Cakewalk Sonar 6 Vraagjes

Jarno

Ingeburgerd
Hey,

Ik ben inmiddels al flink lang bezig met het maken van muziek in Reason (daarvoor zelfs fasttracker II en andere modtrackers) en heb besloten sinds ik de enorme hoeveelheid softsynths heb gezien verder te gaan kijken dan alleen reason. Dit vooral omdat ik reason niet op hoef te geven; ik kan het gewoon naast een eventuele nieuwe setup gebruiken.

Nu zit ik naar de demo van Sonar 6 te kijken, en heb ik een combi opgezet bestaande uit één van de gratis softsynths van RGCAudio (van z3ta faam, toch?) met daaroverheen het dblue glitch effect. Via het synth-rack kan ik vervolgens verschillende parameters van de softsynth besturen via de controllers op mijn korg padkontrol en mijn korg k25.

Vraag 1 :)

Ik zou graag hetzelfde willen bereiken met glitch, zodat ik 'live' de diverse effecten kan triggeren, gewoon om er lekker mee te klooien. De midi-learn functie van glitch reageert echter niet op mijn control surface.

Omdat ik zag dat sonar gebruik maakt van het nieuwe ACT (of was het ACS). Binnen het control panel van ACT/ACS probeer ik dan vervolgens mijn knobs te assignen aan een parameter van het effect. Het effect wordt correct aangegeven, en daarbij worden netjes alle assignable knobs en toestanden getoond. Echter, de midi-learn functie schijnt niet veel te doen als ik probeer een knob te assignen, en de standaard configuratie doet ook helemaal niets op het glitch effect. Geen enkele knop of fader heeft controle over parameters binnen glitch. Hoe stel ik dit in?

Vraag 2 :)

Ik heb ook dingen gelezen over het instellen van glitch als vst-synth ipv een effect, hoe zou ik dat doen, en routeer ik het inkomende signaal de goede kant op?

Vraag 3 :)

Wat is de VST wrapper, hoe werkt hij, en waar is hij goed voor? (heb erover gelezen op dit forum)

Ik zal jullie eeuwig dankbaar zijn als jullie me kunnen helpen. Heb de documentatie van Sonar aardig doorgeploegd, maar ik weet niet overal de juiste terminologie van, dus dan is het soms best lastig tot goed resultaat te komen...

Thanks alvast voor de input!!

Vergeet ik nog vraag 4... Bij cubase was het volgens mij mogelijk om te quantizen tijdens het inspelen... Kan dit met Sonar 6 ook? En zo ja, hoe?

antwoord op vraag 3 (vst wrapper)
de oude wrapper wou nog weleens problemen geven
met de nieuwe heb ik nergens meer last van
alles loopt als een trein

Origineel geplaatst door Jarno
Vergeet ik nog vraag 4... Bij cubase was het volgens mij mogelijk om te quantizen tijdens het inspelen... Kan dit met Sonar 6 ook? En zo ja, hoe?
jazeker, op het midispoor een effect doen genaamd quantitize

Bedankt voor je antwoorden!!

Specifiek over vraag 3: Waarom is zo'n wrapper nodig, of wordt die wrapper automagisch toegepast om zo VST's te kunnen ondersteunen? Ik kreeg de indruk dat het een extra foefje was van Sonar om om te gaan met 'lastige' vst's.

Bedankt ook voor de tip over het 'quantizen', ga er vanavond meteen naar koekeloeren!

Bedankt voor je antwoorden!!

Specifiek over vraag 3: Waarom is zo'n wrapper nodig, of wordt die wrapper automagisch toegepast om zo VST's te kunnen ondersteunen? Ik kreeg de indruk dat het een extra foefje was van Sonar om om te gaan met 'lastige' vst's.

Bedankt ook voor de tip over het 'quantizen', ga er vanavond meteen naar koekeloeren!
2e, sonar is gebaseerd op DX
de wrapper was een wrapper van VST naar DX
tegenwoordig zit t gewoon ingebakken, niks met lastige VSTs te maken.

Quantizen tijdens het spelen (dus niet achteraf) kan ook in Sonar, die functie heet Step Recording.

Bedankt voor de feedback! Ik was gewend te werken met de sequencer van reason en met de sequencer van Cubase in (light)-versies die ik bij bijvoorbeeld nieuwe geluidskaarten kreeg... Maar dat is alweer een tijdje terug, dus de exacte werking ervan was bij mij alweer diep weggezakt.

Het vervelende is, dat wanneer je in de documentatie of op het web zoekt naar quantizing tijdens het inspelen, dan vind je in het geval van sonar veel informatie over het 'ontbreken' van deze functie... Wat dus niet zo blijkt te zijn, als ik jullie goed begrijp.

Dat midi effect dat je op het kanaal zet, doet die niets bij het opnemen van midi data, of werkt dat eventueel ook?

Back