Emagic Unitor-8 / Midi Interface latency tweaking

Origineel geplaatst door bronswerk
Voor mezelf heb ik allang geleden besloten dat je het beste de interface kan nemen die goed bij je software aansluit en daarvoor ontworpen is, dus in ieder geval Cubase met Midex3/8 en Logic met Unitor/AMT8.

Natuurlijk, dat ben ik helemaal met je eens. :)
Het enige wat erg jammer is, is dat Steinberg ooit in officiele press releases heeft laten weten, het AMT-mechanisme van Emagic ook in Cubase SX (2, geloof ik) te gaan ondersteunen. Zie: http://www.harmony-central.com/Newp/MusikMesse98/Steinberg/AMT-Unitor8.html

Op dat moment maakte deze aankondiging de Unitor tot de meest luxe en uitgebreide kandidaat, en een verstandige keuze voor veel mensen (dachten ze toen...). Helaas heeft Steinberg gewoon hier een boel klanten vrij hard genaaid; volgens Haydn hebben ze de protocol-informatie keurig ontvangen maar er nooit iets mee gedaan.
Genoeg mensen die om deze reden nog maar braaf verder werken met hun ooit zo duur aangeschafte interface, die dan helaas niet zo strak is als andere opties. Want laten we wel wezen, het blijft gaan om relatief kleine afwijkingen.

In hetzelfde kader is dit wel iets waar ik me zorgen om maak. Want ik zou met alle liefde op den duur overstappen.
Maar het zou me niets verbazen, gezien de aangehaalde berichten op Cubase.net dat de Midex inmiddels een even 'dode' interface is als de Emagic doosjes. En dat zou betekenen dat er op het windows platform over enige tijd geen enkele mogelijkheid meer is om ècht strakke midi timing te krijgen. MIDI is dood, in ieder geval vanuit commercieel oogpunt... ;{

Origineel geplaatst door Catalunya
Ik merk pas bij 30 of meer sporen dat hij gaat haperen. Kleine latency zijn niet goed hoorbaar, maar zullen er zijn.

En kijk je dan naar MIDI of naar Audio? Het is inderdaad zo dat, afhankelijk van de persoon, je zulke kleine verschillen in latency niet meer zult 'horen', behalve in sommige specifieke situaties; drums zullen bijvoorbeeld gaan 'flammen' als de timing niet gelijk is terwijl er 2 events op hetzelfde moment zouden moeten afgaan (bassdrum/snare/hihat).

Latency is vrij goed zichtbaar te maken door het vergelijken van MIDI events en resulterende audio. Moet je er wel rekening mee houden dat je op die manier ook latency van je MIDI apparaat (synth, drumcomputer) meeneemt.
Jitter is veel minder goed zichtbaar te maken in een sequencer (het gaat om de variabele 'zweving' om een bar heen, bijvoorbeeld) maar wel weer erg goed te meten met zoiets als het genoemde programmaatje MIDItest.

Ik heb het idee dat muten van kanalen niet zorgt voor een strakkere timing. het lijkt erop dat hij de data wel binnen krijgt, alleen doet ie er niets mee. tenminste ik merk niet dat minder kanalen ook per definitie een strakkere timing betekent.

Dat klopt. Het muten van kanalen heeft alleen een betere MIDI timing tot gevolg als je MIDI interface een bottleneck zou zijn, d.w.z. de doorvoersnelheid van de MIDI interface is kleiner als de totale in- of uitgaande MIDI-stroom.
Het feit dat muten niet helpt, zegt dus dat je geen bottleneck hebt, maar dat de variaties in strakheid worden veroorzaakt door de componenten latency en jitter om deze latency heen. Beiden kunnen in je sequencer zitten, in je MIDI interface of in je hardware apparaten.

Latency en jitter in je MIDI interface kan je proberen te verminderen door het gebruik van een betere midi interface of betere driver, door het doorvoeren van driver-tweaks etc. Al naar gelang je budget.
Latency die vervolgens overblijft kan je aanpakken met het 'negatieve track delay' verhaal in Cubase, wat ik in het begin van de thread beschreef.

Origineel geplaatst door Hanz
MIDI is dood, in ieder geval vanuit commercieel oogpunt... ;{

Even voor de vuist weg doorredeneren... als midi dood is, dan zijn midi gerelateerde hardware zoals midi-interfaces en synths ook dood, van uit commercieel oogpunt gezien. Voor mijn gevoel lijkt die redenatie aardig te kloppen. Software en controllers met USB lijken de opvolgers te worden. De house van de jaren 80 en 90 qua (midi) hardware zijn voorbij. :( Nu is het audio en signaalbewerking wat de klok slaat.

De house van de jaren 80 en 90 qua (midi) hardware zijn voorbij.

Is dat een freudiaanse verspreking voor 'hausse' of heb je het nou echt over gabber en happy house? ;)

Serieus, je zou toch denken dat er gezien het aantal MIDI-apparaten en -liefhebbers (zie dit forum, ter indicatie) toch nog wel een markt zou moeten zijn voor een fatsoenlijk ondersteunde grote (!) MIDI-interface?
En dat puur uit aandacht voor de 'vintage'-markt, net zoals er nogsteeds MIDI-CV converters worden gemaakt?
Kom maar op, Kenton, met je mooie 8x8 interface! :D

Wat Fjoesz ook al zegt: strakker = strakker, daar doe je niets aan af.
Idd, daar doe je niets aan af. Maar strakker is een relatief begrip.

Het enige wat erg jammer is, is dat Steinberg ooit in officiele press releases heeft laten weten, het AMT-mechanisme van Emagic ook in Cubase SX (2, geloof ik) te gaan ondersteunen. Zie: http://www.harmony-central.com/Newp/MusikMesse98/Steinberg/AMT-Unitor8.html

Op dat moment maakte deze aankondiging de Unitor tot de meest luxe en uitgebreide kandidaat, en een verstandige keuze voor veel mensen (dachten ze toen...). Helaas heeft Steinberg gewoon hier een boel klanten vrij hard genaaid; volgens Haydn hebben ze de protocol-informatie keurig ontvangen maar er nooit iets mee gedaan.
Genoeg mensen die om deze reden nog maar braaf verder werken met hun ooit zo duur aangeschafte interface, die dan helaas niet zo strak is als andere opties. Want laten we wel wezen, het blijft gaan om relatief kleine afwijkingen.
Alleen is het punt dat je die relatief kleine afwijkingen wel kan horen. Dus zal alleen speciale hardware die intelligente buffering toepast ondersteund in software hierin het beste presteren.

In mijn geval lliep het syncen via midi clock van arps en fx units niet goed. En omdat Steiny idd hun belofte niet nakwam bleef er niets anders over dan voor de beste manier te gaan die deze problemen wel oplost. Het houdt dan ook in dat ik bijv Ableton niet los kan gebruiken omdat die optie alleen met Cubase werkt.
En Vista 32 werkt dan wel. Maar het zal altijd het probleem blijven hoelang je je computer hardware kan blijven gebruiken bij een OS upgrade. En als dan blijkt dat er qua midi interfacing geen hardware meer is die goede strakke timing kan bieden dan zullen progjes als miditest wel handig zijn om te kijken wat het beste alternatief is.

En wel leuk dat je dit allemaal hebt opgeduikelt met Google. En presenteert het zijnde een noviteit. Deze informatie is al redelijk lang hier bekend en om dit nog eens dunnetje over te doen vond ik aan het begin van deze draad al onnodig. Maar goed, je luistert niet en bent te eigenwijs om het van anderen aan te nemen en hebt mij zelfs beschuldigd dingen te verzinnen of te liegen. Blijkt nu gewoon dat dit totaal onnodig was.

Is dat een freudiaanse verspreking voor 'hausse' of heb je het nou echt over gabber en happy house? ;)
Argh, ja... dat gebeurt me nou steeds ... house/hausse. Nou ja, dank voor het corrigeren, tnx! :D

De house van de jaren 80 en 90 qua (midi) hardware zijn voorbij. :( Nu is het audio en signaalbewerking wat de klok slaat.

House is al lang dood, maar midi en hardware wordt nog steeds ten volste gebruikt.
Persoonlijk werk ik liever met hardware en midi, dan heb je niet van die sampleaccurate timingen, midi geeft ook een groove.
Zonder hardware midi klinkt alles zo plastisch strak statisch hoe je het wil noemen.

ff iets anders nog, begin 90 werd er over het midi 2 protocol gesproken, waar is dat gebleven?

Origineel geplaatst door fuse
En wel leuk dat je dit allemaal hebt opgeduikelt met Google. En presenteert het zijnde een noviteit. Deze informatie is al redelijk lang hier bekend en om dit nog eens dunnetje over te doen vond ik aan het begin van deze draad al onnodig. Maar goed, je luistert niet en bent te eigenwijs om het van anderen aan te nemen en hebt mij zelfs beschuldigd dingen te verzinnen of te liegen. Blijkt nu gewoon dat dit totaal onnodig was.

Bla bla bla...
Weer hele verwijzingen naar dingen die je ooit zou hebben gepost... en waar zijn je concrete resultaten? Nergens.
Ik heb het forum doorgeploegd naar al de 'wijsheid' die je op dit punt hebt ingebracht, en behalve tientallen keren (ja, je moet tenslotte toch die duizenden berichten èrgens aan besteden?) de verwijzing naar 'emagic slecht voor cubase' heb je bitter weinig toegevoegd.

Ja, èèn keertje dan. Je wetenschappelijke onderzoek, toch? Ik post het hier maar even volledig, dan kunnen we allemaal meegenieten:

Midi sync bagger
Hallo,

Even voor de duidelijkheid even een lijstje met 'meetwaardes' opgesomt tbv Midi synchronisatie. Dit dmv m'n k-station op ext sync te zetten en op het display te kijken welk bpm hij aangaf. In het geval van Bagger! schommelt de waarde +/- 5 punten. En bij OK veranderd hij niet, ook niet als je extra midi data erbij stuurt.

Cubase SX 1.05 -> AMT8 Bagger!
Cubase SX 1.05 -> Wavecenter Bagger!
Logic 5.5 -> AMT8 OK
Logic 5.5 -> Wavecenter Bagger!
Ableton Live 2 -> AMT8 Bagger!
Sonar 2 -> AMT8 Bagger!

Mijn conclusie is dan ook dat midi synchronisatie bij mij alleen werkt als ik Logic zou gebruiken. Maar ik wil liever met Cubase werken. En zou ik dus een Midex8 moeten kopen wil ik strakker/beter kunnen werken. En die midi poorten van de Wavecenter gewoon niet gebruiken (behalve als sync slave input)

Dat was alles. Moeten we dat 'onderzoek' nog even langs je eigen zorgvuldige wetenschappelijk maatstaven leggen?
Of valt je misschien al op wat hier nou niet compleet en subjectief aan is? En wellicht een pietsje verouderd?

Kortom, Fuse, verwijzen naar berichten die je in het verleden ooit zou hebben gepost, maar nimmer concreet worden - dat draagt echt niet bij aan je 'aura'.
En andere mensen bashen als ze proberen iets tot in detail uit te zoeken, dat al helemaal niet, misschien heb je dat al gemerkt.
Probeer gewoon volgende keer zelf eens inhoudelijk bij te dragen aan een thread? Misschien bevalt het je wel! :okdan:

Ik haak even in op Trash, ff off-topic.
Was gisteren bij een producer (nu commercials vroeger dikke hits),
ook hij werkt nu volledig digitaal in tegenstelling tot 10 jaar geleden.

Hij liet mij weten dat hij bij zijn vroegere analoge apparatuur noise gates gebruikte
om het vervelende verschijnsel "ruis" weg te drukken.

Nu zijn zijn mixen zo clean dat hij er ruis aan toevoegd omdat het anders te kil/perfect klinkt :confused:
Hoezo paradox?

Ik ga toch steeds meer en meer geloven in een computer systeem apart alleen voor muziek
die volledig stabiel draait voor midi en audio, geen ge-update en andere shit.
Eigenwijs blijven (met eigen ontdekte feiten) wordt beloond.

In diezelfde draad.

Origineel geplaatst door MadR
slotje ?

8o)

maar ik ken het probleem ...

Origineel geplaatst door Thaizer
Kan alleen uit ervaring spreken, maar SX met een Midex8 werkt prima.
Aan het begin had ik dus ook last van sync problemen, heb toen de pc getweaked en alle sync signalen de de synths produceren zoveel mogelijk uitgezet.
Alles loopt nu rete strak!!

Even nog een toevoeging aan m'n onderzoek resultaten.

Cubase SX 1.06 -> Midex8 OK!
Logic 5.5 -> Midex8 Bagger!
Cubase SX 1.05 -> M-audio Quattro Bagger!
Logic 5.5 -> M-audio Quattro Bagger!

(met dank aan Bamse voor het lenen van de midex8 )

Maw, wil je met SX een strakke midi krijgen dan MOET je een midex8 gebruiken.
Wil je met Logic 5.x PC een strakke midi krijgen dan MOET je een AMT/Unitor gebruiken.

Ik baal nu dus nog veel meer dan voorheen want ik zit nu dus met een AMT in m'n maag en dat terwijl Steinberg toendertijd had belooft dat ze daar ook ondersteuning zouden gegeven voor emagic midi controllers. Sterker nog, zou het me niets verbazen dat beide partijen elkaar lopen te fokken.

Oud (meer dan 3 jaar oud) maar nog steeds bij de tijd. Toen zat jij hier zelf ook al trouwens. En ik had daarvoor al een amt gekocht (omdat een motu midi express te duur was) en toen waren er nog geeneens midexen voor de PC. Totdat ik meer eigen ging stellen voor m'n setup.

Subjectief? Wellicht.
Wetenschappenlijk?
Heb ik niet beweerd.
Praktisch?
Yep.

En dus in plaats van weer te gaan lopen zeveren dat ik veel post maar niets concreets zeg zou je maar eens wat beter kunnen gaan lezen. En ik wordt een beetje moe dat je steeds maar weer diezelfde insinuaties op me loslaat. Ik zeg tenminste recht voor z'n raap dat ik je een prutser vindt.

In die draad hebben anderen hebben anderen het wel gelezen en mag ik hopen iets zinnigs opgestoken. En naar meer dan 3 jaar mag het wellicht wel weer eens een keer opgerakeld worden.

Nog even over het nut van deze info:

In ieder geval is het voor Ableton gebruikers, zoals ik, die geen "dedicated" midi interfaces kunnen krijgen die de juiste "timestamp" toevoegen, handig om te weten hoe de interfaces zo strak mogelijk kunnen lopen.

Ik hoop dus op meer testberichten!

En dus in plaats van weer te gaan lopen zeveren dat ik veel post maar niets concreets zeg zou je maar eens wat beter kunnen gaan lezen. En ik wordt een beetje moe dat je steeds maar weer diezelfde insinuaties op me loslaat. Ik zeg tenminste recht voor z'n raap dat ik je een prutser vindt.

In die draad hebben anderen hebben anderen het wel gelezen en mag ik hopen iets zinnigs opgestoken. En naar meer dan 3 jaar mag het wellicht wel weer eens een keer opgerakeld worden.

En daar komt de gebruikelijke bullshit "ik ben beter dan jij want..bladiebla".

WAT VOORSPELBAAR WEER!

Vooralsnog is de testdata van Hanz een stuk concreter dan wat jij dan ook ooit hebt gepost over die onderwerp. Ik heb even geen zin om al je 10K+ posts door te graven als je het niet erg vind.

Maar goed, het bekende clubje moet toch gelijk hebben dus ik stel voor dat we gewoon zeggen: "Je hebt gelijk Fuse, en je bent ook nog eens een stuk slimmer dan wij zijn." Als dat hetgeen is dat nodig is om deze berg stiereschijt te beeindigen en de thread weer zijn originele doelstelling te laten krijgen, BY ALL MEANS!

Kan dat niet (en als we het verleden mogen hanteren als maatstaaf voor het heden vrees ik het ergste) kan er net zo goed een slotje op.

:kont:

Origineel geplaatst door Acidfever
WAT VOORSPELBAAR WEER!

Dat wist ik al toen ik m'n eerste post in deze draad maakte. En krijg je weer van die discussies en reacties en gezeik en gedoe. Maar daar doe ik het niet voor.
Alleen maar om even op te merken dat je met cubase gewoon beter een midex kan gebruiken.

Origineel geplaatst door Catalunya
Alle Emagic gebruikers dus overstappen op Cakewalk/Sonar?
Dacht het niet. Hoewel Logic voor de pc alweer een oudje is inmiddels, voldoet het nog steeds prima voor mij. Natuurlijk zijn zaken als Rewire 2.0 en de nieuwe VST standaard buiten bereik, maar voor standaard midi en audio is het meer dan voldoende. En het environment is nog steeds een juweeltje. En in combinatie ment Unitor/AMT8 ook nog steeds :kont: strak.

heb de thread zitten door lezen .. en tja.. ik als redelijke midi leek ben toch door beide partijen wel overtuigd..
heb t idee dat beide partijen geen onzin zitten te verkopen en dat jullie misschien wel allebei gelijk hebben..
en t er ondertussen helemaal niet meer toe doet wie er wel of niet gelijk heeft, zolang je elkaar maar kan zwart maken..

en ja dat laatste ken ik maar al te goed, nadat ik zelf eens in t verleden een conflict met iemand had :)

@ Fuse en Hanz:

geef elkaar een hand en eindig de discussie want t draait toch nergens op uit :)

- EDIT -

lap text verwijderd.. als hanz gewoon eens op pbtjes reageert hoef ik geen dingen in public neer te kwakken..

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door trash
Neem een atari st met een midex, das nog strakker.
Maar dan heb je geen audio en de combinatie midi/audio vind ik toch wel belangrijk. :)

Maar dan heb je geen audio en de combinatie midi/audio vind ik toch wel belangrijk. :)

Nee dat heb je dan niet meer, maar dan neem je een sampler er bij :D

Ik typte het ook ff omdat het geneuzel gehalte erg hoog is in de thread :D

Back