :W

Origineel geplaatst door Hanz
Dat klinkt belangrijk, maar hoe doe je dat dan in concreto? Waar zit die instelling in Cubase of in je driver?
En wat zou ik dan aan kunnen passen om performance te verbeteren? Dat lees ik hier nergens, jammer hoor!
Dat is namelijk wat er bedoeld wordt met: inhoudelijk, onderbouwd reageren.

Buffering gaat niet werken zonder een seq die het juiste protocol daarvoor ondersteunt ( maar dat wist je al) .. daarnaast zit er volgens mij vanaf logic 6 geen amt vinkje meer .. logic detecteert het zelf als het goed is

Voor de rest vind ik dat fuse prima inhoudelijk reageert .. als je lagere midi latency wil kan je ook overwegen een bijbehorende midiinterface aan te schaffen ( ipv 2 niet echt op elkaar afstelde producten te gebruiken zoals een amt8 met cubase of een midex met logic) .. of een atari of een mpc

das gewoon inhoudelijk reageren ..
( en fuse je laat je weer uit de tent lokken .. laat ze maar zoeken op amt of dat midex verhaal in de SF database .. 't staat er vol mee !)

Voor de rest vind ik dat fuse prima inhoudelijk reageert .. als je lagere midi latency wil kan je ook overwegen een bijbehorende midiinterface aan te schaffen
Maar die is nergens meer te koop! Je moet dus gewoon roeien met de riemen die je hebt, en als dat geen Midex is kan er geklaagd worden over prutsen zoveel als je wilt, dat ding is er gewoon niet. Het is net zo inhoudelijk als reageren op het feit dat iemand een vingertop mist dat hij maar even z'n hand moet amputeren en een andere eraan moet zetten, ondanks dat er totaal geen donorledematen zijn.

Wat dat betreft absoluut geen prutswerk; je zorgt er gewoon voor dat je optimaal kan gebruik maken van de gegeven middelen. Daar een heel groot percentage van dit forum dat zal moeten doen omdat ze geen Midex in de gearlist hebben staan is dit een prima informatief topic, en om het af te doen als prutswerk is kortzichtigheid. Praten over chips en OSen heeft allemaal geen zin, want daar los je het niet mee op. Onderzoek doen naar hoe je toch zo'n ding al beter kan gebruiken dan gewoon uit de doos, dat wel.

En als het protocol nu universeel was gemaakt, hadden we geen discussie gehad.
Fuck die bedrijven, ableton kan nu niks ondersteunen omdat de rechten van de 2 protocollen bij emagic en steinberg liggen.

$

Ben ik hier lekker tevreden met mijn AMT-8 die gewoon strak loopt (na wa klooien ;))

wat ik wel vind na het lezen van deze Thread, is dat Fuse met een paar interessante (maar ongefundeerde) beweringen komt op de eerste pagina die me zin gaven deze thread na te lezen (kwestie van bij te leren)
anderen handen blijkbaar ook interesse hier in..
spijtig genoeg buiten dat laatste verhaal hier over pre-emptitive multitasking niet veel verhelderend gelezen.

mischien een zekering vervangen? :D

soit, vraag me af wat fuse zijn mening is over TURBO-MIDI van elektron :geslaagd:

Origineel geplaatst door Yoozer
Maar die is nergens meer te koop! Je moet dus gewoon roeien met de riemen die je hebt, en als dat geen Midex is kan er geklaagd worden over prutsen zoveel als je wilt, dat ding is er gewoon niet. Het is net zo inhoudelijk als reageren op het feit dat iemand een vingertop mist dat hij maar even z'n hand moet amputeren en een andere eraan moet zetten, ondanks dat er totaal geen donorledematen zijn.

Wat dat betreft absoluut geen prutswerk; je zorgt er gewoon voor dat je optimaal kan gebruik maken van de gegeven middelen. Daar een heel groot percentage van dit forum dat zal moeten doen omdat ze geen Midex in de gearlist hebben staan is dit een prima informatief topic, en om het af te doen als prutswerk is kortzichtigheid. Praten over chips en OSen heeft allemaal geen zin, want daar los je het niet mee op. Onderzoek doen naar hoe je toch zo'n ding al beter kan gebruiken dan gewoon uit de doos, dat wel.

kom kom .. hoe wil je de gemiddelde reactie op SF dan noemen ? Daarnaast is het misschien voor jou niet interesant hoe midi in je os wordt behandelt maar dat betrekent nog niet dat de rest van de mensen hier dat ook vinden .. zoals ik bijv !

voor de rest zijn ze nog best te vinden .. niet nieuw maar ze zijn te koop ! dus aub geen onzin verkopen !

http://search.ebay.nl/search/search.dll?from=R40&satitle=midex
http://www.advertentiezoeker.nl/?z=...de=&afstand=&soort=&minprijs=&maxprijs=&exp=0

30 seconden zoeken en voila !

en dat de standaard niet vrij is gegeven vind ik ook kut maarja zo is het nu eenmaal oip het moment ..

Lekker weer dat een thread die zo hoopvol begon uitmond in een toch ietwat verhitte discussie.

Ondanks dat ik én geen Midex én geen Unitor of AMT-8 heb

Wat ik even niet snap hier is dat Hanz aangevallen wordt omdat hij aangeeft dat het met een paar tweaks mogelijk is om de latency van een AMT/Unitor-8 met een redelijke hoeveelheid omlaag te halen. Dat een Midex in sommige opzichten beter is, is heel leuk en fijn allemaal, maar niet iedereen heeft een Midex en je kan niet van iedereen verwachten dat ie een Midex heeft, ondanks dat jij vindt dat ie beter is dan de AMT/Unitor-8. Je kan natuurlijk wel aangeven dat je de Midex beter vindt, en aangeven waarom. Maar om dan gelijk iedereen met een AMT/Unitor-8 uit te maken voor prutser lijkt me een tikkeltje overdreven.

Daarbij zal een Midex misschien icm met Cubase superieur zijn, daar oordeel ik verder niet over, maar met andere sequencingpakketten hoeft dat niet per sé het geval te zijn (aangezien die geen gebruik maken van de speciale communicatieprotocollen tussen de Midex en Cubase). Ook voor die mensen kan dit een zinvolle tip zijn, en hoeft een Midex dus niet altijd uitkomst te bieden.
Sla ik hier de plank mis, dan hoor ik het graag.

@ Fuse:
Ik denk dat men, mijzelf incluis, best iets van je wil aannemen, maar probeer dan je meningen / bevindingen ook te onderbouwen met andere argumenten als: 'kijk naar wat ik of anderen in het verleden heb(ben) gezegd'. Ik kan namelijk niet precies alles wat jij of een ander gepost hebt onthouden, en om nu bij iedere post die gemaakt wordt uit te gaan zoeken of iemand daar al eens iets over gezegd heeft, dat is ook een beetje veel werk denk je ook niet? Misschien is een korte toelichting af en toe wel eens op zn plaats, dan snappen 'wij prutsers' het allemaal ook wat beter.

kom kom .. hoe wil je de gemiddelde reactie op SF dan noemen ? Daarnaast is het misschien voor jou niet interesant hoe midi in je os wordt behandelt maar dat betrekent nog niet dat de rest van de mensen hier dat ook vinden .. zoals ik bijv !
Ik zeg ook niet dat het niet interessant is, ik zeg alleen dat het de situatie niet oplost :).

voor de rest zijn ze nog best te vinden .. niet nieuw maar ze zijn te koop ! dus aub geen onzin verkopen !

http://search.ebay.nl/search/search.dll?from=R40&satitle=midex
http://www.advertentiezoeker.nl/?z=...de=&afstand=&soort=&minprijs=&maxprijs=&exp=0

30 seconden zoeken en voila !
Op die fiets. Naja, dan is een Minimoog ook nog gewoon te koop, ondanks dat 'ie niet meer nieuw gemaakt wordt, je hoeft immers maar 30 seconden te zoeken om er een te vinden :).

Alleen is het in de kwestie van de Midex zo dat als iemand 'm heeft, iemand anders 'm niet meer heeft, wat dus betekent dat het aantal Cubase-gebruikers dat geen prutser is net zo groot is als het aantal Midexen dat er zijn. Nou, maar goed voor Steinberg dat dat niet zo is :D.

Back