Boss sp 505 of Roland sp 404

ElektracidZ

Ouwe rot
Hallo!

Ik ben op zoek naar een (phrase) sampler en heb na lang zoeken en vergelijken besloten dat ik 1 van deze 2 wil aanschaffen. Ik ben er alleen nog niet uit welke!

Mijn vraag is nu of iemand hier ervaring heeft met een van deze apparaten en liefst natuurlijk alle 2. Nog een vraag is of de 505 nu inmiddels wel een stepsequencer heeft via een softwareupdate of niet en of de 404 deze heeft?

Als iemand nog een linkje heeft naar een goede review van de 404, zou ik ook erg waarderen.

Voor mij de voor en nadelen van beide apparaten:

voordelen 505 - grafische weergave van de sample
- midi uit

nadelen - 8 noten polyfonie
- helaas geen stepsequencer!

voordelen 404 - werkt op batterijen
- 12 noten polyfonie
- meer effecten
nadelen - geen midi uit
- geen stepsequencer (zover ik weet)
- geen grafische weergave

De grafische weergave van de sample lijkt mij bijzonder handig bij het zetten van je begint/eindpunt van de sample en voor het maken van click/cuts (klikjes en tikjes).
Bij de sp 404 doe je dit net als bij de sp 202 (die ik hier thuis heb staan) door op gehoor 2 maal op een knop te drukken. Werkt net wat minder lekker en zeker minder precies.

Een groot voordeel van de 404 is natuurlijk dat ie net als de 202 en de 303 op batterijen werkt. Ik zit regelmatig lang in de trein en met een 404 op schoot kan je dan ook nog iets zinnigs doen! Ik deed dit laatst ook met mijn 202. Hardstikke leuk (ook de blikken van medereizigers om je heen!).

Alvast bedankt!

Danny

je kan bij de 404 ook fine-"searchen" (hoe noem je dit?) naar de punten waar je sample begint/eindigt. volgens mij echt op 0,01 sec. precies. maar eh het ontbreken van precisie bij samples snijden bij de 404 klopt dus niet.

OK, dus precies editten kan ook.
Kan je ook de bpm van samples aan elkaar syncen met de 404?

Inmiddels heb ik toch de 505 gekocht, toch ook wel vanwege grafische weergave.
Ik heb hem waarschijnlijk volgende week pas, dus mijn bevindingen kan ik nog niet
geven.

Voor mensen die deze thread eventueel (nog) lezen en info willen over de sp505.
Inmiddels heb ik de sp505 al een tijdje. Samplen met dit apparaat is erg makkelijk en werkt
lekker snel. Vooral het resamplen van bijvoorbeeld beats met de interne effecten
levert snel leuke resultaten op.

Ik had eerder al de sp202, waarmee je zowel op hoog als op (erg) lage geluidskwaliteit
kon samplen. De lofi sampling functie was ook een reden voor mij om de 505 aan te schaffen.

De max 8 noten polyfonie leek mij in eerste instantie weinig, maar nu ik hem heb denk ik dat ik dat vrijwel nooit haal. Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik veel op "lofi/mono" sample en stereosamples + effecten vreet noten, maar dat is makkelijk op te lossen door intern te resamplen.

Wat erg jammer is dat je geen (externe) sequences kan samplen, je zou denken dat dat niet
zoveel moeite en geld zou hebben gekost om dat er nog in te stoppen (evenals een stepsequencer).

De bpmsync funtie vind ik erg leuk werken. Ik had wat audio van jaren 50 commercials gesampled, samen met wat beats, bpm sync erover heen, resamplen en weer een nieuwe groove.

Een leuk apparaat waarmee je snel nieuwe ideeën uit kan werken.

Back