Cubase uit de maat

DraZziC

Ingeburgerd
Ik heb gehoord dat je in Cubase ergens een optie was dat als je een beetje uit de maat had gespeeld dat je dat kon rechtzetten, weet iemand waar die zit en hoe ik hem gebruik ik had hem gevonden in het menu maar hji zette niks recht bij mij hoe moet dat ?

Je bedoelt quantize?

Ik denk dat veel mensen hier niet eens op willen reageren, BAMSE zou denk ik zoiets zeggen van: RTFM !!!!!!!
Dit soort dingen over quantising staan gewoon in je manual.:o:

Je moet de nootjes selecteren en dan quantise doen bij functions.

Maar daarvoor heb je een paswoord nodig en dat vindt je op pagina 362 van de handleiding.
;)

Origineel geplaatst door nick nova
Je moet de nootjes selecteren en dan quantise doen bij functions.

Maar daarvoor heb je een paswoord nodig en dat vindt je op pagina 362 van de handleiding.
;)

nice one :D

dat is net zo'n goeie tip als die Hoe Maak Ik Een Vette Drumtrack FAQ op de pagina's 640-641 van de Cubase SX manual :biertje:

Origineel geplaatst door Niels
Ik denk dat veel mensen hier niet eens op willen reageren, BAMSE zou denk ik zoiets zeggen van: RTFM !!!!!!!
Dit soort dingen over quantising staan gewoon in je manual.:o:

Waarom reageer je dan ???????

Idd Quantizen nootjes selecteren quantizen naar smaak (kan ook grooven) En idd het staat ook in de manual!
Ik ben niet te beroerd om te helpen we hebben ons namelijk allemaal wel eens afgevraagd wat Quantize nu precies inhoudt toch ? :z

Origineel geplaatst door Kevin

Waarom reageer je dan ???????

Idd Quantizen nootjes selecteren quantizen naar smaak (kan ook grooven) En idd het staat ook in de manual!
Ik ben niet te beroerd om te helpen we hebben ons namelijk allemaal wel eens afgevraagd wat Quantize nu precies inhoudt toch ? :z

Ja idd. Nog geen jaar geleden wist ik het ook nog niet (zat toen ook niet hier. Heb het toen in de manual op gezocht hehe >:| )

Hmmz jah sorry had het natuurlijk ook kunnen opzoeken mar weet niet of er bij die van mij een handleiding bij zat ;)
Maar ik ga het proberen iig bedankt!

Hmmz kep handleiding gelezen enzo maar het lukt nog niet, ook heb ik een probleem hoe nemen jullie iets op van een softsynth ik druk dan gewoon op die Record knop, maar voordat ik aan het spelen ben is er weer een stukje tijd verloren waardoor hij te laat komt hoe los je zulke dingen nou op? Ik ben echt een Cubase n00b :)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door DraZziC
Hmmz jah sorry had het natuurlijk ook kunnen opzoeken mar weet niet of er bij die van mij een handleiding bij zat ;)
Maar ik ga het proberen iig bedankt!

Hmmz kep handleiding gelezen enzo maar het lukt nog niet, ook heb ik een probleem hoe nemen jullie iets op van een softsynth ik druk dan gewoon op die Record knop, maar voordat ik aan het spelen ben is er weer een stukje tijd verloren waardoor hij te laat komt hoe los je zulke dingen nou op? Ik ben echt een Cubase n00b :)

De Cubase SX handleiding staat op de site, dus zelfs als je SX hebt gewarezed dan nog kun je de handleiding lezen.

Dat de nootjes te laat opgenomen worden komt door latency vooral, kijk naar je ASIO settings.

Origineel geplaatst door bikkel

De Cubase SX handleiding staat op de site, dus zelfs als je SX hebt gewarezed dan nog kun je de handleiding lezen.

Dat de nootjes te laat opgenomen worden komt door latency vooral, kijk naar je ASIO settings.

Hey nee dat heeft niks met Latecy te maken, als ik het inspeel dan neemt hij het ook meteen op geen last van latency, het is zo ik moet eerst met de muis op de Record knop drukken en daarna gaan spelen, maar er zit tijd tussen dat ik op de record knop druk en dat ik ga spelen.. die tijd wil ik oplossen.. bijv. dat hij automatisch op record ga als ik begin te spelen is zoiets mogelijk?

Oh op die fiets, ik gebruik altijd een metronoom van 4 beats daarvoor, dus dan tikt ie eerst 4 beats, en dan begint ie met opnemen zeg maar.

Je kunt hem ook op 8 instellen of meer.

Als iedereen zijn manual zou lezen dan was dit forum pretty leeg volgens mij. Daarom ben ik dit forum opgestart omdat ik te beroerd ben om de manuals te lezen.

Asio dirvers worden helemaal niet gebruikt in het midi gebeuren van cubase. De Latency waar jij het over hebt is de vertraging van audio ten opzichte van midi.

Je kan ook Auto Quantize gebruiken. Dit betekent dat de
de noten die je speelt tijdens het opnemen, automatisch
gequantized worden naar de waarden die jij hebt ingesteld.

Deze functie kan je activeren door de AQ knop op je
transport te klikken.

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door DJ_C-Code
Of je drukt gewoon op de Q toets, dan quantize je meteen zonder door menuutjes door hoeven te gaan.

Quantize je dan niet meteen de hele song? Dat is in sommige gevallen ook niet helemaal de bedoeling...

Origineel geplaatst door Special K

Asio dirvers worden helemaal niet gebruikt in het midi gebeuren van cubase. De Latency waar jij het over hebt is de vertraging van audio ten opzichte van midi.

Klopt, en als je noten 'te laat' opgenomen worden van de softsynths die hij gebruikt (wat ik dus dacht) dan kan dat een latencyprobleem zijn.

Klopt, en als je noten 'te laat' opgenomen worden van de softsynths die hij gebruikt (wat ik dus dacht) dan kan dat een latencyprobleem zijn.

Aha...... In dat geval heeft het nog steeds niet met de latency van je asio drivers te maken. Maar gewoon met het feit dat de softsynth rekenkracht vraagt en dat het daarom even duurt voordat de toon gegenereerd is. De softsynth loopt dus ook niet uit de maat, zoals er in de vraagstelling beweert werd, maar te laat...

Wat je moet doen om de softsynth gelijk te krijgen is de miditrack die de softsynth aanstuurt een negatieve delay geven.

Selecteer de midi track, aan de zijkant zullen een aantal parameters (midi channel, midi output, enz...) te voorschijn komen. Er staan ook 3 fadertjes (volume, panning en !!!-->delay<--!!!).

Als je de delay nu negatief insteld, zal de softsynth eerder dan de rest van de midi tracks zijn signaal krijgen. Je moet zelf een beetje schuiven om de juiste delay te kijrgen.

Back