Microkorg, iets voor mij?

Nicolas 2000

It's a household name
Hoi!

Op het net is veel te vinden over de microkorg, maar toch heb ik nog wat specifieke vragen. Mijn synthvoorkeur gaat uit naar oude analoge bakken, waarbij je draaiknoppen hebt om de klank aan te passen. En als je op een toets duwt, komt daar 1 noot uit. Simpel gezegd :). Dus het maken van mooie analoge klanken, zowel normale als rare pads, bubbelende effecten etc. Zeg maar, alles wat een polysix kan.

Mogelijk is een microkorg niet van dezelfde kwaliteit. Daar gaat het mij ook niet om. Mijn vraag is: kan je dit soort dingen met een microkorg doen? Kan je zeg maar 2 oscillators toewijzen, en de draaiknoppen realitme gebruiken om bv een LFO, filter en nog iets te tweaken? Kan je hem dus als een soort analoog synthje laten werken?

Want de meeste demo's laten een technoarpeggio horen, dus dat zegt me niet zoveel over die rauwe subtractieve mogelijkheden.

De vocoder spreekt me zeker aan. Ik heb graag een per noot programmeerbare arpeggio, maar dat heeft hij niet (toch?). Nuja, dat maakt niet zo uit, dat kan ik tijdens de opname handmatig doen. Ook effecten als een phaser vind ik leuk om te hebben.

Dus in het kort: is een microkorg, met zijn beperkingen, ook geschikt om te gebruiken op een manier gelijkend aan een klassieke analoge synth en klinkt hij dan ook een beetje zo?

Zoja, heeft iemand demootjes van het gebruik van de microkorg op deze manier ipv als een zichzelf voortpompende technobak? ;).

MICROKORG-a.jpg

(btw de minikeys zijn geen probleem, ik stuur wel via mijn midikeyboard aan. Geen aftertouch, maar wel aanslaggevoelig).

Laatst gewijzigd:
De "sound effects" demo van Korg klinkt heel veelbelovend, maar mijn vraag richt zich ook op *iets* bruibaarder klanken voor melodieën en begeleidingen, en in hoeverre die tijdens het spelen nog te tweaken zijn. Natuurlijk kan je het modwheel aan een parameter toewijzen, maar kan je dat ook met de andere knoppen zodat je wat meer draaiplezier hebt tijdens het spelen? Zoja, hoe uitgebreid zijn deze mogelijkheden?

Laatst gewijzigd:
je kan 'ns kijken op:

http://www.gearwire.com/micro-korg.html

daar staat een filmpje van een gast die dingen met de osc en arpegio's enzo ermee uithaalt
het is een ander filmpje dan die van korg zelf

hij lijkt mij ook tof de microKORG,
alleen ik twijfel nog een beetje, moet eerst nog nadenken want de roland sh-201 en de micro X lijken me ook heel gaaf

Als je hem dan toch met een controller keyboard gebruikt, waarom neem je dan niet de MS2000R? Dat is de rackversie van de Korg MS2000, die dezelfde synth engine heeft als de MicroKorg, maar een stuk uitgebreider is. Vocoder zit er ook in.

Yep, en de MS2000 rack heb je wel voor 275. Daarvoor krijg je een hoop knoppen terug die je zeker gaan helpen met het maken van eigen sounds.

Ja, maar er is altijd iets beter voor maar 50 euro meer, en uiteindelijk staat er dan een minimoog. ;)

Weet je (of iemand anders) in hoeverre je goed en veel eigen sounds kan maken op een microkorg, hoe (on)handig het is om ze te maken en hoe veel flexibiliteit ik heb in realtime tweaken? De uitleg betreffende toewijzen van golfvormen en effecten leek me niet al te omslachtig, maar over zelf toewijzen en gebruiken van de 5 knoppen bovenaan als tweakknoppen tijdens het spelen vond ik niks. Dus ik weet bv niet of die een vaste of toewijsbare functie hebben. Het modwheel is zelf toewijsbaar, dat heb ik gevonden.

De 2000rack is beter begrijp ik, maar goed ik vraag dus eerst even info over de goedkopere microkorg. Een polysix is ook leuk, maar dan witten we aan 300 euro, etcetc.

Bedankt voor de reacties btw :)

Haha, ik volg je redenering, en het gaat ook echt zo. De MicroKorgs gaan gemiddeld voor zo'n 250 euro, dus dan lijkt me de meerprijs van 25 euro voor de MS2000 ruim de moeite waard. Ik probeer je niet een duurdere synth aan te smeren ('t is jouw geld :)), maar uit eigen ervaring weet ik dat de beperkte compromissynths de deur uitgaan en de synths met knoppen blijven staan.

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Ja, maar er is altijd iets beter voor maar 50 euro meer, en uiteindelijk staat er dan een minimoog. ;)

Weet je (of iemand anders) in hoeverre je goed en veel eigen sounds kan maken op een microkorg, hoe (on)handig het is om ze te maken en hoe veel flexibiliteit ik heb in realtime tweaken? De uitleg betreffende toewijzen van golfvormen en effecten leek me niet al te omslachtig, maar over zelf toewijzen en gebruiken van de 5 knoppen bovenaan als tweakknoppen tijdens het spelen vond ik niks. Dus ik weet bv niet of die een vaste of toewijsbare functie hebben. Het modwheel is zelf toewijsbaar, dat heb ik gevonden.

De 2000rack is beter begrijp ik, maar goed ik vraag dus eerst even info over de goedkopere microkorg. Een polysix is ook leuk, maar dan witten we aan 300 euro, etcetc.

Bedankt voor de reacties btw :)
er is ook een programma voor de computer waar je de micro mee kan editten, de micro reageert alleen niet realtime, met schokjes zeg maar, niet echt top maar ik kan ermee voort. De micro zelf vind ik niet zo fijn om mee te editten , ik denk dat de ms rack daar een stuk beter in is , wel kun je met de micro prima real time mee tweaken en opnemen als je maar parameters uit dezelfde matrixrij gebruikt. De verandering van de knop wordt pas doorgevoerd als je de knop zo draait dat ie op de huidige waarde staat, beetje vaag verhaal maar het zordt ervoor dat je tijdens het draaien geen sprong van zeg maar 100 naar 50 kan maken (ik weet niet of de ms rack dit ook heeft). Bij de micro zit ook nog een microfoon van redelijke kwaliteit dus dat moet je ook meetellen als je nog helemaal geen mic hebt.

In principe kan je met die micro wat jij er mee wilt doen. Alleen de vraag is hoe handig werkt het. De MS2000r heeft idd meer knoppen en daardoor werkt het een stuk makkelijker en ook intuitiever. Maar, dat kan voor iedereen anders zijn natuurlijk.

Misschien een keertje de microkorg in de winkel uitproberen.

Bedankt voor de reactie. Ik heb een eigen microfoon.

Je bedoelt dat als je iets in de PC editor aanpast, de microkorg er in schokjes op reageert? Dat kan erg goed, want die editor is ook niet als realtime ding bedoelt he. Ik veronderstel dat de microkorg zelf wel vloeiend op draaien aan zijn knoppen reageert.

Dus je kan met die knoppen realitme tweaken, maar alle tweakende parameters moeten in dezelfde matrixrij zitten. Begrijp ik het zo goed?
En wat moet je doen als je realtime naar een andere matrixrij wilt?

Demootjes van gebruikers zijn nog steeds welkom :).

Bananaworld:

Je wilt dus zeggen: het kan, en ik moet afwegen of ik het niet te omslachtig vind (tov de 2000r).

Ik weet niet of music man in Leiden de microkorg binnen heeft, ik denk het niet. Anders kon ik hem daar eens testen. Het is eerder een gitaarwinkel. Maarja, wel de enige die met mijn werkuren overeen komt (en dat is nog niet echt het geval...).

Ik zal er nog wat over nadenken :). Reacties/demos nog steeds welkom!

Je bedoelt dat als je iets in de PC editor aanpast, de microkorg er in schokjes op reageert?

inderdaad (lang niet alle apparaten hebben deze onhebbelijkheid)

Ik veronderstel dat de microkorg zelf wel vloeiend op draaien aan zijn knoppen reageert
uiteraard

En wat moet je doen als je realtime naar een andere matrixrij wilt?
gewoon naar een andere matrix rij gaan maar dan kun je dus niet meer editten in de rij waar je vandaan komt. Je kan dus overal bij maar niet overal teglijkertijd zijn. Dit kun je echter weer ondervangen met een andere midi controller of door dubbend op te nemen.

Origineel geplaatst door Flesje
Om het nog moeilijker te maken (of juist niet) : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=72171

:D

Die zie je toch eerder voor 300 euro, waar 225 voor een microkorg geen uitzondering is (lijkt me). Ik vind het wel een kanidiaat, die KS Rack. Ook een vocoder :).

DennisB: ok ik denk dat ik het begrijp. Het modwheel kan je een functie toewijzen, punt. De 5 draaiknoppen editten een matrixrij, en je kan kiezen welke rij dat is, en dezez ook switchen tijdens het spelen. Maar je kan niet voordien zeggen "knop 1 regelt deze parameter, knop 2 regelt die parameter" etc.

Klopt zo? dat is dan duidelijk voor me. Als ze een beetje slim hebben gekozen met matrixrijen en ik een beetje leer doorheen de rijen te scrollen, denk ik dat ik er nog mee overweg zou kunnen. Je moet toch al niet doorheen menu's gaan ploeteren :).

DennisB: ok ik denk dat ik het begrijp. Het modwheel kan je een functie toewijzen, punt. De 5 draaiknoppen editten een matrixrij, en je kan kiezen welke rij dat is, en dezez ook switchen tijdens het spelen. Maar je kan niet voordien zeggen "knop 1 regelt deze parameter, knop 2 regelt die parameter" etc.

Klopt zo? dat is dan duidelijk voor me. Als ze een beetje slim hebben gekozen met matrixrijen en ik een beetje leer doorheen de rijen te scrollen, denk ik dat ik er nog mee overweg zou kunnen. Je moet toch al niet doorheen menu's gaan ploeteren :). [/B]
ja je heb m door ;) het is een 2 dimensionale matrix dus geen menu geploeter maar zoals ik al zei vind ik het niet ideaal en gebruik dus me pc om te editten.

ik zou de ks links laten liggen. leuk ding maar de geluiden zijn heel plat. de novation nova klinkt veel beter en heeft ook veel realtime controls. maar de microkorg is een leuk ding hoor, en hij klinkt echt fijn.

Origineel geplaatst door elektrovolt en hij klinkt echt fijn.
dat was ik nog vergeten te vermelden, hij klinkt inderdaad errug OK :) en das niet om goed te praten dat ik m heb want spul dat niet klinkt is bij mij zo weer de deur uit, de micro blijft wat dat betreft

Nog 3 vraagjes dan:

*heeft hij een ring modulator?
*is hij ook een beetje geschikt voor van die juno sweep pads, of bakt hij daar niet veel van?
*Als ik op dit forum eentje vraag voor 225 euro, kan ik dan verwachten dat er zeg maar binnen de maand eentje naar me verzonden wordt, of komen ze hier niet zo frequent te koop?

(nog niet meteen aan beginnnen bieden; ik moet de fondsen nog vrijmaken :))

Enorm bedankt voor de reacties iedereen!

Nog 3 vraagjes dan:

*heeft hij een ring modulator?
*is hij ook een beetje geschikt voor van die juno sweep pads, of bakt hij daar niet veel van?
*Als ik op dit forum eentje vraag voor 225 euro, kan ik dan verwachten dat er zeg maar binnen de maand eentje naar me verzonden wordt, of komen ze hier niet zo frequent te koop?

(nog niet meteen aan beginnnen bieden; ik moet de fondsen nog vrijmaken :))

Enorm bedankt voor de reacties iedereen!

- ring : ja
- juno sweep : zekers maar het is geen exacte juno kopie natuurlijk
- 250 tot 275 is gangbaar op dit moment, ik zie er vrij veel dus 225 moet lukken bij een ongeduldige verkoper, success ermee

Back