Welke synth moet ik kiezen?

Ensoniq

Ensoniq

Als je naar een hardware/vintage synth zoekt...

Ik ben de laatste tijd erg gecharmeert geraakt van de ensoniq SQ 80 (ESQ 1 is dezelfde sound engine geloof ik) Echt een waanzinnig ranzige bak die je voor 175 a 200 euro op de kop kunt tikken! Ook een stuk simpeler te editten dan bv een matrix of menig ander menu geeditte synth.8 stemmen 3 oscilatoren, tientalle golfvormen 4 envelopes, drumsounds. kortom je kan oneindig veel ermee veel meer dan bijv een juno of poly six oid en die zijn meteen een stuk duurder. (+/- 300?).

Naar mijn mening de beste budget beginnerssynth!

Korg X50/Triton, Roland Juno-D of Yamaha MM6

Korg X50/Triton, Roland Juno-D of Yamaha MM6

Ik heb ook even een kort vraagje: Ik speel in een rock/pop/disco coverband en heb een synth nodig voor naast mijn yamaha P70. Wat te doen: KORG X50/Triton, Roland Juno-D of Yamaha MM6 (of iets anders?). Ik heb alles getest behalve de Triton en mijn ervaring met de toetsen van de MM6 was het beste, maar qua geluiden ben ik er nog niet helemaal uit. De X50 is in ieder geval qua rondreizen weer het makkelijkst. NB: ik begrijp dat de triton (xtreme?) de beste aankoop zou zijn, maar ik sta vrij snel al in de westergasfabriek te spelen en 1200 Euro kan ik tot die tijd niet bij elkaar harken. Max. 800E wel. Iemand tips?

Re: Ensoniq

Re: Ensoniq

Origineel geplaatst door talkboxert
Als je naar een hardware/vintage synth zoekt...

Ik ben de laatste tijd erg gecharmeert geraakt van de ensoniq SQ 80 (ESQ 1 is dezelfde sound engine geloof ik) Echt een waanzinnig ranzige bak die je voor 175 a 200 euro op de kop kunt tikken! Ook een stuk simpeler te editten dan bv een matrix of menig ander menu geeditte synth.8 stemmen 3 oscilatoren, tientalle golfvormen 4 envelopes, drumsounds. kortom je kan oneindig veel ermee veel meer dan bijv een juno of poly six oid en die zijn meteen een stuk duurder. (+/- 300?).

Naar mijn mening de beste budget beginnerssynth!

kan ik helemaal beamen ook zoon synthje wat ik puur op specs kocht
en vbevalt me prime zelfs stuk minder ..dan de 200 grens betaald [dat terzijd e]

idd 3 osc [plekken ][wel digi opgewekt ] en een fiks aantal waves
as klank bron ,..en een cem analoog filters

en idd vrije structuur 3 lfo,s 4 env

matrix 6 bitt producten komen aardig in de buurt [biit is simpler sound aardig ]
maar de esq is erg relaxed om te editten ,..twee lange regel in de display onderverdeeld in 2 x 4 olekken met buiten de disply 10 dukknoppen erom geplaatst
je gat byna met twee hamnden editten ..haha
mooie klank wave syncen en moduleren alles mogelijk beetje microwave -dw 6/8000 idee
heb nog niet te veel eiegn sound gemaakt,
- maar de potentie zit er in en 8 voices = niet slecht

zo zie je maar dat jeniet voor een lekker poly synth 3a00 hoeftuite geven
sq 80 kan weer meer meer wavesis iets moeilijker op de 2nd hands markt [gelijk weg tegen meer prijs
er staat nu een esq te koopwie weet ik eeff niet was wel 200

iig elk eu daar aan uitgegeven is erg goed besteed

:okdan: ensoniq mooi spul had nog nooi wat gekocht van ensoniq ,..
nu dus al twee dingen ; net en asrx erbby
dus voor kleine 500 hebk 1 dikke fx /sampler en erg brede klinkend synth !
maar ; ensoniq =dood snap dat niet ; ze maak[ten] bets top spul

ben onder hand ook benieuuw d naar zoon vfx
ast goe is zijn ze mmee gegeaanin de nieuwere emu produscten ..
ik zeg de emu command stations ....lijken best op de asrx samplers ....!!!

Heej,
Ik ben nu al tijdje bezig met producen maar dan alleen digitaal met reason 3 en ableton live 6.
Om correct te kunnen werken heb ik tijdje terug dan ook een Novation ReMOTE 37SL gekocht om alles te "controlen".

Nu ik meer en meer producties maak en de kwaliteit altijd maar omhoog gaat (mede door er veel mee bezig te zijn) Ben ik ook aan het zoeken naar iets extra's , misschien een analoge synth ?

Ik zoek een synth die heel erg vete basslijnen kan makken die je vaak hoort in Drum and Bass.
Of kan dat ook in software vorm ?

Mij budget voor een synth is maximaal 1500€ (maar hoger mag ook:biertje: )

Het is dus vooral de bedoeling om dus erg donkere drum and bass ala hidden , limewax , dylan , ...

Bijvoorbaat dank :mega:

Motif XS of S90ES

Motif XS of S90ES

Ik zit een beetje te twijfelen welke kant ik op zal gaan; of een Motif XS (wel wat duur overigens) of een S90ES. Van laatste lees ik ook goede recenties en heb er al eens op gespeeld; fijn!

Ik heb nu een Roland JV30 en het wordt dan ook echt wel eens tijd voor iets nieuws. Een mooie (goede) pianoklank is voor mij de basis vereiste. Daarnaast wens ik authentieke geluiden (b.v. gitaar en blazers).

Oorspronkelijk was mijn keuze tussen Roland RD700sx, Fantom X8, S90ES of Motif XS. Het beperkt zich nu tot de laatste 2, omdat ik de RD700SX teveel "alleen" maar piano vindt en de Fantom X8 veel te ver gaat wat mij betreft.

Weet iemand wat een Motif XS écht voor heeft op de s90ES?

Origineel geplaatst door mra
Heej,
Ik ben nu al tijdje bezig met producen maar dan alleen digitaal met reason 3 en ableton live 6.
..
Ik zoek een synth die heel erg vete basslijnen kan makken die je vaak hoort in Drum and Bass.
Of kan dat ook in software vorm ?

Dat kan allemaal met Ableton en Reason.

Check voor full Reason DnB tracks
http://www.reasonstation.net

en dan de tracks van:
- Ogonek & Cooh
- Djjeph
- Kigami
- Rakoon
- Microlab

Er zijn bovendien talloze Reece achtige bassen te krijgen voor Reason in refill vorm (gratis en niet gratis).

Ik zit in een fase waarin ik over wil gaan van soft- naar hardware (ik heb alleen ervaring met de Microkorg) en ben op zoek naar een synth die het geluid kan maken wat lijkt op 't geluid uit videogames uit de jaren 80. Ik ben er helaas veels te laat achter gekomen dat er een Sidstation op de markt is gebracht maar nu niet meer wordt geproduceerd. Het alternatief wat ik kan vinden is de Droid-3, maar volgens mij zit daar ook weinig schot meer in. Er is ook een Midines, maar dat die kun je zo niet handmatig bedienen en van wat ik erover kan vinden werkt het alleen goed met Fruity Loops als je er echt iets productiefs mee wilt doen. Ik hoop dat een stel gekken 't initiatief neemt om een soort Sidstation te maken maar dan met de chip uit de NES of 't gestrande "greybox" project oppikt, maar tot die tijd zal ik toch wat anders moeten gebruiken. Ik ben ook de DIY sites tegengekomen, maar dat is echt niks voor mij. Qua prijs denk ik aan zo'n 400/600 €.
Wat zijn de aanbevelingen?

Origineel geplaatst door Phibes
Ik zit in een fase waarin ik over wil gaan van soft- naar hardware (ik heb alleen ervaring met de Microkorg) en ben op zoek naar een synth die het geluid kan maken wat lijkt op 't geluid uit videogames uit de jaren 80. Ik ben er helaas veels te laat achter gekomen dat er een Sidstation op de markt is gebracht maar nu niet meer wordt geproduceerd.

Hallo ik ben ook maar eens ingeschreven vanwege vraag kan meteen een snufje hardware kennis showen :P
Die oude videogames haalde hun karakteristieke geluid uit 8 bit D/A converters. Dus een digitaal signaal dat tot audio omgetoverd wordt onder erbarmelijke omstandigheden. 16 of 32 bit D/A in synths kan daar niet aan tippen (klinken te fris en netjes). Zoek die klank eerder in zo goedkoop mogelijke speelgoed rommel, alleen die hebben een keyboard om jankend mee ten onder te gaan. Misschien kun je de graal in een een combi van speelgoed gekoppeld aan profi apparatuur vinden?

Ok mijn vraag borduurt voort op een rauw geluid synth. Niet specifiek video game, maar wel bizar, schril dan wel intens dreigend.
Ik ben geen klavier virtuoos. Mijn band improviseert veel, geen song structuren maar gewoon rauwe industriele noise soundscapes. Tot nu toe heb ik me redelijk beholpen met een speciaal bagger speelgoed synth geselecteerd op de fabrieks valse noten en die output doorgekoppeld naar effect pedalen.

Ik speel graag staande met instrument om mijn nek dus synth mag maximaal 3-4 kilo wegen (ben geen hulk). 3 acoorden op keyboard is het minimum (64 toetsen is overbodig)

Dat apparaat heeft/had een aantal beperkingen. Wat ik nu wil is los gaan met een synth die rauw geluid kan geven, al spelend geluid modulaties toestaat (dus schuif of draaiknoppen ipv tiptoets programmeer en klooi met menus). Wat ik ook heel hard zoek is een toestaanslag expressie zoals de Yahama DX7, dat is essentieel om in een drone van drie tonen emotionele klank lading te geven.

Wat ik ook fijn zou vinden is dat eventuele gekweekte geluidsgolf vormen (sorrie ik ben niet zo thuis in synth jargon) opgeslagen kunnen worden en blijven ook als synth uit staat. (mag op usb stick of desnoods floppy)

De MicroKorg schijnt (helaas) erg doof te zijn met verschil tussen lichte en agressieve toetsaanlag. Ik hoop dat de Novation Xio Synth wat voor mij is, maar heb geen idee hoe die met toetsaanslag en mijn andere eisen is. (is wel lekker lichtgewicht).
Heeft iemand een zinvol advies?

Attachments

• kstation.jpg
    kstation.jpg
    32,9 KB · Bekeken: 115
Ik heb een CME UF5 master midi keyboard.

vandaag had iemand een catalogus boekje bij op het werk daarin zag ik staan dat je een synth module erin kan zetten.

http://www.cme-pro.com/products-list/product-asx.html

kent iemand dit, en wat zijn hem of haar ervaringen erover?

als ik orgel, piano geluiden erbij willen ect zou dit dan een mooie aanvulling zijn of zeggen jullie je kan beter je geld in je portomonee houden.

Met vriendelijke groet,

Bjorn Berkvens

Origineel geplaatst door djberjo
Ik heb een CME UF5 master midi keyboard.

vandaag had iemand een catalogus boekje bij op het werk daarin zag ik staan dat je een synth module erin kan zetten.

http://www.cme-pro.com/products-list/product-asx.html

kent iemand dit, en wat zijn hem of haar ervaringen erover?

als ik orgel, piano geluiden erbij willen ect zou dit dan een mooie aanvulling zijn of zeggen jullie je kan beter je geld in je portomonee houden.

Met vriendelijke groet,

Bjorn Berkvens

ik ken het product niet, maar als ik het na even vluchtig bekijken moet zeggen: het lijkt mij een kaart die vst instrumenten draait, iig die zijn vermeld... op zich wel een leuke uitbreiding, minimax is erg ok (polyfone minimoog kloon) en de orgel software klinkt ook goed, dus ik zou zeggen : interessant voor je inderdaad... plus je hebt een mic input voor de vocoder software( als je er geen muzikale toepassing voor weet altijd nog goed voor vele uurtjes plezier ) 369 dollar zou zo 325 euro moeten zijn .. ik denk een goede deal.. wat betreft piano geluiden... tja een vleugel zal je er niet snel uithalen, maar een wurlitzer of fender rhodes zou je moeten kunnen benaderen dacht ik toch..

in dat muziekblad stond 250 euro in belgie. Daar was alles duurder dan in nederland dus ik schat een 200 a 220 euro in nederland. Teminste vergeleken met de prijzen uit dat boekje en de gemiddelde prijs die ik tegen kom van andere producten.

Origineel geplaatst door djberjo
in dat muziekblad stond 250 euro in belgie. Daar was alles duurder dan in nederland dus ik schat een 200 a 220 euro in nederland. Teminste vergeleken met de prijzen uit dat boekje en de gemiddelde prijs die ik tegen kom van andere producten.

nou lijkt mij dan helemaal een goeie deal:)

maar informeer wel even hoeveel instrumenten je tegelijk kunt gebruiken, stemmen capaciteit van de kaart e.d....

hallo, ik ben nogal nieuw8~
ik zou deze vakantie graag een synth aanschaffen
mijn budged is 500 a 600 euro
nu zat ik te denken aan de novation x-station
of de roland sh 201
de x-station heeft een audio interface (zou misschien handig zijn als ik later nog een mic wil aansluiten ofzo)
heeft ook aftertoutch
helaas heb ik nog niet veel demo's gehoord ofzo
van de roland wel en die klinkt wel goed vind ik.
maar de heeft wel minder te bieden naar later toe, door minder uitgebrijde audio interface
dus twijfel ik
alvast bedankt:)

Origineel geplaatst door Canis
hallo, ik ben nogal nieuw8~
ik zou deze vakantie graag een synth aanschaffen
mijn budged is 500 a 600 euro
nu zat ik te denken aan de novation x-station
of de roland sh 201
de x-station heeft een audio interface (zou misschien handig zijn als ik later nog een mic wil aansluiten ofzo)
heeft ook aftertoutch
helaas heb ik nog niet veel demo's gehoord ofzo
van de roland wel en die klinkt wel goed vind ik.
maar de heeft wel minder te bieden naar later toe, door minder uitgebrijde audio interface
dus twijfel ik
alvast bedankt:)

voor goed advies kun je mischien ook erbij vertellen wat je er mee wilt doen, wat voor muziek je ermee wilt maken e.d.
en mischien ook wat je al hebt aan apparatuur... dat is makkelijker tips geven:) want nu weet ik het echt niet:D

Back