side-chainen

aeroflux

Stamgast
hallo allemaal,

Om het laag in mijn laatste creatie lekker goed voor elkaar te krijgen wil ik het baslijntje compressen met op de sidechain -ingang de bassdrum

Hierdoor wordt het baslijntje iets gecompressed als de bassdrum klinkt zodat ze elkaar niet in de weg zitten.

Dit werkt erg goed , alleen nu liep ik tegen het volgende aan :

Ik heb mijn baslijn mono opgenomen, ook de bassdrum is mono.
Ik wil de baslijn vetter maken met een stereo chorus.

Wat zou beter zijn ( of kan het allebei ? )

Eerst de baslijn vetter maken met stereo chorus, daarna pas door compressor met op sidechain de bassdrum ( en moet ik dat dan stereo doen of weer mono )

OF

het mono-baslijntje compressen en side-chainen met de bassdrum, en daarna het resultaat vetter maken met een chorus.

Alvast bedankt, muzikale groet van Aeroflux

Volgens mij is het volgende het meest gebruikt (maar ik kan het ook fout hebben)

Wil je 1 geluid behandelen dan eerst compressen (insert via je tafel) en dan een effect toevoegen (via de aux).
Voor de hele mix voeg je eerst de effecten toe (maar dat doe je meestal voor ieder kanaal apart) en dan compressen.

Het maakt imo niks uit. Omdat je Side-chain gebruikt voor de bewerking, is niks van het bas-lijntje van invloed op de werking van de compressor ; dus ook de chorus niet. Test het anders !! ervoor of erna, dan weet je het zeker ;)

Audio wat naar de Side-chain input gaat wordt puur 'control' informatie, dus mono is prima.

Tenzij je je compressor stereo gebruikt omdat je de baslijn eerst stereo hebt gemaakt, dan weer wel de bassdrum naar beide side-chain inputs sturen. (als je compressor die optie heeft) Anders krijg je de ene helft wel en de andere helft geen side-chain.

Als het effect wat je over een geluid wil doen, reageerd op volume/dynamiek van dat geluid; dan maakt het dus weer wel uit in welke volgorde je het doet. Bij een chorus lijkt me dit niet het geval. (bij bijv. een galm maakt het dus wel heel veel uit)

Bedankt voor de snelle reacties, ga het vanavond meteen testen. Ik heb de voorkeur om de mono baslijn met de mono bassdrum te sidechainen, als ik , zoals jullie al aangeven, eerst een stereo-signaal maak van mijn baslijntje met een chorus, dan moet ik zowel op links als rechts van mijn stereo-signaal de bassdrum als side-chain gebruiken.

Ik zou de chorus altijd na de compressor zetten.
Chorus fx willen nogal wel eens ruisen en die ruis versterkt je door de compressor ook nog eens enorm uit als je de chorus ervoor zet.

En net wat BananaWorld zegt: Je compressor zit als het goed is op ne insert en je chorus is een aux fx. Niets dwingt je zo te werken natuurlijk, maar het is wel een goede methode.

ik gebruik zelf sidekick v3 en ben er erg over te spreken :okdan:

de beste gratis compressor vind ik overigens blockfish maar dat terzijde.
eerst compressie en dan chorus lijkt mij ook de beste optie.

compandreVST kan toch alleen maar het volume naar beneden doen in plaats van het signaal te compressen? of ben ik nou in de war met een andere VST?

nog een fijne sinterklaas!

bliepbliep

Back