moog multimoog mod & more

R-ond

Gepokt en gemazeld
overleden lid
http://http://www.physicsenterprises.andrews.edu/diy_archive/manuals/moog/micromoog/vcfmod.html

eigenlijk ister van elke moog wel wat vinden hierop de site
maar dat de multi en micro een cap missejn tov ander moogs en dus daarna beter klinken

Moog Micromoog/Multimoog DIY Modifications ------------------------------------------------------------------------------

VCF Modification
--------------------------------------------------------------------------------

Written by: Michael Caloroso --------------------------------------------------------------------------------

Micromoogs and Multimoogs have always been adequate for lead lines and noise FX, but they have a "fault" that restricts their ability to deliver bass timbres a'la the classic Minimoog bass. The VCF has a cap on the audio input that provides DC isolation, but it also forms a high pass filter; on the Micro/Multi, the cap is not large enough to allow low frequency components to pass through. This is evident when you observe the change of the pulse waveform on a scope, as you switch the VCO octave from 8' to 32'.

This "fault" is easily fixed. Just parallel C506 with a 100uf 50v electrolytic cap. Refer to the attached pics for the location of the cap on the main board; it is located smack in the middle (Micromoog and Multimoog use the same main board). Make sure you observe the polarity of the cap and that you have sufficient clearance. I tack-soldered it on the underside on the PC board and

This lowers the cutoff frequency of the composite high pass filter formed by the input cap and associated impedances, and thus results in better bass response. I compared the modified Micromoog to the Minimoog, and the Micro can easily compete (on a one oscillator level, of course).

heb dit ook al eerder gelezen echter nooit de behoefte gevoeld om deze "fout" te veranderen.
hoezo fout, hij klinkt gewoon als een multimoog behoort te klinken en da's gewoon goed , hoef geen minimoog filter in m'n multimoog !
gewoon half werk zo'n modificatie als je het mij vraagt:kimono:

vind dat je een instrument wel een beetje moet respecteren, het is geen modulaire synth en hij heeft gewoon een eigen geluid ( en beperkingen zoals ieder instrument) het is een modificatie die nogal ingrijpend is ( zoiets als een langere nek en andere elementen op je vintage collector telecaster zetten) en de vraag is of het wel bij het geheel past of een instrument eigenlijk vernaggelt.
misschien ben ik verwend, maar ik denk als je een minimooginstrument wilt, koop dan een minimoog, als je een multimoog mag "lenen", zorg er dan ook zo voor dat ook in de toekomst mensen nog op een multimoog kunnen spelen ( en niet op een of andere "doe het jezelf , ik pruts maar raak gemodificeerde plank")

kortom ik vind dat deze mod het karakter teveel veranderd !
( misschien als je zou kunnen kiezen met een onopzichtig schakelaartje aan de achterzijde, dat zou ik wel oke vinden, maar dat zal wel niet mogelijk zijn denk ik)
verder moet iedereen het natuurlijk zelf maar uitmaken wat die doet, just my two cents

ik heb het licht gezien! bedankt.

door jouw gloedvolle betoog heb ik besloten de mod ongedaan te laten maken. en ik heb de garage ook al gebeld, om het roetfilter van mijn auto af te laten halen. en de borstvergroting van mijn vrouw, waar we voor aan het sparen waren, gaat ook niet door.
dank!

Als het zo'n simpele mod is dan kun je vast wel met een schakelaartje tussen de een en de ander switchen. Als je dat echt wilt.

Nou, laat ik me dan - als MultiMoog eigenaar - me dan er ook maar 'ns tegenaan bemoeien. Ik moet zeggen dat ik het betoog over het niet plaatsen van de mod een tikje te puristisch vind. Je koopt een instrument omdat het jou aanspreekt, niet om de oorspronkelijke ontwerper te eren, o.i.d.

Ook heb ik niet het gevoel dat ik het instrument in "bruikleen" heb: het is van MIJ, totdat het mij behaagt het te verkopen, weg te geven of ritueel achter m'n schuurtje te verkolen. Als ik dus op enig moment een elkootje laat plaatsen als electronisch equivalent van een verdikte kont, dan moet ik dat toch helemaal lekker zelf weten. Ik mag 'm ook lekker paars spuiten als ik daar trek in heb.. Geez....:duivels:

Origineel geplaatst door Leo
ik heb het licht gezien! bedankt.

en de borstvergroting van mijn vrouw, waar we voor aan het sparen waren, gaat ook niet door.
dank!

kan je toch die multimoog aanschaffen !

Origineel geplaatst door Hans de Vries
het is van MIJ,

zegt m'n dochterje van twee ook steeds
zei al je moet zelf weten wat je doet, was alleen mijn mening, tevredenheid is ook een kunst

overigens bedankt voor alle reacties, fijn om eens een boom op te zetten met vrienden over de voors en tegens van modificaties.
hopelijk kom ik dan minder gemodificeerde stukjes huisvlijt tegen waar de en of andere zool met een boormachine 2 gaten bovenin een kast boort om twee pots in te schroeven zodat hij iets kan wat het ding eerst niet kon , waardoor het ding iets anders weer niet meer kan , wat eigenlijk heel normaal was voor het ding om te doen.

Origineel geplaatst door sunny pedaal
hopelijk kom ik dan minder gemodificeerde stukjes huisvlijt tegen waar de en of andere zool met een boormachine 2 gaten bovenin een kast boort om twee pots in te schroeven zodat hij iets kan wat het ding eerst niet kon , waardoor het ding iets anders weer niet meer kan , wat eigenlijk heel normaal was voor het ding om te doen.

dat is een andere discussie. mensen die met hun goed- of kwaadbedoelde ambities de boel verzieken kom je overal en op elk gebied tegen.
dat soort modificaties waarbij een apparaat wordt verziekt hoef ik ook niet, maar een elkootje erbij voor een lekkerder klinkend filter: graag.

uit puristische overwegingen gaat het geld bedoeld voor de borstvergroting op naar het in originele staat herstellen van de bil- en dijdelen van het vrouwtje, van voor de liposuctie. gelukkig kan het zonder chirurgische ingreep. de eerste 8 dozen diepvrieskroketten en hema tompoucen zijn al besteld. aan het werk!

;)

zegt m'n dochterje van twee ook steeds
zei al je moet zelf weten wat je doet, was alleen mijn mening, tevredenheid is ook een kunst
Sja, maar poneren van een uitgesproken mening met daar gelijk achteraan de kreet dat iedereen het voor zichzelf moet weten en just your 2 cents blah blah, waardoor je iedere reactie bij voorbaat dichttimmert, kijk, dat vind ik nou geen volwassen discussie..
overigens bedankt voor alle reacties, fijn om eens een boom op te zetten met vrienden over de voors en tegens van modificaties.
..ehh.. hoe bedoel je? Einde draad, over en sluiten maar weer?!?
Ik dacht niet dat DAT hier de issue was.. gewoon een simpel elkootje...

Sja, maar poneren van een uitgesproken mening met daar gelijk achteraan de kreet dat iedereen het voor zichzelf moet weten en just your 2 cents blah blah, waardoor je iedere reactie bij voorbaat dichttimmert, kijk, dat vind ik nou geen volwassen discussie..
dat was bedoelt als relativering,ik heb ook niet De waarheid in pacht.

..ehh.. hoe bedoel je? Einde draad, over en sluiten maar weer?!?
nee we zijn net pas goed op dreeft, kan wel wat hebben hoor

klopt maar wel een die de grondklank veranderd, da's toch wat anders dan een jackplug ipv de moogtriggerplug eropzetten.

het voorbeeld dat ik trouwens gaf is ook hier op synthforum verwelkomt , het ging hierbij om iemand die resonantieregeling op een korg dv800 zette, het idee op zich was goed, echter om hem terug te krijgen naar hoe hij orgineel klonk is echt wel wat meer werk, (nog afgezien van de riskante uitvoering en de gaten). ik vind dat er toch wat makkelijk gedaan wordt over modificeren, en zoals ik al zei enig respect voor het instrument zoals het is , ook naar de toekomst toe wanner ze steeds zeldzamer zullen worden , respecteer ik wel
het gaat me er echt niet om,om verder iemand voor het hoofd te stoten , noch om een redelijke discussie uit de weg te gaan
gr.sunny

klopt maar wel een die de grondklank veranderd, da's toch wat anders dan een jackplug ipv de moogtriggerplug eropzetten.
Weet je, in feite vind ik die laatste mod verder gaan dan de eerste. Je kunt die Moog ook op je mengtafel van wat extra bottom kunnen voorzien, ook dan verander je de klank. De S-trig vervangen door een jack... kweenie, zou Bob zich niet omdraaien in z'n graf!? :P ;)

Origineel geplaatst door mono-poly
Ik vond de micromoog toch wel lekkerder klinken na de modificatie.
Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

nieuwe avatar...van je geloof gevallen ...8D

maar mbt de mod schakelaartje ertussen klaar toch
bets ok bv een iets bredere sound en iets dunne switcable
leuke mod.
:engel:

Origineel geplaatst door Leo
dat is een andere discussie. mensen die met hun goed- of kwaadbedoelde ambities de boel verzieken kom je overal en op elk gebied tegen.
dat soort modificaties waarbij een apparaat wordt verziekt hoef ik ook niet, maar een elkootje erbij voor een lekkerder klinkend filter: graag.

uit puristische overwegingen gaat het geld bedoeld voor de borstvergroting op naar het in originele staat herstellen van de bil- en dijdelen van het vrouwtje, van voor de liposuctie. gelukkig kan het zonder chirurgische ingreep. de eerste 8 dozen diepvrieskroketten en hema tompoucen zijn al besteld. aan het werk!

;)

leo ik zeg maar 1 ding ; FOTOOOOS !
DIT VRAAG OM BEWIZEN / PIXIES
:D

EN IDD EEN NIET INGRIJPBARE VERANDERING WAARDOOR ANDERE FUNCTIE S NIET UITVALLEN ,..niks missss mee!

zowie zoo asje mod doe t dan netjes en bv switcable...en ast veel is ...zoals mn cr800 12 potties eruit gewoon een flate cable uit de doos ,..geen gaten boren
[hoewelmn cr8000 niet super moi design heeft hmhmhmhm:dubbel:
stark trek bak 1st generation

Sja,

volgesnmij wil hans gewoon twee gaten boren in t fronpaneel en daar de eindjes vd elkoo door heen doen .dan zie je tenminste dat ie "modded"is
mag gezien worden!:{

meeste mensen die {durfen} een mod. te doen werken lijkt me best netjes en liefst switchable

bv de dv800 die schreeuwt gewoon om een cv gate interface

of je moet octo hetten en 8 armen hebben

Origineel geplaatst door R-ond
[B

bv de dv800 die schreeuwt gewoon om een cv gate interface

[/B]

zou ik wel willen maar heb nog geen goede kit gevonden.
evenzo voor m'n crumar ds2
tips?

zou ik wel willen maar heb nog geen goede kit gevonden.
evenzo voor m'n crumar ds2
tips?

analogue solution
hebben die koop jij copyeer ik t schema
is bets xpensive en je krijg een tekingetje doe diet draadje daar en de andere daar en een aantal jack pluggen meer niet
ik denk ff zoeken op de diy files moet lukken
zijn zat korg 700 s met cv agtes interfaces / mods

doe dit twee keer voor de dv 80
wordt t een eg studio beest
audio in erop
:halleluja

bedankt voor de tip, ga eens kijken. audio in zit er al op ( via effectsend/return)
had nog een vraag, hoe zijn die vcf -din stekkers eigenlijk bedraad , zou er graag een gewone pedaal op willen aansluiten maar moet dan eerst even een verloopstekker solderen ?

ik kreeg een micromoog aangeboden en lijkt me een erg leuke synth en moest gelijk weers denken aan deze mod in ..updatje dus
mensen m gedaan xept mp

Back